Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Consultant & Interim Manager

Consultant & Interim Manager

Werkervaring interimmanager

• sinds januari 1999 heb ik mijn eigen zaak opgezet. Voornaamste activiteiten: het leveren van denk én doe capaciteit aan bedrijven in de context van bedrijfsorganisatie, informatica, bedrijfsprocessen, personeelsbeleid, (bedrijfs)strategie en projectmanagement. Momenteel betekent dit dat ik volgende activiteiten uitoefen:

optuigen projectmanagement infrastructuur bedrijfswijd voor van Gansewinkel BV (1/1/01 – nu):
• de manier van werken zoals toegepast binnen het GIS2000-project toont zichtbare resultaten tot tevredenheid van de hoofddirectie van van Gansewinkel. Dus komt bijna logischerwijze de vraag om deze aanpak bedrijfswijd te implementeren. Deze organisatie is wat het formeel theoretisch gedeelte betreft nu bijna klaar en moet vervolgens overal geïmplementeerd worden. Voorziene einddatum 30/10/2001;
• naast het feit dat alle projecten eenvormig zullen beheerd worden, wordt tegelijkertijd het proces van de globale, dynamische projectenplanning aangepakt en ingevoerd;
• tegelijkertijd heb ik ook de behoefte aan bedrijfsarchitectuur kunnen duidelijk maken aan de organisatie hetgeen geresulteerd heeft in de opstart van het architectenbureau bestaande uit 5 mensen waarvan ik zelf ook deel uitmaak;

programmamanagement van het GIS2000-project voor van Gansewinkel Groep BV (1/3/99 – nu):
• GIS2000 behelst het ontwikkelen van een softwarepakket voor de ondersteuning van 3 van de 5 kernprocessen van de van Gansewinkel Groep;
• daarnaast moet dit pakket uitgerold worden in alle vestigingen van de groep in Nederland, België, Frankrijk, Portugal, Polen en Tsjechië. Dit is eerder een veranderingsproject dan een software-implementatietraject;
• tenslotte moet de centrale organisatie op poten gezet worden ter ondersteuning van de gebruikers van de software;
• in totaal behelst dit programma meer dan 25 projecten waarvan er op enig moment steeds 8 à 10 tegelijkertijd lopen en waarvan ik de volledige coördinatie voor mijn rekening neem. Hierbij rapporteer ik rechtstreeks aan de hoofddirectie. Deze opdracht neemt gemiddeld 2 dagen per week.

management voor Axtron (1/8/99 – 30/6/00):
• Axtron is een snelgroeiend multidisciplinair studiebureau van ca. 50 medewerkers dat zich toelegt op milieu, bodem, architectuur, informatica, stedenbouw, ruimtelijke ordening…;
• als lid van het bedrijfsteam ben ik verantwoordelijk voor de interne organisatie van de hele groep (5 bedrijven) alsmede het personeelsbeheer;

projectmanagement van het ELID-project voor WEP nv (1/12/98 – 31/8/99)
• ELID (= Elektronisch Interventie Dossier) is een project met EFRO-steun waarin in een samenwerkingsverband tussen WEP NV, de Stedelijke Brandweer Hasselt, CEGEKA Industrial Systems NV en 15 Limburgse bedrijven een softwarepakket ontwikkeld wordt voor het opstellen en het beheer van elektronische interventiedossiers;
• ELID is eveneens een demonstratieproject hetgeen inhoudt dat eens het pakket ontwikkeld is, dit moet gedemonstreerd worden in andere provincies, bij de overheden, en internationaal;

interim management voor CEGEKA Industrial Systems NV (1/2/99 – 31/7/99):
• leiden van het bedrijf CEGEKA Industrial Systems NV samen met twee andere collega’s uit het management team;
• vertegenwoordigen van de entiteit in het directiecomité van Cegeka Group NV.

Daarnaast ben ik momenteel bezig met de opstart van een aantal projecten binnen de duurzaamheidssfeer. Hierbij komen aspecten als ecologisch, bio-energetisch en duurzaam bouwen en wonen, duurzame gezondheidszorg, ecologische producten en diensten, duurzaam toerisme, een ecologisch demonstratieproject in het Stedelijk Domein van Kiewit… aan bod;

• daarvoor was ik ruim anderhalf jaar (van maart 1997 tot eind 1998) consultant bij E&Y Consulting:
ik heb het VerzekeringsTeamVT uitgebouwd:
• bestaande uit 8 mensen, via interne en externe rekrutering
• die samen met mij een marketingplan hebben opgesteld voor de benadering van de verzekeringsmarkt
• en dit plan heb ik in de praktijk omgezet via account management bij een beperkt aantal verzekeringsmaatschappijen
ik heb samen met enkele collega’s Europay International geassisteerd bij de definitie, het ontwerp en de implementatie van een omgeving voor het beheer van het CHIP-bedrijfsprogramma. Dit programma verzamelde alle projecten die Europay moest uitvoeren om de overgang te maken van de magnetische betaalkaarten naar de betaalkaarten gebaseerd op chip-technologie
• en in mijn eerste job was ik bijna 10 jaar actief in de IT-afdeling van Fidelitas, Omniver en Delphi Verzekeringen (Almanij-KB Groep). Daarbij heb ik geleidelijk aan gebouwd aan een IT-infrastructuur met ruimte voor:
personeel: coaching, zelfsturende teams, resultaatgericht en participatief management, loopbaanbegeleiding, ...
processen: re-engineering van IT-processen volgens ITIL-standaarden (IT Infrastructure Library), project- en programmawerking, service level management, ...
technologieën: introductie van client-server principes, PC-netwerk, imaging, workflow management, ... via het opstellen van een bedrijfsmodel, het uittekenen van een strategische informatieplan, het werken met een globaal projectenplan (uit te breiden tot bedrijfsprogrammawerking), ...
Daarnaast was ik een zeer actief lid van het Administratief Comité en van het Comité Personeelsbeleid waar ik geleidelijk aan gebouwd heb aan een bedrijfsorganisatie met ruimte voor:
bedrijfsstrategie: eerste aanzet hiervoor werd gegeven in het BPR-programma dat ik in de loop van 1995 heb aangekaart en kunnen opstarten met o.a. bepaling van de strategische intenties en de kernprocessen van het bedrijf;
processen: ik was verantwoordelijk voor de invoering van een BPR (Business Process Re-engineering)-methodologie. Verder heb ik een concept van bedrijfsprogrammawerking uitgewerkt (met de hulp van een thesisstudent) dat klaar was om geïmplementeerd te worden;
technologieën: ik heb informatie verzameld rond het opzetten van een bedrijfskennisbank + en ik was bezig met denkwerk waarin ik onderzocht in welke mate ITIL-standaarden vertaald kunnen worden op bedrijfsniveau;
personeel: ik heb informatie verzameld rond change management met de nadruk op de begeleiding van mensen naar een situatie waarin ze een grotere verantwoordelijkheid zouden krijgen. Deze informatie heb ik kunnen toepassen binnen de re-engineering van het schaderegelings-proces;
communicatie: ik heb het belang hiervan onderkend voor het welslagen van de hele operatie en ik heb een eerste denkwerk hieromtrent verricht.


Opleiding interimmanager

• ik ben houder van twee universitaire diploma’s:
licentie Geografie, optie Sociaal-Economische Geografie, met onderscheiding behaald in 1985 aan de K.U.Leuven.
Thesis: Openbaar Vervoer in Limburg;
aanvullende licentie Informatica, optie Beleidsinformatica, met voldoening behaald in 1987 aan de K.U.Leuven.
Thesis: Automatisering van het aankoop- en voorraadbeheer van ALMA vzw.
• en tevens houder van een aantal postuniversitaire certificaten:
jaaropleiding verzekeringsmanagement aan het E.H.S.A.L. (1990);
jaaropleiding effectief leidinggeven bij de Stichting Lodewijk De Raet (1994).
• ik ben een actief deelnemer aan verscheidene één-, twee- en meerdaagse opleidingen en seminaries over informatica, interne (bedrijfs)organisatie, ontwikkeling en beheer van (bedrijfs)processen, beheer van de kernvaardigheden, projectmatig werken, beheer van kennis…
• en ik ben een fanatiek lezer van boeken en verzamelaar van informatie rond:
• creativiteit en innovatie;
• leren en lerende organisaties;
• visie en strategie;
• denk- en andere modellen;
• holistische benaderingswijzen;
• …
• ik ben/was (actief) lid van een aantal (virtuele) netwerken:
Vlaamse Management Associatie;
Verbond van Kristelijke Werkgevers en Kaderleden (ondermeer voorzitter van de VKW-Jongeren Kempen van 1995 tot 1998);
the Learning Organisation Mailing List;
7L, een intervisiegroep uit de jaaropleiding effectief leidinggeven die van intervisie naar “perma-visie” is geëvolueerd en die het concept van spelend leren aan het uitwerken is;
Freinet Middenschool Limburg waarin alle Limburgse Freinet basisscholen één of meerdere mensen hebben afgevaardigd met als doelstelling het opzetten van de eerste Limburgse Freinet Middenschool;


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

… gepassioneerd door creatief kokkerellen, wijn proeven, lezen, reizen, cultuur, creativiteit en leren. Vermits we slechts één procent van onze hersenen gebruiken, beschikken we over een schier oneindige leer- en creativiteitcapaciteit. Die ontginnen is mijn grootste passie.
… één van de bezielende ouders die samen trachten om de Freinetschool “De Klimboom” nu reeds voor het 9de jaar uit te bouwen tot een leerkrachtige omgeving waarin onze kinderen ervaringsgericht én democratisch kunnen leren om hun mannetje te staan in onze turbulente en sterk evoluerende maatschappij.


Talenkennis interimmanager

… Nederlandstalig en spreek Frans en Engels vloeiend. Mijn geschreven Frans en Engels is voldoende en van Duits heb ik een basiskennis.

Overig

… bereid om dagelijks verplaatsingen te doen in de Eurregio en één- tot driedaagse reizen naar het buitenland. Langdurende verblijven in het buitenland zijn voor mij moeilijk omwille van familiale en sociale verplichtingen.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :