Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Changemanager

Changemanager

Werkervaring interimmanager

2010 – heden Eigenaar
Vanuit de brede bedrijfskundige ervaring levert hij een bijdrage aan het duurzaam laten excelleren van organisaties. Hij ondersteunt zijn klanten bij het verder ontwikkelen van hun organisatie en hun medewerkers/teams. Deze ondersteuning wordt gegeven door het opzetten en uitwerken van plannen, het geven van een second opinion op een bestaand plan en het optreden als projectmanager bij de uitvoering. Daarnaast vindt teambegeleiding plaats op het gebied van:
1) Optimaliseren van de samenwerking binnen een team door middel van workshops en intervisie bijeenkomsten.
2) Het ondersteunen van teams bij het vormen van visie & strategie en het verder ontwikkelen van team competenties door middel van workshops en trainingen.

Voorbeeldprojecten
NCOI – Ontwikkelen van trainingsmateriaal (2011- 2012)
Voor HBO en Master opleidingen binnen de NCOI ontwikkel ik trainingsmateriaal voor onderwerpen op het gebied van leiderschap en zelfmanagement, coaching, projectmanagement, changemanagement, commerciële vaardigheden en management en organisatie

Verschillende bedrijven in het MKB (2010-2012)
Ik ondersteun verschillende bedrijven in het MKB bij actuele vraagstukken. Het gaat hierbij o.a. om de volgende onderwerpen:
- Het doorvoeren van een reorganisatie
- Implementeren van een aangepast productieproces
- Implementeren van een nieuw CRM systeem
- Implementeren van een andere beloningssysteem






ABN AMRO – Opzetten van HR afdeling Business Management (2010-2011)
Na de integratie van ABN AMRO en Fortis moet er een nieuwe stafafdeling HR Business Management worden opgezet. Deze afdeling is verantwoordelijk voor:
- HR Beleid
- HR Managementinformatie
- HR Risico management
Ik was hierbij o.a. verantwoordelijk voor het beschrijven van de taken en verantwoordelijkheden van de nieuwe afdeling, het opzetten van de governance structuur, de recruitment activiteiten en het managen van de diverse stakeholders. Daarnaast voor het invoeren van de performance management cyclus voor 2011 en het formuleren van KPI’s voor de HR organisatie. Het resultaat is een nieuwe afdeling waarbij taken, processen, rollen en verantwoordelijkheden duidelijk afgebakend zijn en waarbij de medewerkers een begin gemaakt hebben met het worden van een hecht team.

Aegon – integratie van 3 afdelingen (2010)
Per 1 januari zijn 3 afdelingen samengevoegd tot 1 nieuwe afdeling. Ik heb het MT begeleid in dit proces door het ontwerpen en het faciliteren van meerdere workshops waarin de visie en strategie van de implementatie bepaald is en de processen geïnventariseerd zijn voor het bereiken van efficiency voordelen. Een ander belangrijk onderdeel van de workshops is teamvorming van het nieuwe MT. Via een DISC workshop is het voorkeursgedrag van ieder MT lid besproken en zijn er afspraken gemaakt hoe het MT elkaar zo goed mogelijk kan versterken en aanvullen. Tevens is hierbij de communicatie strategie naar de medewerkers bepaald. Het resultaat is een goed functionerend MT dat op een heldere en transparante manier leiding geeft aan de integratie.


2008 – 2009 PricewaterhouseCoopers Advisory N.V.
Senior Advisor
Het ontwerpen van veranderprogramma’s en het optreden als project manager voor klanten in de financiële sector. Projecten o.a. op het gebied van het integreren van bedrijfsonderdelen, het implementeren van nieuwe werkprocessen en het professionaliseren van staffuncties (o.a. finance en compliance)

Voorbeeldprojecten
Aegon – professionaliseren compliance functie (2009)
De rol van de compliance officer is de laatste jaren erg veranderd. Het is veranderd van een “gate keeper” naar een relevante business partner voor diverse stakeholders binnen de organisatie. Om de compliance officers te ondersteunen om deze verandering door te maken is het volgende traject uitgevoerd:
• Gap analyse van de huidige en gewenste rol van compliance officers.
• Ontwerpen en uitvoeren van een implementatieprogramma om compliance officers op het gewenste niveau te brengen.
Dit traject is uitgevoerd in de 4 thuismarkten van Aegon: West-Europa, Midden en Oost Europa, Azië en Noord Amerika.
Het resultaat is dat de compliance officers beter in staat zijn om hun nieuwe rol te vervullen en dat zij door hun business partners gezien worden als een relevante partij.

Europees patentbureau – Leiderschap training (2009)
Het ontwerpen en uitvoeren van een leiderschap training voor aankomende managers. Deze 4-daagse training richt zich met name op het bewust zijn van het eigen gedrag en effectieve communicatie. Deze trainingen zijn gegeven op locaties in Nederland (Den Haag) en Duitsland (München).

Ontwerp Implementatie strategie voor Solvency II bij verschillende verzekeringsmaatschappijen (2009)
De invoering van de Solvency II regulering is een belangrijk onderwerp bij verzekeraars. Voor verschillende verzekeraars heb ik samen met een PwC team de implementatie strategie ontworpen. Hierbij lag de nadruk op de medewerkers zodat zij willen en kunnen werken volgens de richtlijnen van Solvency II.

Integratie van ING en Postbank (2008)
Bij de integratie van een internationale bank heb ik de volgende projecten gedaan:
• ontwerp van een assessment voor het selecteren van interne business consultants. Vervolgens ondersteuning gegeven bij het daadwerkelijke selectieproces. Het resultaat is dat er een afgewogen keuze gemaakt is voor de kandidaten voor deze nieuwe functie in de bank.
• Project manager voor de integratie van het klachtafhandelingsproces. Hierin was ik verantwoordelijk voor de onderdelen KPI’s , Managementinformatie en Communicatie. Het resultaat is dat bij de start van de integratie er één uniform klachtafhandelingsproces bestond en dat dit vanaf dag één van de integratie goed functioneert.

Mars Duitsland (2008/2009)
Het ontwerpen en uitvoeren van een business partnering programma voor medewerkers van de finance afdeling. Dit programma is ingezet omdat deze functie is veranderd van het reactief aanleveren van cijfers naar het proactief adviseren van de business op het gebied van finance thema’s.
Het resultaat van dit traject is dat de betreffende medewerkers beter begrijpen wat hun nieuwe rol is en zij in staat zijn om deze uit te voeren.

2004 – 2008 ABN AMRO Bank Amsterdam
Senior Strategy Consultant
Het ondersteunen van het management, bij initiatie, ontwikkeling en implementatie van nieuwe strategieën. Voorbeelden van activiteiten zijn:
- het uitvoeren van strategische studies
- Begeleiden van het jaarlijks strategisch planningsproces
- het ontwerpen van programma’s om strategieën te implementeren
- optreden als project manager bij implementaties

Voorbeeldprojecten
Value Center Zaken (2006)
Uitvoeren strategische studie naar de nieuwe strategie voor de Nederlandse zakenbank van ABN AMRO. Hierbij was ik met name verantwoordelijk voor het bedieningsconcept voor de Middenbedrijf klanten. Het resultaat was dat er een goede basis werd gelegd voor de nieuwe strategie van de Nederlandse Zakenbank.

MKB (2005 – 2008)
• ontwerp van een programma om het leiderschap van het MKB management inzichtelijk te maken en te verbeteren (2008)
• ontwerp van een programma om de verkoopvaardigheden van de accountteams MKB te verbeteren (2007)
• Ontwerp van een programma voor het verbeteren van de verkoopprocessen (2005)
• ontwerp van een veranderprogramma om de verkoopteams meer klant- en resultaatgericht te laten werken (2005)
• optreden als project manager bij de introductie van deze veranderprogramma’ s.
Het resultaat van deze programma’s is dat er wezenlijke stappen gezet zijn in de verkoopgerichtheid en klantgerichtheid van de medewerkers van de betreffende afdelingen. Er is een duidelijke verbetering van het bedrijfsresultaat van de betreffende bedrijfsonderdelen en de klanttevredenheid is toegenomen.

Corporate Clients (2006 – 2007)
• ontwerp van een programma voor het verbeteren van het verkoopproces en de samenwerking in de client service teams.
• verkrijgen van meer management focus op samenwerking en overall business doelstellingen.
• optreden als project manager bij de introductie van deze veranderprogramma’s.
Het resultaat van deze programma’s is een betere samenwerking binnen de client service teams. Er worden onderling meer leads aangeleverd. Klanten geven aan dat zij het gevoel hebben nu meer door een team ondersteund te worden.

Wholesale Client Unit (2007)
analyse naar de issues op het gebied van verkoopprocessen, samenwerking, aansturing en leiderschap binnen de Wholesale Client Unit.
Het resultaat was een rapport wat door het MT van Wholesale werd gezien als een goede basis voor een verbetertraject. Door de ontwikkelingen rond de overname van ABN AMRO is dit echter nooit uitgevoerd.

2000 - 2004 ABN AMRO Bank Amsterdam
Projectleider bij Sales Management
Als projectleider optreden voor diverse projecten op het gebied van Sales Management. Voorbeelden hiervan zijn onder andere het invoeren van Portefeuillemanagement voor het accountmanagement, activity based management, implementatie Performance Management en sturing op basis van individuele doelstellingen.

1998 – 2000 ABN AMRO Bank, Amsterdam
Organisatieadviseur bij de Projectgroep Visie 2000
Het adviseren van het management van ABN AMRO rayons in Nederland bij het implementeren van de nieuwe strategie Visie 2000. Vraagstukken hierbij waren o.a. hoe om te gaan met het nieuwe besturingsmodel en op welke wijze lokaal ondernemerschap binnen de ABN AMRO organisatie vorm te geven. De nadruk in deze functie lag op organisatieadvies en het managen van veranderingsprocessen. Daarnaast heb ik het medewerkerstevredenheidsonderzoek gecoördineerd.

1994 – 1998 ABN AMRO Bank, Amsterdam
Accountmanager MKB
Het adviseren over, en verkopen van bank- en verzekeringsproducten aan klanten uit het middenbedrijf (bedrijfsomzet tot € 5 mio.). Naast de directe verkoop was de intermediaire functie tussen de klant en specialisten (op het gebied van treasury, verzekeringen, betalingsverkeer etc.) een belangrijk onderdeel van de functie.

1992 – 1994 ABN AMRO Bank, Amsterdam
Junior accountmanager MKB
Het adviseren over, en verkopen van bank- en verzekeringsproducten aan met name klanten uit het kleinbedrijf en startende ondernemingen.

1991-1992 ABN AMRO Bank Amsterdam
Trainee

Opleiding interimmanager

2008: Gecertificeerd DISC (effectiviteit van het gedrag) trainer
2006 – 2007 Hooglerarenreeks verandermanagement aan Nyenrode
1999 – 2004 Bedrijfswetenschappen aan de Open Universiteit. Afstudeerrichting Strategie
& Organisatie.
1991 – 1997 Diverse NIBE opleidingen: o.a. Algemene Opleiding Bankbedrijf,
Binnenlands betalingsverkeer, Buitenlands betalingsverkeer, Zakelijk
Kredietverlening.
Diverse verkooptrainingen binnen ABN AMRO
1986 – 1989 HEAO- CE aan de HES Amsterdam
1980 – 1986 V.W.O. Purmerend

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Initiatiefrijke en doelgerichte changemanager, met ervaring bij verschillende onderdelen binnen de financiële sector. Zelfstarter, maar ook goed functionerend in teamverband. Is in staat om effectief te communiceren op ieder niveau binnen een organisatie. Ervaring met het leiden van projecten m.b.t.:
• Change & implementatie management
• Optimaliseren bedrijfsprocessen (met name verkoopprocessen)
• Optimaliseren besturingsmodel
• Formuleren van strategie
• Performance management en het formuleren van KPI’s
• Professionaliseren van staffuncties

Persoonlijkheid
• Doorzetter: Geef niet op bij tegenslag maar probeer het doel op een andere
wijze te bereiken
• Respect: Laat mensen in hun waarde, waarbij ik wel mijn eigen grenzen
aangeef
• Resultaatgericht: Al mijn handelen is erop gericht om het vooraf
gestelde doel te bereiken
• Flexibel: Ik ga gemakkelijk om met veranderende omstandigheden,
waarbij ik mij makkelijk aanpas
• Pragmatisch: Liever 10 kleine stappen dan 1 grote stap


Talenkennis interimmanager

Engels, schriftelijk en mondeling uitstekend
Duits, schriftelijk en mondeling goed


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :