Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim manager

interim manager

Werkervaring interimmanager

werkervaring
1987 - 1991 Plantenziektenkundige / hoofd laboratorium, Nickerson Zwaan B.V.
In dit zaadveredelingsbedrijf heb ik een plantenziektenkundige eenheid opge-zet. Ik ben nauw betrokken geweest bij zowel de bouw en inrichting van het be-nodigde laboratorium als bij het selecteren van de juiste mensen. In deze func-tie gaf ik leiding aan 4 vaste medewerkers en aan, afhankelijk van het seizoen, maximaal 40 tijdelijke krachten.

1991 - 1993 Hoofd afdeling landbouw, Algemene Inspectie Dienst, Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
Mijn afdeling was de brug tussen de beleidsmakers van het Rijk en de product-schappen, en de operationele tak van de AID. Enerzijds werd conceptregelge-ving getoetst en werd geadviseerd over controletechnische problemen, ander-zijds werd controlebeleid ontwikkeld en de daarvan afgeleide planning ontwik-keld en bewaakt. Als hoofd onderhield ik veel interne en externe contacten (product- en bedrijfschappen, privaatrechtelijke instellingen, belangenvereni-gingen) om het controlebeleid van de AID uit te dragen. In deze functie gaf ik leiding aan 6 medewerkers.

1993 - 1994 Senior beleidsmedewerker bij de Directie Gewasbescherming, Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
Naast de coördinatie op het gebied van regelgeving, onderzoek, voorlichting en onderwijs t.b.v. de invulling van het Meerjarenplan Gewasbescherming, was ik lid van de werkgroep cultuur & werkwijze van de Directie Landbouw, waarin de Directie Gewasbescherming in een reorganisatie is opgegaan.

1994 - 1995 Projectmanager bij de Directie Personeel & Organisatie, Ministerie van Land-bouw, Natuurbeheer en Visserij.
Het betrof hier een project voor de aankoop (volgens Europese aanbesteding) en voorbereiding van de implementatie van een personeelsinformatiesysteem. Mijn werkzaamheden waren:
- delegatieleider zijn van de contractuele onderhandelingen met leveranciers van geautomatiseerde personeelsinformatiesystemen;
- opdrachtgever zijn voor het testtraject, waarbij t.b.v. de pakketselectie drie personeelsinformatiesystemen getest werden;
- aansturen van de deelprojectleiders;
- verantwoordelijk zijn voor het algehele projectmiddelenbeheer.
In deze functie gaf ik direct leiding aan 6 projectleden en indirect leiding aan 30 deelprojectleden.

1995 - 1998 Coördinator/Projectleider verzelfstandiging, LASER, Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
In eerste instantie werd ik aangetrokken om de verzelfstandiging per 1 januari 1999 als coördinator voor te bereiden. Na afronding van deze oriënterende fase werd ik tot projectleider benoemd om LASER tot agentschap te verzelfstandi-gen. Hierbij moet vooral gedacht worden aan het doorlopen van een bestuurlijk traject om tot besluitvorming in de Tweede Kamer te komen en het verder uit-werken en doorvoeren van onderwerpen zoals bijv. de wijze van aansturing door de Bestuursraad van LNV, de interne sturing, contractmanagement, het opzetten van een tarievensystematiek, uitwerken van een planning & controlcy-clus en het bepalen van doelmatigheidsindicatoren. In deze functie gaf ik lei-ding aan 7 projectleden.

1998 - heden Coach
Sinds 1998 ben ik mensen binnen het Ministerie van LNV gaan coachen. Vanaf 1999 doe ik dat vanuit een eigen coachingspraktijk. Mijn coachees zijn voor-namelijk managers die o.a. werken bij het Ministerie van LNV, Natuurmonu-menten, CBS, Provincie Gelderland en Staatsbosbeheer.

1998 - 1999 Projectleider van de evaluatie van het natuur-, bos- en landschapsbeleid, Direc-tie Natuurbeheer, Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij.
Deze omvangrijke evaluatie werd in opdracht van het Ministerie van LNV en het IPO (interprovinciaal overleg) ten behoeve van de Tweede Kamer uitge-voerd. Het projectteam bestond uit 6 rijks- en provinciale medewerkers.

Tevens Teamleider Economie en Evaluatie.
Dit team hield zich bezig met het ¡¥verzilveren¡¦ van de natuur, het uitwerken van een systematiek om beleid te monitoren en te evalueren en met de uitwerking van het klimaatbeleid voorzover dat de natuur-, bos- of landschapsfunctie be-trof. In deze functie gaf ik leiding aan 3 medewerkers.

1999 - 2000 Projectleider, Directie Toezicht, Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegen-heid.
Binnen deze directie opereerden vier projectleiders om complexe, directiebrede thema¡¦s, die ofwel strategisch beleidsinhoudelijk van aard zijn ofwel op organi-satieontwikkeling gericht waren, te coördineren. Als één van die projectleiders hield ik mij o.a. bezig met de voorbereiding om een kwaliteitszorgsysteem vol-gens het INK-model in de directie Toezicht te implementeren.

1999 - heden Auditor bij het Ministerie van Justitie
Sinds 1999 ben ik opgenomen in het auditorenbestand van het Ministerie van Justitie. Hierdoor word ik af en toe uitgenodigd om namens het Bureau Kwali-teitszorg van dit departement plaats te nemen in een auditteam om een organi-satie te auditen volgens het INK-managementmodel.

apr 2000 - feb 2001 Hoofd Beheeradministratie, Vereniging Natuurmonumenten
Bij de Vereniging Natuurmonumenten was ik Hoofd van de Beheeradministra-tie, gedurende het traject omgevormd tot Vastgoedadministratie. Dit was de afdeling waar alle verwervingen en bijbehorende overeenkomsten van Natuur-monumenten werden getoetst aan bestaande regelgeving en beleid van de Vereniging. Na toetsing werd de directie geadviseerd al dan niet te verwerven of overeenkomsten aan te gaan. Ook de feitelijke administratie, inclusief het cartografisch gedeelte, van alle eigendommen van de Vereniging vond hier plaats. De afdeling bestond uit ongeveer 20 medewerkers.
Mijn opdracht was om de werkachterstanden die de laatste jaren ontstaan wa-ren, te doen wegwerken en de afdeling om te bouwen tot een doelmatiger en slagvaardiger organisatie. In dit geval was dat primair gericht op cultuurveran-dering en daarnaast op structuurverandering. Mijn tijdsinzet liep geleidelijk aan van 5 dagen terug naar 2 dagen per week.
Na afloop van deze opdracht heb ik tot het eind van 2001 twee leidinggeven-den van de Vastgoedadministratie gecoacht.

jul - sep 2000 Organisatieadviseur in opdracht van de facilitaire diensten van de ministeries OCW, VROM en VWS
Ik heb onderzocht op welke wijze de samenwerking tussen de drie facilitaire diensten op het gebied van de inkoop van goederen en diensten vorm zou kun-nen krijgen.

mrt - sep 2001 Plaatsvervangend directeur CBV, CBS
Als plaatsvervangend directeur van de divisie Centrale Bedrijfsvoering, be-staande uit de sectoren Financiële administratie en Planning & Control, had ik de opdracht om een aanzet te geven voor de verdere professionalisering van die divisie. Hiervoor werden een vijftal speerpunten benoemd die opgepakt moesten worden, namelijk beschrijven en stroomlijnen van de werkprocessen, bewaken van die processen, vakinhoudelijke ontwikkeling, ontwikkeling van een professionele werkhouding en vaardigheden en het opzetten van een goe-de communicatiestructuur. De divisie bestond uit ongeveer 60 medewerkers; het CBS had ongeveer 2400 medewerkers en een omzet van 365 miljoen gul-den. Ik voerde deze opdracht in gemiddeld 4 dagen per week uit.
Dit professionaliseringstraject mondde uit in een coachingstraject van de direc-teur en enkele controllers. Dit coachingstraject duurde tot eind 2001.

okt - dec 2001 Coördinator Jaarplan ICTRO
De rechterlijke organisatie onderging een enorme reorganisatie waardoor OM en ZM per 2002 als ¡¥concerns¡¦ gepositioneerd zijn. De beide concerns sturen vanaf die tijd de nieuwe ICT-beheerorganisatie ICTRO aan. ICTRO is ontstaan uit de FDRO en de I&A-afdelingen van de arrondissementen. Mijn opdracht was om voor ICTRO een jaarplan te schrijven volgens het INK-managementmodel.

nov 2001 - jan 2002 Lead auditor bij het CBS
Als lead auditor voerde ik een team van 7 CBS-auditors aan om één van de statistieken die het CBS produceert, door te lichten. De betrouwbaarheid van deze politiek zeer gevoelige statistiek werd op dat moment in twijfel getrokken. De audit richtte zich vooral op de effectiviteit en efficiency van de inrichting van het productieproces en op de rol van het management bij de totstandkoming van deze statistiek. Het auditrapport werd ten behoeve van de Directeur-generaal opgesteld.

mrt 2002 - okt 2002 Projectleider Besturingsmodel bij het Inlichtingenbureau
Het Inlichtingenbureau was een nieuwe stichting in het veld van Werk en Inko-men waarvoor ik een besturingsmodel op basis van het INK-managementmodel ontwikkelde en het management begeleidde in de implementatie ervan. Mijn inzet liep van 4 dagen per week naar 1 dag per week terug.

nov 2002- mei 2003 Clustermanager Aanvraagbehandeling Huursubsidie bij het Ministerie van VROM
De opdracht bestond uit enerzijds uit het doen wegwerken van de werkachter-standen die er bij de uitvoering van de huursubsidieregeling zijn ontstaan en anderzijds een aanzet te geven voor het professionaliseren van het cluster Aanvraagbehandeling. Ik gaf in deze opdracht direct leiding aan 5 unithoofden en indirect aan circa 90 medewerkers.

juli - heden Adviseur bij een bedrijf op het gebied van inkoop
Dit bedrijf heeft een inkoopmodel ontwikkeld waarmee de mate van professio-naliteit van de inkoopfunctie van organisaties kan worden gemeten. Ik heb ge-adviseerd hoe dit model een goede aansluiting op het INK-managementmodel zou kunnen krijgen.


Opleiding interimmanager

opleidingen
1974 - 1980 Gymnasium ƒÒ aan het gymnasium Camphusianum te Gorinchem.
1980 - 1987 Landbouwuniversiteit te Wageningen, studierichting Plantenziektenkunde, met als extra bijvak Pedagogiek & Didactiek ter verkrijging van een eerstegraads lesbevoegdheid in Biologie.
1995 - 1997 De deeltijdopleiding ¡¥Management publieke sector¡¦ bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Deze opleiding leidt tot de titel Master of public admi-nistration (MPA).
In het kader van deze managementopleiding heb ik in Denemarken en het Ver-enigd Koninkrijk onderzoek verricht naar veranderings- en verzelfstandigings-processen.
De afstudeeropdracht voerde ik met drie medecursisten uit. In opdracht van de ministeries Economische Zaken en Justitie evalueerden wij de bestuurlijke aanpak ¡¥Marktwerking, deregulering en wetgevingskwaliteit¡¦.

cursussen
1988 - 1989 Cursus ¡¥Organisatie en leidinggeven¡¦ bij PBNA in Arnhem; deze cursus bestond uit de vakken bedrijfskunde, bedrijfseconomie, arbeidsrecht en maatschappij-leer.
1990 - 1995 Diverse modules uit de leerstofgebieden ¡¥Bedrijfskunde¡¦ en ¡¥ Sociale Weten-schappen¡¦ van de Open Universiteit, zoals marketing, operationeel manage-ment, organisatiekunde, ondernemingsplanning, personeelsbeleid, arbeidspsy-chologie & -sociologie.
1991 - 1998 Vele trainingen op het gebied van algemeen management, projectmanagement en beleidskunde, zoals ¡¥Gespreksvaardigheden voor leidinggevenden¡¦ , ¡¥Pro-jectmatig werken¡¦ en ¡¥Training Coaching¡¦.
1999, 2002 Cursussen om positiebepalingen en audits volgens het model van het Instituut Nederlandse Kwaliteit bij organisaties uit te voeren.
2000 Post MPA-seminar ¡¥Procesmanagement¡¦ bij de Nederlandse School voor Open-baar Bestuur.
2000 - 2002 Professionaliseringstrainingen voor interim-managers: ¡¥acquisitie en opdracht-verwerving¡¦, ¡¥valkuilen in de praktijk¡¦ en ¡¥verfris uw kijk op de interim-praktijk¡¦.
2003 Masterclass Interim Management bij de Rotterdam School of Management.
In deze masterclass worden organisatie- en veranderkundige situaties, de con-texten daarvan en het persoonlijk functioneren van de interim-manager vanuit verschillende perspectieven onderzocht.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ervaring in lijnmanagement en in het leiden van langdurige projecten. Gericht op het inzetten van veranderingsprocessen. Heldere, doortastende managementstijl, met respect voor mensen. Goed kunnen schakelen tussen topmanagement en werkvloer. Resultaatgerichtheid, doorzettingsvermogen en inlevingsvermogen.
Ingeschreven in het IM-register voor professionele interim-managers. Lid van de Nederlandse Orde van Registermanagers (ORM) en de Nederlandse Orde van beroepscoaches (NOBCO).
Inzetbaar voor zwaardere managementfuncties met een veranderopdracht, professionaliserings- en INK-trajecten, projectmanagement, coaching.


Talenkennis interimmanager

Nederlands
Egels
Duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :