Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

directeur bestuurder manager

directeur bestuurder manager

Werkervaring interimmanager

Vanaf 1989 leidinggevende in het onderwijs en vanaf 2010 interim management ervaring
ACTIVITEITEN
2010-heden Nederland
Coaching Directie/bestuur en hoofden van diensten
Kerntaken: inzicht creëren in de impact van eigen gedrag en daardoor eigen effectiviteit verhogen. Begeleiden en coachen van hoofden van diensten, (onderwijs)directeuren en bestuurders. Stimuleren van externe oriëntatie en verzakelijking en samenwerking intern. Medewerkers, collegae of teams helpen werk gerelateerde doelen te verwezenlijken en hun verder helpen te ontwikkelen. Als coach help ik de ander leren. Niet door te onderwijzen, maar door te inspireren en te ondersteunen. Hierdoor ben ik in staat het zelf reflecterende en zelfsturende vermogen van de coachee(s) optimaal te stimuleren.

Ontwikkelaar en trainer Commerciële Business School Nederland
Kerntaken: Ontwikkelen en doceren aan Master Onderwijs Management. Coaching masterstudenten, schoolleiders en leidinggevende in het algemeen. Voor de volgende situaties: Vergroten van zelfkennis en zelfvertrouwen, aanleren of aanscherpen van vaardigheden, structuur brengen in (nieuwe) verantwoordelijkheden en wanneer iemand behoefte heeft aan een klankbord.

Partner Management
Kerntaken: Gedeeld ondernemerschap. Reset Management levert een antwoord op de HOE-vraag (door promotie onderzoek verkregen in samenwerking met de University van Utah, MTI en de UVA). Vanuit het MIT denkt Otto Scharmer (bekend van de ‘Theory U’) mee over verdere invulling van het innovatieve ‘model’. Wat hem aanspreekt is de gezamenlijke zoektocht en ontwikkeling van nieuwe invalshoeken om invulling te geven aan leiderschap in de Nieuwe Tijd. Prof. dr. Lisa vd Bunt (servant leadership), prof. dr. Willem Mastenbroek (gedragsontwikkeling) en prof. dr. Cees Zwart (organisatieontwikkeling en antroposofie) nemen actief deel aan het verder onderzoek en opbouw van het beoogde platform. Reset Management levert praktische en innovatieve oplossingsgerichte instrumenten waarmee organisaties zelfstandig in staat zijn snel complexe veranderingen te realiseren én te borgen. Bewezen succesvol, oplossingsgericht en met gezond verstand. Lean georiënteerd. Opdrachten bij gemeentes, onderwijs (WO, HBO, MBO, VO), zorg, horeca, enz.
ERVARING - SPECIFIEK
Directeur a.i. VO - MBO | Prinsentuin
2012 – 2012 Breda - Oudenbosch
Kerntaken: Crisis en verandermanagement. Effectiever benutten van de onderlinge kwaliteiten en talenten van het managementteam. De kwaliteit van alle processen in beeld brengen, bestendigen wat goed is en plan van aanpak naar verbetering. Gesprekspartner van bestuurders van AOC/ROC. Groenproeven. Schrijven van heldere en bondige besluitdocumenten voor de stuurgroep en het CvB. Het stimuleren van een externe focus in de organisatie, externe profilering, inspectie proof maken van de school. Het mede hands-on uitvoeren van project en bedrijfsactiviteiten. Adviseren van stakeholders, het College van Bestuur, onderzoek, aanleverende en afnemende scholen binnen het domein gezonde voeding en leef­omgeving naar antwoorden op vragen over maatschappelijke thema’s als duurzame voedselproductie, klimaatverandering en alternatieve energiebronnen.
Doel: Alle ondersteunende diensten integreren om daarmee de efficiency te verhogen en de samenwerking te bevorderen.
Clusterdirecteur a.i. MBO | Zoomvliet
2011-2012 Roosendaal – Bergen op Zoom
Kerntaken: Sturing geven aan 5 opleidingen en Bedrijfsvoering van 7 verschillende leerbedrijven op 7 verschillende locaties. Aansturen, begeleiden en coachen van de 7 leidinggevenden. Aansturen en “on the job” coachen van projectmedewerkers, teamleiders en coördinatoren. Voorzitter managementteam, professionaliseringsslag, inspectie proof maken van de school. Verantwoordelijk voor een aantal operationele diensten (zoals het servicepunt voor studenten) en voor enkele bijzondere taken zoals kwaliteit en inspectie. Verandermanagement, realiseren van een bedrijfsreorganisatie en implementatie (optimaliseren van en sturen met managementinformatie) en borging van organisatieprocessen en methoden en technieken.
Doel: Alle onderwijs ondersteunende processen integreren met het onderwijs, zoals: kwaliteitszorg, financiën, facilitaire dienst, HRM en ICT voor meer efficiëntie en effectiviteit.
Voorzitter College van Bestuur HBO | Hogeschool Helicon
2009-2011 Den Haag
Kerntaken: Collegiaal bestuur (Integrale eindverantwoordelijkheid). Formuleren kaders, doelen, handelingsruimte, bestuursstijl en taken en bevoegdheden. Reorganisatie bedrijfsvoering (toekomstgerichte oplossingen) van een zeer complexe onderwijsinstelling met drie faculteiten in 2 gemeenten. Opstellen van een Instellingsplan. Het creëren van rust in de organisatie. Verbinden en inspireren van de op zichzelf gerichte cultuur met of naar de omgeving. Volwaardige gesprekspartner bij de HBO-raad. Succesvol accreditatieproces van twee opleidingen doorlopen. Inzichtelijk maken van eigenschappen, invloeden en prioriteiten binnen en buiten project en bedrijfsdoelen waarbij voortgangsrapportages met adequate bewaking en focus op tijd, geld, bereik en kwaliteit. Fusievoorbereiding met Hogeschool Leiden. Verantwoordelijk voor de ondersteuning van de ontwikkeling, de implementatie en de evaluatie van het beleid van Hogeschool Helicon op het gebied van onderwijs, onderzoek, innovatie en valorisatie. Eén van uw hoofdtaken is bovendien het behartigen van het strategisch accountmanagement in samenspraak met de Raad van Toezicht en de directies van de faculteiten. Het ontwikkelen van een samenhangend functiehuis met uniformering van competenties. Aanzet tot de gewenste identiteit, kernwaarden en gedragsnormen. Contracten en aanstellingen geformaliseerd of afgebroken. Opgeleid personeel en kennis van de nieuwe werkwijze. Ingerichte systemen volgens gekozen werkwijze en begrippen waarbij de instrumenten zijn aangepast.
Doel: Een samenhangend aanbod van onderwijs, onderzoek en professionele dienstverlening op HBO en wetenschappelijk niveau in samenwerking met internationale universiteiten op het gebied van de Antroposofie. Versterken externe communicatie.
Directeur VO | Clusius College
2006-2009 Amsterdam
Kerntaken: Totale herinrichting. Van intern naar extern gerichte organisatie. Het motiveren en aansturen van medewerkers. Het innoveren van het onderwijs, realisatie van project en bedrijfsdoelen. Het op de kaart zetten van het College. Voorzitter samenwerkingsverband VO Amsterdam. Nauwe samenwerking met de hogeschool. Gesprekspartner van bestuurders van ROC, externe profilering, inspectie proof maken van de school. Het adviseren en ondersteunen van het College van Bestuur, de directies van de groenscholen, het groenonderwijs, de onderzoeksinstituten (zoals APS, CPS, Ministerie van LNV) en de gemeente op het gebied van onderwijs- en groen en u vertegenwoordigt de organisatie in relevante externe netwerken.
Doel: Geïntegreerde processen en een nieuwe organisatiestructuur met verbeterde efficiency en effectiviteit. Weerstand en conflicten opgelost door rekening te houden met belangen en zienswijze van betrokken partijen.
Manager a.i. VO - MBO | ROC Flevoland
2006-2006 Almere
Kerntaken: Aansturen 8 teamleiders en 15 commerciële leerbedrijven. Crisismanagement: niet renderende opleidingen, mismanagement en zwakke opleidingen. Voorzitter samenwerkingsverband VO en MBO Flevoland.
Doel: Effectiviteit verhoging door integratie ondersteunende processen met het onderwijsproces.
Projectleider innovatie VO - MBO | MBO ASA – VO ISA
2001-2006 Amsterdam - Amersfoort - Utrecht
Kerntaken: Ontwikkelen vernieuwend onderwijs op alle locaties van ROC ASA en VO ISA (voor ruim 30.000 jonge mensen op meer dan 60 scholen). Opzetten projectplan, -doelen en -structuur op basis van organisatieambities, zoals het ontwerpen van een ‘krachtige leeromgeving’ voor alle soorten van leeruitdagingen.
Doel: Vernieuwend onderwijs door ‘krachtige leeromgeving’ te scheppen, voor alle soorten van leeruitdagingen.
Projectleider onderwijs en automatisering MBO | ROC Midden Nederland
1997-2001 Utrecht
Kerntaken: Verhelderen van de veranderbehoefte voor 2000 medewerkers en 20.000 studenten. Definiëren van de gewenste toestand (functioneel ontwerp). Vaststellen van het platform. Implementeren leerlingvolgsysteem en vooruitgang monitoren.
Doel: Geïntegreerde digitale en backoffice systemen en processen met het onderwijs.
Vestigingsleider MBO | ROC Utrecht
1989-1997 Utrecht
Kerntaken: Commerciële onderneming starten binnen de onderwijssetting. De bedrijfsvoering van drie verschillende opleidingen op verschillende locaties. Het motiveren en aansturen van medewerkers. Facilitaire verwezenlijking: 3 X verhuisd (800 deelnemers) en daaruit volgend: verbouwing en herinrichting.
Doel: Verbeteren, borgen en consolideren.
Docent en coördinator MBO | ROC Utrecht
1986-1989 Utrecht
Kerntaken: Lesgeven en planning en controle.
Neventaakervaring
Oprichten PMC (Product Markt Combinatie) Onderwijs voor ResetManagement. Verdere versterking van de marktgerichtheid en sturing op acquisitie (ontwikkelen van passende en uitgekiende marketingstrategieën) door professionalisering Resetters, vergroten van naamsbekendheid, zoeken naar kansen voor vergroting van het marktaandeel; beleidsontwikkelingen vertalen in nieuwe diensten, door-ontwikkelen bestaande producten,
Bestuurslid Ede beraad voor kleine hogescholen,
Voorzitter samenwerkingsverband VO Amsterdam,
Gevraagd lid Propositie bij Twijnstra en Gudde
Gevraagd lid voor Beter onderwijs Nederland
Bestuurslid SPKS (Stichting voor Patiënten met Kanker aan het Spijsverteringskanaal),
Toezichthoudende rol op de samenwerking Duitsland, Engeland en Nederland op het gebied van vrijeschool onderwijs,
Bestuurslid Groen moet je doen Utrecht,
Voorzitter internationaal vrijeschool onderwijs, een kennisorganisatie, verbinding van beleid, onderzoek en de praktijk
Toezichthoudende rol bij 2 succesvolle accreditatie processen,
Meelezen en van feedback voorzien: Master Onderwijskunde,
Lid medezeggenschapsraad basisschool,
Vrijwillig actief lid taskforce VMBO Utrecht,
Toezichthoudende rol samenwerking HKU en het Utrecht College op het gebied van Theater,
Toezichthoudende rol samenwerking HvA en ROC Flevoland op het gebied van Handel,
Toezichthoudende rol samenwerking ROC Flevoland en het Buitenhout College op het gebied van Logistiek, hieruit is het Platform Transport en Logistiek ontstaan,
Toezichthoudende rol samenwerking ondernemers en scholen binnen het Amsterdamse project Masterdam,
Bestuurslid SRG (Stichting Recreatie Gehandicapten).Utrecht

Opleiding interimmanager

OPLEIDING
Business school Nederland
2011-heden
Master of Cultuur en Verandering, specialisatie Leiderschap
Business school Nederland
2007-2010
Master of Business Administration
Nederlandse School Onderwijsmanagement
2003-2006
Master of Educational Management
Open Universiteit
1999-2002
Psychologie
Universiteit van Amsterdam
1997-1999
Vrouw en Management
Katholieke Universiteit Brabant
1991-1992
Middenmanagement
Hogeschool van Amsterdam
1982-1986
Lerarenopleiding
LEIDERSCHAPSLEERGANGEN
Governance
Voor middelgrote en grotere, niet-beursgenoteerde ondernemingen het zoeken naar manieren om het toezicht op het goed functioneren van hun bestuur te professionaliseren)
Professionalisering bestuur
Corporate Governance training (communicatie tussen Raad van Toezicht, Audit Commissie en College
van Bestuur)
Professionalisering
Vrouwen in een managementfunctie
Management in het onderwijs
Coachen van professionals
Coaching on the job
CURSUSSEN
Lean, Impulse, coachend leiderschap, tactvol handelen, slecht nieuws- gesprek, vergaderen, voorzitten, leiderschap, onderhandelen met moeilijke mensen, commercie en onderwijs, persoonlijk meesterschap, moreel leiderschap.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

VAARDIGHEDEN
Conceptueel denken
Resultaatgericht, daadkrachtig.
Overtuigingskracht
Inspirerend, samenwerken, coachend en verbindend
Omgevingsbewustzijn
Uitstekend gevoel voor maatschappelijke-, bestuurlijke- en politieke verhoudingen.
Visionair;
Visie uitdragend.
Besluitvaardigheid
Beslissingen nemen door acties te bepalen en uit te zetten of standpunten en meningen uit te spreken.
Ondernemerschap
Signaleren van (commerciële) mogelijkheden om de organisatie te professionaliseren en een centrale plaats in de maatschappij te geven. Zorgdragen voor kwalitatief goed (opbrengstgericht) onderwijs.
Leiderschap
Richting en sturing geven aan directieleden, stafhoofden en medewerkers in brede zin, ook in situaties van inspireren, verandering en innovatie. Proactieve aanpak van specifieke bestuurlijke taken in relatie tot de Raad van Toezicht


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits

Overig

DOELSTELLINGEN
Ik wil een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij, de organisatie en de mens. Door: antwoorden te geven op de werkelijke vraag van een organisatie en van een mens in een bepaalde context. Aanpassing van een organisatie in de context. Afstemming van de organisatie op het individu (de leerling/student, de medewerker) en dat in een permanent veranderende omgeving.
ERVARING - ALGEMEEN
Naar aanleiding van mijn doelstelling heb ik zowel kennis, ervaring en affiniteit met optimalisatieslagen in de bedrijfsvoering en de gedragingen van mensen binnen zowel dienstverlenende als commerciële en ondersteunende bedrijven.
TAAK EN EIGENAARSCHAP
Maatschappelijke verantwoording. Ik verantwoord wat ik als leidinggevende met de organisatie wil bereiken. Ik bied de mogelijkheid aan ouders, leerlingen/studenten en personeel en de maatschappelijke omgeving om invloed te kunnen uitoefenen op de missie en doelstellingen van de organisatie. Voorbeeld rol: zeg wat je gaat doen en doe wat je hebt gezegd, leef voor en handel met respect.
NETWERK
Groot netwerk in het onderwijsveld (PO, VO, MBO, HBO, WO) zowel regulier als commercieel (ministeries, besturen, gemeenten, enz.) zie mijn Linkedin profiel.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :