Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interimmanager

interimmanager

Werkervaring interimmanager

Werkervaring

Sinds 1 mei 1998 werk ik als zelfstandig interimmanager / adviseur met als
kernactiviteit verandermanagement, specifiek de vertaling van (verander)beleid &
strategie naar tactisch en operationeel management; de concrete uitvoering van de
verandering en het dragen daarvan.
Mijn rol daarin is veelal peoplemanager die met de huidige mensen de verandering
inzet en probeert te realiseren.

Interim opdrachten

Apr ’03 – Juni ‘04 Manager New Business/Acquisitie, Zwolle Kampen Netwerkstad, Zwolle en Kampen

In pilot-funktie in het kader van de nauwe samenwerking, met name op economisch gebied, tussen de gemeente Kampen en Zwolle als manager new business en acquisitie verantwoordelijk voor de marktontwikkeling en van daaruit aanbrengen van potentiële bedrijfshuisvestigingskandidaten. Dit met betrekking tot de ontwikkeling en verkoop van bedrijventerreinen en kantoorlocaties in de regio Zwolle (Zwolle en Kampen).
Bijzondere aandacht voor het opbouwen van persoonlijk netwerk en relaties. Dit zowel intern in de gemeentelijke organisaties en andere overheden als extern bij marktpartijen. Binnen deze context een goede intermediair en bruggenbouwer zijn.

Begin juli 2004 heb ik mijn opdracht afgerond met een voorstel hoe de funktie in de organisaties kan worden ingebed. De opzet van een gemeenschappelijk “Bedrijvenloket” op korte termijn en een “Ontwikkelbedrijf” op middellange termijn staan hierin centraal. Hiermee wordt niet alleen commerciële continuïteit maar ook -professionaliteit ingebracht. Het voorstel is inmiddels door betreffende wethouders positief beoordeeld en is in voorbereiding voor verdere (eigen) uitwerking.

Jan ’02 – Okt ’02 Interim Contractmanager Stichting Werk en Scholing Arnhem

Als contractmanager /operationeel direkteur was ik verantwoordelijk voor alle uitvoeringsafspraken/contracten in het kader van de uitvoering van de WIW.(Wet Inschakeling Werkzoekenden). Aandachtspunten in de uitvoering:
1. Going concern: dagelijkse leiding over de uitvoering van de contracten; +/- 100 fte direct waarvan 70-80 consulent/coach en 700 fte indirect in de WIW.
2. Klantgerichtheid bevorderen: waar doen we het voor?, pro-actief ipv re-actief, klantenproces is leading, dus ook commercieel en kosten/opbrengsten bewust! Sterk cultuur gelieerd
3. Veranderingstraject van de organisatie:
a. Analyse gemaakt van de huidige organisatie; eiken van de stand van zaken commercieel, financieel en formatief.
b. Werk- en Klantenprocessen gedefinieerd en vastgelegd
c. Team/unitstruktuur aangebracht inclusief het introduceren en aanstellen van een middenkader.
d. Teams geprofileerd inclusief aanbrengen taakstellingen / kengetallen / werkplannen





Okt ’01 – Dec ’01 Interim Manager Bedrijfsbureau / Plaatvervangend Contractmanager Stichting Werk en Scholing Arnhem

Als hoofd bedrijfsbureau en plaatsvervangend contractmanager de manager bedrijfsbureau tijdens ziekte vervangen en tevens een veranderpad aangeven en voorbereid van herpositionering en –inrichting van het bedrijfsbureau. Dit mede in het licht van de herpositionering van de organisatie.
Opdracht afgesloten met een inrichtingsvoorstel(geaccodeerd MT) met draagvlak en commitment medewerkers en organistie.


Mei ’00 – Sept ‘01 Interim Divisiemanager Industrie Delta Zutphen

Operationeel verantwoordelijk voor de sector industrie, 5 units, +/- 375 fte, binnen Delta in een veranderperiode. Delta is de uitvoerende instantie voor de Sociale Werkvoorziening(SW) in de regio Zutphen

In deze veranderperiode naast de tijdelijke dagelijkse leiding, als vervangingsmanager de divisie industrie veranderd. De divisiestruktuur met 5 operationele units veranderd naar een bedrijvenstruktuur met 2 bedrijven.
Daarnaast geparticipeerd als tijdelijk MT-lid in een veranderprojekt: Total Quality Control, onder leiding van de Twente School of Management. Het omvatte het implemeteren van het Model Nederlandse Kwaliteit binnen Delta in al haar facetten.

December ’99 – mei ‘00 Interim Callcenter Manager Libertel NV Amsterdam

Als overbruggingsmanager verantwoordelijk geweest voor de operationele aansturing van het center( +/- 125 personen). Daarnaast als verandermanager op basis van vastgestelde en met het management overeengekomen punten veranderingen doorgevoerd met als resultaat het op korte termijn hebben gerealiseerd van een betere klantgerichtheid, een hogere efficiency/effectiviteit van de telefonische dienstverlening(het primaire proces) en een betere aansturing van de mensen en de activiteiten.

Februari '97 – dec ‘99 Interim Manager / Senior Adviseur
PCA Resultaat Management BV te Enschede


Vanaf medio februari 1997 tot eind december 1999 werkzaam geweest als interim general manager van biologische groentedrogerij Usselerriet, onderdeel van de Dienst Complementaire Werk-voorziening (DCW) Enschede.

Als general manager heb ik de volgende taken uitgevoerd:
- Uitvoeren/implementeren van het door PCA opgestelde ondernemingsplan 1997.
- Voorkomen van het ineenzakken van de organisatie.
- Herstart en herbouw van de bedrijfsaktiviteiten.
- Voorbereiden en uitvoeren van een verzelfstandigingstraject van het bedrijf in 1998 door middel van het opzetten van een commerciële samenwerkingsvorm (fusie/ overname) met een of meerdere marktpartijen. (Medio februari-maart 2000 gerealiseerd)
Van 1-1-1998 tot 1-1-1999 tevens interim bedrijfsleider van groentekwekerij d'Usselerriet, DCW bedrijven Enschede.


Mei 1996 - jan. 1997 Commercieel Manager/Business Unit Manager
Wiefferink BV te Oldenzaal

Als commercieel manager/business unit manager milieu, transport en industriële confectie hield ik mij met de volgende terreinen bezig:
- Voorbereiden (marktonderzoek, plan van aanpak, beurs etc.) van de introductie van nieuwe produkten binnen de nieuwe sector milieu.
- Acquisitie van nieuwe opdrachtgevers binnen bovengenoemde sector, meestal de Nederlandse gemeenten en waterschappen.
- Uitbouwen/vernieuwen van de bestaande sectoren en acquisitie van nieuwe opdrachtgevers en genereren van omzet binnen die sectoren.


Dec. 1995 - mei 1996 International Account Manager / New Business Manager
Nedlloyd Districenters International BV Amsterdam

Als international account manager in nauwe samenwerking met de landenoperaties ontwikkelen van de internationale markt voor warehousing en distributie.
- Uitvoeren van grensoverschrijdende commerciele projecten en tenders.
- Leggen/onderhouden van contacten met major international accounts.
- Voorbereiden en presenteren van heldere voorstellen aan (potentiële) opdrachtgevers.

Mei 1994 - nov. 1995 General Manager
TTI Nederland te Rotterdam

Als general manager de opzet van een dochteronderneming voor TTI, Technical Transaction International, Vaduz in Nederland gerealiseerd en opgepakt. In deze periode heb ik mij met name beziggehouden met de volgende activiteiten:
- Leggen van contacten met nationale en internationale overheden.
- Leggen en onderhouden van contacten en het initiëren van nieuwe handelsrelaties tussen TTI Bukarest en Westerse bedrijven. Doel voor TTI: het vertegenwoordigen van deze bedrijven op de, meestal, industriële markt in Roemenië en omringende landen.
- Structureren van de internationale organisatie inclusief financiering.


Vanaf juli 1991 tot mei 1994 ben ik werkzaam geweest binnen Votainer BV. Tot juli 1993 een zelfstandige business unit binnen het Van Ommereren Concern en vervolgens verkocht aan Air Express International. Binnen de Votainer organisatie heb ik een drietal funkties vervuld:

Jan. 1993 - mei 1994: Votainer Nederland BV Rotterdam, marketing & sales manager:

Als marketing & sales manager met name gefocused op
- Stimuleren en begeleiden van het commerciële team.
- Meten en sturen van de activiteiten en hiervoor een systeem opgezet.
- Opzetten en uitvoeren van het verkoopplan
- Plannen en uitvoeren van actieplannen binnen huidige en nieuw te ontwikkelen segmenten.
- Beheren van de main accounts.
Mede door bovenstaande aanpak aanzienlijke volume- en resultaatsverbeteringen gerealiseerd

Juli 1992 - jan.1993 Interim Financieel Manager
Votainer France S.A. te Parijs

Als financieel manager urgente problemen in Frankrijk opgelost:
- Reorganiseren en herstructureren van de (centrale) financiële opzet van de kantoren te Parijs, Le Havre en Marseille.
- Budgettair evenwicht tot stand gebracht.
- De financieel economische discipline hersteld.

Juli 1991 - juli 1992 Manager Information Systems
Votainer International BV, te Rotterdam

Als manager information systems wereldwijd ± 30 locaties de implementatie van een nieuw computersysteem (hard- en software) opgepakt en afgerond.
- Veel reizen, kantoren bezoeken, analyses maken en gezamenlijk met de kantoren actieplannen opstellen en uitvoeren
- Het opzetten van een Electronic Data Interchange (EDI) Infrastructuur.
- Centraal aanspraakpunt voor alle kantoren op automatiseringsgebied
- Intermediair voor Votainer naar de technische mensen / support


Sept. 1990 - mei 1991 Pelotonscommandant van het verkenningspeloton
12e pantserinfanteriebataljon "Garde Jagers" te Schaarsbergen

Ontwikkelen van een eigen stijl van leidinggeven gericht op teamwork. Het motiveren en stimuleren van mensen in groepsverband.


Febr. 1989 - Sept. 1989 Afstudeerder
Digital Equipment Parts Center BV te Nijmegen

Afstudeeropdracht: "Serviceverlening en Kwaliteit: meetbaarheid en perceptie".
Onderzoek naar de ontwikkeling van een indicator en implementatie van deze indicator ter beoordeling van de kwaliteit van de serviceverlening binnen Digital's Customer Service Dienst. Resultaat: Invoering van de indicator medio 1990 binnen de Europese Digital organisatie.


Opleiding interimmanager

Opleiding

9/2000 - 6/2001 Twente School of Management
Total Quality Control / Model Nederlandse Kwaliteit
8/1993 - 3/1994 Mercuri International, Londen
- Professional Selling Skills Training, sales training in "the way to sell".
- The Principle of Salesplanning, management training in "how to sell".
3/1992 - 6/1992 Stichting Telematica Adviescentrum Rotterdam
Managementoriëntatiecursus Telematica/EDI
3/1990 - 8/1990 School Reserve Officieren Cavalerie Amersfoort
8/1983 - 12/1989 RU Groningen – Bedrijfskunde Drs
9/1982 - 8/1983 TU Delft - Werktuigbouwkunde
9/1978 - 9/1982 Atheneum B - Hengelo
9/1975 - 9/1978 Atheneum B - Winschoten


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Persoonlijke kenmerken

· Goede sociale vaardigheden
· Communicatief
· Energiek
· Natuurlijk overwicht
· Doorzetter
· Zelfstandig
· Direct

Carrière ontwikkeling, ambitie & kerncompetentie

Na mijn studie Bedrijfskunde en het vervullen van mijn militaire dienstplicht ben ik via een management trainee periode gevolgd door een aantal lijn- en staffunkties binnen diverse organisaties nu werkzaam als interim manager.

Als "mensenmens" is het mijn grootste uitdaging de balans tussen privé, familie, vrienden en werk te kunnen handhaven. De zakelijke ambitie/uitdaging: general manager/business unit manager/ director, groei in eindverantwoordelijkheid voor een unit/bedrijf/orgaan van kleine omvang naar een of meerdere units/bedrijven van middelgrote omvang met als grote drijfveer het samen met de mensen/werknemers opstellen en bereiken van doelen binnen een kader van winstmaximalisatie en continuïteit. En wel zodanig dat het nog leuk is om te doen.

Mijn kerncompetenties zijn:
Motor/Kar trekken
Enthousiasmeren van mensen
Praktisch maar ook conceptueel strategisch
Bouwer (veranderen, groeien, aanpassen, stilstand is achterstand)
Dynamisch, creatief, initiatiefrijk
Teambuilder en player


Talenkennis interimmanager

Talenkennis

spreken schrijven lezen

· Nederlands moedertaal
· Engels goed goed goed
· Duits goed redelijk goed
· Frans redelijk redelijk goed


Overig

Nevenactiviteiten/Hobby’s

· Voorzitter Hengelose Schoolvereniging HSV
· Penningmeester Ronde Tafel 22 Hengelo,
· Sport (skiën, hockey, golf, zwemmen, fietsen),
· Kookclub(professionele kookclub), eten met vrienden, klassieke auto's.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :