Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Commercieel Manager, Marketing Manager

Commercieel Manager, Marketing Manager

Werkervaring interimmanager

2002 (januari) – Heden Logica BV
Sales and Marketing Manager Energy and Utilities

In deze functie leid ik een team van 8 Account managers, die op hun beurt elk weer verantwoording dragen voor 1 of 2 accounts in dit marktsegment . Logica is een van de top-3 leveranciers van systeemintegratiediensten aan de Energie- en Utilitiesmarkt. De omzetdoelstelling voor mijn afdeling bedraagt € 80 miljoen voor het boekjaar 2002-2003. Logica biedt oplossingen, implementatiediensten en outsourcing services voor haar klanten in dit segment op het gebied van Billing, Metering, CRM, ERP, Shipping, Trading, Risk management etc. Tot de klanten van Logica in dit segment behoren Essent, NUON, Eneco, Delta, Energie Clearing House, DTE, NAM, Gasunie en Shell.
Door de op dit moment plaatsvindende fusie tussen Logica en CMG wordt de huidige landelijke divisiestructuur verlaten en wordt mijn divisiebrede omzetverantwoordelijkheid verdeeld over de regio’s, volgens de CMG structuur.


2000 (februari) – 2001 (december) Cambridge Technology Partners
European Alliance Director

Bij Cambridge Technology Partners (CTP) in dienst getreden als European Alliance Director, met de volgende verantwoordelijkheden cq. doelstellingen:
• Het maken van een gezamenlijke business plan met de Alliance partner op basis van een “Joint Value proposition” en specifieke kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen
• Het presenteren van dit plan aan de 5 Europese regiodirecties met als doel hen mede verantwoordelijkheid te laten nemen voor de te behalen doelstellingen.
• De lokale organisaties van CTP en de partner bij elkaar introduceren en het samenwerkingsverband initiëren en vervolgens controleren.
• Het managen van de met de partner gezamenlijk gecreëerde Marketing fondsen.
• Uitvoering geven aan het gezamenlijke marketing plan, in nauwe samenwerking met de Europese en regionale marketingafdelingen.
• Verantwoordelijkheid dragen voor de met de betrokken partner te behalen verkoopdoelstelling. Deze lag voor de partner waar ik hoofdzakelijk voor verantwoordelijk was, Siebel Systems, op ca. $ 30 miljoen per jaar voor geheel Europa.
• Andere partners waar ik in deze periode mee te maken had waren Siebel Systems, Cisco, ATG, BEA systems and Avaya.

Het laatste jaar bij CTP was ik mede verantwoordelijke voor de verkoop in Nederland in het marktsegment Financiële instellingen (Banken en verzekeringsmaatschappijen). Als Managing partner had ik 2 Client Partners aan mij rapporteren die verantwoordelijk waren voor de relatie met o.m. de ABN-AMRO Bank, ING, Nationale Nederlanden (CTP bouwde Well-O-Well voor hen), Bank of Scotland en anderen. CTP was in deze sector zeer succesvol in het bouwen van succesvolle E-Business applicaties en voerde in die tijd enkele succesvolle campagnes op het gebied van Employee Benefits en Employee Portals.

1997 (oktober) - 2000 (januari) Siemens Nixdorf Informatiesystemen
Alliance Manager
Siemens AG / Fujitsu Siemens Computers
Alliance Manager Siebel


Rein Hoogland, mijn directeur bij Informix Benelux, verkaste naar Siemens Nixdorf Informatie systemen (SNI) en vroeg mij daar ook in dienst te treden om een Alliances organisatie mee te helpen opbouwen. Gedurende mijn eerste jaar bij SNI heb ik actieve en productieve alliances gestart met partners als Baan, SAP, Oracle en Microsoft. Per 1 april 1999 werd ik benoemd tot Director, Global Alliance Siebel en werd ik wereldwijd verantwoordelijk voor de relatie tussen Siebel Systems en SNI. Mijn verantwoordelijkheden waren identiek aan die ik hiervoor zojuist beschreef in de paragraaf over Cambridge Technology Partners.
Ik verliet SNI in januari 2000 omdat de Alliance functie die ik had niet meer paste in het business model van Fujitsu, die inmiddels SNI had overgenomen. Ik wilde dit werk graag blijven doen en daarom accepteerde ik het aanbod dat ik kreeg van Cambridge Technology Partners.


1995 ( augustus ) - 1997 ( september) Informix Software, Benelux
Manager Indirect Channels Benelux

Ik trad in dienst van Informix Benelux met een combinatie van verantwoordelijkheden:

• Marketing Manager voor de Benelux
• Indirect Channels Manager voor de Benelux. Ik was in deze hoedanigheid verantwoordelijk voor distributie, VAR management, ISV’s en System Integrators.
• In mijn eerste jaar bij Informix was ik ook verantwoordelijk voor de relatie met Baan in Europa.

Ik overschreed mijn doelstellingen beide jaren met bijna 100%. Dit was van groot belang voor Informix, aangezien de directe verkoop sterk achterbleef bij de verwachtingen en de indirecte verkoop hard nodig was om dit tekort te compenseren. In 1997 werd het helaas duidelijk dat Informix wereldwijd met dit probleem te kampen had en dat men het dientengevolge niet zo nauw had genomen met het naleven van de Amerikaanse strenge regels op het gebied van omzettoekenning. Informix werd hierdoor zwaar gestraft, met als gevolg een dramatische daling van de beurskoers en een vrij plotseling inzettende afname in de vraag naar Informix producten. In die tijd verliet de directeur Benelux van Informix het bedrijf en vroeg mij mee naar SNI, zoals hiervoor beschreven.


NB. Voor de periode tussen 1991 - 1995:
Kort nadat ik besloten had SQL Systems International te verlaten (zie hieronder), werd mij de kans geboden samen te gaan werken met Jim Cluchey, de vroegere Sr. VP Europa van Cognos en een inmiddels zeer succesvol, zelfstandig, zakenman. Jim leidde een organisatie van zelfstandige ondernemers, actief op het gebied van sales- en channel management in diverse landen en gezamenlijk boden wij onze diensten aan. Onze klanten waren van buiten Europa afkomstige bedrijven die de Europese markt wilden betreden, zonder daarbij direct zwaar te willen investeren in het zelf opbouwen van een infrastructuur. De duur van de gemiddelde opdracht bedroeg 1 a 2 jaar. Wij deden dit met behoorlijk succes, zoals hieronder beschreven. Na 5 jaar kon ik het intensieve reizen niet goed meer combineren met mijn gezinssituatie met 2 opgroeiende kinderen, en besloot ik weer een baan in Nederland te nemen.

Gedurende voornoemde periode was ik betrokken bij 3 opdrachten van de groep:

1994 (december) - 1995 ( juli ) Westmount Technologies BV., Delft, Netherlands General manager Sales Division Europe

Westmount was een leverancier van op Unix gebaseerd I/Case software ontwerptools. Ik was bij hen interim-verantwoordelijk voor de Verkooporganisatie in Europa, het Midden Oosten, Afrika en het Verre Oosten en had daarbij ca. 24 verkopers en pre-sales consultants aan mij rapporteren. Westmount verkocht zijn producten voornamelijk via een indirect kanaal, waarbij de eigen verkopers ondersteuning leverden aan dit kanaal.

1993 (juni) - 1994 (december) ST Europe, Nieuwegein, Frankfurt
General manager Central Europe

ST Europe (Sales Technologies) was destijds een onderdeel van de Dun & Bradstreet groep. De producten die wij verkochten zouden nu CRM producten genoemd worden. Ik werd verantwoordelijk voor een verkoop- en support kantoor in Frankfurt, en voor een nieuw te straten kantoor in Nieuwegein. Vandaar uit werd verkocht aan de Benelux en alle Duits sprekende gebieden. Mijn belangrijkste verantwoordelijkheden en verdiensten waren:

• Het ontwikkelen van nieuwe business bij grote klanten. We genereerden onder andere nieuwe business bij de Rabobank en Philips in Nederland en Ciba Geigy in Zwitserland.
• Het dagelijkse leiding geven aan een staf van ca. 10 mensen in Frankfurt.
• Het reorganiseren van het kantoor in Frankfurt in een effectief verkoopkantoor naar Amerikaans voorbeeld.
• Het vanaf de grond opbouwen van de activiteiten in de Benelux.
• Het opzetten van een effectief distributienetwerk voor de laag geprijsde product range van ST Europe in Duitsland.
• Het werven van distributeurs in landen waar we zelf niet zaten, zoals Zwitserland, Oostenrijk, Hongarije, Tsjechië en Polen.


1991 - 1993 Datalogix Europe, Rotterdam
Area manager South & Central Europe

Voortbouwend op hun grote succes in de USA had Datalogix de wens om nu ook succesvol te worden op de Europese markt. Zij wilden dit doen met GEMMS, een gloednieuw ERP product voor het marktsegment waarop Datalogix actief was, de Batch of Receptuur georiënteerde Process industrie. Het bedrijf werd aan het eind van onze contractperiode verkocht aan Oracle. Het product, GEMMS, is inmiddels een onderdeel van Oracle’s ERP software productenlijn.

Mijn belangrijkste activiteiten en prestaties voor Datalogix:
• Ik heb een verkoopkantoor voor hen opgezet in Capelle a/d IJssel. En daarvoor de eerste mensen aangenomen, die zich bezighielden met verkoop en productondersteuning in het Centraal Europees gebied.
• Ik heb 4 nieuwe distributeurs opgetekend in België, Nederland, Duitsland en Spanje
• Ik heb directe verkopen gegenereerd in alle hiervoor genoemde landen bij onder andere BASF, Ciba Geigy, Solvay en Unilever(Unichema).


1987 - 1991 Asystum / SQL Systems International, Rotterdam
Commercieel Directeur / Managing Director en Partner

In 1987 kwam ik in dienst bij Asystum als Commercieel directeur/Managing Director en werd voor 10% aandeelhouder in het bedrijf. In het eerste jaar van ons bestaan bouwden wij van de grond af aan een sales, pre-sales en ondersteunings organisatie op voor de verkoop, implementatie en ondersteuning van RAPIER. Dit was een, op Oracle technologie gebaseerd-, onderhoudsmanagement systeem van het Engelse RMS, dat wij in de Benelux vertegenwoordigden. Aangezien het een zeer goed product betrof, èn wij een zeer goede en gespecialiseerde verkoopstaf hadden èn er weinig concurrentie van gelijke aard was, waren wij van het begin af aan zeer succesvol. Al in het eerste jaar wierven wij veel nieuwe klanten, waaronder bedrijven als Heineken, PD Magnetics, de PTT, Fuji film, NKF, een aantal Waterschappen, Regionale vervoersmaatschappijen en een Energiebedrijf. Na het eerste jaar hadden wij reeds een organisatie van 45 man.
Omdat wij onze positie t.a.v. grote en internationaal opererende bedrijven wilden versterken zijn wij gefuseerd met RMS, de eigenaar en ontwikkelaar van RAPIER. Het nieuwe bedrijf werd SQL Systems International genoemd. Ik werd in deze organisatie gevraagd in een aantal andere Europese landen distributieorganisaties op te zetten naar het Nederlandse (succesvolle) model en heb met succes organisaties geworven of opgestart in België, Duitsland, Portugal, Italië en Oostenrijk.
Helaas ontstond er gedurende de periode na de fusie een groeiend onvermogen binnen de Engels-Nederlandse directie om tot een gezamenlijke strategie te besluiten. Hierdoor werd de sfeer binnen het management team in snel tempo slechter en dit leidde uiteindelijk tot het vertrek van een enkele directieleden, die deze situatie na enige tijd meer dan zat waren. Ook ik heb toen mijn conclusies getrokken en heb mij, behoorlijk teleurgesteld, teruggetrokken uit het bedrijf. Uiteindelijk is SQL Systems verkocht aan het Amerikaanse Datastream en bestaat als zodanig nog steeds.


1986 - 1987 Cognos, Utrecht
Sales manager Nederland

Bij Cognos trad ik in dienst als Sales Manager Nederland. Ik had een team van 7 account managers aan mij rapporteren, die allen, gedurende het eerste jaar van mijn bewind, de Cognos 100% Club haalden. Hoewel ik het bijzonder naar mijn zin had bij Cognos, kreeg ik reeds 6 maanden nadat ik daar begonnen was, het aanbod om bij Asystum aandeelhouder te worden en deze verleiding was te groot om te weerstaan. Dat ik Cognos in een goede verstandhouding heb verlaten blijkt wel uit het feit dat ik later weer voor- en met- ex-collega’s Jim Cluchey en Rein Hoogland heb gewerkt.


1979 - 1986 Data General Nederland, Amstelveen
Sales Representative
Account executive
Branch Sales manager

Data General was een succesvolle leverancier van Minicomputers, middelgrote computersystemen voor zakelijk en technisch gebruik. Begonnen als Account Manager kreeg ik, na een initiële periode als VAR en OEM Sales, al snel de verantwoording over grote end-user accounts als Rank Xerox Manufacturing, ESSO Chemicals, Texaco, TNO, Furness en Hendrix Veevoeders. Rank Xerox en Hendrix werden onder mijn account management twee van de grootste en meest productieve accounts van Data General in Nederland. Met uitzondering van het eerste jaar haalde ik vervolgens elk jaar ruimschoots mijn doelstellingen of overschreed die. In 1985 werd ik benoemd tot Branch Sales Manager voor de Industry en Education Branch. Ik besloot DG uiteindelijk te verlaten omdat in 1986 reeds een kentering merkbaar was in de hardware-industrie en het ernaar uitzag dat DG te lang aan het eigen “proprietary” operating systeem zou blijven vasthouden, i.p.v. naar UNIX over te schakelen. Bovendien verschoof in die tijd de belangstelling van de klant steeds meer naar software in plaats van hardware als belangrijkste element in de aanschaf van nieuwe systemen. Data General is inmiddels enkele jaren geleden overgenomen door EMC2.

1977 - 1979 Kramers en Zoon, Rotterdam
Sales Representative

De eerste 6 maanden van mijn tijd bij Kramers waren als Sales Trainee. Samen met een hele lichting jonge mensen werden wij in 6 maanden zorgvuldig klaargestoomd om Officecomputers van het merk Kienzle te verkopen, in combinatie met de door Kramers zelf ontwikkelde verticale oplossingen voor verschillende marktsegmenten. Na deze periode begon ik als zelfstandig verkoper in het segment Gemeenteadministraties en Woningbouwverenigingen. Beide jaren dat ik bij dit bedrijf zat verliepen naar behoren. Ik bleek echter veel meer te kunnen verdienen bij een Amerikaans bedrijf, wat mij ertoe bracht Kramers te verlaten en in dienst van Data General te treden.


1976 – 1977 AMRO Bank, district Rotterdam
medewerker organisatie

Direct na mijn studie heb ik als management trainee een stage doorlopen bij de AMRO Bank in het district Rotterdam. Vervolgens ben ik organisatie medewerker geworden, waarbij ik mij vooral bezighield met het begeleiden van nieuwe processen voor de bank, zoals buizenpost, kaskantoren achter glas, kantorencentrales en kantoorverhuizingen en –verbouwingen. Mede op verzoek van de bank volgde ik in die jaren ook enkele administratieve opleidingen. De bankwereld was mij toentertijd echter niet dynamisch genoeg, vandaar dat ik verhuisde naar de IT.


Opleiding interimmanager

Scholing : HBS - A
HEAO-CE
PD Boekhouden
MBA
NIMA - A
NIMA - B

Training/cursussen : Sales training:

- Mercury Goldman
- Xerox sales training
- Large account Marketing
- Professional selling skills
- Miller Heimann (Strategic selling)
- Holden (Power Base selling)
- Bosworth (Solution selling)
- Target Account Selling (TAS)

Management training:

- Manager in the middle
- Sales and marketing management
- Interpersonal managing skills
- Motivation and leadership
- Financial management ( budgeting, budget control, balance sheet reading and interpretation, key ratios, P&L responsibility)
- Advanced management seminar (Intensieve training voor managers met ten minste 2 jaar management ervaring)
- diverse onderhandelingscursussen
- Export management cursus



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

 Meer dan 20 jaar ervaring in uiteenlopende functies op het gebied van verkoop, verkoopmanagement, algemeen management, channel management en alliance management bij hard- en software leveranciers in de IT industrie en bij IT system integrators.
 Bewezen leidinggevende capaciteiten.
 Succesvol in het behalen-, en regelmatig overschrijden-, van uitdagende doelstellingen.
 Zeer ervaren in het verkopen van kapitaalgoederen/-investeringen op directieniveau.
 Vanaf 1987 meestal budgetverantwoordelijk, of overall resultaat verantwoordelijk.
 Ervaren consultant en consultatief verkoper.
 Uitgebreide ervaring op het gebied van internationale verkoop.
 Bekend met de grote IT consultancy bedrijven in veel Europese landen.
 Veel ervaring in het initiëren en managen van resultaatgerichte Allianties tussen ondernemingen. Achtereenvolgens verantwoordelijk geweest voor de wereldwijde alliantie tussen Informix en Baan, Siebel Systems en Siemens en Siebel Systems en Cambridge Technoloy Partners.
 Uitgebreide ervaring in het opbouwen en managen van indirecte verkoopkanalen in diverse Europese landen.
 Beschik over een actief netwerk in Europa.
 In staat zelf businessplannen (marketingtechnisch en financieel) te ontwikkelen m.b.t. het opzetten van distributienetwerken, of internationale alliances.


Talenkennis interimmanager

Nederlands : moedertaal, vloeiend in woord en geschrift
Engels : vloeiend in woord en geschrift
Duits : vloeiend in woord, goed in geschrift
Frans : redelijk in woord, matig in geschrift
Spaans : matig in woord
Italiaans : enig verstaan van de taal, spreek het niet


Overig

Tijdens de in mijn CV besproken periode tussen 1991 en 1995 heb ik ervaring opgedaan met interim-management:

+ De functie van Commercieel direkteur bij Westmount was een interim functie.
+ De functie bij ST Europe was, voor wat betreft de Duitse vestiging, een turnaround management job. Het personeel in dat kantoor was eigenlijk niet geschikt voor de agressieve verkooptak van het kantoor en ik heb daarin stevig moetn ingrijpen en uiteindelijk, na overleg met de Amerikaanse moeder Dun & Bradstreet, het kantoor moeten sluiten, waarbij ik ook de gehele afhandeling m.b.t. de afvloeiing van het personeel heb moeten regelen.
+ Gezien mijn recente ervaring in de Energie- en Utility sector, denk ik dat ik daar met name goed gebruik kan maken van de mijn opgedane uitgebreide ervaring in de IT branche. Er liggen erg veel commerciele mogelijkheden in de Energiesector voor ervaren professional op het gebied van de commercie en marketing.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :