Flex Manager
De top 21228 Flexmanagers van Nederland
21228 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Business Development, marketing management, sales management

Business Development, marketing management, sales management

Werkervaring interimmanager

Opgedane ervaring:

Management (product/Marketing/Sales)
Lid MT (Famostar)
Projectleider van verschillende Internationale (R&D) projecten voor verschillende markten.
Opstellen en uitvoeren van programma’s met als doel de winstgevendheid van Europese producten portfolio te vergroten.
Introductie van nieuwe producten (productlijnen) voor de Europese markt.
Leider van verschillende multifunctioneel internationale teams (technologie, sales, marktonderzoek, communicatie)
Manager van International Medical Segment team
Ontwikkelen van strategie en actieplannen voor verschillende B2B markten


Marketing
Introductie nieuwe productnamen voor de Europese markt.
Ontwikkelen van (Europees) Marketing& Sales plan; markt-entree plan.
Initiëren en leiden van marktonderzoek projecten.
Ontwikkelen en uitvoeren van Marketing/Sales plannen op operationeel en BU niveau.
Ervaringen en kennis van de verf-, medische- en Pharma- , kunststofmarkt in Europa.
Organiseren van beurzen.


Sales/Business Development
Opzetten van Export activiteiten; aanstellen van agenten, distributeurs
Opstellen van Marketing/Sales en Business plannen.
Acquisitie van nieuwe klanten
Identificeren van nieuwe toepassingen


Informatie Technologie
Bekend met Office pakket (Excel, Access, Word, MS Project, Power Point)


Opleiding
Mini MBA (5 dagen) bij MCE in Brussel.
Getting results without authority bij Frost & Sullivan in Londen.
Finance voor non-financial managers
Strategic Selling Process – How to sell strategically (interne training bij Eastman Chemical)
Consultative process training – How to understand and approach a customer (interne training bij Eastman Chemical)




Werkervaring

Famostar (2009 – 2010)
Export manager
Famostar is een klein bedrijf actief in de noodverlichtingmarkt. Famostar wil zijn positie in buitenlandse markten verder uitbreiden.
Verantwoordelijkheden:
Ontwikkelen van nieuwe markten in VAE, België en Duitsland
Verdere groei in Denemarken

Resultaat:
• Agent in VAE aangesteld.
• Partner in België aangesteld (nieuwe projecten geleverd)
• Marktplan voor Duitsland opgesteld.


Eastman Chemical BV (2005 – 2009)
Market Development Manager (EMEA)
Eastman Chemical is een multinational met $8mld omzet. Eastman ontwikkeld en produceert Specialty plastics (Copolyesters) voor verschillende markten zoals Medical en Pharma. Directe klanten zijn extrusie en spuitgietbedrijven maar OEM’s zijn de belangrijke contacten voor het starten van nieuwe product ontwikkelingen.
Verantwoordelijkheden:
Marktontwikkeling van de EMEA medische markt
Input geven aan Global Medical strategie als lid van Global Medical Marketing team.
Ontwikkelen van EMEA Medical Strategie o.b.v. Global strategie..
Managen van EMEA Medical Segment team (zelf geïnitieerd en samengesteld).
Projectmanager van verschillende Marketing / Sales projecten
Organiseren van beurzen

Resultaat:
• Significante groei (omzet) binnen o.a. medical packaging (>10%)
• Enkele interessante markten geïdentificeerd, beoordeeld en geanalyseerd. Hierdoor is er een veel beter inzicht verkregen in de verschillende deelmarkten binnen de medische en farmaceutische markt en wat dit voor Eastman Specialty Plastics betekent.
• Business plannen opgesteld van verschillende doelmarkten binnen de medische markt en verdedigd bij hoger management.
• Internationaal Medical Segment Team opgezet met commitment van het hoger management team (nieuw voor Eastman Chemical in Europa); uitvoeren van de verschillende Business plannen. Dit met goedkeuring van EMEA en HQ (Kingsport, USE) management.
• Sales funnel (van lead tot project) verbeterd en aangepast voor de medische markt.
• Internationaal netwerk opgebouwd met OEM’s, spuitgietbedrijven en design bureaus.
• Company awareness van Eastman Chemical zeer sterk verbeterd (van relatief onbekend bedrijf naar een erkend leverancier van Specialty plastics voor de medische markt)


Medisize (2003 – 2005)
Business Development Manager.
Medisize is een MKB met als hoofdactiviteit het produceren (spuitgieten) van wegwerpproducten voor de medische markt.
Verantwoordelijkheden:
Genereren van nieuwe productie projecten met Duitsland als belangrijkste land.
Opbouwen en uitbreiden van het netwerk in de medische markt.
Organiseren en bijwonen van Tradeshows.
Leiden van acquisitie projecten
Resultaat:
• Acquisitie van productie projecten (2)


Thales Special products (2001-2003)
Business Development Manager voor de Europese markt.
Thales Specialty Products was onderdeel van Thales Group (voorheen Holland Signaal). TSP ontwikkeld en produceert klantspecifieke voedingen voor met name de militaire markt.
Verantwoordelijkheden:
Schrijven van een Marketing/Sales plan voor de medische markt als nieuwe focus markt naast de militaire markt.
Acquisitie van nieuwe projecten.
Resultaat:
• Marktplan voor de Medische markt.
(Poging gedaan van een Management Buy Out)


SigmaKalon (1996-2001)
Internationaal Product Marketeer voor de Europese DIY en Professionele verf markt. Verantwoordelijk voor de productgroepen Lakken en beitsen.
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
 Opstellen en verbeteringen aanbrengen aan product portfolio voor verbeterde winstmarge.
 Opstellen van een productgroep strategie plan
 Opstellen en leiden van een Europese R&D jaarplan voor lakken en beitsen.
 Projectmanagement van verschillende Internationale (R&D, product introducties, marketing, e.d.) projecten.
 Product introducties in verschillende Europese landen.

Resultaat:
• ± 30% rationalisatie lakken en beitsen portfolio (EU)
• ± 10% recept rationalisatie (EU)
• Introductie van een Europees beitsen portfolio (recept en naam)
• Nieuw label voor de professionele lakken markt









Sigma Coatings (1995 – 1996)
Twee jaar een speciaal project gedaan samen met Anderson consultants als voorbereiding op beursgang van Sigma Coatings.
Resultaat:
 PCR2 model; Strategisch beoordeling methode voor Portfolio Management of a International Product assortiment
 Business Process Re-engineering op Business Unit en Groepsniveau.
 Business Unit Plan/ Planning, Key performance Indicators, etc.


Sigma Coatings (1992 - 1995)
International Technisch Product Manager voor de Europese professionele schildersmark.
Verantwoordelijkheden:
 Technische coördinatie van projecten tussen verschillende Europese landen.
 Opzetten van een Internationaal R&D jaarprogramma samen met R&D manager en de locale M&S organisaties.
Resultaat:
• Inzicht in de Europese producten portfolio in de verschillende landen.
• Gezamenlijke introductie van een muurverven productlijn (voor DIY en Professionele markten)
• Samenwerking tussen de landen.

AKZO NOBEL (1988 - 1992)
Begonnen als een trainee op het laboratorium voor de ontwikkeling van watergedragen muurverven.
 2 jaar research watergedragen muurverven.
 2 jaar leider van een Technisch/Marketing afdeling.

Opleiding interimmanager

HTS - Chemical /Commercial Technologie (diploma 1987)
4de jaar Chemical Processing and Marketing/business

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

strategisch, operationeel, marketing/sales plan, sales optimalisatie, bedrijf positionering

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits

Overig

Wat kan ik u bieden?

• Het in kaart brengen van een bestaande of nieuwe markt (B2B, internationaal) door middel van marktonderzoek, concurrentieanalyse, etc.. om een gefundeerde markt entree strategie te definiëren.
• In staat om relatief snel ingewerkt te zijn binnen complexe markten en hierbinnen ene netwerk op te bouwen en/of uit te breiden.
• Marketing&Sales plan opstellen (e.g. communicatieplan, productintroducties, organisatiestructuur, etc.)
• Identificeren van de juiste partner(s) (bijv. agenten, distributeurs) passende bij sales/distributie strategie.
• Het samenstellen en managen van multidisciplinaire teams binnen een (matrix) organisatie.
• Werkervaring binnen complexe matrix organisatie.
• Analyseren van huidige producten en klanten portfolio.
• Genereren van leads en nieuwe projecten.
• Acquireren van nieuwe klanten
• Internationale ervaring binnen Europa, Midden-Oosten en Amerika.
• Zeer klantgerichte instelling.
• Hoge mate van zelfstandigheid maar ook zeker een teamspeler.
• Zeer doelgericht met in acht houding van de omgeving.
• Ervaring in de volgende markten:
o Coatings (DIY/professioneel) : > 10 jaar (SigmaKalon, AKZO
Nobel)
o Kunststof industrie binnen de medische markt: 9 jaar (Thales, Medisize, Eastman
Chemicals)
o Militaire markt : 2 jaar (Bij Thales Specialty Products)






Enkele Highlights

• Europese product portfolio rationalisatie van ± 33%.
• Europese recept rationalisatie van 10%.
• Introductie van een Europees beitsen product portfolio.
• Significante groei binnen de medical packaging industrie van Eastman Specialty Plastics
• Significante toename van de company awareness van Eastman Specialty Plastics binnen de medical device en verpakking market.
• Contractueren van een agent in VAE en een partner in België



Talen

Nederlands - moedertaal
Engels - Goed in woord en schrift
Duits - Redelijk in woord.






 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :