Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

manager/directeur marketing/communicatie/sponsoring

manager/directeur marketing/communicatie/sponsoring

Werkervaring interimmanager

augustus 04 tot heden: Management BV. Zelfstandig adviseur voor marketing-, business development-, communicatie- en sponsorprojecten. Momenteel werkzaam als business consultant en vervangend account director voor een reclamebureau in Amersfoort. Twee opdrachten:
1. Het opzetten van een internetconcept gericht op de belangrijke momenten in ieders leven.
2. Het opzetten van een nieuwe vorm van email marketing voor bedrijven en organisaties.

December 2001 – Maart 2004: Director General (CEO) van FIYTO, Federation of International Youth Travel Organisations, Kopenhagen, Denemarken. FIYTO is een internationale federatie voor organisaties die zich bezighouden met jeugd- en studententoerisme. Naast FIYTO ook verantwoordelijk voor de onder de FIYTO-paraplu opererende associaties IAPA (International Au Pair Association), ALTO (Association of Language Travel Organisations) en GWEA (Global Work Experience Association). Tevens verantwoordelijk voor WYSTC, de World Youth & Student Travel Conference: een Conferentie van ruim een week, bestaande uit seminars, workshops, AGM’s en 3 dagen business appointments voor professionals (ca. 1000) uit de Youth & Student Travel niche. Primaire verantwoordelijkheden: organiseren en aansturen van het FIYTO Office en het WYSTC management in Copenhagen (totaal 15 VTA, 7 nationaliteiten), strategie (voorbereiding en implementatie), FIYTO representatie op internationale evenementen (lezingen en spreekbeurten), bij National Tourism Organisations, bij overheden.

Belangrijkste wapenfeiten:

* ledengroei van 420 naar 500
* herstructurering van FIYTO Office (van een administratief/secretarieel bureau naar een client- en marketing driven organisatie)
* creatie en organisatorische implementatie van een nieuwe associatie (GWEA). FIYTO nieuw gezicht gegeven (ondermeer via een website die tevens de administratieve workload verminderde)
* ontwikkeling en introductie van een nieuw IT-systeem dat tijdens de Conferentie partijen met gemeenschappelijke interessen bij elkaar brengt

Bovendien:
* Lid van de Fachbeirat van ITB (International Tourismus Bourse Berlin, de grootste internationale reisvakbeurs wereldwijd)
* Chairman Steering Committee Youth Travel Centre ITB
* Lid Board of Directors PATA (de Pacific Asia Travel Association)
* Lid Executive Committee BETA (the British Educational Travel Association)
* Lid Conseil d’Administration van BITS (Bureau International du Tourisme Social)


December 2000-december 2001: Hoofd Marketing van de verzekeringscombinatie De Goudse/Tiel Utrecht.Primaire verantwoordelijkheden:

Productmarketing (productontwikkeling en productpositionering) voor de Business Units Schade, Zorg & EB en Leven & Pensioen.

Communicatie:

ontwikkeling corporate identity voor de nieuw ontstane groep
interne communicatie waarvan fusiecommunicatie essentieel onderwerp
marketingcommunicatie t.b.v. productmarketing
corporate communicatie (ondermeer de sponsoring van voetbalclub Sparta Rotterdam, CBV) en PR.

Jaarplan en middellange-termijnplanning.

Aansturing van 3 units :

- Buitendienstzaken (administratieve ondersteuning van de buitendienst, incl. ‘oude’ loondienst TU)
- Communicatie & Verkoopondersteuning
- Productmarketing

Vanzelfsprekend was een belangrijk aandachtspunt de integratie van de portefeuilles vanuit een marketing perspectief (communicatie naar tussenpersonen en verzekerden, labeling van de producten en de gevolgen voor de systemen).

Juli 1999 – december 2001: sectormanager Marketing De Goudse. Tweeledige opdracht:

* De Goudse weer gezicht geven bij het intermediair.
* De sector Marketing weer leidend maken in de oprganisatie.

Verantwoordelijk voor productmarketing (7 VTA) en Communicatie (5 VTA).

Resultaten:
* Twee nieuwe concepten (‘Verzuimmanager’ in het kader van arbeidsongeschiktheid en ‘James’, een all-in schadepakket met verzekeringen en diensten rondom het thema wonen) geïntroduceerd.
* Een aantal nieuwe producten (o.a. De Wereldreizigers Polis) geïntroduceerd
* Nieuwe Corporate Identity bepaald.
* Het Goudse Extranet ontwikkeld en geïntroduceerd, dat als doel had/heeft de administratieve processen efficiënter te laten verlopen en de communicatie tussen De Goudse en haar tussenpersonen te verbeteren (het geheel als een eerste stap in het kader van ketenintegratie).
* voorzitter van de klachtencommissie
* hoofdredacteur van het bedrijfsblad
* vice-voorzitter business club Sparta

Regelmatig lezingen over verschillende onderwerpen gegeven voor groepen tussenpersonen (bijv. Assurantieclubs en tijdens congressen) en voor communicatieprofessionals in het kader van de verschillende sponsoractiviteiten van De Goudse (ondermeer de sponsoring van voetbalclub Sparta Rotterdam en de Coaches Betaald Voetbal waarvoor ik verantwoordelijk was).

Januari 1997 – Juli 1999: manager ISIS Insurances
In eesrte instantie verantwoordelijk voor het realiseren van een nieuwe structuur voor de business unit Internationale Zaken. Vervolgens de leiding over ISIS Insurances. De sector bestond uit 18 VTA. Ik was verantwoordelijk voor het gehele proces (verkoop/relatiemanagement, marketing, schadebehandeling, administratie, logistiek, IT etc.).

Omzet gestegen van ca. 48 miljoen naar ca. 65 miljoen (gulden). ISIS werd (en wordt) verkocht in 45 landen. Derhalve heb ik veel internationaal zaken gedaan.

Belangrijkste strategische activiteiten:

* Payment-on-the Spot-systeem (schadebehandeling door met ons samenwerkende organisaties in het buitenland) geautomatiseerd
* ISIS-website ontwikkeld en geïintroduceerd
* verkoopkantoor opgezet in Frankrijk (Evry)
* verkoopkantoor opgezet in Duitsland (Hamburg)
* fronting arrangement opgezet met American Fidelity Inc. (Oklahoma), waardoor De Goudse ook in de VS kon gaan verkopen
* samenwerking met GMMI (Global Medical Management Inc., cost containment en claims settlement organisatie in Fort Lauderdale, VS) opgezet, wat een forse reductie van de schadelast met zich meebracht en - dankzij de ontsluiting van de backoffice van ISIS voor GMMI - ook op een zeer efficiënte wijze.

Januari 1996-januari 1997: Werkgroepvoorzitter/assistent Hoofd Verkoop.
Reorganisatie van De Goudse, onder de naam Century, werd vormgegeven door 12 werkgroepen, ieder bestaande uit ca. 6 leden. De werkgroepvoorzitters rapporteerden aan de stuurgroep Century.

Mijn opdracht was het realiseren van een business case voor Employee Benefits, dat een van de speerpuntptoducten van De Goudse is geworden. Deze functie van werkgroepvoorzitter was in combinatie met de functie assistent Hoofd Verkoop.

Assistant Hoofd Verkoop
Februari 1994 – Januari 1996: assistent Hoofd Verkooporganisatie (De Goudse). Linking pin tussen verkoopmanagement en binnendienst. Accountmananger voor het decentrale acceptatiesysteem van De Goudse. Direct leidinggeven aan drie medewerkers.

Marketeer
Maart 1992 – Februari 1994: marketeer particuliere (en internationale) markt (De Goudse). Activiteiten: ontwikkelen mailings voor tussenpersonen, briefings reclamebureau, telemarketing, maatwerkondersteuning van tussenpersonen, copywriting, colunnist bedrijfsblad.

(junior) Actiemarketeer
Januari 1989 – Maart 1992: (junior) actiemarketeer (De Goudse).

Heineken (1983 – 1989)

Medewerker voorlichting
November 1983 – December 1988: medewerker van de afdeling Voorlichting en PR van Heineken (Den Bosch).



Opleiding interimmanager

1993 – 1996: Bedrijfskunde, stichting Leergang Bedrijfskunde, Delft
1991: NIMA B
1990: Assurantie B
1988: NIMA A
1982 – 1988: Franse Taal- en Letterkunde, RU Utrecht
1972 – 1979: Gymnasium Camphuysianum, Gorinchem

Fors aantal (al dan niet incompany) trainingen in de periode 1990-2000 zoals financieel management, time management, conflicthantering, inzicht in invloed.



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Marketeer, met de nadruk op business development, strategie en communicatie.

Branches:

* financiele dienstverlening
* toerisme
* non-profit
* reclame/communicatie


* Business development: marketingplanning, jaarplanning, productintroducties (van concept tot implementatie), opzetten joint-ventures.
* corporate communicatie, ondermeer positionering, merkenbeleid, branding, relatiemarketing en arbeidsmarktcommunicatie.
* interne communicatie, ondermeer fusie- en veranderingscommunicatie
* marketingcommunicatie: productmarketing, DM-acties, tussenpersoon ondersteuningen, nieuwsbrieven.
*sponsoring: zowel aan sponsorzijde (sponsoring van voetbalclub Sparta, Coaches Betaald Voetbal, Evenementensponsoring -ondermeer Ton Sijbrands-, Topsport Talenten Sposnoring) als aan de zijde van de gesponsorde (met veel succes sponsorplan bij FIYTO opgezet). Veel smaengewerkt met gespecialiseerde bureaus.
* veranderingsmanagement en herinrichtingen, BPR.
* internationaal zakendoen, kennis van culturen en vloeiend in de moderne talen

Als persoon:
* Resultaatgericht en analytisch
* Motivator en communicator
* Team- en networker (uitgebreid netwerk in zowel binnen- als buitenland).
* Goed luisteraar en open voor andere meningen.
* Creatief en innovatief in oplossingen.
* Dynamische en wat ongeduldige manager die mensen mee weet te krijgen.




Talenkennis interimmanager

Nederlands (moedertaal)
Engels (vloeiend)
Frans (vloeiend)
Duits (vloeiend)

Ter verduideliking: zowel internationaal zaken gedaan vanuit Nederland als in het buitenland gewerkt.

Overig

Maatschappelijk geinteresseerd, golfer en skier, getrouwd, 3 kinderen (die ook vloeiend Engels spreken).

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :