Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

senior adviseur

senior adviseur

Werkervaring interimmanager

Werkzaamheden 2000 – 2004
Hoofd Arbeidsvoorwaardenbeleid, directie Middelen & Control,
Bestuursdienst grote gemeente


De bestuursdienst van deze grote gemeente ondersteunt het College van burgemeester en wethouders, maar ook de verschillende diensten en bedrijven. Een van de belangrijkste onderdelen daarvan is de directie Middelen & Control, waaronder ook P&O valt. Arbeidsvoorwaarden is daar een afdeling van. Het bureau Arbeidsvoorwaardenbeleid neemt op die afdeling een prominente plaats in naast het bureau Juridische zaken en de Concernadministratie. De opdracht voor het bureau is primair het ontwikkelen van een aantrekkelijk arbeidsvoorwaardenbeleid dat dient te resulteren in een lokale CAO (rechtspositieregeling); secundair, worden er adviezen gegeven en beleid ontwikkeld in het kader van HR- management in de meest brede zin van het woord.

Het Hoofd Arbeidsvoorwaardenbeleid geeft direct leiding aan 3 medewerkers, indirect als plaatsvervangend Hoofd afdeling Arbeidsvoorwaarden, aan 17 personen. De interne- en externe kontakten betreffen het gehele concern. Deze kontakten zijn voornamelijk gericht op het College van B&W, de hoofden van dienst en de directeuren en hoofden P&O. Extern, onder meer alle landelijke overlegorganen zoals de VNG, IPO, het College voor Arbeidszaken en vakbonden.



Speciale projecten 2001 - 2004

• Projectgroep “Vooronderzoek Verzelfstandiging Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam” (advies integraal overgenomen door het College van B&W en de Gemeenteraad Rotterdam);

• Adviseur verzelfstandiging dienstonderdelen van de RET (Rotterdamse Elektrische tram), en van het huidige verzakelijkingstraject 2002-2006, met nadruk op onderhandelingen met de vakbonden aangaande diverse Sociaal Plannen en ontwikkeling afzonderlijke rechtspositieregelingen
• Adviseur met betrekking tot een 3-tal projecten:

- Coördinatie Sociaal Plan ten behoeve van de gehele RET, in verband met het intern uit te voeren verzakelijkingsstraject;
- Coördinatie van de reorganisatie van de I/D banen inclusief Sociaal Plan;
- Coördinatie Sociaal Plan “RTC diensten BV” (voormalig “vervoer op maat”).
• Adviseur directie RET aangaande onderzoek naar verzelfstandiging van het openbaar vervoerbedrijf in 2006, een en ander in samenwerking met Deloitte & Touche



1992 - 2000
Senior-adviseur juridische zaken en personeel,
Werkgeversorganisatie van de Centra voor de Kunsten,
VKV te Utrecht.

De VKV als werkgeversorganisatie sluit zelfstandig CAO\'s af voor landelijke centra in de sector kunsteducatie (met een omzet van meer dan 250 miljoen euro en meer dan 12000 medewerkers, waarvan plus minus 8000 gemeenteambtenaren) en kent haar eigen sectorspecifieke regelingen in de CAR-UWO, voor het deel dat behoort tot de gemeentelijke openbare dienst en de B-3 stichtingen.

Belangrijke taken zijn het adviseren van de onderhandelingsdelegatie arbeidsvoorwaarden CAO-KV en voor sectorspecifieke zaken in de gemeentelijke centra, het College voor Arbeidszaken van de VNG. Het als zelfstandig onderhandelaar zitting hebben in subcommissies aangaande specifieke deelterreinen, waaronder juridische- en HRM zaken. Als senior-adviseur zeer bekwaam in het combineren van kennis van zowel het arbeidsrecht en arbeidsvoorwaardenontwikkeling in de private sector met het ambtenarenrecht respectievelijk gemeentelijke arbeidsvoorvoorwaarden- en HRM beleid. Zeer wel bekend met alle nieuwe ontwikkelingen bij het ABP en UWV-USZO en in wetgeving. Tevens adviseren van directeuren en hoofden van dienst. Leidinggeven en coachen van diverse teams in samenwerkingsverband met derden. Een zeer breed pakket derhalve.


bereikte doelen o.m. - Professionalisering van het management en HRM-beleid bij
de 265 centra voor de kunsten in Nederland;
- Intensieve begeleiding en informatievoorziening in o.a. arbeidsrecht, ambtenarenrecht en arbeidsvoorwaarden door middel van publicaties, cursussen, seminars en horizontaal geprogrammeerde spreekuren;
- Als vice-voorzitter functiewaarderingscommissie, sectoraal fuwa-onderzoek en eindrapportage in samenwerking met KPMG Management Consulting;
- Coördinator sectorale implementatie functiewaardering, zowel in de CAO-sector als in de gemeentelijke CAR-UWO sector;
- Coördinator invoeringstraject gemiddeld 36-urige werkweek;
- Co-auteur handboek personeelsmanagement;
- Projectmanagement van leergangen en landelijke onderzoeken o.a.:
- Integraal personeelsmanagement kunsteducatie;
- Leeftijdsbewust personeelsbeleid;
- Scholingsbeleid en scholingsbehoefte;
- Tijdsbesteding en tijdverantwoording;
- Wet op de ondernemingsraden (-bij de overheid);
- Employability en onderneming.






1989 - 1992
Juridisch medewerker Advocatenkantoor te Nieuwerkerk aan den IJssel, met nadruk op ondernemingsrecht en arbeidsrecht;

Een gevestigd kantoor in een groeigemeente, dat een uitstekende en waardevolle leerschool was om kennis te maken met de diverse problemen en oplossingen van de dagelijkse praktijk, bezien vanuit verschillende invalshoeken.


1979 -1989
Oprichter en eigenaar van de eerste waterbeddenwinkel in Nederland te Rotterdam, verantwoordelijk voor import, groothandel, verkoop en promotie;

1977 - 1979
Oprichter en eigenaar van Kunstgalerie te Rotterdam.


Nevenactiviteiten Redacteur Nieuwsbrief Arbeidszaken, VNG;
Coördinator en docent gemeentelijk cursus Arbeidsvoorwaarden;
Fotografie;
Kunst (verzamelen)
Theaterbezoek


Cursussen o.a. ‘Gemeenten en gemeentelijk beleid’
‘Leidinggeven in de overheidsorganisatie’
’Management van verandering’
‘Flexibele arbeidsrelaties’
‘Het sociaal plan in een veranderingsproces’
‘Procederen in arbeidszaken’
‘Administratief procesrecht’
‘Algemene Wet Bestuursrecht’
‘Gemeente financiën voor de niet-financiële medewerker’

Talenkennis Engels (mondeling/ schriftelijk: zeer goed/ zeer goed)
Frans (mondeling/ schriftelijk: goed/ redelijk)
Duits (mondeling/ schriftelijk: goed/ redelijk)



Opleiding interimmanager

Nederlands recht, EUR
Opleiding 1988 - 1989
Massacommunicatie, Faculteit Kunst- en Cultuurwetenschappen
Erasmus Universiteit Rotterdam;

1982 - 1988
Nederlands Recht, Erasmus Universiteit Rotterdam,
Privaat- en Bestuursrecht, w.o. Arbeidsrecht en Arbitragerecht;

1974 - 1977
Kunstacademie Den Haag,
Afstudeerrichting: Film en Fotografie;


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

juridisch, arbeidsrecht, ambtenarenrecht, arbeidsvoorwaarden, arbeidsvoorwaardenbeleid, rechtspositie, CAO, CAO-onderhandeling, vakbond, Algemene Wet Bestuursrecht AWB, ontslagzaken, HRM, Personeel & Organisatie, beleid, interim, senior adviseur, afdelingshoofd, management, project, overheid, werkgeversorganisatie, gemeenten, branche-organisatie, kunst, cultuur, arbeidszaken, reorganisatie, verzelfstandiging, sociaal plan.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :