Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

manager marketing en of communicatie

manager marketing en of communicatie

Werkervaring interimmanager

jun. 2004 – heden Interim Manager Marketing & Communicatie Wolters-Noordhoff/KPN/UPC/Rabobank/Telegraaf/Capita/TomTom
mei 2003 – apr. 2004 Manager Marketing Digitenne
jul. 2002 – apr. 2003 Manager Market Strategy Dutchtone/Orange
jan. 2002 – jun. 2002 Strategic Marketing Manager Dutchtone/Orange
sep. 1999 – dec. 2001 Manager Marketing prepaid Dutchtone/Orange
jun. 1995 – aug. 1999 Area Marketing Manager Heineken Export Group
feb. 1994 – mei 1995 Export Manager Rothmans International Tobacco Products (Koninklijke Theodorus Niemeyer BV)
dec. 1991 – jan. 1994 Product Manager Shag tabak Rothmans International Tobacco Products Koninklijke Theodorus Niemeyer BV)
sep. 1990 – nov. 1991 Marketing Trainee Koninklijke Theodorus Niemeyer BV

• Interim Manager Juni 2004 – heden

TomTom, international marketing manager Content and Services a.i. oktober 2008-heden
Marketing en communicatie van alle diensten van TomTom, wereldwijde scope. Aansturen team van 5
brand managers. Rapporterend aan VP marketing.

KPN, sr. Channel manager online a.i., maart 2008 – september
Verantwoordelijk voor verhogen online sales van breedbandproducten en diensten van KPN (segment
vast/consumer). O.a. implementatie van web-only offers en channelintegratie. Sales binnen 3 maanden
verdubbeld. Focus op en kennis van online binnen marketing afdeling vergroot.

Capita, Client Services Director a.i. november 2007 – mid december 2007
Capita is een PR bureau en brengt bedrijven en merken in het nieuws. Ontwikkelen nieuws jaarplan voor
enkele grote accounts. Coachen junior consultants.

Wolters-Noordhoff, Manager Marketing a.i. mei 2007 – eind oktober 2007
Interim manager marketing Voortgezet onderwijs. Verantwoordelijk voor management marketingteam (8
fte), opzet en uitwerking communicatie campagne ter introductie van een nieuwe generatie online
leermethoden.

Telegraaf Media Group, introductie Happyobs.nl maart 2007 – mei 2007.
Interim project manager marketing en communicatie tbv de lancering van Happyobs.nl, het eerste online
recruitment systeem dat matcht op basis van persoonlijkheidsprofielen ipv functionele eisen.
Verantwoordelijk voor branding, inrichting website, PR plan en productie boek “90 graden” als
ondersteuning van de achterliggende filosofie.

Rabobank, interim projectleider marketing – Lancering Bizner bank. Juli 2006 – februari 2007.
Stream leader voor marketing en communicatie ten behoeve van de lancering van Bizner bank, de eerste
online bank voor het mkb in Nederland. Verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie
activiteiten. Van buro pitch, merk creatie, P.R. tot en met multimediale (introductie) campagne. Strategie
én implementatie. Eind 2007 twee keer zoveel klanten als begroot.

Wolters-Noordhoff, interim project manager. januari 2006 – juni 2006.
Introductie betaalde versie digitale proefwerken inclusief tariefplannen, communicatie en business case.
Vernieuwen communicatieconcepten voor de diverse uitgeefproducten in het voortgezet onderwijs en
aansturen communicatieburo hierin. Screenen van huidige communicatieburos op kwaliteit-
prijsverhouding. Projectleider Nederland voor programma wat adoptiegraad ict in onderwijs (alle
onderwijssectoren) probeert in te schatten en coördinerende rol in Europees verband.

UPC Nederland; interim project manager. september 2005 – december 2005.
Digitale TV. Projectleider multidisciplinair team met als doel het migreren van de analoge Canal+
abonnees naar het nieuwe digitale TV platform van UPC. Inclusief aanpassing tarieven, ontwikkelen
passende overgangsaanbiedingen en communicatie richting betreffende klanten.

Wolters-Noordhoff; Manager Marketing a.i. december 2004 – juli 2005.
Unit voortgezet onderwijs. Business to Business marketing met als doelgroep docenten en schoolleiding.
Opzetten en aansturen marketing en communicatie afdeling, nieuwe impuls en professionaliseren
vakgebied marketing en communicatie na reorganisatie. Introductie nieuwe dienst (proefversie Digitale
Proefwerken). Voorstel tot opzetten direct marketing afdeling.

KPN; Manager partnering en innovation a.i. Juni 2004 – november 2004.
Vaste net, consumentenmarkt (afd. Strategische Marketing). Concrete aandachtsgebieden; ontwikkelen van proposities voor Voice over IP, Digital home en digitale TV. Managen van het innovatie proces. Toegevoegde waarde door klant en merkdenken centraal te stellen in een organisatie die nog steeds gedomineerd wordt door techniek en marktdominantie. Kenmerkende onderdelen van de destijds ontwikkelde propositie voor digitale TV komen terug in de huidige lancering van KPN’s IPTV aanbod (Mine).

• Manager Marketing, Digitenne mei 2003 – april 2004. (Digitenne biedt digitale televisie via de ether)
Verantwoordelijk voor het marketing- en communicatiebeleid en de implementatie hiervan in de volle
breedte. Zowel richting consumenten als naar retail. (trade marketing, incentives, joint promotions)
Rapporterend aan de Algemeen Directeur, zitting in MT Digitenne. Aansturen marketing team
bestaande uit drie medewerkers. Voorzitter commercieel overleg. Budget E 4,5M.

Diverse direct marketing (consumer) en joint promotions met retail geïnitieerd en uitgerold. Na landelijk te
gaan adverteren vanaf september is de bekendheid omhoog geschoten van 20% bij introductie, tot 80% eind
2003. Verkooptargets gehaald.

Invoering van een budget en commitment systeem specifiek voor de commerciële afdeling. Operationele
planningstructuur per kwartaal ingevoerd. Hierdoor werd het mogelijk om minder ad hoc te opereren.

 Manager Market Strategy, Dutchtone/Orange juli 2002 – april 2003.
Rapporterend aan de Director Commercial Strategy and Support en leidinggevend aan 8 medewerkers.
Budget 2M Euro. Drie subunits: marktonderzoek, geo-marketing, en market strategy. Belangrijkste
doelstelling; te komen tot synthese van diverse onderzoeken, analyses, gegevens en inzichten die door de
afdeling verzameld en geproduceerd worden zodanig dat hieruit resultaatgerichte en impactvolle plannen
voor de organisatie volgen. Het intern ‘op de kaart zetten’ en het verbeteren van business skills van de
medewerkers. Tot dan stonden de drie onderdelen te veel op zichzelf. Door synthese en samenwerking is
zowel de onderlinge samenwerking als de kwaliteit van de aanbevelingen verbetert.

Een concreet voorbeeld waarbij synthese en samenwerking gewerkt heeft is de aanbeveling voor het aantal
zendmasten waarmee het netwerk verder uitgerold zou moeten worden. Zaken als churn en revenues in
relatie tot dekking, dekkingsgraden van concurrenten en de meest opportune geografische locaties voor de
verdere uitrol zijn meegewogen in de uiteindelijke aanbeveling aan het management.

Introductie Orange:
Verantwoordelijk voor positionering en merkstrategie van het Orange merk op de Nederlandse markt.
Het door mij ontwikkelde Orange merkmanifest heeft de basis gevormd voor de communicatiestrategie,
introductiecampagne en de verdere professionalisering van de afdeling customer services. Daarnaast is op
basis hiervan de klantervaring van de Orange shops verder aangescherpt.

 Strategic Marketing Manager, Dutchtone/Orange januari 2002 – juni 2002.
In deze functie, welke rapporteert aan de Manager Market Strategy, verantwoordelijk voor het bepalen van
de commerciële prioriteiten uitmondend in het marketing- en salesbeleid van Dutchtone. Concrete
werkzaamheden o.a. market volume en value modelling en forecasting ten behoeve van het business plan,
analyses en concrete voorstellen voor de re-shape van zowel het prepay als het abonnementen product,
pricing voorstellen zoals een eenvoudig te begrijpen tariefplan voor de GPRS diensten (onbeperkt gebruik
voor vast maandelijks bedrag) en positionerings en segmentatie vraagstukken.

 Manager Marketing prepaid, Dutchtone/Orange september 1999 – december 2001.
Rapporterend aan de Business Unit director leidinggevend aan 5 personen binnen de afdeling marketing en
implementatie. Verantwoordelijk voor het marketingbeleid van de business unit, de implementatie hiervan
en het managen van het marketing en implementatie team. Leidinggeven aan multidisciplinaire
ontwikkeltrajecten waaronder de marktintroductie van prepaid roaming (bellen in het buitenland) en wap.
Een uniek tariefplan geïntroduceerd welke de behoeften van de klant centraal stelt.

• Area Marketing Manager, Heineken Export Group juni 1995 – augustus 1999.
Verantwoordelijk voor marketing en communicatie buiten Europa en Azië (thema en actiemarketing), het schrijven van de marketingplannen en het marketing denken verder professionaliseren zowel binnen Heineken Export Group als bij importeurs/distributeurs. Ontwikkeling van advertising en promotions. Initiëren en analyseren van marktonderzoek (zowel kwalitatief als kwantitatief). Ontwikkelen van nieuwe producten en verpakkingen.

Het ontwikkelen van support materiaal voor klanten/distributeurs van de Export Group, waaronder
handleidingen op het gebied van sales promotie en branding. Hiervoor input gezocht en gekregen
van de meest vooraanstaande experts op het vakgebied. (Strating, Bruggenwirth/BMB) Het ontwikkelen en
geven van trainingen aan sales en marketing personeel van distributeurs op het gebied van sales
promotions.


• Export Manager, Rothmans International Tobacco Products (Koninklijke Theodorus Niemeyer BV) februari 1994 – mei 1995.
Door een zeer intensieve begeleiding en frequente lokale aanwezigheid in Spanje en Griekenland,
effectieve uitvoering van het beleid in de genoemde groeimarkten. Prioriteit verhogen bij lokaal
management en sales force. Onderhandelingen over hoogte en allocatie van budgetten.

• Product Manager Shag tabak, Rothmans International Tobacco Products (Koninklijke Theodorus Niemeyer BV). December 1991 – januari 1994.
Samen met export management richting geven aan en uitvoering van merk- & marktplannen, waaronder
ontwikkelen en uitwerken van promoties, packaging/new product development en market research.

• Marketing Trainee, Koninklijke Theodorus Niemeyer BV september 1990 – november 1991.
Diverse projecten op het gebied van marktonderzoek en international productmanagement.


Opleiding interimmanager

1984 -1989 Bedrijfseconomie, Rijks Universiteit Groningen
Sterk accent op marketing en communicatie aangevuld met financiële vakken. Hoofdvakken; Marketing Management, Marketing van Diensten, Methoden van Marktonderzoek, Consumentengedrag en communicatie, Financiering en Management Accounting. Gemiddeld cijfer 7,0.
1978 -1984

VWO, Jan van Arkel Scholengemeenschap te Hardenberg
Vakkenpakket Nederlands, Engels, Economie I, Wiskunde , Natuurkunde, Scheikunde, Biologie. Gemiddeld cijfer 7,0.

cursussen
2007 training lateraal denken (creatief denken – de Bono)
2002 – 2003 Training adviesvaardigheden – De Baak
2002 Management development training – Krauthammer. Zes sessies van een dag.
2000 Training leadershipskills – Dutchtone
1998 Management development cursus – Heineken. In een twee weken durende cursus werd naast
aandacht voor business vraagstukken veel aandacht besteed aan het onderzoeken/ontdekken van
het eigen persoonlijkheidstype. (MBTI) Tevens de derde belangrijke peiler in de cursus – het
business game – glansrijk gewonnen
1996 – 1997 Interne Heineken cursussen op het gebied van marketing management en communicatie.
1992 SRM – Reclame



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

analytisch
creatief
denken En doen


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, uitstekend in woord en geschrift
Duits goed
Frans en Spaans redelijk

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :