Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Business Analist

Business Analist

Werkervaring interimmanager

Juni 2010 – November 2010: Business Analyst (voor Architectuur), Westland Utrecht Bank

Methode : Togaf
Pakketten: MS Sharepoint 2007

Omschrijving :
Inrichten Sharepoint voor het gestructureerd en inzichtelijk publiceren van architectuurdocumentatie (business, informatie, infrastructuur).

Werkzaamheden:
• Opstellen requirements;
• Ontwerpen en inrichten Sharepoint.

Resultaten:
De architecten werken vanuit de Sharepoint. De diverse doelgroepen kunnen gemakkelijk de diverse architectuur-producten vinden.


November 2009 – Februari 2010: Business Process Consultant, ING Investment Management

Methoden & technieken: Process Management, Integrated Control Framework
Pakketten: Aris Process Modelling

Werkzaamheden:
• Procesanalyse voor diverse processen uit de Investment Management value chain.
• Afstemmen met business units in Front en Back Office om informatie te verzamelen, procesontwerpen voor te stellen, procesmodellen te ontwikkelen en te reviewen.
• Ontwikkelen van EPC proces diagrammen met Aris, inclusief koppelingen naar het organogram en de risk & control repository.
• Afstemmen met risk management en compliance in verband met risico’s, controls, wet- en regelgeving aspecten van het procesontwerp.

Resultaten:
Aantal bestaande procesbeschrijvingen in lijn gebracht met de daadwerkelijke uitvoering. Aantal nieuwe processen ontworpen en gemodelleerd in Aris.


2007 – zomer 2009: Business Analyst, Informatie Analist, Functional Designer, Robeco

Methoden & technieken: Data Integratie, XML, Services
Pakketten: Oracle Designer, Toad (sql), Multifonds FundAccounting

Omschrijving:
Vernieuwing en vervanging van asset management back-office systemen van het Financial Service Center, volgens een nieuwe architectuur waarbij ook een nieuwe data integratie infrastructuur wordt geïntroduceerd.

Werkzaamheden:
Ontwerpen van interfaces tussen diverse componenten, hoofdzakelijk: market data management, fund accounting (in-house build en Multifonds), data warehouse. Inhoud van de interfaces onder meer: instrument static data (equity, fixed income, derivaten), over-the-counter contract data, pricing, interest en exchange rates, net asset value (NAV) data.
Functioneel testen van interfaces van in-house build backoffice systeem naar Multifonds. Initieel vullen van Multifonds voor test en schaduwdraaien. Ondersteunen ontwikkelaars en testers.

Resultaten:
Gedefinieerde en afgestemde canonieke formaten. Impact analyses, interface requirements, functioneel ontwerpen (service specificaties, data mappings, aanpassingen bestaand systeem). Multifonds initieel gevuld.


2006 – 2007: Business Analyst, Proces/Informatie Analist, Nationale Nederlanden, Leven Collectief, BPI

Methoden & technieken: Requirements management
Pakketten & casetools: CaliberRM (requirements tool; ingericht conform AMS), Visio

Omschrijving:
Introductie van een nieuw pensioenproduct (defined contribution) en de introductie van een nieuw beleggings- systeem (extern pakket) voor de huidige collectieve beleggingsverzekeringen. Pensioenwet-compliance speelt een belangrijke rol. De werkzaamheden zijn uitgevoerd vanuit het analistenteam van deelproject Operations & IT. Het analistenteam heeft gezamenlijk alle processen rondom beleggen en het pensioenverzekeringsproduct doorgelopen, om een set requirements te creëren die compleet is.

Werkzaamheden:
Analyse van business requirements en de vertaling naar processen en systeemrequirements voor de diverse systemen. Verantwoordelijk voor de totstandkoming en acceptatie van een consistente set business, proces- en systeemrequirements in samenwerking met alle stakeholders: business, gerelateerde analistenteams, software-leveranciers, testers, beheerders.
Reviewen processen en requirements van collega analisten.

Resultaten:
Consistente, up to date en door alle stakeholders geaccepteerde set processen en requirements.


2005 – 2006: Business Analyst, ABN-AMRO, Group Compliance

Methoden & technieken: Conference calls, webcasts, interviews, questionnaires, workshops, RACI
Pakketten & casetools: (ARIS)

Omschrijving:
Ontwerpen, schrijven en implementeren van wereldwijde processen en procedures voor Anti-Money Laundering en Sanctions. Voor:
• Implementatie van het filteren van internationaal betalingsverkeer tegen Amerikaanse wet- en regelgeving;
• Standaardiseren van transactie filtering en monitoring procedures, rondom software implementaties.


2005 (maart – april): Projectleider, Business Analyst, ABN-AMRO, Transaction Services, Information & Process Management

Methoden & technieken: Quick scan, business case, FTE-schatting, product-based planning
Pakketten & casetools: MS Project

Omschrijving:
Opstellen quick scan rapport naar aanleiding van het idee werkzaamheden voor faillissementen te centraliseren.
Opstellen projectvoorstel voor een project met als doelstelling om de processen van de afdeling Derdenbeslagen te optimaliseren.


2004: Projectleider, Business Analyst, Dienst Stadstoezicht Amsterdam

Methoden & technieken: Administratieve organisatie, risico-analyse
Pakketten & casetools: Mavim SIS

Omschrijving:
Invoeren van centraal beheerde vastlegging van processen, procedures en werkinstructie toegankelijk via intranet.

Werkzaamheden
In de planning- en de inventarisatie fase heeft Frank de rol van projectleider (drie teamleden) en in de ontwikkelfase de expertrol procesmanagement vervuld. Ontwikkelen van procesbeschrijvingen en begeleiden van de proceseigenaren bij de door hen uit te werken werkinstructies.

Resultaten
Projectplan, procesdecompositie, conventiedocument, onderhouds- en beheerplan. Procesbeschrijvingen in Mavim.


2002 – 2003: Business Analyst, Proces Analist, Projectleider Agentschap Sociale Zaken & Werkgelegenheid

Methoden & technieken: Administratieve organisatie, workflowmodellen
Pakketten & casetools: MS Word en Visio

Omschrijving :
Om aan de eisen van een agentschap te blijven voldoen heeft Frank de procesbeschrijvingen gestructureerd en geactualiseerd. De beschrijving van de huidige situatie diende ook als input voor een organisatieontwikkelingtraject.

Werkzaamheden
Actualiseren bedrijfsproces- en procedurebeschrijvingen. Hierop aansluitend vervulde Frank de rol van vakinhoudelijk deskundige in het project ‘Stroomlijnen processen’, onderdeel van het organisatie-ontwikkelingsprogramma. Daarnaast heeft Frank in een werkgroep, samen met het hoofd van de financiële administratie en het hoofd van de facilitaire dienst, de inkoopfunctie opnieuw ontworpen en geïmplementeerd.

Resultaten
Procesbeschrijvingen gestructureerd en geactualiseerd. Inkoopfunctie gecentraliseerd.


2001 – 2002: Consultant, Projectleider, ING Vastgoed Financiering

Methoden & technieken: Administratieve organisatie, Bedrijfsmodellering
Pakketten & casetools: SDW-AO, BWise, MS Projects

Omschrijving:
Als consultant is Frank gevraagd om de intranet site met de beschrijving van de administratieve organisatie een nieuwe impuls te geven. De organisatie maakt vrij snel na aanvang van de opdracht een fusie bekend, en gezien de wijze waarop Frank heeft geopereerd in de organisatie vraagt zij hem ook een rol te spelen in het fusietraject.

Werkzaamheden
• Actualiseren bedrijfsproces- en procedurebeschrijvingen.
• Inrichten bedrijfsprocessen voor te fuseren organisatie.
• Uitvoeren pakketselectie voor procesmanagement tooling.

Resultaten
• Procedures ingevoerd voor gefuseerde organisatie.
• BWise procesmanagement tooling geïmplementeerd voor holding en business units.


2001: Informatie Analist, Shell Tankstation Exploitatie Maatschappij Nederland

Methoden & technieken: Bedrijfsmodellering (processen, gegevens, workflows), requirement management
Pakketten & casetools: MS Word en Powerpoint

Omschrijving:
TEM exploiteert Shell tankstations in Nederland. TEM is opgedeeld in 12 regio\'s en elke regio omvat een aantal tankstations. TEM heeft ruim 200 tankstations en ca. 1.800 medewerkers. Als informatie-analist heeft Frank voor deze organisatie de selectie van een tijdverantwoordingspakket voorbereid.
Werkzaamheden
De analyse is uitgevoerd om een standaardpakket te kunnen selecteren en te kunnen inpassen in de bestaande informatie-architectuur. Het doel is uiteindelijk dat tijdverantwoordingsdata vanaf de tankstations volledig geautomatiseerd aangeleverd wordt voor verdere centrale salarisverwerking. Tevens dient de data als basis voor management informatie.

Resultaten
• Proces- en gegevensmodellen;
• Visualisatie informatiesysteem-architectuur;
• Requirements specificaties;
• Longlist potentiële oplossingen.


1999 – 2000: Informatie Analist, Projectleider, Chipper Nederland

Methoden & technieken: Bedrijfsmodellering, requirement management
Pakketten & casetools: Rational Requisite pro

Omschrijving:
In verband met de invoering van de Euro is er besloten een aantal backoffice informatiesystemen opnieuw te ontwikkelen of aan te schaffen. Deze backoffice systemen verzorgen de volledige financiële afhandeling van afstortingen van betaalterminals van Chipper-acceptanten. Frank vervult de rol van informatie-analist.

Werkzaamheden
• Bedrijfsmodelleren;
• Opzetten requirements management: structuur en inrichten Rational Requisite Pro;
• Vaststellen requirements voor aanschaf Billing pakket;
• Vaststellen requirements voor Euro aanpassingen;
• Specificeren en ontwerpen Euro aanpassingen en additionele aanpassingen.

Resultaat
In overleg met gebruikersorganisatie vastgestelde requirements en specificaties.


1999: Informatie Analist, Projectleider, VU Amsterdam, Dienst Informatiesystemen en -technologie

Methoden & technieken: Bedrijfsmodellering (processen, gegevens, workflows)
Pakketten & casetools: MS Word, Powerpoint en Projects

Omschrijving:
De VU wil gaan aansluiten op de landelijke Internetdienst Studenten Online van de combinatie KPN-Telecom en SURFnet.

Werkzaamheden
• Opstellen projectactiviteiten-schema (activiteiten, fasering, producten en mijlpalen);
• Ontwerpen architectuur voor het leveren van de Internetdiensten;
• Modelleren processen, gegevens en werkstromen voor de te leveren Internetdiensten en de te ontwikkelen applicaties voor de Internet-gebruikersadministratie;
• Reviewen proces- en gegevensmodellen met management, verwante deelprojecten en toekomstige gebruikers.

Resultaat
De organisatie heeft inzicht gekregen wat ze precies wilden en een schets van de alternatieve oplossings-mogelijkheden. Het actief reviewen met de betrokkenen, door Frank geïntroduceerd, heeft niet alleen het product verbeterd, ook het draagvlak in de organisatie is vergroot. Het gekozen alternatief is verder uitgewerkt zodat het door de organisatie zelf verder ontwikkeld kon worden.


1998: Informatie Analist / Functioneel Ontwerper, Teamleider, USZO Zoetermeer

Omschrijving:
USZO ontwikkelde in een meerjarig project de applicaties nodig om voor de verschillende onderdelen van de organisatie een gemeenschappelijk financieel traject te creëren. Frank heeft in dit project een aantal rollen vervuld.

Werkzaamheden
• Opstellen basisontwerp en functioneel ontwerpen voor deelsysteem Clientbeeld Financiële Positie;
• Verantwoordelijk voor de decentrale systemen van het project: Clientbeeld, Financieel Afspraken Systeem en Controleren/Fiatteren; teamleiding over twee ontwikkelaars;
• Coördineren van de afhandeling door het ontwikkelteam van bevindingen zoals die door het testteam zijn aangeleverd.

Resultaat
Basis en functioneel ontwerpen. Het ontwikkelteam kon efficiënter werken door het screenen van de bevindingen, want sommige bevindingen konden gecombineerd opgepakt worden, andere bevindingen hoefden niet voorgelegd te worden aan het ontwikkelteam.


1996 – 1997: Functioneel Beheer, Teamleider, Unisource Business Networks Nederland

Methoden & technieken: Bedrijfsmodellering (processen, gegevens, workflows)
Pakketten & casetools: SQL (Oracle)

Omschrijving:
Verantwoordelijk voor applicatiemanagement van Customer Care en Billing informatiesystemen en teamleider functioneel beheer.
• Uitvoeren van alle voorkomende functioneel beheer taken;
• Opstellen overkoepelend beleid voor de diverse applicaties, bestaande uit:
• Visualisatie van de informatiearchitectuur (applicaties, gegevens, interfaces) en daarbij mogelijkheden ter verbetering aangeven;
• Kostenmodel van de afdeling Customer Care en Billing;
Analyse van mogelijkheden om automatiseringskosten, zoals afgesproken in het Service Level Agreement, terug te dringen en advies aan het management over de wijze waarop e.e.a. door te voeren.


1994 – 1995: Bedrijfsmodelbeheerder, Teamleider testen, Detam Data Bank (in dienstverband)

Methoden & technieken: Bedrijfsmodellering (processen, gegevens, workflows), ERD
Pakketten & casetools: Lotus Freelance Graphics

Omschrijving:
In eerste instantie had een externe organisatie-adviseur behoefte een documentalist. Frank vervulde die rol als stagiair (4 maanden). Van de adviseur leerde hij een gestructureerde wijze van bedrijfsmodellering die voor veel bedrijfs- en informatiekundige vraagstukken toepasbaar is. Later, inmiddels als werknemer, vervulde Frank ook de rol van testcoördinator.

Werkzaamheden
• Beheer van het bedrijfsmodel; de proces- en gegevensmodellen en workflows;
• Betrokken bij het informatieplanningsproces en het systeemontwikkelingtraject in verband met de nieuwbouw van twee grote systemen met behulp van Oracle;
• Verantwoordelijk voor het functioneel testen, vier testers aangestuurd; tevens betrokken bij applicatietesten. Valideren database ontwerp (ERD-en).

Resultaat
Toegankelijk en actief gebruikt bedrijfsmodel en verzameling aan bedrijfspresentaties in beheer. Gestroomlijnd testproces.

Opleiding interimmanager

Opleiding:
Universiteit Nijmegen Bedrijfswetenschappen, Doctoraal Bestuurlijke informatiekunde, augustus 1994
HES J. van Zwijndregt HEAO – BI, getuigschrift juni 1992
VWO (ongedeeld), diploma juni 1987

Cursusen / Trainingen:
- Masterclass Business Process Modelling, analysis and design
- Prince2 certificaat foundations
- ITIL cursus foundations
- Cursus Bedrijfsgerichte methode voor informatie-architecturen, Ordina
- Mavim accelerated training
- Gegevensanalyse, Cursus Oracle specialist
- Certificaat Volmac Toptraining Natural/Adabas
- Cursus Algemene Opleiding Bankbedrijf
- Zelfstudies: Inleiding Verzekeringsbedrijf (incl.pensioenen); Effectenbedrijf; Basel II; Solvency II

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Frank is helemaal in zijn element in een intermediaire rol tussen business en automatisering in het informatie-intensieve bedrijf of de informatie-intensieve functie. Zijn passie is bedrijfsmodellering, het ontwikkelen van proces-, gegevens- en workflowmodellen in interactieve sessies met de deskundigen uit de organisatie van de opdrachtgever. Dit als basis voor het opzetten van een project of het aanpakken van bedrijfs- en informatiekundige vraagstukken zoals organisatie-inrichting, systeemontwikkeling, pakketselectie en –implementatie. Ook bij dergelijke vervolgtrajecten is hij uitstekend inzetbaar.

Zijn toegevoegde waarde ligt vooral in het gestructureerd modelleren en visualiseren van ingewikkelde zaken, zodanig dat complexiteit inzichtelijk wordt, communiceer-baarheid vergroot en besluitvorming verbetert.

Karakteristieken: In staat om nieuwe materie en bij klant gebruikte methoden en technieken snel eigen te maken. Zowel teamplayer als individueel. Blijft streven naar optimale kwaliteit ook onder tijdsdruk. Analytisch creatieve instelling.

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels

Overig

Methoden & technieken:
Prince2, requirement management, gestructureerde bedrijfsmodellering (processen, gegevens, workflows), RUP, UML, Use Cases, Entity Relation Modelling (ERD), Togaf.

Pakketten & casetools:
CaliberRM, Rational Requisite, ARIS, BWise, Mavim, Visio, MS Projects, Oracle Designer, MS Office (Powerpoint, Excel, Word), MS Sharepoint

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :