Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim manager

interim manager

Werkervaring interimmanager

Opdrachten:
 Periode : 2004 – 2005
Branche : Dienstverlening
Type organisatie : Biblioservice Gelderland
Functie : Manager (lid MT)
Doelstelling:
Professionaliseren van, met name, de sectie Financiën. De cultuur van deze afdeling moet transformeren van een overheidsmentaliteit naar een ondernemende mentaliteit. Dit als gevolge van het moeten verkopen van de producten aan klanten, welke vroeger integraal deel uitmaakten van de organisatie. De kostprijs van het product moet omlaag en de kwaliteit omhoog. Tevens wordt invulling gegeven aan de rol van controller. In deze functie wordt de organisatie begeleid naar het besturingsmodel van integraal management. Ander element van de opdracht is het inhoud geven aan de functie van accountmanager.
Resultaten:
Het ondernemerschap is binnen de sectie financiën ingevoerd. Het fenomeen contractmanager is vorm gegeven en verantwoordelijken zijn aangewezen. Binnen Biblioservice Gelderland is de productbegroting ingevoerd. Dit maakt dat de transparantie in de financiën is toegenomen. De kostprijzen zijn berekend en de uitgangspunten zijn benoemd. De politieke discussie over de juiste verhouding tussen directe en indirecte kosten is gestart.
Als accountmanager heb ik mij vooral beziggehouden met sales. Alle klanten zijn gebleven en maken gebruik van de integrale dienstverlening. Ten aanzien van de bibliotheken zijn nieuwe producten ontwikkeld zo als, liquiditeitenprognose, meerjarenbegroting en advies op financieel management. De klanten hebben laten weten dat zij blij zijn met de ontwikkelingen op het terrein van de financiële administratie. Binnen de sectie is het planmatig en resultaatgericht werken ingevoerd. Het afdelingsplan voor de komende jaren is opgeleverd. Kernpunten zijn de verbetering van de kwaliteit en de kostenbesparing door formatieve reductie.
In de rol van controller continue gestuurd op de integrale aanpak van verbeteringen binnen de gehele organisatie, in plaats van additionele trajecten. Bij het realiseren van de sectieplannen wordt nu de vertaling naar de bedrijfsvoeringaspecten centraal bewaakt. In overleg met de provincie is zorggedragen voor de meerjarenbegroting welke behoort bij het uitvoeringsplan van BSG. Het plan is SMART vertaald.

 Periode : 2004 – 2004
Branche : Dienstverlening
Type organisatie : Arboned
Functie : Manager (lid MT)
Doelstelling:
Operationaliseren en professionaliseren van de afdeling Bedrijfsvoering (P&O, ICT, FA, Facilitaire zaken, contractmanagement en teamsecretariaten) van de afdeling XXL. Deze afdeling was opgezet om de dienstverlening aan de grote klanten (K.P.N., T.P.G., Randstad en Corus) dedicated te kunnen leveren. De informatie moest gaan voldoen aan de kwaliteitseisen. Afgeleid doel hiervan moest zijn dat de klanttevredenheid toe zou nemen.
Realiseren van formatieve krimp.
Resultaten:
Er is een visie ontwikkeld ten aanzien van in- en externe klantgerichtheid en de werkwijze en –houding zijn hierop afgestemd. Er is een start gemaakt met de ontwikkeling van de ondernemersgeest.
Door voorlichting, training en interne controlemaatregelen aan teamsecretaressen, bedrijfsartsen en reïntegratieverpleegkundigen vind de registratie in de primaire systemen beter plaats. De informatiesystemen zijn opnieuw ingeregeld. Mede door deze maatregelen heeft de informatie aan kwaliteit gewonnen.
Er is een start gemaakt met de reorganisatie van de teams om te gaan voldoen aan de competenties welke worden gesteld aan de functies. De omvang van de afdeling is op kwantitatief op orde gekomen.
Er is binnen de organisatie een situatie ontstaan van samenwerking en samen verantwoordelijk zijn. De accountmanagers worden nu op de juiste wijze ondersteund vanuit het bedrijfsbureau. Vraagstukken op de gebieden van ICT, financien en informatie zijn in kaart gebracht en grotendeels opgelost, dit veelal in samenwerking met de klant. De klanttevredenheid is met sprongen vooruitgegaan.
Binnen de gehele unit is het planmatig en resultaatgericht werken ingericht.

 Periode : 2003 – 2004
Branche : Dienstverlening
Type organisatie : Interom Operationeel Management
Functie : Manager
Doelstelling:
Invoeren nieuw model van accountmanagement. De consultants moeten tevens commerciële prestaties gaan leveren. Hiervoor is het noodzakelijk de gewenste randvoorwaarden te bewerkstelligen om de cultuurverandering te kunnen doorvoeren. Targets moeten gerealiseerd worden.
Resultaten:
Het organisatiemodel met betrekking tot het accountmanagement is ingevoerd. Zo zijn accountmanagers aangesteld en accountteams opgericht. De consultants hebben trainingen aangereikt gekregen om de gespreksvoering aan te kunnen en aan te durven. In deze periode veelal als leider en coach voor de consultants gefungeerd. Omzetdoelstelling bereikt.

 Periode : 2002 - 2003
Branche : Lokale overheid
Type organisatie : Bibliotheek Gemeente Rotterdam
Functie : Unitmanager bedrijfsvoering (lid MT)
Doelstelling:
Operationalisering van de geformaliseerde nieuwe unit Bedrijfsvoering (bestaande uit P&O, FA, I&A, Communicatie, Facilitaire zaken, totaal 60 fte), alsmede de doorvoering van de opgelegde formatieve reductiedoelstelling. Tevens zorgdragen voor de doorvoering van de cultuurslag van productgerichtheid naar interne klantgerichtheid binnen de ondersteunende diensten.
Resultaten:
Aan de hand van het opgesteld strategisch visiedocument, met daarin opgenomen de wensen van interne klanten, en opgelegde reductiedoelstellingen is invulling gegeven aan de nieuwe organisatorische vormgeving en bemensing van de afdelingen van de unit bedrijfsvoering.
Om het planmatig, resultaat- en klantgericht werken te realiseren zijn, naast het cultuurtraject, jaarplannen per ondersteunende afdeling en Service Level Agreements ontwikkeld. De ondersteunende afdelingen hebben als speerpunten benoemd de ontwikkeling van de advies- en informatieverstrekkende functie. Ten behoeve van de informatievertrekkende functies zijn de verschillende basisadministraties op elkaar afgestemd en is de informatiebehoefte van de klant in beeld gebracht.
Ten behoeve van de ontwikkeling van managementinformatie zijn KSF-en en prestatie-indicatoren benoemd en de planning en controlcyclus is verbeterd.

 Periode : 2001 - 2002
Branche : Lokale overheid
Type organisatie : Gemeente Nieuwkoop
Functie : Manager Maatschappelijke Zaken (Lid MT)
Doelstelling:
Leidinggeven aan de afdeling, bestaande uit de onderafdelingen burgerzaken en welzijn & onderwijs (20 fte). Tevens opnieuw activeren van de projecten centrale balie, centrale huisvesting onderwijs, bestuurlijke schaalvergroting openbaar onderwijs en de fusie van openbare scholen.
Resultaten:
Binnen de gehele afdeling is zorgdragen voor het projectmatig, planmatig en resultaatgericht kunnen werken. De afdeling burgerzaken is getransformeerd in een afdeling Publiekszaken. Deze afdeling is aangevuld met front office medewerkers van de overige afdelingen. Tevens is, in nauwe samenwerking met de regionale zorginstellingen, een zorgloket gerealiseerd.
De openbare scholen in de gemeente zijn gefuseerd, het haalbaarheidsonderzoek ten aanzien van de centralisatie van de huisvesting van het lokale onderwijs is afgerond en het project schaalvergroting openbaar onderwijs is beleidsmatig afgerond. Er is een onderzoek gestart naar de financiële risico’s voor de gemeente.

 Periode : 2001 - 2002
Branche : Lokale overheid
Type organisatie : Bibliotheek Gemeente Rotterdam
Functie : Manager unit bedrijfsvoering i.o. (Lid MT)
Doelstelling:
Op coördinerende wijze leidinggeven aan de ondersteunende diensten (70 fte). Tijdens deze periode een advies opstellen ten aanzien van de organisatievorm en werkwijze van de ondersteunde diensten gericht op het op juiste wijze organisatiebreed kunnen doorvoeren van het integraal management. Tevens verbetervoorstellen opleveren ten behoeve van de verbetering van de planning en control-cyclus.
Resultaten:
Werkende weg is er gewerkt aan de vorm en inhoud van de ondersteunende diensten binnen de unit bedrijfsvoering in oprichting. Door de invoering van het gremium “bedrijfsvoeringoverleg” is er gezamenlijk gewerkt aan de uitwerking van het principe van klantgericht werken en verbeteringen van de dienstverlening. Aan de hand van de door de ondersteunende diensten opgestelde verbeterplannen is een praktische start gemaakt. Er is een start gemaakt met de reorganisatie van een aantal cruciale werkprocessen en de gezamenlijke verantwoordelijkheid is gegroeid.
Het project Verbetering Interne Bedrijfsvoering heeft de benodigde door de organisatie gehanteerde definities en verwachtingspatronen op de terreinen van integraal management en ondersteunende diensten opgeleverd. Aan de hand van deze uitkomsten is organisatiebreed gewerkt aan de ontwikkeling van het integraal management. De uitkomsten waren tevens input voor het opgeleverde is formele advies ten aanzien van de vorm en inrichting van de unit bedrijfsvoering. Deze unit kende uiteindelijk 1 ondersteunende dienst minder. Na besluitvorming door het MT is het plaatsingstraject samen met de OR opgepakt en uitgewerkt.
De verantwoordelijkheid ten aanzien van de bereikbaarheid van de bibliotheek, zowel telefonisch, schriftelijke en e-mail, is gecentraliseerd en ondergebracht bij facilitaire zaken. De uitoefening van deze functie is verder geprofessionaliseerd en heeft door schaalvoordeel efficiencyvoordelen opgeleverd.
In het kader van de verbetering van de planning en controlcyclus is de financiële administratie omgevormd van een registratieve afdeling naar een informatieverstrekkende afdeling met de registratie als basistaak. Tevens is een rapportagekalender opgesteld. Deze basale stappen hebben de weg naar verdere verbetering opengezet van de planning en control-cyclus.

 Periode : 2001
Branche : Bank- & verzekeringswezen
Type organisatie : Delta Lloyd divisie Tussenpersonen
Functie : Prgrammamanger
Doelstelling:
Oplevering van een advies en plan van aanpak ten aanzien van de integratie en centralisatie van de financiële functie van de totale concernadministratie.
Resultaten:
Opgeleverd is een organisatorische blauwdruk en plan van aanpak ten behoeve van de integratie van de financiële administraties. In het plan is rekening werd gehouden met minimaliseren van risico's en waarborgen van de continuïteit van de primaire werkzaamheden. Dit heeft plaatsgevonden door middel van analyse en in rapport vastleggen van huidige en gewenste situatie, uitgedrukt in hoofdprocessen, systemen, structuur en personeel, alsmede het in beeld brengen van alle consequenties en conclusies.

 Periode : 2001
Branche : Bank- & verzekeringswezen
Type organisatie : Nuts ziekenfonds Den Haag
Functie : Manager afdeling Relatiebeheer ziekenfondsverzekerden (lid directieteam)
Doelstelling:
Operationalisering van de nieuw opgezette afdeling (170 fte), welke is opgebouwd in een front en back-office.
Resultaten:
Aan de hand van het opgestelde afdelingsplan 2001, met daarin opgenomen de kritische succesfactoren en prestatie-indicatoren van de afdeling, de samenwerkingsverbanden en rapportagestructuren, is gewerkt aan de ontwikkeling van de afdeling in termen van structuur en samenhang. Er is veel aandacht geschonken aan het groeimodel van de kwaliteit van de afdeling, met name door middel van een opleidingsplan en teamtrainingen.
Samen met de teamleiders zijn beheersinstrumenten en verantwoordelijkheidsstructuren ontwikkeld en is een gedisciplineerde verantwoordingscyclus ingevoerd. Op deze wijze is tevens gewerkt aan de ontwikkeling van planmatig en resultaatgericht werken binnen de gehele afdeling.
Er is tevens een beleidsplan 2002 afgeleverd met daarin opgenomen op welke wijze de nieuwe afdeling de door de directie opgelegde reductiedoelstelling 2002 zou gaan bereiken.

 Periode : 2001
Branche : Bank- & verzekeringswezen
Type organisatie : Nuts Ziekenfonds
Functie : Consultant
Doelstelling:
Het aanleveren van de benodigde gegevens ten behoeve van het kunnen afleggen van verantwoording aan het CTU / CTZ.
Resultaten:
Tijdig aanleveren van informatie waarmee verantwoording kon worden afgelegd.

 Periode : 2000
Branche : Bank- & verzekeringswezen
Type organisatie : Delta Lloyd Zorg
Functie : Teamleider financiën ziektekosten / dienstencentrum (lid MT)
Doelstelling:
Zorgdragen voor een cultuurslag welke nodig was om een slagvaardiger en professioneler afdeling (15 fte) te realiseren, alsmede het zorgdragen voor het wegwerken van de door de externe accountant gesignaleerde en aan de directie gerapporteerde 54 knelpunten.
Resultaten:
Heringericht, slagvaardig en professionele afdeling welke de administratie voert op een wijze waarop de informatie aan de kwaliteitscriteria voldoet en de jaarafsluiting een zeer efficiënt proces is geworden.
Alle knelpunten zijn opgelost.

 Periode : 1999 - 2000
Branche : Lokale overheid
Type organisatie : Gemeente IJsselstein
Functie : Hoofd Publiekszaken (lid MT)
Doelstelling:
Het implementeren en volledig operationaliseren van de nieuwe afdeling Publiekszaken (20 fte), alsmede het doorvoeren van de klantgerichte houding van deze nieuwe afdeling.
Resultaten:
Een volledig operationele dienstverlenende afdeling Publiekszaken welke zich kenmerkt als klantgericht organisatieonderdeel. Organisatiebrede cultuurverandering van productgericht naar klantgericht ingezet. In deze periode tevens ad-interim leiding gegeven aan de Maatschappelijke Zaken (15 fte).

 Periode : 1997 - 1999
Branche : Lokale overheid
Type organisatie : Gemeente IJsselstein
Functie : Hoofd burgerzaken / programmamanager centrale balie (lid MT)
Doelstelling:
Leiding aan de afdeling burgerzaken (10 fte), alsmede het realiseren van een visiedocument ten aanzien van het onderwerp centrale balie.
Resultaten:
Opgeleverd het visiedocument ten aanzien van het thema klantgericht werken (van productgericht naar klantgericht). De kwaliteit van de afdeling burgerzaken is toegenomen. Tevens als adviseur verbonden aan het project: invoeren van integraal management.

 Periode : 1995 - 1997
Branche : Lokale overheid
Type organisatie : Gemeente Zoetermeer
Functie : Subcomptabele
Doelstelling:
Naast het leidinggeven aan de financiële concernadministratie (20 fte) het zorgdragen voor een uniforme organisatiebrede financieel administratieve functie. Tevens operationaliseren van zelfsturende teams.
Resultaten:
Doorvoeren van een uniform en consistent gebruik van het rekeningschema. Verbetering van de planning en control cyclus. Tevens zorggedragen voor AO-beschrijving financiële processen. Als projectleider automatisering centrale bijdrage geleverd aan de tijdige oplevering van de centrale hal.

 Periode : 1994 - 1995
Branche : onderwijs
Type organisatie : Technische Universiteit Delft, faculteit Elektrotechniek
Functie : Hoofd financiële administratie (lid MT)
Doelstelling:
In het kader van de invoering van integraal management doorvoeren van een veranderproces van de financiële administratie van een registratieve afdeling naar een informatieverstrekkende afdeling. Tevens advisering van de vakgroepbeheerders op het terrein van de inrichting van het decentrale beheer.
Resultaten:
De financiële administratie omgevormd van een registratieve afdeling naar informatieverstrekkende afdeling. Zorggedragen voor evenwichtig van het beheer op zowel centraal als decentraal niveau.

 Periode : 1992 - 1994
Branche : onderwijs
Type organisatie : Technische Universiteit Delft, Faculteit Scheikundige Technologie en Materiaalkunde
Functie : Hoofd laboratoriumadministratie (lid MT)
Doelstelling:
Centraliseren, integreren en professionaliseren van de lokale financiële administraties, alsmede het adviseren van de laboratoriumbeheerders bij het inrichten van het decentrale beheer.
Resultaten:
Nieuwe decentrale financiële afdeling opgezet. Opgeleverd een visiedocument waarmee de integratie van de financiële organisatieonderdelen tot een centraal geleide financiële administratie was voorbereid. Ondersteuning van het management van de vakgroepen bij het analyseren van bedrijfseconomische vraagstukken .

 Periode : 1990 - 1992
Branche : onderwijs
Type organisatie : Technische Universiteit Delft, Laboratorium voor Biotechnologie
Functie : Laboratoriumbeheerder (lid MT)
Doelstelling:
Het begeleiden van het laboratorium van een centraal geleide organisatie naar het besturingsmodel van integraal management. Tevens leidinggeven aan de ondersteunende afdelingen (30 fte).
Resultaten:
Volledig geïmplementeerd model van integraal management.



Opleiding interimmanager

HBO : Bedrijfs- & bestuurskunde. Hogere bedrijfskunde, Instituut voor Bedrijfs- en sociale wetenschappen te Houten (1997-1999) Bedrijfskunde. Examenvakken: Logistiek management, Strategisch management, Totaal kwaliteitsmanagement, Financieel management, Organisatie, Planning en budgettering.
HBO : Bedrijfs- & bestuurskunde. General Management voor Hoger Kader, Instituut voor Bedrijfswetenschappen te Rotterdam (1994-1996), Hoger Management Examenvakken: Informatiemanagement, Financieel management, Strategisch management, Planning en budgettering, Organisatie, Presentatietechnieken.
HBO : Bedrijfs- & bestuurskunde. Voorbereidend Management voor Hoger Kader, Instituut voor Bedrijfswetenschappen te Rotterdam (1993-1994), Hoger Management. Examenvakken: Financiering, Kosten- en opbrengstenanalyse, Informatievoorziening.
HBO : Bedrijfs- & bestuurskunde. Management voor Midden Kader, Instituut voor Bedrijfswetenschappen te Rotterdam (1991-1993), Midden Management Examenvakken: Leidinggeven, Organiseren, Personeels management, Besluitvorming, Service management, Management.
MBO : Bedrijfs- & bestuurskunde. Praktijkdiploma Boekhouden (1985).
Training : Projectleergang comptabiliteit.
Training : Personeel, pedagogie & sociologie. Human resources management.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Sociale effectiviteit : Communicatief, vertrouwen opbouwend, overredingskracht, visie uitdragen
Managementvaardigheden : Besluitvaardig, resultaatgericht, coachend, sturend, teamspeler
Houding : Stressbestendig, teamspeler, verantwoord, vastberaden
Denkkracht : Analytisch en conceptueel denkend, vermogen om strategische besluiten te vertalen


Overig

Het best kan ik getypeerd worden als een allround manager en natuurlijk leider die inzetbaar is op zowel strategisch als tactisch niveau. In ruim 15 jaar als interim-manager en consultant is ervaring verkregen in verschillende managementfuncties en disciplines binnen zowel profit als not-for-profit organisaties. Vooral heb ik mij beziggehouden met verander- en verbetertrajecten binnen organisaties. Dit varieert van herinrichten en implementeren van processen binnen afdelingen, op orde krijgen van afdelingen tot doorvoeren organisatiebrede reorganisaties en verandertrajecten.
Een resultaatgerichte manager met gevoel voor humor en mensen. Enthousiasmerend en communicatief sterk. Op participatieve geef wijze ik leiding waardoor organisaties zelf aan veranderingen werken en inbedding beter plaatsvindt en beklijft.
Tijdens mijn opdrachtuitvoering ben ik verder veelvuldig betrokken geweest bij invoering van integraal management, verbetering bedrijfsvoering, verbetering planning en controlcyclus en informatiemanagement.
Als freelance docent ben ik nauw betrokken bij opleidingen op het terrein van het algemeen management en bedrijfskunde, met name gericht op aankomende managers en vakinhoudelijk leidinggevenden.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :