Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Project/ Programma/ Cluster Manager

Project/ Programma/ Cluster Manager

Werkervaring interimmanager

Programma manager
ING – Risk Mitigation – Security (maart 2008 – heden)
Dit meerjarig programma omvat een 12 tal projecten in Nederland en België gericht op het grootschalig en blij-vend oplossen van een aantal security tekortkomingen in de applicaties en op de platformen. De meesten zijn grote projecten met ieder een doorlooptijd van een tot drie jaar en gericht op alle aspecten van de IT security binnen de bank, op alle platforms, maar ook in firewall, proxy. De grootste component binnen dit programma is het realiseren van Security Monitoring op alle belangrijke infrastructuur componenten, databases en applicaties.
Als programmamanager heb ik de taak deze projecten beheerst te doen uitvoeren waarbij de kwaliteit van de producten, inzet van mensen en middelen en het actueel houden van statussen en financiën belangrijke compo-nenten zijn. Maar ook het afstemmen, verkopen en opzetten dan wel doorvertalen van oud (onbekend) en nieuw beleid naar concrete implementaties zijn hoofdtaken vanuit deze rol. Hier wordt binnen de bank voor het eerst kennis gemaakt met CMMI.

Projectmanager
ING – IT Transformations (februari 2007-maart 2008)
Dit project met een omvang van max. 40 medewerkers, met 2 Indische subcontractors, had tot doel de Sox kriti-sche applicaties van ING een hogere kwaliteit te doen krijgen teneinde in de nabije toekomst minder audit punten te krijgen. Het aandachtsgebied hiervan was gericht op de beschikbare Security Policy aspecten binnen een applicatie. De aanpak bestond uit een Full Assessment (in de termen van een ‘friendly audit’) teneinde de gebre-ken te definiëren en een gemanagede Remediation van de defecten te initiëren. Op basis van de ervaringen na 60 applicaties is een Quick Assessment opgezet en getest om in het volgende jaar in 20% van de tijd 80% van de defects te kunnen onderkennen. Tenslotte is ook een Security Assessment op de relevante applicaties van het verzekeringsbedrijf uitgevoerd.
- Operationeel projectleider waarbij de offshore en on-shore teams van de subcontractors aangestuurd wer-den teneinde de gewenste resultaten en planningen gerealiseerd te krijgen.
- Aan de Nederlandse zijde van het project het opzetten en inregelen van een werkwijzen die de Indische projectmedewerkers, welke onbekend zijn van de Nederlandse gewoonten en de werkwijzen, in de ING op-timaal te laten functioneren.
- Kort aansturen van de offshore activiteiten bij de 2 subcontractors in Indië om de gewenste en afgesproken resultaten op tijd beschikbaar te krijgen.
- Opzetten van Remediation Services gericht op het ‘grootschalig’ oplossen van gebreken in applicaties en deze ook doen realiseren..
- Invoeren van Fixed Price Assessment uitvoering na een initiële Time & Material aanpak. Hierdoor is nu een meer fabrieksmatige werkwijze mogelijk en kan het werk overgedragen worden aan een lijnorganisatie die verder middels een ‘managed service’ model de overige applicaties kan assessen.

Projectmanager
GVB – OV Chipkaart (september 2004 – februari 2007)
Het project is gericht op het afsluiten van de metro middels poortjes en het realiseren en implementeren van het OV Chipkaart systeem bij het GVB in Amsterdam.
- Operationeel projectleider. Tevens het projectbureau ingericht v.w.b. procedures en personen en hieraan leiding gegeven.
- Managen van een heldere en strakke relatie met de leverancier gericht op het beheerst definiëren, realise-ren, testen en accepteren van de projectproducten
- Realiseren van de technische infrastructuren teneinde het product Chipkaart te kunnen ondersteunen.
- Operationeel aansturen van projectleiders in de verschillende deelprojecten bij het tijdig realiseren en afron-den van de verschillende mijlpaalproducten binnen het project zoals het High Level Design, Factory Accep-tance Test van zowel hardware als software, Implementatieplan e.v.a.

Projectmanager
Interpay – pin & chip (maart 2003 - juni 2004)
Als Project Manager verantwoordelijk voor het definiëren, realiseren en implementeren van veranderingen in processen en systemen t.b.v. de producten Pin en Chipknip. Deze veranderingen zijn noodzakelijk door de aan-bevelingen van de Nederlandse Bank en hebben voor Interpay als Acquirer Processor een grote impact.
Als onderdeel is t.b.v. de Service Desk een Contact Registratie Systeem gerealiseerd. Dit is in samenwerking met een externe partij binnen 6 maanden gerealiseerd. Tevens een Proof of Concept uitgevoerd t.b.v. het inrich-ten van een acquiring portal met gebruikmaking van een message broker.

2001 – heden: projectmanagement
Projectmanager
Interpay – ITC (januari 2003 – mei 2004)
Als Project Manager verantwoordelijk voor het definiëren, realiseren en implementeren van veranderingen in processen en systemen t.b.v. de producten Pin en Chipknip. Deze veranderingen zijn noodzakelijk a.g.v. aanbevelingen van de Nederlandse Bank en hebben voor Interpay als Acquirer Processor een grote impact.
Als onderdeel is t.b.v. de Service Desk een Contact Registratie Systeem gerealiseerd. Dit is in samenwerking met een externe partij binnen 6 maanden gerealiseerd. Tevens een Proof of Concept uitgevoerd t.b.v. het inrichten van een acquiring portal met gebruikmaking van een message broker.

ING – ITC (juni 2001 – januari 2003)
Als Project Manager verantwoordelijk voor het initiëren, starten, uitvoeren en opleveren van meerdere projecten gericht op het migreren van gehele gebouwen van een Token Ring/ ICS omgeving naar een ethernet/ UTP omgeving op basis van een gestandaardiseerd netwerk ontwerp en bekabelingsconcept.
Een groot deel van de werkzaamheden werd aan een externe partij uitbesteed. Het inregelen van een goede werkwijze tussen klant en leverancier was voor mij een van de belangrijkste aandachtspunten binnen dit project.
De projecten kennen de onderdelen (her)bekabeling, netwerkontwerp, installatie, test, migratie en scrappen. De totale projectomvang was 4-10 deelprojectleiders die allen een eigen team aanstuurden. Ook waren in dit project veel subcontractors verbonden.

Interpay (oktober 2001 februari 2002)
Na een korte healthcheck op het IT-project t.b.v.een ’cards-beheer en administratie systeem’ het project een aantal maanden als Project Manager geleid (parttime).
Het betrof een project waarin een externe partij de realisatie van het systeem uitvoerde. In dit project zijn eerst de voorgestelde verbeteringen geïmplementeerd. Vervolgens is het project afgerond in overleg met opdrachtgever en andere direct betrokkenen.
Het project had een omvang van 4 deelprojectleiders en ongeveer 25 teamleden.

1997 – mei 2001: Activity Project Management Services B.V.
Projectmanager
Lucent Techonologies (mei 2000 – mei 2001)
Als Project Manager verantwoordelijk voor projectmatig uitrollen en in gebruik nemen van communicatie netwerken t.b.v. klanten in Finland en Zweden. De gehele realisatie was door de klant uitbesteed aan de leverancier, waarbij de projectmanager de linking-pin was tussen deze partijen. Gedurende deze periode bestond het werkterrein uit een 6-tal projecten. Ieder project had gemiddeld 5 deelprojecten.
Tevens verantwoordelijk voor het definiëren en invoeren van de van processen en het opstellen van templates gericht op het projectmatig werken in dit werkveld en het optimaliseren van het deployment proces waarbij veel werkzaamheden aan de klant overgedragen werden.

SFB Verzekeringen (nov. 99 – juni 2000)
Als Consultant verantwoordelijk en inhoudelijk betrokken bij het invoeren van projectmanagement bij het Sociaal Fonds Bouwnijverheid business unit Verzekeringen. Dit project wordt met een andere consultant uitgevoerd en omvat het inrichten van projectmanagement op senior management en projectleiders niveau, inclusief het opleiden en indringend coachen.

CCV – Computer Centrum v.d. Velden (jan. 99 – april 2000)
Als projectmanager verantwoordelijk voor het vervangen van een bestaand informatiesysteem voor het verwerken van financiële card-transacties, gerelateerd aan betaling die plaatsgevonden hebben op een betaalterminal. De realisatie was uitbesteed aan een externe partij die hiermee een generieke oplossing wilde realiseren.
Belangrijke aspecten binnen deze functie waren het managen van het bedrijf die het project op uitbesteding basis uitvoerde en van het managen van de organisatie van de opdrachtgever v.w.b. het tijdig voldoen aan de verantwoordelijkheden gerelateerd aan de uitbesteding. Daarnaast waren het motiveren van de betrokken medewerkers en het inrichten van de organisatie voor het werken met het nieuwe systeem in de organisatie verantwoordelijkheden. De omvang van het project was tot 20 medewerkers.

KPN-Telecom Vaste Net (september –december 1998)
Als projectmanager verantwoordelijk voor het opstarten en inrichten van een project gericht op Data Kwaliteit t.b.v. het vernieuwingsprogramma VN2000 binnen een veranderend KPN-Telecom. Het programma is gebaseerd op nieuwe gedefinieerde processen, complexe gegevensstructuren en slechte gegevens kwaliteit.

KPN-Telecom Netwerkdiensten (maart -september 1998)
Als projectleider/consultant werkzaam in een deelproject gericht op het verzamelen en ordenen van kennis en ervaring omtrent IT- en TI-leveranciers die zich aan KPN presenteerden als potentiële System Integrators ten behoeve van een programma gericht op het herinrichten van de IT-, proces- en data-architecturen. Hiertoe is o.a. onderzocht in hoeverre standaardpakketten een oplossing kunnen geven om snel resultaat te leveren.
Daarnaast zijn hiertoe aan aantal Telecom bedrijven buiten Nederland bezocht teneinde te leren van hun ervaringen op het gebied van IT-Redesign en BPR.

PTT-Telecom Netwerkdiensten (september 1996-maart 1998)
Als projectleider en plaatsvervangend projectmanager mede verantwoordelijk voor de migratie van het nieuwe Operator Platform ten behoeve van de dienst ‘inlichtingen binnenland’ (06-8008) van de PTT. In dit traject verantwoordelijk voor de voorbereiding en implementatie van het technisch platform (600 werkstations/ 19sites) vanuit een Systeem Integratie standpunt. In deze functie is het van belang de vele lokale projectleiders aan te sturen. De realisatie van het systeem is uitgevoerd door een Amerikaanse leverancier. Tevens verantwoordelijk voor het projectbureau.

1990 – 1997: CSC Computer Sciences Nederland B.V.
Projectmanager
CSC/ PTT-Netwerkdiensten
Als projectmanager verantwoordelijk voor het uitvoeren van de transitie van een voor de PTT cruciaal informatiesysteem aan een binnen CSC nieuwe organisatie, gericht op het uitvoeren van applicatiebeheer.
Activiteiten die binnen de verschillende deelprojecten uitgevoerd worden waren:
• het doen opleiden van beheermedewerkers middels het documenteren van het systeem;
• het doen opstellen van procedures tussen klant en leverancier;
• het opdoen van kennis en ervaring in het betreffende systeem en mede inrichten van de organisatie binnen de CSC organisatie;
• het opstellen en afstemmen van de SLA t.b.v. het uitvoeren van het applicatiebeheer.

Ministerie van Financiën / Centrale Administraties
Als projectleider / invoeringsconsultant leiding gegeven aan het invoeren van Planning & Control bij een 5-tal Centrale Administratie van het MvF. Het invoeringsteam bestond uit 5 man die ieder leiding gaven aan een eigen invoeringstraject. De werkzaamheden bestonden uit:
• Werkstrukturering
• Invoeren / aanpassen tijd-werk-registratie
• Implementeren van een planningscyclus
• Implementeren van een beheersingsinstrument
• Definiëren van een rollenspel
• Instrumenten ontwikkelen t.b.v. het opzetten van kengetallen

Ministerie van Financiën / BAC
Als consultant mede inrichting gegeven aan Planning en Control bij het projectenbureau gericht op het beheersen van projectvoortgang en projectbudget-uitnutting m.b.v. de methodiek PMS.
Ontwikkelen en doceren van een cursus PMS (Project Performance Measurement System, t.b.v. projectbeheersing) in 1 en 3-daagse sessies.

Ministerie van Justitie
Als consultant diverse werkzaamheden uitgevoerd t.b.v. het opstellen van een structuurschets t.b.v. 'Justitiële Informatievoorziening'.

Financial Information Template
Als projectmanager werkzaam bij het uitvoeren van een haalbaarheidsonderzoek voor een financieel pakket t.b.v. wholesale banking.

Ministerie van Justitie
Als consultant / informatieplanner een systeemarchitectuur t.b.v. van Individuele Beleidszaken ontworpen.

Stichting Exin
Als consultant betrokken bij het inregelen van het afnemen van praktijkexamens m.b.v. de computer. De werkzaamehden hadden betrekking op het definiëren van de processen, het verwerven van vragen t.b.v. de examendatabase en het begeleiden van de invoering van de nieuwe werkwijze.

Academisch Medisch Centrum
Als consultant een integrale planning voor de afdeling Automatisering en haar onderafdelingen opgezet en ingevoerd.
De werkzaamheden bestaan uit:
• het inventariseren van de vaste werkzaamheden, het onder handen werk en de te verwachten werkzaamheden;
• het selecteren van een planningspakket;
• het invoeren van het planningssysteem.

Directie Materieel Koninklijke Landmacht
Als consultant / projectleider de ontwikkelwerkzaamheden rond de bouw van een courseware produkt laten ontwerpen en bouwen.

1987 – 1990: Datex Opleidingen
Projectcoördinator
Voor diverse langdurende omscholingsopleidingen gewerkt voor GAB/Pion (300 cursisten / 15 groepen) en PTT (150 cursisten/ 14 groepen).

1984 – 1987: Datex / Dataview
Analist/ontwerper/projectleider
Bij APT (Philips/AT&T) de volgende taken uitgevoerd:
• beheer online/realtime inkoopsysteem met diverse interfaces;
• coördineren werkzaamheden richting Philips-P7000-minicomputer;
• conversie (Y2000 naar IMS) en beheer van een declaratie systeem;
• ontwerpen, coördineren en implementeren van een projectcalculatie- en registratiesysteem.

1980 – 1984: RCC
Programmeren en technisch ontwerpen t.b.v. diverse grote systemen in IBM en Philips omgeving.



Opleiding interimmanager

havo
HBO
Bedrijfskunde voor automatiseerders
Bedrijfskunde modules bij OU
Diverse methodieken
Prince2 gecertificeerd
CMMI

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Projectmanagement
Invoeren van projectmatig werken
Inrichten van Planning & Control van programma’s
Training in bovengenoemd werkveld
Projecten met belangrijke uitbestedingscomponten

Talenkennis interimmanager

Dutch
English

Overig

PROFIEL
• Trekker, gericht op het vastgestelde doel met inachtneming van de veranderingen in de omgeving
• Betrokken bij zowel het project als dat wat dit betekent voor de mensen die het aan-gaat
• Nuchter bij het definiëren van oplossingen, waarbij de direct betrokkenen een belang-rijke rol in hebben
• Extraverte projectmanager met veel ervaring in het projectmatig werken
• Onvermoeibaar organisator
• In Belbin termen: bedrijfsman, vormgever en voorzitter
HOBBY’S
• Wandelen, zowel in Nederland als daarbuiten
• Zeilen op mijn Zeemin (van der Stadt, 6.50)
• Muziek luisteren op CD maar ook in de zaal
• Muziek maken op de hobo
• Eten voorbereiden
• Lekker eten en drinken, uit en thuis
• Huisje op Texel
• Wijngaardenier


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :