Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Management

Management

Werkervaring interimmanager

1 oktober 2009 tot 1 maart 2010 Rabobank Amsterdam Projectleider ‘ Morgen Beter dan Vandaag’
Opdracht was om de managementcyclus binnen de bancaire aandachstgebieden in control te krijgen. Het zien ontstaan van nieuwe structuren in de organisatie, kwaliteitsverbetering bij medewerkers en toekomstgericht bezig zijn maken deze opdracht waardevol.

15 augustus 2009 tot en met 15 oktober 2009 Rabobank Amsterdam Consultancy
Een risicoscan gemaakt van de zakelijke portefeuille van de bank om de kwaliteit tegen het licht van de recessie te toetsen.Naast de kwantitatieve bevindingen heb ik ook kwalitatieve aanbevelingen kunnen doen die door de bank zijn overgenomen.
Het beoordelen van zakelijke financieringen en het daarover in gesprek gaan met de commercie blijft een boeiend spel.

15 februari 2009 tot en met 1 juni 2009 Rabobank de Zuidelijke Baronie Interim Manager KRM
Vanwege het vertrek van de manager KRM naar een andere functie en het niet tijdig kunnen invullen van deze vacature heeft de bank mij gevraagd om tijdelijke deze vacature in te vullen. Naast leidinggeven was ik ook verantwoordelijk voor het organiseren van de KC’s Particulieren en KC’s Bedrijven, het verzorgen van de managementrapportages op kredietrisico’s. De personele activiteiten behoorden ook tot mij aandachtsgebied. In deze periode heb ik een nota opgesteld om de afdeling te herstructureren. Deze nota was al akkoord bevonden door de directie. Ik heb deze opdracht met veel plezier uitgevoerd.

15 februari 2009 tot en met 5 juli 2009 Rabobank de Zuidelijke Baronie Projectleider Agri België
Op basis van de uitkomsten van een uitgevoerde themaonderzoek Zakelijk Financieren Agri België heeft de directie van de bank besloten om projectmatig de beheerskaders voor deze dienstverlening op orde te krijgen. Aandacht is besteed aan het juridisch kader, beheer,processen, financieel logistiek en verzekeren. Het werk van deze projectgroep heeft een goed fundament gelegd voor het doen van zaken met ondernemers over de grens. Als onderdeel van dit project is een cursus financieren in België door Febelfin verzorgd.
Rabobank Nederland en de Rabobank Antwerpen waren direct betrokken bij dit project.
Met name het ontdekken en nieuwe initiatieven hebben bij dit project mij erg aangesproken.

1 december 2008 tot en met 15 februari 2009 Rabobank De Zuidelijke Baronie Business Controller Bedrijven a.i.
Mijn voornaamste opdracht gedurende deze periode is geweest het actualiseren van de risicoanalyse 2009 voor het segment bedrijven met daaraan gekoppeld de controleplanning voor 2009, het uitvoeren van themaonderzoeken. In mijn rol als businesscontroller heb ik structuur aangebracht voor het businessteam bedrijven die vanaf 15 februari 2009 door een nieuwe businesscontroller wordt geleid. Tijdens de themaonderzoeken heb ik met name de procescontrollers gecoacht in het risicogericht doen uitvoeren van themaonderzoeken.

1 mei 2007 tot 1 oktober 2008 Rabobank Westland Directeur Bedrijfsmanagement
Zie hieronder. In deze periode zeer actief betrokken bij het Programma Rabobank 2010 waarvan Rabobank Westland een van de pilotbanken is. Binnen de bank was ik voorzitter van de lokale stuurgroep. Verder nam ik maandelijks deel aan het overleg van de directeuren bedrijfsmanagement van de pilotbanken en was ik vervanger van de directievoorzitter in de centrale Sturgroep van de vijf pilotbanken en RN.
In mijn periode als directeur Bedrijfsmanagement is het LAC reeds teruggebracht met 50%, is Control in fte teruggebracht. De resultaten zijn fors gestegen oa door strakke kostenbeheersing.
In de periode 1 mei 2007 tot en met 15 mei 2008 heb ik ook leiding gegeven aan het directoraat Particulieren. In deze periode is ons marktaandeel gestegen tot boven de 30% en hebben wij strakke processen ingevoerd waardoor bewerkingstijd en doorlooptijd zijn verbeterd.
In de beoordeling van de Audit Rabobank Groep heb ik zowel voor Particuliere Financiering als voor beheeromgeving een voldoende gerealiseerd.
Trots mag ik ook zijn op de beleidsplanningscyclus die nu goed verloopt.
Ik ben tot en met 1 october 2008 met sabbitical.
Ik mis nu een uitdagende functie vanwege 2010 die met name in de sanering Bedrijfsmanagement raakt en binnen de bank geen sprake is van een upgrading van de functie.

27 oktober 2006 tot heden Rabobank Westland Directeur Bedrijfsmanagement a.i.
In deze functie verantwoordelijk voor het LAC, Facilitair Bedrijf, de Interne Audit Afdeling en de afdeling Control. Voorzitter van de Balansmanagementcommissie en vaste deelnemer vanuit de directie aan het overleg met het Audit Committee van de Raad van Commissarissen van Rabobank Westland.

September 2005 tot 27 oktober 2006 Rabobank Westland Tot 16 februari manager Interne Audit Afdeling, vanaf 16 februari manager Control
Toelichting: Als manager Interne Audit Afdeling was ik verantwoordelijk voor de procesinrichting, risicocontrol en de uitvoer van interne audits. In deze periode ben ik verantwoordelijk geweest voor het opstellen en implementeren van het risicobeleid van de bank. Verder heb ik in deze functie maandelijks het audit committee van de Raad van Commissarissen geïnformeerd omtrent het functioneren van de interne beheersingskaders.
Ik was verder een vaste deelnemer aan het DT Control (overleg van de directie over het functioneren van de beheersingskaders)
In deze functie heb ik direct leiding gegeven aan 12 medewerkers.
De afdeling IAA valt onder de Directievoorzitter.

Als manager Control was ik verantwoordelijk voor Procesadvisering (vier medewerkers), Risicocontrol (zes medewekers), Financial Control (vijf medewerkers), dataspecialisten (twee medewerkers) en een programmamedewerker.
Daarnaast ben ik functioneel de auditors blijven aansturen (vielen onder een ander directoraat).
Als manager Control was ik tevens LCO. Ook bleef ik vaste deelnemer aan het overleg van het Audit Committee en het DT Control.
De afdeling Control viel onder het directoraat Bedrijfsmanagement.

Bij de operational audit 2006 werd het beheersingskader van de bank als ‘voldoende’ gekwalificeerd. Het functioneren van de afdeling Control en IAA als van voldoende niveau.


December 1999 – augustus 2005 Rabobank Nederland Kredietinspecteur/ Expertise auditor

Toelichting: In december 1999 gestart bij Rabobank Nederland als Kredietinspecteur bij de afdeling Kredietinspectie. Belast met het uitvoeren van inspecties bij lokale banken naar de kwaliteit van de zakelijke financieringsorganisatie (Operational Audit). De beoordeling was gericht op het functioneren van de managementcyclus. De onderzoeksmethodiek bestond onder andere uit een risicoanalyse, interviews met het management en medewerkers en beoordeling van risicovolle posten binnen het risicoveld zakelijke financieringen. Bevindingen werden besproken met het management.
In april 2001 is de Kredietinspectie geïncorporeerd in de Audit Rabobank Groep
Aangesloten Banken, waarbij de voormalige kredietinspecteurs werden aangewezen als experts zakelijke financieringen. De werkzaamheden zijn tot nu toe hetzelfde als in de periode van de Kredietinspectie.
In de periode augustus 2002 tot en met maart 2003 werkzaam geweest bij credit
Audit van ARG Wholesale. In maart 2003 teruggekeerd naar ARG Aangesloten
banken. Vanaf 2004 een bredere oriëntatie dan zakelijke financieringen. Ingezet
als leading auditor, daarvoor was kennis van alle risicovelden een vereiste.
Ultimo 2004 benoemd tot auditor C.
Als leading auditor had ik gemiddeld een team van drie medewerkers dat ik moest coachen en leiden. Ik was verantwoordelijk voor de uiteindelijke rapportage.
Verder heb ik mij in 2004 naast de reguliere audits met name bezig gehouden met bijzondere onderzoeken en portefeuille scans. Daarnaast ben ik medebouwer van een systeem om op basis van een risicoanalyse vooraf de planning van audits te optimaliseren.
Ik was verder lid / plaatsvervangend voorzitter van de werkgroep Treasury binnen de ARGAB.
Ik heb ontslag genomen omdat het werk routine werd en ik uitdaging zal in de opdracht bij de Rabobank Westland.

Augustus 1998- december 1999 Rabobank Den Haag Kredietbeoordelaar / RPC
Toelichting: De werkzaamheden bestonden voornamelijk uit het kritisch
beoordelen van financieringsaanvragen op risico aspecten. In mei 1998 de
afdeling Procescontrole versterkt en daarbij voornamelijk bezig geweest met
controles (m.n. CISAB) binnen Bedrijven.
Ik heb ontslag genomen omdat ik heel graag bij de kredietinspectie wilde werken.

Oktober 1990- maart 1997 Centrale Bank van Suriname Coördinator Toezicht kredietwezen
Toelichting: De werkzaamheden bestonden uit het coördineren van de werkzaamheden verband houdende met de uitvoering van de Wet Toezicht Kredietwezen. Daarvoor werden analyses verricht van maandelijks verkregen bankinformatie en het uitvoeren van on-site inspecties. In 1992, 1993 en 1994 is steeds voor een periode van drie maanden expertise gekregen vanuit de Nederlandse Bank gericht op het uitvoeren van on-site inspecties bij banken en kredietcoöperaties. De nadruk lag hierbij op een oordeel vormen van de risico’s bij kredietverleningen waardoor de solvabiliteit en de liquiditeit van een financiële instelling kon worden aangetast. Ook managementaspecten werden in beschouwing genomen. In Suriname had de Wet Toezicht Kredietverlening een werking die verder reikte dan alleen banken. Ook verzekeringsmaatschappijen, pensioenfondsen, kredietcoöperaties en trustmaatschappijen stonden onder Toezicht. Overige werkzaamheden bestonden met name uit bijdragen om beleid met betrekking tot Toezicht te formuleren. In dit verband kan met name genoemd worden de directe betrokkenheid bij het formuleren van richtlijnen in het kader van de Melding van Ongebruikelijke Transacties. Als coördinator veelvuldig regionale, continentale en internationale conferenties bijgewoond c.q. input gegeven.
Van 1994 tot en met maart 1997 lid en uiteindelijk vice-voorzitter van het Bestuur van Latijns Amerikaanse en Caribische Banktoezichthouders. Het doel van deze organisatie was het stroomlijnen van de uitgangspunten voor toezicht binnen Latijns Amerika en het Caribische Gebied. Belangrijke input werd met name verkregen van de Federal Reserve System.
Overige activiteiten:
Als Coördinator was ik tevens voorzitter van het Waarborgfonds Motorverkeer;
Voorzitter van de bouwcommissie van de Centrale Bank van Suriname belast met de uitbreiding van de bank binnen een vooraf bekende budget;
Ondervoorzitter van de commissie belast met het verstrekken van leningen aan het personeel. Daarvoor was een budget beschikbaar dat de commissie zelf moest monitoren.
Ik rapporteerde direct aan de president van de bank en gaf leiding aan vijftien medewerkers.
Ik heb ontslag genomen vanwege verschil van inzicht met de bank over de wijze waarop vergunningen verstrekt moesten worden aan ondernemingen die het bankbedrijf wilden uitvoeren in Suriname.

Jan 1987- oktober 1990 Centrale Bank van Suriname Coördinator Bankbedrijf

Toelichting: ik vervulde een ondersteunende rol binnen het bankbedrijf en coördinerende rol tussen deze afdelingen en de President van de bank. In nam verder waar bij afwezigheid van de managers in het bankbedrijf. Was verder verantwoordelijk voor specifieke activiteiten zoals het drukken van bankbiljetten en munten etc, de samenstelling van de jaarrekening etc.
In deze periode was ik reeds voorzitter van de bouwcommissie van de Centrale Bank van Suriname. Tevens zat ik namens de bank in het Bestuur van het pensioenfonds. Deze functie moest ik opgeven nadat ik Coordinator Toezicht Kredietwezen werd.

Jan.1986 – december 1986 Surinam Timber Hoofd Marketing
Toelichting: Ik gaf leiding aan tien medewerkers en had als taak het stimuleren van de nationale en internationale verkoop van lokaal hout en houtproducten. Met de binnenlandse oorlog was deze functie niet langer in te vullen en bood geen perspectief.

Mei 1984- augustus 1985 Stichting Landbouw Ontwikkeling Commewijne Onderzoeker en plaatsvervangend hoofd van de Afdeling Planning & Onderzoek
Toelichting: Mijn taak was primair om haalbaarheidsanalyses te maken van de landbouwsector op microniveau en om projecten te identificeren die konden bijdragen aan het verhogen van de levensstandaard van boeren in het district Commewijne. Ik was daarnaast plaatsvervangend hoofd van de afdeling Planning & Ontwikkeling met 12 medewerkers. Ik heb ontslag genomen toen ik besloot in augustus naar België te gaan om verder te studeren voor mijn MBA. Vanwege heimwee was ik al na enkele maanden terug in Suriname

Oktober 1983- mei 1984 Bauxiet Instituut Suriname Onderzoeker
Toelichting: Ik maakte analyses van het bauxietsector op macro- en microniveau. Deze rapportages waren bestemd voor de overheid in hun onderhandelingen / gesprekken met de bauxietmaatschappijen. Ik heb ontslag genomen omdat het onderzoekswerk mij niet zo lag en ik uitdaging zag in een functie die meer gericht was op het ontwikkelen van nieuwe projecten.

october 1982- augustus 1983 Ministerie van Onderwijs & Volksontwikkeling in Suriname Docente
Toelichting: Ik doceerde economie aan het Instituut voor Middelbaar Economisch & Administratief Onderwijs. Ontslag genomen omdat de functie te weinig uitdaging gaf.



Opleiding interimmanager

Bedrijfseconomie (universitair)

Overigen
Leergang financieringsontw.voor Directeur- bestuurder Rabobank
Maatwerk kasstroomanalyse en ratios
Effectief Communiceren
Kredietbeheer NIBE
Course in Bank Supervision(Federal Reserve Bank of New York)
Workshop international negotiation (instituut Clingendael)
Management workshop FFIEC (USA)
Uitgebreide verzekeringskennis Stichting Vakopleiding
Verzekeringen in Suriname.
Seminar for senior Bank Supervisors(Federal Reserve System and the Worldbank)
Central Banking Course National Bank of Switzerland
Project formulation, implementation and evaluation in the agricultural sector(Inter American Institute for
Co-operation on Agriculture).



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

• Goede kennis van de financiele sector in Nederland, maar ook in derde wereld landen.
. Beheersing van de managementcyclus.
. Goede kennis van risicomanagement.
. Auditing en Controlling.
. Verandermanagement.
. Projectmanagement.

Overigen
•resultaatgericht (sterk vanuit een concept en visie)
•contactueel sterk
•kan alleen maar ook heel goed en in een team werken
•maakt met gemak 60 uren per week
•stressbestendig
.kan breken, maar ook bouwen


Talenkennis interimmanager

Nederlands; Engels

Overig

Hobbies: koken, lezen en reizen

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :