Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Project leiding

Project leiding

Werkervaring interimmanager

Januari 2008 – heden
ChainScope/ TUe

Project Manager ChainScope,

ChainScope is een project op de Technische Universiteit Eindhoven onder leiding van Prof. Dr. De Kok.
Door mijn werkzaamheden bij IBS (zie verder) heb ik De Kok leren kennen in operationele projecten.
De Kok geeft leiding aan de afdeling “Operational Planning and Accounting” binnen de faculteit
Bedrijfskunde en is een toonaangevend wetenschapper op het gebied van Supply Chain Optimization,
een verdieping binnen de ERP. Binnen het ChainScope project is er een valorisation grant
verworven en daarmee kan de door hem ontwikkelde algoritmiek via systeemontwikkeling tot bruikbare
en verkoopbare sofware gemaakt worden. De TU/e heeft mij als project manager aangesteld om dit project te leiden en uit te voeren. De hele cyclus van het ontwerpen tot bouwen van software applicaties hebben wij hier doorlopen. Momenteel is de applicatie af en worden commerciële activiteiten uitgevoerd.

Activiteiten:

• Projectmanagement
• Leiding geven aan en coachen van de systeemontwikkeling (functionele ontwerpen, technische ontwerpen, programmeren)
• Contacten onderhouden met de verschillende stakeholders (partners, TU/e)
• Definiëren en implementeren van de ICT strategie
• Opstellen en managen van het ICT annual operating plan en het ICT jaarplan
• Managen van projectaanvragen
• Sourcen van de lopende projecten
• HRM verantwoordelijkheid (selectie personeel en personeelsmanagement)
• Activiteit vertegenwoordigen binnen en buiten de TU/e op verschillend aantal levels
• Doelgroep selectie local en global
• Commerciële plannen ontwikkelen hoe de producten naar de markt te brengen.
• Verzorgen financiële planning

Resulaten

• Organisatie is in opbouw
• Documentatie is gerealiseerd
• Website is gebouwd
• Applicaties zijn in versie 2.0 mode
• Commerciële activiteiten vinden plaats



Maart 2006 – December 2007
IBS Nederland BV

Project Manager,

Als project manager invulling gegeven aan de wens van de internationale groepsdirectie (Zweden) om een nieuwe impuls voor IBS in Nederland te verzogen op het gebied van financiele-, ERP-, CRM-, SCM-, SCE en BI applicaties en bijbehorend systeemontwikkeling en implementaties. IBS is wereldwijd nummer drie op het gebied van ERP systemen en gerelateerde diensten. Projectgrootte tussen de 20 en de 1000 users, lange en complexe implementaties en systeemontwikkelingsprojecten

Activiteiten:

• Analyse bestaande situatie rondom bestaande product en klantsamenstelling
• Opzetten projecteorganisatie
• Managen human resources (Aansturen consultants en engineers)
• Deelnemen in projectorganisatie (intern en extern)
• Maatwerkprojecten geïnitieerd en begeleid
• Nieuwe Doelgroep analyses gemaakt
• Productsamenstellingen voor doelgroep geoptimaliseerd
• Met het wereldwijde marketing team een marketing campagne voor de Benelux opgezet
• Bestaande klantenset van IBS begeleid bij het live brengen van de applicaties
• Projectmanagement op verschillende projecten verzorgd
• Procesverbeteringen binnen projecten gerealiseerd
• Herziening financiële administraties
• Herziening logistieke administraties
• Herziening productie administraties
• Rapportage structuren ontwikkeld
• Maatwerk implementaties verzorgd
• Data analyses verzorgd
• Data migraties verzorgd
• Infrastructuur werkzaamheden geïnitieerd

Resultaten
• Alle implementaties binnen budget en tijd gerealiseerd.
• Herziening ERP strategie voor IBS Nederland BV
• Herziening Implementation Control Proces op basis van Prince2, tot volle tevredenheid van medewerkers en klanten
• Awareness IBS wereldwijd met betrekking tot IBM Iseries afhankelijkheid
• Herschikking afdelingen consultancy en engineering
• Insourcing service desk, optimalisatie ITIL processen en ondersteuning ITIL processen door servicedesk tooling zorgde voor een kostenreductie van 50% en grotere tevredenheid bij klanten

Januari 2003 – februari 2005


Project Manager

BV is een
service organisatie die functionele en technische mensen ter beschikking stelt in
verschillende soorten IT projecten en omgevingen. Voornamelijk gecentreerd rondom business
applicaties in ERP-, CRM-, DRP-, MRP-, BI- en financiële omgevingen en hieraan gerelateerde diensten
zoals systeemontwikkeling, consultancy en infrastructuur.
Daarnaast heeft een RPG (IBM Iseries) systeemontwikkelingafdeling. In de dienstenportefeuille zit onder andere advies en ondersteuning in verschillende software applicaties. Werkzaamheden bestaan hieruit om klanten op de juiste manier ter zijde staan bij het invoeren en in gebruik nemen van de gekozen software oplossingen en de daarbij behorende infrastructuren. De nadruk qua applicaties ligt op toonaangevende software pakketten op het gebied van ERP, CRM en BI in het middensegment van de markt. Het leidende product binnen BV was gedurende deze periode het SAP Business One
product. Hiervoor een dertigtal implementaties bij eindklanten verzorgt. Alle strategische, maar ook operationele werkzaamheden bij deze implementaties verzorgt. Projectgrootte tussen 5 en 50 users, korte snelle implementaties.

Activiteiten:

• Definiëren van de projectplannen/ projectafbakening
• Matching eisen en wensen versus geboden applicaties
• Ondersteunen van de klantorganisaties in het vertalen van softwarefunctionaliteiten naar de bedrijfsprocessen
• Het begeleiden van de klanten bij het veranderingsproces dat het gevolg is van de software implementatie
• Opstellen van functionele specificaties, ontwerp specificaties, testspecificaties
• Begeleiden van systeemontwikkeling
• Het specificeren van maatwerk ten behoeve van de gebruikte software op basis van informatie analyse
• Verzorgen van functional design reports
• Managen van de functional design reports
• Opleiden van key users
• Operationele iImplementatie van diverse softwareapplicaties bij bedrijven
• Verzorgen voortgangsbewaking binnen de projecten in tijd en geld
• Deelnemen/ voorzitten van stuurgroepen
• Rapporteren aan opdrachtgevers
• Coördineren van invoering
• Risc Analysis
• Quality Assurance
• Herinrichten logistieke processen
• Herinrichting financiele administraties
• Proces optimalisatie in logistieke, financiële en CRM functionaliteiten
• Contacten met partners zoals SAP en Microsoft onderhouden


Resultaten
• 30 tal projecten gedraaid, allen binnen budget en tijd gerealiseerd
• Implementatie methodologie geïntroduceerd op basis van Implementation Control Process
• Projecten tijdig bemand met de juiste expertise
• Professionalisering van bedrijfsvoering
• SAP certificeringen voor de benodigde applicaties
• Business partnership van SAP verworven


April 1997 – december 2002
IBS Nederland BV

Projectmanager, consultant

IBS Nederland richtte zich als software leverancier in Nederland (en daarbuiten) op de verkoop en implementatie ondersteuning van het IBS ASW pakket. Een volledig geïntegreerde ERP bedrijfsapplicatie voor de top van handel en producerende bedrijven. Focus op vooral internationaal georiënteerde bedrijven. Cases voornamelijk in Nederland en Europa. Applicaties zijn specifiek ontwikkeld voor het gebruik op IBM AS/400 systemen. (IBM iSeries) Mijn werkzaamheden bestonden uit advies naar prospecten en klanten en ondersteuning in finance, ERP, (MRP en DRP) en rapportage projecten.

Activiteiten

• Afdeling consultancy opgebouwd van zero
• Systeemontwikkelingafdeling opgebouwd van zero
• Contacten met klanten in Europa om feedback te krijgen t.a.v. huidige producten en wensen voor nieuwe producten
• Trendmatige veranderingen bijhouden en inpassen in de IBS roadmap
• Contacten onderhouden met de hoofdleverancier (IBS Zweden) en de andere landenorganisaties
• Contacten met partners zoals IBM en verschillende IBM Var’s, onderhouden
• Matching eisen en wensen versus geboden applicaties
• Implementatie van diverse softwareapplicaties bij bedrijven
• Het begeleiden van de klanten bij het veranderingsproces dat het gevolg is van de software implementatie
• Definiëren van de projectplannen/ projectafbakening
• Verzorgen voortgangsbewaking binnen de projecten in tijd
en geld
• Ondersteunen van de klantorganisaties in het vertalen van softwarefunctionaliteiten naar de bedrijfsprocessen
• Het specificeren van maatwerk ten behoeve van de gebruikte software op basis van informatie analyse
• Verzorgen van functional design reports
• Managen van de functional design reports
• Deelnemen/ voorzitten van stuurgroepen
• Rapporteren aan opdrachtgevers
• Opleiden van key users
• Coördineren van invoering
• Quality Assurance
• Risc Analyses
• Herinrichten logistieke processen
• Herinrichting administraties
• Proces optimalisatie in logistieke, financiële en CRM functionaliteiten


Resultaten
• Consultancy afdeling opgebouwd van 1 naar 20 fte’s
• Systeemontwikkelingafdeling opgebouwd van 1 naar 7 fte’s
• Implementatie methodologie geïntroduceerd op basis van Implementation Control Process
• Als projectleider en consultant betrokken bij alle (plm 20) ERP implementaties. De meeste implementaties binnen budget en tijd afgerond
• Herpositionering van IBS Nederland
• Vernieuwing internet en opzetten intranet (Lotus Notes)
• Ontwikkeling informatieve diensten voor klanten en leveranciers
• Roll out van diverse interne applicaties (Lotus Notes, Talent CRM, CMS systems)


Januari 1993 – maart 1997
JBA Ratioplan Benelux BV

Salesmanager logistieke en financiële toepassingen

Onder de vlag van Roccade was JBA Ratioplan Benelux BV een werk- en
verkoopmaatschappij van enerzijds JBA- (UK) en anderzijds de Ratioplan (BRD) software
toepassingen. JBA was ten tijde de nummer 3 leverancier wereldwijd van logistieke en
financiële toepassingen. Met Business 400 en later met System 21 op het IBM AS/400
platform werd de Nederlandse markt bediend. Focus op vooral internationaal
georiënteerde (groot)handels- en productiebedrijven. Cases voornamelijk in Nederland en
Europa.

Activiteiten
• Het bedrijf op verschillende niveau’s vertegenwoordigen
• Commerciële jaarplannen opmaken
• Leiding geven aan en coachen van commerciële collega’s
• Participeren in projectoverleg ten behoeve van lopende implementaties
• Verzorgen van salespitches
• Allocatie van resources aan projecten
• Geven van project support
• Het voeren van interne onderhandelingen over de werkzaamheden en de te volgen tijdslijnen


Resultaten

• Alle jaren het salestarget behaald
• Herstructurering van sales en marketingafdeling
• Introductie commerciële planning
• Initiëren van marketing en salesacties
• Opzetten van systeemontwikkelingafdeling


September 1988 – december 1993
K2* Groep NV

Account Manager

De K2* groep was één van de grootste Oracle georiënteerde softwarebouwers van Europa.
Ik heb mij in deze tijd toegelegd op internationale logistieke en financiele toepassingen ten behoeve
van zeehavenbedrijven. In deze functie was ik verantwoordelijk voor nationale en
internationale afnemers. Deze afnemers waren zeehaven expeditie kantoren, container depot en repair bedrijven en container freight stations. Vanuit verschillende maatwerk applicaties een drietal logistieke oplossingen samengesteld als standaard toepassing. Ik heb de coördinatie en de bouw van deze applicaties geïnitieerd en begeleid. Teams van mensen samengesteld die inhoudelijk kennis hadden van deze materie en die het bedrijf hielpen de applicaties in gebruik te nemen.

Activiteiten
• Het bedrijf op verschillende niveau’s vertegenwoordigen
• Commerciële jaarplannen opmaken
• Participeren in projectoverleg ten behoeve van lopende implementaties
• Verzorgen van salespitches
• Samenstellen van de commerciële documentatie
• Verzorgen van alle commerciële documentatie
• Allocatie van resources aan projecten
• Geven van project support
• Het voeren van interne onderhandelingen over de werkzaamheden en de te volgen tijdslijnen

Resultaten

• Alle jaren het salestarget behaald
• Introductie commerciële planning
• Initiëren van marketing en salesacties
• Opzetten van Zeehaven afdeling




Opleiding interimmanager

Project Management Cursussen
• Prince2 Foundation, gecertificeerd
• Project Management JBA , gecertificeerd
• Project Management and Methodology IBS, gecertificeerd
• Implementation Control en Programma management IBS, gecertificeerd
• Project Value Chain analyses IBS, gecertificeerd

SAP opleidingen
• SAP Financial Management SBO (TB1100)
• SAP Logistical Management SBO (TB1200)
• Full Support Consultant
• Full Solution Consultant

Financiële- Logistieke en Proces Verbeter cursussen
• Financial Management IBS
• Distribution Resource Planning IBS
• Material Resource Planning IBS
• Customer Relationship Management IBS
• Logistical Planning IBS
• Service Management IBS
• Reporting and Query Tools IBS.
• SAP Partner Academy

Commerciële cursussen
• JBA Business top 100 executives worldwide
• JBA, selling against SAP and Baan
• JBA System 21 top 100 executives worldwide
• IBS Power Base Selling
• IBS Value Base Selling

Methodieken
• Prince2
• ICP (implementation control process)

Tools
• MS Project
• Visio
• Simulaties
• Mind Mapping


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ik opereer graag op het snijvlak van de business en IT en ik vindt het interessant om vraagstukken te lijf te gaan met IT oplossingen om zodoende sneller en effectiever te kunnen opereren. Mijn ervaring ligt voornamelijk op het business applicatie Vlak, maar ik heb ook de nodige ervaring met het begeleiden van (complexe) systeemontwikkelingprojecten. Ik geef graag coachend leiding en werk graag mee in de uitvoering van de lopende projecten. Dit kan ik in verschillende rollen. Ik vind het daarnaast leuk om met eindklanten te communiceren en hierbij de zaken zodanig te managen dat alle partijen tevreden zijn. Ik schroom daarbij niet om deze partijen (klanten, leveranciers en collega’s) op hun verantwoordelijkheden aan te spreken. Dit op een sociaal plezierige en intelligente manier.



Talenkennis interimmanager

Nederlands Vloeiend in woord en schrift
Engels Vloeiend in woord en schrift
Duits Vloeiend in woord
Frans Redelijk in woord


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :