Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Marketing & Sales Manager

Marketing & Sales Manager

Werkervaring interimmanager

ERVARING


Periode : vanaf september 2002
Gestart als zelfstandig ondernemer/free-lancer: adviseren en ondersteunen van ondernemingen en instellingen op commercieel (marketing-, sales- en communicatie) gebied. Focus op Flevoland en
noordelijke provincies



Periode : december 2000 - september 2002
Werkgever : VODW Marketing
een toonaangevend Marketing Advies Bureau dat met de business unit “Marketing
Executives” inspeelt op de groeiende vraag in het bedrijfsleven naar tijdelijke,
ervaren specialisten.
Functie : Marketing Executive
(commercieel interim- en projectmanagement)

Voor VODW Uitgevoerde Opdrachten:

 Marketing Manager a.i. Verzekeringsmaatschappij
Het bestaansrecht van de onderneming, die tot eind 2001 actief was in het vermarkten van schadeverzekeringen dmv affinitygroup programma’s, kwam door omstandigheden ernstig onder druk te staan. Reden om de koers drastisch te wijzigen en te kiezen voor een nieuwe groeistrategie. Een strategie waarbij de onderneming zich ontwikkelt als Direct Writer.



Opdracht:
- aanpassen van de organisatiestructuur en werkwijze van de marketingafdeling aan de nieuwe strategie;
- invoeren en implementeren van de Business Balanced Scorecard


 Projectleider veranderproces bij farmaceutische groothandel:
De farmaceutische groothandel, die zich uitsluitend richt op apotheek houdende huisartsen,
stelde vast dat bij ongewijzigd beleid de resultaten zwaar onder druk zouden komen te staan en de continuïteit van de onderneming in gevaar zou komen. Besloten werd de logistiek uit te besteden. Dit betekende sluiting van de eigen distributiecentra en het ombouwen van de organisatie naar een pure Marketing & Sales Organisatie.

Opdracht:
het ondersteunen van de directie bij de reorganisatie.


Taken & Werkzaamheden:
- Adviseren mbt -, uitwerken en invullen van nieuwe organisatiestructuur;
- invulling taken, verantwoordelijkheden en werkzaamheden op functieniveau.
Aan de hand daarvan vaststellen waar vacatures ontstaan;
- het faciliteren en stimuleren van het veranderingsproces;
- ondersteunen van de diverse afdelingsmanagers bij het schrijven van het afdelingsplan en daarbij optreden als procesbewaker;
- de verschillende afdelingsplannen met elkaar in lijn brengen en samenvoegen tot één bedrijfsplan;
- het begeleiden van de implementatie van de nieuwe organisatie.



 End-User Marketeer a.i. en Account/Sales Manager a.i. bij een internet start-up
Leverancier van een virtuele shopping mall voor bedrijven die, gepositioneerd als een innovatief employee benefit concept, als plug & play applicatie voor intranet wordt geleverd .

Taken & Werkzaamheden:
- Begeleiden commerciële deel van het pilotproject. Opdracht: verhoging van het aantal users, het aantal transacties per user en het gemiddeld omzetbedrag per transactie. Resultaat na 2 maanden: aantal users is verdubbeld, aantal transacties meer dan verdriedubbeld. Opbrengst per transactie met ca. 15% gestegen.
- Opstellen end-user marketing plan (= employees) voor toekomstige implementaties & ontwikkeling van de daarbij horende tools en materialen.
- Idem voor salesplan "van prospect tot klant" (=employers) .
- acquisitie nieuwe klanten (bedrijven > 1000 werknemers)




Periode : voorjaar /zomer 2000
Haalbaarheidsonderzoek naar- en start-up van eigen e-commerce onderneming.
Na de zomer besloten de activiteiten niet voort te zetten bij gebrek aan adequate financierings-mogelijkheden. Veel kennis en ervaring opgedaan op het gebied van e-commerce en financiering.







Periode : mei 1999 – voorjaar 2000
“Sabbatical”, zeiltocht Middellandse Zee





Periode : september 1994 – april 1999
Werkgever : MOC Interlingua
Landelijk opererend opleidingsinstituut voor zakelijke taaltrainingen, met 4
vestigingen.Onderdeel van Horizon Training Groep.
Functie : (Commercieel) Manager MOC Interlingua.

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
- realiseren van de fusie tussen Interlingua Taalsupport en MOC Taaltrainingen;
- implementeren van de daarop volgende reorganisatie en herstructurering;
- verantwoordelijk voor het resultaat van de onderneming (opdracht: van verlies- naar winstgevend);
- op- en uitbouw van een professionele salesorganisatie;
- persoonlijk verantwoordelijk voor acquisitie en beheer national accounts;
- inspirerend leidinggeven aan 24 “vaste” medewerkers en een trainerscorps van circa 120 personen.

Belangrijkste resultaten:
- geslaagde reorganisatie / herstructurering zowel in financiële en “technische” zin als voor wat betreft acceptatie en motivatie van (ex)medewerkers;
- omzetverhoging na 1997 van jaarlijks 15 tot 20% door inrichting en inzet van een professionele salesorganisatie met branche-, account- en regiomanagement;
- ombuiging van negatief naar positief bedrijfsresultaat in 1998 gerealiseerd;
- sterk verbeterd imago (toonaangevende professionele, zakelijke organisatie)





Periode : april 1990 –september 1994
Werkgever : Postiljon Hotels
Functie : Marketing & Salesmanager

Taken & Verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor het opstellen (en doen uitvoeren) van het Marketing- ,Marketing Communicatie en Sales Plan als afgeleiden van het ondernemingsplan.
Coördinatie van alle Postiljon Salesactiviteiten (zowel de centrale als decentrale activiteiten vanuit de 9 hotels). Tevens zelf operationeel verantwoordelijk voor de contacten met (potentiële) relaties in de particuliere markt dwz binnen- en buitenlandse touroperators, incoming touroperators etc.

Leidinggevend aan 6 personen: 3 salesmanagers,
1 medewerker verkoop binnendienst, 1 coördinator communicatie en 1 afdelingssecretaresse.

Belangrijkste resultaten:
- vanuit 0-situatie een verkoopteam voor de zakelijke markt opgebouwd  ombuiging van dalende omzet zakelijke markt naar stijgende omzet met verbetering van marge;
- verdriedubbeling van omzet in particuliere (toeristische markt) van 1,5 mio naar 4,5 mio.




Periode : mei 1986 –april 1990
Werkgever : ANWB Koninklijke Nederlandse Toeristenbond
Functies : Account Supervisor en Accountmanager

Taken & Verantwoordelijkheden:
Accountsupervisor: verantwoordelijk voor het tot stand komen van het ANWB communicatie jaarplan en het doen uitvoeren van de daaruit voortkomende deelplannen. Leidinggevend aan de accountgroep bestaande uit drie accountmanagers.

Accountmanager: werkzaam op de centrale afdeling “marketing communicatie”. Verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van de communicatieplannen voor diverse afdelingen/productgroepen.
(verzekeringen, WW-lidmaatschap, Internationale Reis- en Kredietbrief, Uitgeverij)




Periode : oktober 1979 – april 1986
Werkgever : Ten Cate Sports B.V.
Internationaal opererende producent van o.a. zeilplanken.
Functies : gestart als commercieel medewerker. Daarna achtereenvolgens area-
salesmanager, salesmanager en Marketing & Sales Manager.

Taken & Verantwoordelijkheden:
Als Marketing & Salesmanager verantwoordelijk voor het verkoop- & marketing beleid. Tevens operationeel verantwoordelijke voor de verkoop in de belangrijkste exportlanden waaronder USA en Canada. Verantwoordelijk voor communicatie -beleid, contactpersoon voor reclamebureau.




Opleiding interimmanager

OPLEIDING

M.O. : Atheneum, eindexamen 1976
H.B.O. : HEAO-CE, eindexamen 1979
SRM Reclame : Examen 1983
Nima-C : Examen 1984
Diverse managementtrainingen o.a. Krauthammer M1



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

managementvaardigheden
enthousiasmerend en inspirerend leiderschap

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits, Frans
beetje Spaanns

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :