Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

algemeen directeur

algemeen directeur

Werkervaring interimmanager

1980:medewerker kwaliteitsdienst in bij een constructeur van plaatbewerkingsmachines .
In deze functie was ik vooral belast met troubleshooting en met het invoeren van kwaliteitscirkels. Iets later kwam daarbij ook het aspect veiligheid van de door ons geproduceerde machines (coördinatie tussen de nationale veiligheidsinstanties en het eigen studiebureau).
1984:benoeming tot verantwoordelijke kwaliteitszorg, veiligheid en productaansprakelijkheid. In deze functie beschikte ik over 2 medewerkers en rapporteerde ik direct aan de afgevaardigde bestuurder.
1986:assistent productieleider
In deze functie bleef ik verantwoordelijk voor kwaliteitszorg en veiligheid, maar de verantwoordelijkheid werd uitgebreid tot:
*studiewerk en coördineren bij het uitwerken van nieuwe productiesystemen (J.I.T., lay-outstudies, stockrotatie, S.M.E.D.)
*opleiding productiepersoneel en klanten
Voor dit facet kreeg ik een bijkomende medewerker.
Ondertussen was ik begonnen bij te studeren (Postgraduaat Bedrijfskunde en M.B.A.). Daarbij opteerde ik doelbewust voor majors buiten mijn ervaringsdomein (finance en informatics) om mijn horizon te verruimen. Om die dan professioneel te verruimen ben ik gaan zoeken naar een werkkring in de financiële sector.
1987:Benoeming bij een regionale Bank om de nog niet bestaande cel vermogensbeheer op te starten.

Na een internationale stage werd stapsgewijs begonnen met het uitbouwen van de cel vermogensbeheer. Begin 1989 had ik de verantwoordelijkheid over 3 universitairen.

Daarnaast werd ik aangewezen als verantwoordelijke voor de reorganisatie van de afdeling Beurs. Deze afdeling telde 31 personen. In die functie deelde ik de afdeling op in diverse functionele cellen, bouwden we een kleine commerciële cel uit, startten we met het informatiseren van de afdeling, stroomlijnden we de procedures en bouwden we een net uit van internationale correspondenten.

In 1989 werd ik bevorderd tot hoofdprocuratiehouder en werd lid van het managementteam van de bank.

1991: plant manager assemblagebedrijf.
In deze functie was ik verantwoordelijk voor alle operaties (productie, onderhoud, ontwikkeling, aankoop, materiaalbeheer, planning, budgetteren). In deze functie gaf ik leiding aan 111 arbeiders en 7 bedienden).
De belangrijkste zaken waaraan gewerkt werd waren de volgende :
*introductie kwaliteitszorg
*implementatie M.R.P.
*reorganisatie productie (in 6 maanden verminderde het benodigd aantal uren per mobilhome met 20%)
*uitbouwen ontwikkelingscel tot een zelfstandige cel
*kostprijsreductie
De crisis in 1993,samen met de toestand in Slovenië (het bedrijf was een dochteronderneming van een Sloveense holding),leldde tot de vereffening van het bedrijf in februari 1993.

1993 -plant manager textielbedrijf.
Hier was ik eveneens verantwoordelijk voor alle operaties. De accenten lagen op volgende zaken-.
*kwaliteitszorg(het bedrijf had jarenlang "bas de gamme" producten gemaakt en wilde nu evolueren naar de middencategorie met bijhorende marge )
*human resources : mensen doen samenwerken i.p.v. tegenwerken
*automatiseren
*overbruggen kloof ontwikkeling-productie
*organisatie magazijn
*organisatie onderhoud en upgraden bestaande installaties
Via een connectie de kans gekregen om de job van algemeen directeur waar te nemen (wat altijd de betrachting is geweest).

1995-.Afgevaardigd bestuurder (productie plastic huishoudartikelen- omzet 720 mio Bef-, 79 medewerkers).
Hier werd ik aangesteld als afgevaardigd bestuurder (statuut van zelfstandig bestuurder).Het bedrijf werd omgevormd van een familiebedrijf naar een professioneel gerund bedrijf (waarbij de vorige eigenaars nog een jaar meedraaiden).
Belangrijk waren daarbij:
*vormen en scholen van enkele key-medewerkers die nu plotseling geconfronteerd werden met grotere verantwoordelijkheden
*eerste stappen bij het optimaliseren van de planning(M.R.P. gerichte aanpak).We reduceerden eveneens de gemiddelde seriegroottes en verhoogden het aantal matrijswissels.
* automatisatie processen
*continuïteit in de handelsrelaties met de grote key-accounts (ik nam enkele belangrijke klanten over o.a. GB en Delhaize. Daarnaast bouwde ik de relatie met Aldi en Lidl uit. Alle industriële klanten werden eveneens door mij behandeld; totale omzet ongeveer 200 mio Bef)
*ik deed zelf de aankoop van de grondstoffen
*productontwikkeling
In maart 1996 werd een gelijkaardig bedrijf aangekocht in Frankrijk (omzet 300 mio Bef.).Ook daar werd ik aangesteld als algemeen directeur(P.D.G)

De problematiek was zeer gelijklopend aan deze van het moederbedrijf. Daarom werd een plant manager en een financieel directeur aangeworven. Daarnaast moesten de Belgische producten nu ook in Frankrijk worden gecommercialiseerd via het nieuwe netwerk. Ik werkte de volledige commerciele politiek uit. Bijkomend aspect was uiteraard het uitbouwen van de synergieën (o.a. samen aankopen materiaal).

In april 1997 werd door de aandeelhouder de divisie 'salle de bains' van een Franse groep aangekocht. Ter die gelegenheid werd door een participerende bank een prijs betaald voor de aandelen die 5 maal hoger lag dan toen ik werd aangesteld!

Na het herschikken van de verantwoordelijkheden nam Frankrijk het eerst gekochte bedrijf over, maar werd ik managing director van de U.K. van het recent aangekochte bedrijf(omzet 1.650.000£,budget ‘97-’98: 2.650.000£) en werd ik verantwoordelijk voor het opzetten van een distributienetwerk in Polen.
Naast deze verantwoordelijkheden lag op het thuisfront de nadruk op:
*integreren van het bedrijf in de nieuwe groep
*voorbereiden nieuw logistiek plan
*voorbereiden introductie S.A.P,
*het bedrijf organisatorisch op groepsniveau brengen
*starten met kwaliteitszorg

1998:Algemeen directeur bij een productiebedrijf (borstelproduktie (o.a. kleine afdeling houtbewerking) en spuitgieten onderdelen ;omzet 700 mio bef ; 70 medewerkers + een afdeling gehandicapten waar tussen de 50 à 70 mensen werken).
Ik werd er aangesteld als algemeen directeur, onder de afgevaardigd bestuurder en eigenaar.
Enkele weken na mijn aankomst werd de nr.2 uit de sector overgenomen.Ik nam hoofdzakelijk het interimmanagement van dit bedrijf waar en bereidde de integratie in het moederbedrijf voor.

1999-heden: technologiebedrijf
Dit bedrijft is een hoogtechnologisch bedrijf dat producent is van eigen hardware en software op het vlak van energiemanagement Belangrijk zijn hierbij electronica, telecom, database management (Oracle) , internet platformen (Java). De liberalisatie van de energiemarkt en internetontwikkelingen spelen hier een omzetstimulerende rol.
Ik bekleed er de functie van algemeen directeur , onder de C.E.O. die ook de eigenaar is.
-Ik ben er verantwoordelijk voor het dagelijks beleid ,het uitbouwen van de export (strategie,uitbouwen netwerk van distributeurs en agenten; opzoeken strategische partners) en de directe verkoop bij de grote accounts (utilities en grote industriële klanten) )
-daarnaast fungeer ik als klankbord voor de CEO wat de strategie betreft
-realisaties:
*omzetevolutie: ‘99:43 mio BEF; 2000: 150 mio BEF; target 2002: 6,2mio Euro
*2 overnames in 2000 (U.K. en Nederland)
*-kapitaalsverhoging via risicokapitaalverschaffers ten bedrage van 150 mio BEF
* van 16 naar 44 medewerkers (o.a. door overnames maar ook door uitbouwen en professionaliseren van het kader)
*mondiaal samenwerkingsakkoord met een strategische partner
*wij wonnen de prijs van ondernemer van het jaar georganiseerd door het LVZ
*afsluiten groot contract met Electrabel voor SLP




Opleiding interimmanager

- Klein Seminarie te Roeselare: 1967-1973
Latijn-Wiskunde- grote onderscheiding
- R. U. G.: 1973 -1978
Burgerlijk ingenieur electromechanica : onderscheiding
- K.U.L.A.K.: 1983-1984
Postgraduaat in de bedrijfskunde- onderscheiding
- K.U.L. -. 1984-1985-1986
M.B.A.: onderscheiding
Majors :.finance en informatics Minors: production management


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

brede ervaring
analytisch
visie
werkkracht
teamleider
talenkennis

Talenkennis interimmanager

Talenkennis: Nederlands,Frans,Engels,Duits (vloeiend spreken en schrijven)
Daarnaast basiskennis Italiaans, Spaans en (in mindere mate)modern Grieks,



 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :