Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Marketeer

Marketeer

Werkervaring interimmanager

Brede ervaring:
Resultaatgerichte commerciële professional. Ruim 20 jaar (inter)nationale ervaring aan reclamebureau en klantzijde, zowel op B-to-C als op B-to-B gebied. Brede marketing communicatie ervaring, zowel on- als offline. Conceptueel sterke no-nonsense bruggenbouwer die in korte tijd een marketing strategie in al zijn facetten opzet en zelf implementeert. Advocaat van de klant die positie durft in te nemen en inspirerend werkt op management en medewerkers. Meertalig (NL, ENG, DU).


Sr. Marketeer acquisitie B2B bij Essent (energie) mei 2014 - nov. 2014
- aansturen team marketeers
- campagne management, target setting en funnel optimaliseren
- voorzitter segment overleg (marketing, sales, MI, Base & online)
- propositie ontwikkeling & introductie
- marketingplan 2015 (commodity & non-commodity)

Resultaat: vanuit klantbehoefte zijn 2 nieuwe proposities ontwikkeld en geïntroduceerd, kaders marketingplan 2015 zijn bepaald, sales funnel is na grondige analyse geoptimaliseerd zodat conversie 20% toenam


Marketing & Sales Analist bij Tommy Hilfiger Club (retail) mrt 2014 - apr. 2014
- analyseer de Dbase en breng kansrijke segmenten in kaart
- geef verbetering (lange termijn) en low hanging fruit (korte termijn) aan voor de stadia acquire, onboard, engage en retain zodat conversie en omzet via multi-channel approach stijgen

Resultaat: op basis van touch points in de customer journey is aangegeven waar kansen en obstakels liggen waardoor de shift kan worden gemaakt naar een effectievere doelgroep benadering
Sr. Marketeer bij Schoonenberg Hoorcomfort (retail) mei 2013-dec. 2013
- adviseer directie & MT hoe de database optimaal te exploiteren
- ontwikkel kansrijke proposities die aansluiten bij klant behoefte
- test en optimaliseer proposities

Resultaat: conversie is met 300% toegenomen en geïnvesteerde kosten zijn in vier maanden terugverdiend!


Teamleider Marketing Communicatie bij KING, Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (onderdeel VNG) jan 2012 - aug. 2012
- ontwikkelen van een nieuwe marketing communicatie aanpak
- ontwikkelen introductie campagne
- adviseer directie & MT inzake het product portfolio beleid

Resultaat: er is een omslag gerealiseerd, marketing en de klant zijn het uitgangspunt geworden in het denken en handelen, de nieuwe strategie heeft KING breed een positieve verandering in gang is gezet.
Referentie:
"Floris heeft visie en is goed in het bedenken en uitvoeren van een strategie. Wij hebben die strategie omarmd omdat het ons op een heldere wijze positioneert. Door de communicatie campagne die Floris heeft ontwikkeld, is het beeld dat men van ons heeft flink bijgesteld. Beter dan voorheen weet men waar KING voor staat, wat je er kunt krijgen en van mag verwachten. Een zeer positieve verandering is in gang gezet. Floris is in staat geweest een bedrijfsmatige benadering te stimuleren zonder daarbij de bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen uit het oog te verliezen. Opdracht meer dan volbracht."

Erik Visser
Hoofd Bedrijfsbureau KING


Sr. Propositie & Product Marketeer bij Polis Direct mei 2011 - dec. 2011
Ontwikkel een nieuwe en unieke propositie voor Autoverzekeringen die in een later stadium ook bruikbaar is voor de overige verzekeringsproducten. Uitgangspunt is dat Polis Direct meer een on-line aanbieder wil gaan worden en een shift wil gaan maken van product naar klant gericht.

Resultaat: nieuwe propositie ontwikkeld en verzekeringstechnisch vertaald naar product niveau. Introductiecampagne ontwikkeld en uitgewerkt.


e-Commerce & communicatie coördinator bij Carlson Wagonlit Travel Benelux (b-to-b) feb. 2011 - mrt. 2011
Opdracht: Geef aan:
- of on-line communicatie het commerciële proces (lead generatie, kwalificatie, klantprofiel, segmentatie en conversie) optimaal ondersteunt?
- op welk gebied de ondersteuning kan worden verbeterd en wat daarvoor minimaal nodig is?

Resultaat: middels een quick-scan is inzage verschaft in de huidige activiteiten en processen, hieraan zijn conclusies en aanbevelingen verbonden inzake verbeteringen op het gebied van data/klantkennis, infrastructuur, organisatie & processen en content & communicatie.


e-Commerce & communicatie coördinator bij Ortec International (software, b-to-b) sept 2010 - nov. 2010
Werkzaamheden in het kader van een marketing & sales optimalisatieproces ten behoeve van meer verkoop:
- analyseren huidige contact strategie en sales campagne activiteiten
- aanbevelingen en verbeteringen aanbrengen inzake DMU gerichte lead generatie & kwalificatie t.b.v. inside sales

Resultaat: nieuwe aanpak ontwikkeld voor diverse campagnes, (inter) nationale uitrol zeer succesvol; conversie +50%.


Sr. Adviseur Dialoog Communicatie bij Rijkswaterstaat mei 2010 - aug. 2010
Opdracht in het kader van een veranderingsproces naar on-line activatie:
- Ontwikkeling visie, ambitie en randvoorwaarden voor on-line Dialoog Marketing met weggebruikers en stakeholders

Resultaat: rapport en advies hoe on-line dialoog marketing communicatie te starten, te optimaliseren en uit te bouwen. De aanbevelingen zijn door een interne projectgroep uitgewerkt in een plan van aanpak.


Manager Marketing, Sales & Communicatie bij Bestuursacademie Nederland mei 2009 - feb. 2010
Werkzaamheden t.b.v. een veranderingsproces om de afdeling meer marketing & sales minded te maken.
- aansturen afdeling (ontwikkeling nieuwe werkwijze en structuur)
- adviseur MT inzake product-portfolio beleid
- introductie campagnes diverse nieuwe producten

Resultaten: er is voor het bedrijf een nieuwe koers ontwikkeld om meer vanuit klantbehoefte te gaan werken i.t.t. een product georiënteerde benadering. +25% opleidingsaanvragen.


Communicatie Strateeg bij Etcetera mrt 2009 – apr. 2009, een communicatie advies groep. Werkzaamheden:
- ontwikkeling Communicatie Strategie t.b.v. diverse pitches

Resultaat: pitch gewonnen Floriade 2012 Venlo Living Nature.


Senior Marketeer voor de Staatsloterij okt 2008 - feb. 2009
Werkzaamheden in het kader van een shift van off-line/retail naar meer on-line sales:
- direct selling proces en marktbenadering geoptimaliseerd
- ontwikkelen direct marketing plan (on/off-line) focus op verhogen bekendheid, cross/deep/up-sell, loyaliteit en retentie
- selectie nieuw direct marketing bureau

Resultaten: besparing van 35% op de externe marketing communicatie kosten, verkorten DM proces met 4 werkweken, budget shift van off naar meer on-line, conversie +25%.


(e) marketing communicatie manager bij EPN een educatieve uitgeverij (b-to-b) jan 2008 - juli 2008.
Werkzaamheden ten behoeve van introductie van een nieuwe digitale propositie
- ontwikkeling en positionering van het nieuwe Boek&Web concept
- het marketing & sales plan opgesteld
- introductie campagne ontwikkeld met nadruk op digitale component

Resultaat is een onderscheidende campagne die een waardevolle bijdrage heeft geleverd aan de uitrol van de nieuwste productgeneratie


e-marketing communicatie manager bij FBTO juni 2007 - dec 2007. Opdracht:
- aansturen en begeleiden team in veranderingsproces
- het vertalen van de visie naar een nieuwe marketing strategie
- vertalen strategie naar een nieuwe website en nieuwe (on-line) product campagnes zoals Zorg, Auto, Woonhuis en Leven

Resultaat is een afgerond marketing en communicatie plan waar de afdeling integraal mee aan de slag is gegaan. De eerste actie is bekroond met een Bronzen Effie 2007, effectiviteitprijs voor succesvolle marketing communicatie. De nieuwe strategie en propositie (het aan/uitzetten van modules binnen een verzekeringsproduct) is uiterst succesvol en wordt nog steeds gehanteerd!


on-line Communicatie en e-Commerce specialist op de afdeling Concern Communicatie van Interpolis juni 2006 - apr. 2007
Verantwoordelijk voor alle interactieve B-to-C en B-to-B communicatie.
- ontwikkelen van de on-line communicatie strategie
- ontwikkelen on-line communicatie campagnes (bannering, sea/seo, e-mail) o.a. Auto, Woonhuis, Pensioen

Resultaat is een sterke toename in het besef dat interactieve communicatie van belang is in de marketing communicatie mix en een enorme bijdrage kan leveren aan zowel merkbouw als exploitatie.


Senior Communicatie adviseur Hypotheken & Pensioenen bij AEGON Bank mrt 2006 - mei 2006. Werkzaamheden:
- ontwikkelen multi-channel/multi-step campagnes met een voor AEGON ongewoon andere benadering van de doelgroep
- advies inzake multimediale wervingsconcepten

Resultaat in nog geen 3 maanden een sterk verbeterde conversie (+15%) in verkoop door communicatief anders ingestoken boodschap.


Programma manager bij ABN AMRO mei 2005 - feb. 2006 Verantwoordelijk voor het WID project; 6 miljoen klanten moesten zich identificeren bij een bankkantoor:
- leiding geven aan multidisciplinair bankbreed projectteam
- ontwikkelen marketingcommunicatie strategie en campagne

Resultaat van het project is dat 87,4% van de klanten WID compliant is binnen 9 maanden waardoor de doelstelling (80%) ruim is overtroffen daar waar andere banken nog niet verder waren dan 50%.


ING Card mei 2004 - apr 2005 als marketeer en adviseur business development voor introductie nieuwe creditcard:
- ontwikkelen van activiteiten gericht op het werven van nieuwe creditcards houders en het stimuleren van het kaartgebruik
- ontwikkelen van een strategisch partnership en activatie programma om loyalty en kaartgebruik te stimuleren

Resultaten: 35.000 nieuwe creditcardhouders binnen 2,5 maand tijd en een programma voor de verkoop van extra cards dat ieder jaar 20% aan de totale jaar doelstelling bijdraagt.


Direct Marketing en Sales adviseur voor Mitsubishi Motor Sales Nederland mrt 2003 – aug 2003. Werkzaamheden:
- Feasibility Study uitgevoerd t.b.v. het invoeren van een nieuwe werkwijze op het gebied van Databased Marketing Communicatie
- Advies inzake strategie voor diverse introductie campagnes van nieuwe modellen zoals de Outlander


1984-2003
Werkzaam geweest bij diverse (inter)nationale marketing en reclame adviesbureau’s (Grey, EURO RSCG, Flem B-toB, TBWA/Tequila, ARA Direct Communications) in diverse functies (eind) verantwoordelijk voor vele B-to-B als B-to-C Corporate, Merk, Product en Diensten campagnes binnen de sectoren:
- Automotive (Mercedes-Benz, Mitsubishi, DAF Trucks & Vans)
- Bouw (Rockwool, Gyproc, Trespa, Sikkens Coatings, Spanbeton)
- Duurzaam & Dienstverlening (IBM, Syntegra, Philips Lightning, Philips Medical Systems, Inventum, Starjob Uitzendgroep, Nefit Fasto)
- EMEA liaison IBM voor alle PSG DM campagnes (b-to-b)
- EMEA liaison Philips voor alle DictationSystems campagnes (b-to-b)
- Energie (Delta)
- Financials (Centraal Beheer, Mn Services, Zwitserleven, Western Union Money Transfer)
- FMCG (Spa, Mona, ASEF Gewasverzorging, SARA Lee/DE, Campina, Fuji, Q8, Eukanuba/IAMS Petfood, Gist Brocades Animal Health)
- Fondswerving (Save the Children, Mama Cash)
- Reiswereld (TUI, Arubaans Verkeersbureau, de Jong Intravakanties)
- Retail (Amsterdam Airport Shopping Centre, Rietveld Boutiques, Gassan Diamonds)
- Telecom & Internet (KPN Zakelijk, KPN Mobile, Hi, Hi Society, KPN.com)
- Uitgeverijen (Dagblad De Stem, NR

Opleiding interimmanager

zie cv

Overig

Hobby’s : golf, fotografie, skiën, muziek, het web
Functies : Vice-Voorzitter HV Victoria (2007-2009)
Thesis Supervisor Rotterdam Business School
Opleiding : HAVO (’80) HEAO CE (’84) SRM Communicatie A (’86),
SRM Direct Marketing (’94), CRM Academy (‘99)
Bij alle hierboven vermeldde opleidingen is het diploma behaald.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :