Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Commercieel Manager

Commercieel Manager

Werkervaring interimmanager

Algemeen Directeur van Tijhof groep in Almelo 7/ 2002 - 3/2005
Tijhof is een gespecialiseerd carrosseriebedrijf dat zich volledig heeft gericht
op de markt voor autotransport. In dit bedrijf heb ik alle mogelijke ervaringen als directeur in korte tijd opgedaan.
Veel heb ik geleerd over fusie/overname, financiering, samenwerkingsverbanden en financieel beheer.
Het bedrijf is in augustus 2004 gefailleerd en doorgestart.
Omzet € 3.000.000,= 25 medewerkers . Producten in Staal, Aluminium en Kunststof .

Zelfstandig Adviseur / Interim Manager 11/ 2000 – 7/ 2002

Commercieel Manager Building Solutions bij Isolectra, Capelle aan de IJssel (1/ 2002 – 7/ 2002)
Verantwoordelijk voor de verandering van de verkoop organisatie van een product oriëntatie naar een projecten organisatie en “ solution supplier” voor professionele communicatie systemen.
Naast de verantwoordelijkheid voor de verandering ligt er een grote nadruk op people management van de afdeling die bestaat uit 8 account managers, 4 sales engineers, 4 technisch specialisten en de verkoop- binnendienst van 6 personen.

Program Manager EACI Congres (11/ 2001 – 12/ 2001)
EACI is de European Association for Creativity and Innovation.
250 deelnemers uit 20 landen, 50 sprekers, duur congres: 4 dagen, aansturen van 20 medewerkers

Cogas, Almelo (11/ 2000 – 10/ 2001 ) zie ook : bij “extern management”
Adviseur en commercieel manager ad interim bij Cogas. Cogas is een zelfstandig, regionaal energiebedrijf.
• Bepalen van de commerciele strategie voor het leveringsbedrijf
• Positioneren tussen de grote, dominante marktpartijen
• eindverantwoordelijk voor de commerciele organisatie (25 fte).
• Veranderen cultuur tot een kostenbewuste, klantgeorienteerde onderneming, opererend op een competitieve markt.
People management is de belangrijkste succesfactor om de cultuurverandering te realiseren.
Schaduw Management via Innovatie Adviesbureau Van der Meer en van Tilburg in Enschede

Holec Laagspanning BV
9/ 1999 – 5/ 2000

Directeur Marketing en R&D :Low Voltage Systems
Holec is een dochteronderneming van Delta Plc. (UK ), produceert (in NL, UK, DK en Dld) en verkoopt (wereldwijd) systemen voor distributie en beheer van elektrische energie in de industrie en utiliteit.
Als MT lid van de BU Low Voltage Systems verantwoordelijk voor Marketing en R&D:
• Ontwikkeling en implementatie van een global strategie voor de BU en de 4 bedrijven.
• Voorbereiden van de herstructurering bij Holec als gevolg van de nieuwe BU strategie.
• Verantwoordelijk voor 4 Multifunctionele product-markt teams (28 personen), verantwoordelijk voor de marketing plannen.
• Leiding geven aan 4 product managers, 3 x marketing communicatie, 15 x R&D specialisten
• Project leider “klantgerichtheid” en het begeleiden van de verandering van product orientatie naar een markt orientatie in de bedrijven.


Philips / FSM Europe BV 9/ 1998 – 10/ 1999

Marketing en Sales manager
FSM Europe is in mei 1998 verzelfstandigd en verkocht door Philips Display Components (intern leverancier) aan US Industries en is een toeleverancier van componenten voor de elektronische industrie.
• Commercieel eindverantwoordelijk (omzet Hfl. 120.000.000,-)
• 5 jarige samenwerking- en leverings overeenkomst gerealiseerd met Philips als externe leverancier
• Lid van het MT, bepaling van de strategie en missie van de onderneming
• Opzetten en bemannen van de commerciële organisatie.
• Cultuurverandering van productie oriëntatie naar markt en klant oriëntatie

DSM Elastomers Europe 3/ 1996 – 9/ 1998

Key Account Manager
• Initiëren en implementeren van de marketing strategie bij een groep multinationale Key accounts in de bouwindustrie, rapporterend aan de Marketing en Sales Director.
• Omzet/winst verantwoordelijk voor deze groep Key Accounts (omzet Hfl 40.000.000,-).
• Aansturen van/verantwoordelijk voor 7 sales managers in DSM verkoopkantoren in Europa, 4 sales assistenten, 3 customer service engineers.
• Afstemmen van de Marketing- en Account plannen met zusterorganisaties in USA, Japan, en Brazilië.
• Projectleider “empowerment” voor de divisie DSM Elastomers + organisatie “ empowerment” congres
• Participeren in global strategy bepaling van de overkoepelende DSM Elastomers business group

DSM Elastomers Europe 4/ 1994 – 3/ 1996

Branche (Product) manager Branches: Building & Construction, Electrical & Electronics, Miscellaneous industries
(alle niet Automobiel toepassingen van Elastomeren).
• Verantwoordelijk voor de marketing strategie in bovengenoemde segmenten.
• Projectleider voor product- en applicatie ontwikkeling (R&D) in betreffende segmenten.
• Leiding geven aan 3 zogenaamde “segment teams” bestaande uit R&D, Sales, Customer service, Marketing Research en Productie medewerkers (gemiddeld 5 personen).
• Verantwoordelijk voor relaties met (grote) End-users.

DSM Elastomers Europe 2/ 1991 – 4/ 1994

Salesmanager: elastomeren in Duitsland en Nederland (Omzet: Hfl. 35.000.000,-)
• Salesverantwoordelijk voor Elastomeren (EPDM, NBR en SBR synthetische rubbers) bij de key accounts van de elastomeren business.
• Aansturing van 3 technical fieldservice Engineers bij huidige en potentiële afnemers en een Sales assistent t.b.v. de orderafhandeling en administratie.
• Budgethouder voor Technische klantondersteuning/research en directe verkoopkosten.
• Initiëren van productontwikkeling t.b.v. (potentiële) afnemers.

DSM Polymers 9/ 1987 – 2/ 1991

Sales Engineer bij DSM Marketing and Sales Polymers te Urmond
• Sales verantwoordelijkheid voor polymeren in Spanje en Portugal, Israël, rapporterend aan de Area Sales Manager Europa. (omzet Hfl. 7.500.000,-)
• Aansturing van 1 technical Fieldservice Engineer ter ondersteuning van klanten.
• Betrokken bij de opzet van een DSM verkoopkantoor in Spanje.


Opleiding interimmanager

HTS Werktuigbouwkunde / Bedrijfskunde
MBA Leuven Belgie
IMD Advanced Industrial Marketing

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Mijn sterkte is vooral om vanuit het perspectief van klanten / markten veranderingen te initiëren, te implementeren en te begeleiden, in organisaties..
Als commercieel-technisch allrounder ben ik de bruggenbouwer tussen de verschillende disciplines in de organisatie en ben ik in staat om mensen te enthousiasmeren voor een gemeenschappelijk doel.
Mijn persoonlijke stijl is te omschrijven als een coachende people manager die vooral gericht is op het realiseren van een gemeenschappelijk gesteld (commercieel) target.
Creativiteit is voor mij een belangrijke factor. Zoeken naar, en realiseren van nieuwe oplossingen, nieuwe marktproposities, die afwijken van het gebruikelijke is waar ik mijn uitdaging vind.


Change Management

Naast een functionele rol als commercieel manager heb ik ruime ervaring met het initiëren en implementeren van veranderingstrajecten in organisaties:

DSM Elastomers:
- van productgericht naar marktgericht (1990 – 1995)
- van geografisch georganiseerde organisatie naar segment benadering (‘95 – ’99)
- Invoering zelfsturende teams

FSM Europe:
- Van interne leverancier binnen Philips naar volledige zelfstandigheid. In alle opzichten.

Holec:
- Van een functionele organisatie naar zelfsturende teams.

Cogas Energie:
- Van overheid naar commerciële marktbenadering in competitieve markt.

Isolectra:
- Van product oriëntatie naar een projectenorganisatie en solution supplier



Talenkennis interimmanager

Talenkennis:
Engels en Duits beheers ik uitstekend. Spaans en Frans kan ik redelijk verstaan en matig spreken.


Overig

Voorkeur voor werkzaamheden

• Profit organisatie in (technische) business to business markt.
• People management, coaching
• Internationale contacten, relaties onderhouden
• Commercieel / strategische verandering trajecten gericht op groei en bouwen
• Marketing en Sales planning en implementatie
• New business development
• Teamwork !


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :