Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Consultant / interim manager

Consultant / interim manager

Werkervaring interimmanager

Ervaringsoverzicht (aantal jaren ervaring)
Kwaliteitsmanager (2)
Projectleider (4)
Informatie Analist (4)
Adviseur Adm. Org. (3)
Adviseur Adm. Aut. (3)
Consultant (2)
Systeem Ontwerper (3)
Account Manager (3)
Assistent Accountant (5)
Systeem Analist (3)
Cursusleider (1)
Software Quality Officer (1)


Relatieoverzicht
ING Bank Nederland
Ministerie van Defensie
KPN Telecom
Dienst Openbare Werken A’dam
SDS
ABN AMRO Bank
Duyverman Computer Centrum
Detam
NV Energieproductiebedrijf UNA
Vezeno Verzekeringen Postbank Verzekeringen
Sociale Dienst Nijmegen
SEP (Elektriciteitsproductie)
Pegus
Sociaal Fonds Bouwnijverheid

Zie voor een uitgebreide beschrijving per opdracht rubriek 'OVERIG'

Persoonlijke eigenschappen
Door de jarenlange ervaring een persoon, die mede door zijn sterk ontwikkelde observerende eigenschappen, in staat is tot scherpe analyses, deze op een heldere wijze te presenteren en durft verantwoordelijkheid te nemen adviezen om te zetten in concrete resultaten. De combinatie van een financiële achtergrond gecombineerd met zijn kennis en ervaring met ICT en kwaliteitsmanagement, maken dat Karel een waardevolle bijdrage kan leveren binnen zowel lijnorganisaties als projecten. Zijn brede ervaring opgedaan binnen diverse organisaties is een waardevolle aanvulling aan zijn bijdrage.



Opleiding interimmanager


Opleidingen
AMBI (diploma)
MBA (diploma)
SPD I en II (diploma)

Vakgerichte opleidingen
Philips Basisopleiding automatisering
Murcott Projectmanagement
TUTOR Train the trainer
NAM Automatisering en controle
- SDM/2
- Gestructureerd ontwerpen van systemen
- Technieken voor informatieanalyse
- Introductie Information Technology Infrastructure Library (ITIL)
Volmac SDW Workbench
MSA Diverse deelsystemen
SAP Diverse financiële deelsystemen
Prince 2 Basiscursus
NIBE Algemeen bankbedrijf

Hardware
IBM 30xx, Philips, Bull, Texas Instruments, PC

Operating Systems
MS DOS, Windows 98

Ontwikkelomgevingen
Basic, Cobol

DB/DC
-

Methoden / Technieken
SDM-II, Yourdon, JSD, ITIL, CMM, Prince 2

Pakketten / Tools
MSA, SAP, SDW, MS-Office


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

(Interim) management ICT, financieel economische afdelingen
Proces verbeter trajecten

Talenkennis interimmanager

Nederlands (moedertaal), Engels goed, Duits spreken goed, schrijven redelijk, Frans spreken redelijk,

Overig

Detail beschrijving opdrachten

ING Bank Nederland
Periode 1 mei 2001 - heden
Functie Kwaliteitsmanager

Omschrijving werkzaamheden
Voor het project Sharing het overall kwaliteitsmanagement uitgevoerd. Dit project moet voorzien in een uniform hypotheek informatiesysteem, voor alle ING labels die in Nederland hypotheek producten op de markt aanbieden. Alle backoffice activiteiten zijn samengebracht in een nieuwe organisatie. Deze nieuwe organisatie “Service Centrum Hypotheken” verzorgt alle niet commerciële activiteiten rondom hypotheken, vooralsnog alleen in Nederland en alleen voor het ING label. De doelstelling is een internationaal opererend service centrum dat zijn diensten zowel in- als extern kan aanbieden. Het proces is geheel workflow gestuurd en werkt met digitale dossiers.
Kwaliteitsmanagement in dit kader is zeer breed. Het inrichten, bewaken en evalueren van processen zowel voor dit project als voor het reguliere beheer na de in productie name. Deze processen dekken een breed terrein, zoals reviews, change management, configuratie beheer, beheer van deelprojecten middels Prince2, planning en rapportage.

Taken en verantwoordelijkheden
• Advisering projectleiding inzake de kwaliteit van de opzet en het inrichting van processen.
• Advisering bij de bewaking van de scope van het project.
• Advisering bij de uitvoering van diverse soorten reviews.
• Bewaken, evalueren en verbeteren van geïmplementeerde processen en procedures.
• Adviseren, implementeren en bewaken van kwaliteitsaspecten van zowel de interne als de externe relaties van de nieuwe organisatie.
• Assisteren bij diverse project activiteiten zoals opstellen planningen, projectleiding deelprojecten en de communicatie over het project naar derden.




ING Bank Nederland
Periode 1 april 2000 – 1 mei 2001
Functie Software Quality Officer

Omschrijving werkzaamheden
Binnen de afdeling Systeem Ontwikkeling van het ITC (interne softwarehuis van ING) is een software factory ingericht voor Component Based Development (CBD). Voor deze software factory is een kwaliteitssysteem opgezet en geïmplementeerd. Het eerste project dat van deze fabriek gebruik maakt is het SHARING project.
Het toelichten, controleren, evalueren en continu verder verbeteren en actualiseren van het kwaliteitssysteem is de belangrijkste taak van de Software Quality Officer. Deze werkzaamheden beperken zich niet alleen tot de software factory maar beslaan ook alle relaties van deze factory. Door middel van overleg met SQO’s van andere organisatie onderdelen binnen ING werden ervaringen uitgewisseld om zodoende het kwaliteitsdenken binnen ING nog verder te verbeteren.

Taken en verantwoordelijkheden
• Advisering projectleden inzake de kwaliteit van de opzet en inrichting van processen.
• Advisering bij de uitvoering van diverse soorten reviews.
• Evalueren en verbeteren van geïmplementeerde processen, procedures, checklists en templates.
• Inrichten van een kwaliteitsrapportage systeem.
• Introductie Prince 2 principes



ABN AMRO Bank
Periode 1 augustus 1998 – 1 april 2000
Functie Consultant

Omschrijving werkzaamheden
Voor de afdeling DN / Project betrokken bij het inrichten van het projectbureau voor de komende jaren, dit specifiek voor het aandachtsgebied kwaliteit en de opzet en inrichting van een kwaliteitsmeetsysteem. Kwaliteitsreviews uitgevoerd op voor projecten van belang zijnde zaken zoals inkoopcontracten en systeemdocumentatie. Projectevaluaties uitgevoerd, middels interviewrondes met de projectmedewerkers. Reviews uitgevoerd op de diverse projectfase documenten zoals projectvoorstel, plan van aanpak, functioneel ontwerp / technisch ontwerp. Bij deze reviews werd aandacht geschonken aan de compleetheid van de stukken en werd met de bril van een niet direct bij het project betrokkene naar de inhoud gekeken.
Betrokken bij een aantal CMM pilots bij het domein Buitenlandse betalingen. Het uitvoeren van audits en reviews op projecten en project documenten.

Taken en verantwoordelijkheden
• Advisering projectleiders inzake kwaliteit van de opzet, inrichting en uitvoering van projecten.
• Advisering bij de opzet en inrichting van het projectbureau.
• Advisering bij de opzet en inrichting van een kwaliteitssysteem.
• Advisering en reviews van inkoopcontracten.
• Plaatsvervangend hoofd van de afdeling.



Postbank Verzekeringen
Periode 1 januari 1997 – 1 augustus 1998
Functie Consultant

Omschrijving werkzaamheden
De afdeling financiën begeleiden bij de inrichting van de informatievoorziening inzake herverzekeren. Voor de afdeling automatisering een kwaliteitsverbeteringtraject in gang gezet. Dit ten behoeve van de totale ontwikkelorganisatie. De afdeling leven ondersteunen bij de aanpassing en uitbreiding van de workflow functionaliteiten. Eerste verkenning uitgevoerd, zowel intern als extern, voor de introductie van een nieuwe verzekering rond WW en WAO. De afdeling schade afhandeling begeleiden bij een project gericht op elektronisch dossier gebruik en het automatisch afhandelen van schades via een expert systeem. Betrokken bij een traject met als doel de opzet van methoden en technieken voor de afdeling automatisering, dit in het kader van een kwaliteitsverbeteringtraject (CMM).

Taken en verantwoordelijkheden
• Definitie van een schade afhandelingsysteem met als kenmerken elektronisch dossier en automatische berekening schade uitkering.
• Definitie van een informatievoorziening inzake herverzekeren.
• Definitie van methoden en technieken voor de afdeling automatisering, dit in het kader van een kwaliteitsverbeteringtraject (CMM).
• Definitie van een workflow systeem voor de afdeling Leven.
• Productdefinitie nieuw product rond WW en WAO.
• Intermediair tussen gebruikers en automatisering.




Ministerie van Defensie
Periode 1 november 1995 – 1 januari 1997
Functie Consultant

Omschrijving werkzaamheden
De organisatie van de helpdeskactiviteiten voor de centrale organisatie van het ministerie van Defensie in hoofdlijnen in kaart gebracht, beoordeeld en voor de naar voren gekomen knelpunten oplossingsrichtingen aangegeven. Advisering bij de implementatie van de gekozen oplossingen. Met name werd hier de meetbaarheid van de processen als zeer belangrijk beschouwd.

Taken en verantwoordelijkheden
• Advisering bij het (her)inrichten van de bedrijfsprocessen.
• Het proces ontwerp.
• Advisering rondom de implementatie.



Duyverman Computer Centrum
Periode 1 september 1995- 1 november 1995
Functie Adviseur Administratieve Organisatie

Omschrijving werkzaamheden
De organisatie van de helpdeskactiviteiten voor de centrale organisatie van Defensie in hoofdlijnen in kaart gebracht, beoordeeld en voor de naar voren gekomen knelpunten oplossingsrichtingen aangegeven. Advisering bij de implementatie van de gekozen oplossingen.

Taken en verantwoordelijkheden
• Advisering bij het (her)inrichten van de bedrijfsprocessen.
• Het proces ontwerp.
• Advisering rondom de implementatie.



Sociale Dienst Nijmegen
Periode 1 januari 1995 – 1 september 1995
Functie Interim manager
Adviseur Administratieve Organisatie

Omschrijving werkzaamheden
Begeleiding en sturing van de medewerkers van de afdeling. Het doen van voorstellen om te komen tot een volwaardige afdeling AO. Presentatie op diverse niveaus binnen de organisatie van de meerwaarde van een afdeling AO. Het herontwerpen van de primaire processen naar aanleiding van de nieuwe Algemene Bijstandswet. Zowel de ondersteuning voor deze processen als de organisatorische invulling werden naast inhoudelijke veranderingen gewijzigd.

Taken en verantwoordelijkheden
• Interim management van de afdeling AO.
• Advisering bij het (her)inrichten van de bedrijfsprocessen voor de nieuwe ABW.


KPN Telecom
Periode 1 september 1991 – 1 januari 1995
Functie Informatieanalist

Omschrijving werkzaamheden
Het herontwerp van de door het LDBC uitgevoerde procedures, waarbij door middel van uniformering van de werkwijze (van diverse diensten), de effectiviteit en de efficiency van processen is verbeterd. Voor de langere termijn resulteerde een opzet voor een verdergaande integratie van de werkzaamheden, mogelijk gemaakt door stroomlijning van de geautomatiseerde ondersteuning van de processen. De mogelijkheden die de nieuwe techniek SDH biedt, voor een zeer sterke verbetering van bijvoorbeeld de doorlooptijden van planning/levering en fault management, uitgezet tegen de huidige werkwijze van de diverse afdelingen.
Bij de centrale Telecom-organisatie (afdeling B&IT) als adviseur administratieve organisatie de opzet en implementatie begeleid, gericht op het uniformeren van de processen in de regio's TCR. Ook zijn voor deze afdeling diverse projecten begeleid met als invalshoek AO. Bij de business-unit Netwerkbedrijf waren de werkzaamheden gericht op het uniformeren van de werkwijze in de districten. Ook bij het netwerkbedrijf zijn voor diverse projecten de procedurele consequenties in kaart gebracht. Voor de dienst ISDN, voor zowel de landelijke- als de districtsorganisatie procedures voor levering en in standhouding, deze in kaart gebracht.

Taken en verantwoordelijkheden
• Advisering en uitwerken van de (her)inrichten van processen en afdelingen.
• Advisering tijdens de invoering van nieuwe producten en diensten.



Detam
Periode 1993
Functie Consultant

Omschrijving werkzaamheden
Quick scan financiële interfaces. Het rapport "interfaces financieel beheer" beoordeeld op financieel administratieve aspecten.

Taken en verantwoordelijkheden
• Verantwoordelijk voor de quick scan.



NV Samenwerkende Elektriciteitsproductiebedrijven (SEP)
Periode 1993
Functie Consultant

Omschrijving werkzaamheden
Quick scan AO. Het handboek AO beoordeeld op procesmatige zaken. Tevens een korte introductie inzake het beheer van een AO-handboek verzorgd.

Taken en verantwoordelijkheden
• Verantwoordelijk voor de quick scan.


Start Uitzendbureau
Periode 1990-1991
Functie Adviseur Administratieve automatisering

Omschrijving werkzaamheden
Bij Start is een nieuw financieel pakket (SAP) geïnstalleerd. Gelijktijdig met deze implementatie zijn de administratieve procedures aangepast aan de zeer snel groter geworden organisatie en is betrokken geweest bij het enthousiasmeren/opleiden van de werknemers van de afdeling FEZ voor deze procedures en het nieuwe pakket. Om het beheer van het pakket te structureren is een beheerorganisatie opgezet. Deze opzet is vervolgens voor alle bij Start gebruikte systemen overgenomen.

Taken en verantwoordelijkheden
• Adviseur/begeleider van de financieel economische afdeling bij het invoeren van een nieuw financieel systeem (SAP).




Dienst Openbare Werken Amsterdam
Periode 1989 – 1990
Functie Adviseur Administratieve automatisering

Omschrijving werkzaamheden
Deze dienst maakt onder andere gebruik van een groot aantal pakketten van MSA (onder meer grootboek, crediteuren en projecten). Vanuit de hierin primair vastgelegde gegevens de informatiebehoeften voor de gebruikers opgezet en uitgewerkt.

Taken en verantwoordelijkheden
• Verantwoordelijk voor de definitie en uitwerking van de rapportagebehoeften voor met name de grootboek- en projectenadministratie.




NV Energieproductiebedrijf UNA
Periode 1988 – 1989
Functie Adviseur Administratieve automatisering

Omschrijving werkzaamheden
In het kader van het fusieproces opzetten en introduceren van het financiële handboek "UNA", met hierin onder andere administratieve procedures, opzet rekeningschema, opzet kostenplaatsen- en kostendragerschema en rapportagestructuur. Als lid van de projectgroep FIN (financiën) betrokken bij het fusieproces (UNA). Hierbij moesten de procedures en pakketten worden aangepast en geïntroduceerd, zodat alle partners hiermee konden gaan werken. In dit traject is ook het budgetterings-/allocatiegedeelte opgenomen. Consolidatie van de cijfers van de vestigingen is hiervan een integraal onderdeel. Ook de beheersing van het veranderingsproces via onder andere een opleidings/acceptatie/testplan was een taak van de projectgroep.

Taken en verantwoordelijkheden
• Ondersteuning bij het fusieproces en introductie financiële pakketten en procedures bij partners. Advies administratieve automatisering en het opzetten van een rapportagestructuur van uitvoerend vestigingsniveau tot concern managementniveau.


Pegus
Periode 1987 – 1988
Functie Consultant Administratieve automatisering

Omschrijving werkzaamheden
Producent van elektra en warmte. Distributeur voor de stadsverwarming (later voor het productiegedeelte opgegaan in de UNA). Implementatie GL-pakket van MSA, waarbij hier het pakket als basis voor het management informatiesysteem wordt gebruikt. Opzet en realisatie van een budgetteringsproces, dat aansloot op de mogelijkheden van de gebruikte pakketten. Hierbij is een complex geheel van doorbelastingen van kostenplaatsen en kostendragers uitgewerkt. Dit geheel resulteerde in een maandelijkse afstemming tussen gerealiseerde resultaten per kostenplaats, kostendrager en het budget. Behulpzaam bij het implementeren van het salarispakket van MSA, waarbij alle rekenregels via parameters ingevoerd moesten worden (ook voor het bruto/netto traject).

Taken en verantwoordelijkheden
• Advies administratieve automatisering.
• Ondersteuning bij ingebruikname MSA-pakketten (GL/AP/IE). Opzet, inrichting en introductie van budgettering, Management Information System (rapportering).




SDS
Periode 1984 – 1987
Functie Account manager
Projectleider
Systeemontwerper

Omschrijving werkzaamheden
Binnen SDS als analist/ontwerper betrokken bij de opzet en realisatie van een financieel pakket voor het bedrijfsleven. Hij de cliënten die dit pakket en diverse speciale aanpassingen gebruikten als accountmanager begeleid. Als projectleider betrokken geweest bij de opzet en realisatie van een financieel pakket voor de gemeentelijke overheid. Hierbij speelde overleg met het VNG (accountantsdienst van de gemeenten) over controletechnische aspecten een grote rol. Bij deze realisatie behoorde ook het opzetten van een cursus voor de gebruikers van dit pakket. Na het gereedkomen van het pakket bij de opleiding van gebruikers van het pakket opgetreden als cursusleider. Vervolgens het beheer van de applicaties (50 installaties) opgezet en uitgevoerd. Als projectleider betrokken bij de opzet en realisatie van het pakket WBO (Wet Bejaarden Oorden), eveneens voor de gemeentelijke overheden. In dit pakket waren ook alle consequenties verwerkt van de dienst Sociale Zaken voor zover het bewoners van bejaardenoorden betrof. Betrokken bij implementatie en beheer van het grootboekpakket van MSA ten behoeve van een aantal bedrijven uit de Wolters Samsom Groep. Met name de rapportagebehoeften kregen hier veel aandacht.

Taken en verantwoordelijkheden
• Projectleiding, ontwerp en beheer financiële pakketten bedrijfsleven.
• Projectleiding, ontwerp en beheer financiële pakketten gemeentelijke overheid.
• Ondersteuning gebruik GL/IE.






Vezeno
Periode 1983 – 1984
Functie Systeemontwerper

Omschrijving werkzaamheden
Vezeno is een verzekeringsmaatschappij, bij deze maatschappij als systeemontwerper behulpzaam geweest bij het opzetten van een nieuw informatiesysteem voor autoverzekeringen. Hierbij speelden zowel het premiedeel alsmede het schadedeel een rol.

Taken en verantwoordelijkheden
• Opstellen van het systeemontwerp.



Sociaal Fonds Bouwnijverheid
Periode 1981 – 1983
Functie Systeemontwerper

Omschrijving werkzaamheden
Het Sociaal Fonds Bouwnijverheid verzorgt de inning van de sociale premies en de afwikkeling van de hierbij opgebouwde rechten. Bij de opzet en ontwikkeling van een nieuw systeem voor de afwikkeling van de Werkeloosheidswet betrokken geweest. Zowel de opbouw van opgebouwde rechten (arbeidshistorie) als de betalingen aan uitkeringsgerechtigden werden hierin verwerkt. Bij de betaling werd ook het
bruto/netto traject afgehandeld.

Taken en verantwoordelijkheden
• Opstellen van het systeemontwerp.



Multiservice
Periode 1979 – 1981
Functie Adviseur

Omschrijving werkzaamheden
Multiservice was een bureau dat assistentie verleende aan bedrijven, die niet alleen de computerverwerking wilden uitbesteden, maar ook de administratie (of een gedeelte) hiervan. Tevens werd op functioneel gebied ondersteuning gegeven aan bedrijven met interne computerverwerking.

Taken en verantwoordelijkheden
• Functioneel en administratief advies rondom computerservice.





Algemeen Reken Centrum
Periode 1975 – 1979
Functie Systeemontwerper
Systeemanalist

Omschrijving werkzaamheden
Het ARC (een dochter van de ABN) verleent ondersteuning op het gebied van computerdiensten. Dit zowel voor verwerking op het eigen systeem, als voor systemen van cliënten, onder andere M&S mode en Molenaars Handelsonderneming. Het betreft een reserveringssysteem met logistieke, verkoopondersteunende en financiële applicaties.

Taken en verantwoordelijkheden
• Opzetten van het systeemontwerp.



Accountantskantoor Nieuwenhuis, Janssen en Oosterhuis (NJO)
Periode 1969 – 1975
Functie Assistent accountant

Omschrijving werkzaamheden
NJO was een middelgroot accountantskantoor (100 werknemers) en is inmiddels opgenomen in een grote combinatie. De werkzaamheden betroffen het assisteren bij controles bij de diverse cliënten (onder andere Inkoopcombinatie Nederland en Effectenkantoor D.W. Brand). Tevens werd in een aantal gevallen ondersteuning verleend bij cliënten met administratieve achterstand.

Taken en verantwoordelijkheden
• Assistentie bij controles.
• Ondersteuning bij het verwerken van administratieve achterstanden.




 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :