Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Personeelsverantwoordelijke / HR-manager

Personeelsverantwoordelijke / HR-manager

Werkervaring interimmanager

· Sinds 1 augustus 1997 werkte ik als part-time personeelsmanager in een Belgisch middelgroot voedingsbedrijf van ongeveer 100 werknemers m.n. Pizza-Phone b.v.b.a. in Antwerpen en Brussel (in combinatie met mijn deeltijdse opleiding aan de Université Catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve).
Ik was er volledig zelfstandig verantwoordelijk voor het gehele personeelsbeleid en diende dit dan ook van nul af op te bouwen. Hier leerde ik een grote zelfstandigheid aan de dag te leggen. In deze job heb ik veel contacten gehad met het sociaal secretariaat, de arbeidsverzekering, de VDAB, de RSZ, de vakbond en de overheid (ministeries). Verder behelsde mijn job ondermeer de administratie qua lonen en arbeidsongevallen, het aantrekken en selecteren van medewerkers, het fungeren als aanspreekpunt voor het personeel, het uitwerken van structurele voorstellen tot het verbeteren van de personeelswerking d.m.v. het zelf ontwikkelen en geven van trainingen, het uitwerken van een systeem voor variabele beloning gekoppeld aan een evaluatiesysteem, projecten rond teambuilding enz.
Reden van vertrek: beëindigen van de deeltijdse opleiding aan de Université Catholique de Louvain met als gevolg de wens om full-time tewerkgesteld te worden. Verder ging ik op zoek naar nieuwe uitdagingen, nieuwe projecten binnen HR, meer financiële mogelijkheden voor het uitvoeren van een goed personeelsbeleid, enz. wat in deze job nauwelijks nog mogelijk was.

· Sinds 15 oktober 1998 was ik als HR-assistant tewerkgesteld in New Holland Tractor Limited n.v., een multinational binnen de metaalsector in de Antwerpse haven (+ 900 werknemers), gespecialiseerd in het aanmaken van tractoronderdelen, welke deel uitmaakt van de Fiat groep en wereldwijd 35.000 medewerkers tewerkstelt.
Met drie personen (personeelsdirecteur, secretaresse en ikzelf) verzorgden wij er alle personeelsactiviteiten met uitzondering van de loonadministratie. Ikzelf hield mij bezig met recruteringsacties, selecties en aanwervingen (i.f.v. ons zeer ambitieus verjongingsplan); uitwerken van een loonpolitiek; labor cost; helpen bij onderhandelingen met vakbonden; begeleiden van de sociale verkiezingen in 2000; doen van verbeteringsvoorstellen op het vlak van HRM; zelf ontwikkelen en geven van opleidingen; contacten met supervisie en medewerkers op de \"vloer\"; loopbaanplanning; onderzoek naar opleidingsbehoeften; rapporteringen naar ons headquarter; prestatiebeoordelingen; coördinatie van tijdelijke tewerkstelling, vervangingscontracten en schoolstages; coördinatie van deeltijdse arbeid, deeltijdse en voltijdse loopbaanonderbreking, brugpensioen; behandelen van de opslagen voor arbeiders; onthaal en follow-up van nieuwe medewerkers; opstellen van individuele opleidingsplannen voor nieuwe medewerkers; organiseren en begeleiden van bedrijfsbezoeken door scholen; opvolging van overuren en afwezigheden; meewerken aan het implementeren van nieuwe HRIS; evalueren bestaande HR-procedures met als doel deze bij te sturen, uit te breiden of nieuwe te creëren, ...

· Sinds 1 juli 2001 was ik als lokale personeelschef tewerkgesteld in Bekaert n.v. te Zwevegem (+ 2.500 medewerkers), een Belgische multinational gespecialiseerd in metaaltransformatie en bedekkingstechnieken die wereldwijd 17.000 medewerkers tewerkstelt.
Met in totaal 4 lokale personeelschefs waren wij verantwoordelijk voor het gehele personeelsbeleid voor arbeiders en bedienden van de gehele technische bedrijfseenheid Zwevegem. De volgende afdelingen werden mij toevertrouwd : “Bekaert Fiber Technologies”, “Bekaert Progessive Composites”, “Roestvast” en de groepsdiensten (Inkoop Walsdraad, HR-corporate, Finance & Administration & de Hoofdkantoren), in totaal 250 arbeiders & 130 bedienden. Mijn job bestond uit het voeren van een laatste selectiegesprek, de effectieve aanwerving of interne mutatie en het uitwerken van een degelijk onthaal; het helpen bij de afbouw of sluiting van afdelingen; het opvolgen en uitwerken van een successieplanning; het voorstellen en begeleiden van reorganisaties van kleine afdelingen of volledige productiesites. Ik was het eerste aanspreekpunt voor de werknemers, de eerste leidinggevenden en de vakbonden. Verder stond ik in voor het coachen van de eerste leidinggevenden i.f.v. o.a. moedig leiderschap; het formuleren en bespreken met afdelingsverantwoordelijken van voorstellen i.f.v. het beter tewerkstellen van werknemers en het verhogen van de algemene prestaties, de polyvalentie of de betere werking van een dienst alsook instaan voor de implementatie ervan; het samenstellen van opleidingsplannen en het uitoefenen van de controle op de uitvoering; het coördineren van functieclassificatie; het voeren van gesprekken m.b.t. pestgedrag; het blijvend motiveren van leidinggevenden in het geven van feedback en het maken van afspraken i.f.v. het ontwikkelen van de nodige competenties voor een goede jobuitoefening d.m.v. jaarafspraken, 180°feedback, taakgesprekken, ...; het uitwerken van aangepaste procedures m.b.t. HRM i.f.v. o.a. de ISO-certificatie; het uitvoeren van oefeningen m.b.t. Human Capital: het meten van de huidige competenties van medewerkers, het vergelijken van deze competenties met de vereiste competenties en het formuleren van de nodige acties tot het verkleinen van dit verschil.

· Sinds april 2003 onderging de personeelsdienst een reorganisatie en werden de lokale personeelschefs gedecentraliseerd en dus toegewezen aan één divisie. Ik werd toegewezen aan de BAM-divisie van Bekaert, meer bepaald “Bekaert Fiber Technologies” en “Bekaert Progressive Composites”. Dit behelsde de verantwoordelijkheid over arbeiders, bedienden en nu ook de kaderleden voor alle afdelingen binnen deze divisie, verspreid over België, m.n. Zwevegem (BFT-Z), Wevelgem (BFPS n.v.), Oudenaarde (BPC n.v.) en Wetteren (Bekintex n.v.).

Opleiding interimmanager

Secundair Onderwijs
· Wetenschappelijke B, Don Bosco College, Zwijnaarde

Universitair Onderwijs
· Psychologie, optie Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid, Universiteit Gent
Thesis: Activity Based Costing als managementcontroletechniek om personeels- activiteiten (vorming, training en opleiding) effectief en accuraat te budgetteren - Literatuurstudie en voorstel tot experimentele modellen.
· Études complémentaires de deuxième cycle en administration des enterprises, Université Catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve. (part-time)

Bedrijfsinterne opleidingen
· \"Sociaal Recht - grondige opleiding\" (avondonderwijs), IPO-Ufsia Management School –Antwerpen.
· \"Postgraduaat in Bedrijfsbeleid\" (avondonderwijs), Vlekho – Brussel.
· \"Competentiemanagement\", Quintessence, Lou Van Beirendonck
· \"Onderhandelingstechnieken voor de sociaal onderhandelaar\", IFBD - Institute for Business Development – Antwerpen.
· Opleiding tot het gebruik van de testen PPA (Persoonlijke Profiel Analyse) en STA (Specifieke Taakanalyse), Thomas International - St-Martens-Latem.
· Diverse korte opleidingen via SD-Worx; aanwerven, belonen en behouden van ingenieurs; Startbaanovereenkomsten; Sociale verkiezingen; Opstellen van een Arbeidsreglement, ... – Antwerpen.
· Basiscursus Italiaans (bedrijfsintern, New Holland Tractor nv - Antwerpen)
· “HR-audit, Meet en verbeter de performantie van uw personeelsbeleid met HR-scorecards”, SBM Stichting BedrijfsManagement – Managementschool van het Vormingsinstituut – Gent-Zwijnaarde

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Mezelf durf ik te omschrijven als zeer flexibel, loyaal en toegewijd, stressbestendig, drive for results, met de voeten op de grond, actiegericht, dynamisch, discreet en geen 9 to 5-er. Verder ben ik administratief & organisatorisch vrij sterk en kan ik snel een goede dossierkennis opbouwen.
Ik ben sterk in operationele HR-activiteiten en het opzetten van een structuur in functie van het opstarten van een personeelsdienst of het veranderen ervan en dus beter aanpassen aan de nieuwe vereisten.
Verder kan ik de nodige ondersteuning geven voor het opstarten en in eerste fase draaiende houden van grootschalige projecten of voor het tijdelijk invullen van een vacature van personeelsverantwoordelijke.

Talenkennis interimmanager

Nederlands (moedertaal)
Frans (basis)
Engels (goed)
Duits (noties)

Overig

Ik kan goed overweg met heel wat IT-toepssingen zoals : Word Perfect, Word, Excel, Power Point, Access (basis), ABC-Flowchart, Org-plus, …

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :