Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Programma/portfolio/lijnmanager, ICT en HR

Programma/portfolio/lijnmanager, ICT en HR

Werkervaring interimmanager

2013 - heden Gespreksleider INVK (part-time)
Als gespreksleider verantwoordelijk voor de voorbereiding en begeleiding van kenniskringbijeenkomsten.
Het INVK - Instituut Voor Kennisoverdracht - is een ideële stichting die groepen deelnemers vanuit specifieke sectoren begeleidt om, vanuit gemeenschappelijke en onderling herkenbare actuele problematieken of nieuwe ideeën, praktisch toepasbare kennis te ontwikkelen.

2012 - 2013 Belastingdienst CAO - M2 Vakpoolclustermanager
Als vakpoolclustermanager (ai) binnen B/CAO Service Capacity verantwoordelijk voor de inzet, vakontwikkeling en alle HR taken voor 260 medewerkers. Ik geef leiding aan 5 vakpoolmanagers, die ieder circa 50 medewerkers in hun vakpool hebben. Er wordt gewerkt volgens LEAN, waarbij onlangs in samenwerking met McKinsey nog een kwaliteitsslag is gemaakt. Daarnaast verantwoordelijk voor het proces en de deliverables in het kader van de tactische resource planning voor circa 1.600 medewerkers. Verder verantwoordelijk voor de reductie van het aantal medewerkers van de eigen afdeling met 50%, in het kader van een reorganisatie, alsmede de bijbehorende optimalisatie.

2011 - 2012 ING Insurance - product/portfolio manager Datacenter Services
Als product- en portfoliomanager (ai) binnen ING Insurance - Shared Technology & Operations (ST&O) verantwoordelijk voor het inrichten en uitvoeren van het productmanagement en portfoliomanagement voor een aantal infrastructurele projecten. Verantwoordelijk voor requirements- en stakeholder management, life cycle management, productontwikkeling, opstellen business cases, make or by beslissingen, kostenberekening, tariefstelling, life cycle management, bepalen service levels.

2010 - 2011 ING - manager Portfolio & Requirements Management Group Services
Als manager (ai) van de afdeling ISS/TS/BST/Portfolio & Requirements Management Group Services verantwoordelijk voor alle ICT infra projecten voor ING Group Services. De afdeling bestaat uit infra designers, transitie managers en portfolio managers, in totaal 20 medewerkers. Verantwoordelijk voor accountmanagement op strategisch niveau. Tevens verantwoordelijk voor alle HRM taken conform het ING Performance Management systeem. In het kader van een grootschalige reorganisatie verantwoordelijk voor het implementeren van het nieuwe Change Delivery proces, het begeleiden van boventallige medewerkers en het ontwikkelen van het team op het gebied van procesmatig werken en gewenste houding en gedrag. Lid van het MT ISS/TS/BST.

2009 - 2010 Equens SE - trainer/procesbegeleider
Als trainer en procesbegeleider ondersteunen van het programma management bij de uitvoering van een organisatie-breed veranderprogramma. Procesbegeleiding van sessies met teammanagers; trainingen opzetten en uitvoeren voor medewerkerteams.

2009 - 2010 Aalborg Industries - trainer/procesbegeleider
Als trainer/procesbegeleider uitvoeren van een verbetertraject voor het middle management (18 mensen). Werkwijze: begeleiden van teambijeenkomsten, plegen van interventies op het gebied van samenwerken, communicatie, conflicthantering en dergelijke en het geven van korte, gerichte workshops om de competenties op die gebieden te verbeteren. In 2010 het opzetten en uitvoeren van een programma voor Projectmatig Werken en een programma voor Klantgericht Denken en Handelen, gericht op het middle management en een aantal sleutelfiguren.

2007 - 2009 ING - programma manager
Als programma/portfolio manager (ai) verantwoordelijk voor het portfolio van kanaalwijzigingen die voortvloeien uit de integratie van de Postbank en ING-systemen:
• bewaking afhankelijkheden en scope
• initiëren benodigde projecten conform Prince2, monitoren van de voortgang en begeleiden/coachen van de projectleiders
• regelen van de funding met behulp van Clarity
• afstemmen resourcing
• afstemmen invoeringen en migraties met de verschillende release planningen van aangrenzende projecten
• continue afstemming met alle stakeholders.
Daarnaast als programma manager verantwoordelijk voor een portfolio van projecten, gericht op de vernieuwing van de betaalstraat voor de verwerking van het electronisch betalingsverkeer van ING. Doel van het programma is het reduceren van de geplande downtime bij onderhoud en het voldoen aan de business continuïteitseisen, zoals gesteld door de ECB, DNB en de bank zelf.
Gewerkt met Clarity, MS Project, MSP, CMMi, Prince2, AMS.

2006 - 2007 Rabobank Groep ICT - team manager
Als manager(ai) verantwoordelijk voor de aansturing van medewerkers van Systeemrealisatie/Ontwerp & Ontwikkeling en Systeemrealisatie/Testcentrum in het kader van de migratie van de HP NS computersystemen en applicaties naar Itanium (nieuwe processor architectuur). Belangrijkste activiteiten in deze periode:
• uitvoeren van het vooronderzoek
• coördineren van het assessment per machinecomplex
• bepalen ontwikkel- en teststrategie
• leidinggeven aan de betreffende medewerkers van Systeemrealisatie.
Gewerkt met Clarity, Prince2.

2000 - 2006 Equens (vh. Interpay) - manager Operations & Service Management
Als manager (ai) van de afdeling Operations & Service Management verantwoordelijk voor de continuïteit van het Nederlands elektronisch betalingsverkeer (acquiring en switching van 1,3 miljard online transacties per jaar). De afdeling bestaat uit 18 operators in full-continue dienst, 7 service managers en 2 project managers. Naast het waarborgen van de productie is de operationele coördinatie van de ITIL processen, die nodig zijn als afgeleide van de business/product kenmerken, binnen deze afdeling belegd. Ook de activiteiten met betrekking tot beleidsontwikkeling en beleidsimplementatie worden vanuit de afdeling voorbereid en ondersteund.
Verantwoordelijk voor alle bijbehorende HRM taken, optimaliseren van de dienstverlening, vormen en uitdragen van een visie op de operationele, tactische en strategische ontwikkeling van de productie¬omgeving, omzetten van deze visie in voorstellen, realiseren van deze voorstellen en het actief verder ontwikkelen van het team op het gebied van procesmatig werken en zelfsturing. Daarnaast begeleiding reïntegratie langdurig zieken; uitvoering Wet Poortwachter; deelname Sociaal Medisch overleg en deelname bancair overleg met Postbank en SNS. Verder jaarlijks gezamenlijk met het MT opstellen van het jaarplan: doelstellingen, KSF’n, SWOT, activiteiten plan, KPI’s, BBSC en doorvertaling naar het afdelings jaarplan. De stijl van leidinggeven is situationeel, waarbij met name de service managers sterk gecoached worden. Specifieke activiteiten in deze periode, naast de lijn management activiteiten:
• zelfevaluatie Wet Bescherming Persoonsgegevens
• risc control self assessment (jaarlijks)
• inrichten portfolio management
• monitoren op dienstverlening (van visie naar realiteit)
• verandertraject herontwerp rooster ploegendienst
• redesign control room
• werkgroep “Cultuur Interpay nieuwe stijl” (cultuuranalyse en -verandering volgens Quinn)
• werkgroep “Preferred suppliers ICT opleidingen”.

Binnen de periode 2000 - 2006, in 2005:
Als verander manager binnen de afdeling Operations & Service Management een efficiency-operatie doorgevoerd, als onderdeel van een company brede reorganisatie (Spectrum). In dat kader met het MT ontwerpen van de nieuwe organisatiestructuur, SWOT, KSF’n, missie en visie en vaststellen en uitvoeren van het Organisatie Formatie Personeelsplan (formatie; boventallig¬heid; onderlinge uitwisselbaarheid).

Binnen de periode 2000 - 2006, in 2002:
Als verander manager binnen de afdeling Operations & Service Management een herstructurering van de afdeling doorgevoerd, als onderdeel van een company brede reorganisatie (Futura). De afdeling is gezamenlijk met de service¬ managers opnieuw vorm-gegeven, van visie¬ontwikkeling tot en met het vaststellen van de resultaatgebieden en het bepalen van de doelstellingen per resultaatgebied.

Binnen de periode 2000 - 2006, in 2000:
Als verander manager binnen de afdeling Operations & Service Management verantwoordelijk voor de uitvoering van een in 1999 opgestart veranderings¬proces (REflex), met als opdracht het invoeren van zelfsturing, invoering van ITIL en procesmatig werken, en teambuilding (de afdeling is een bundeling van drie verschillende teams).

1999 Rabobank Nederland - project manager, adviseur
Als project manager (ai) verantwoordelijk voor de verdere uitbouw van het Personeelsinformatie data warehouse. Als adviseur betrokken bij de inzet van SAP R/3 HR voor de ondersteuning van HRM processen en de verdere inrichting van de beheerorganisatie rond SAP R/3 HR. Als adviseur bij Rabofacet betrokken bij de opzet van een SAP Competence Center.

1992 - 1998 Rabofacet - manager Competence Centers
Als manager (in vaste dienst) verantwoordelijk voor de afdeling Competence Centers. Deze afdeling bestaat uit vier teams met ieder een eigen coördinator, in totaal 36 interne en gemiddeld 25 externe IT professionals. Tevens lid van het managementteam van de businessunit Spectrum, het interne IT gerelateerde advies- en systeemontwikkelingsbureau van de Rabobank groep. Verantwoordelijk voor visie ontwikkeling, business planning, business development en alle bijbehorende HRM taken. De stijl van leidinggeven is sterk coachend. In 1994 is een organisatie- en cultuurverandering doorgevoerd, gericht op maximale dynamiek, creativiteit en flexibiliteit. In deze periode, naast de lijnmanagement activiteiten, als projectmanager verantwoordelijk voor:
• selectietraject voor een nieuw personeels¬informatie- en salarissysteem
• vooronderzoek naar de consequenties van de millennium¬wisseling
• migratie van de automatiseringsafdeling van Hagelunie naar Rabofacet
• inrichting van een bruikbaarheids¬laboratorium
• ontwikkeling van een systeem voor de verantwoording naar DNB van vreemde valuta transacties.

Binnen de periode 1992 - 1998, in 1997/1998:
Als programma manager verantwoordelijk voor de invoering van SAP R/3 HR als eerste OLTP systeem voor de totale Rabobank groep, ter vervanging van de verouderde personeels-informatie- en salarissystemen, en het bijbehorende verander¬traject. Budget > f 20 miljoen, 16 deelprojecten, 60 fulltime project¬medewerkers, 1.000 gebruikers, operationeel vanaf februari 1998.

Binnen de periode 1992 - 1998, in 1996:
Als trainer in het kader van een organisatie¬¬breed cultuurveranderingtraject, in samenwerking met het trainings¬bureau Target Point, trainingen gegeven op het gebied van persoonlijke effectiviteit, communicatie en mentale instelling.

Binnen de periode 1992 - 1998, in 1993:
Als interim manager verantwoordelijk voor de afdeling Netwerkontwikkeling binnen de businessunit Rabo Telecommunicatie Netwerk. Veranderopdracht was om binnen deze afdeling projectmatig werken in te voeren.

1990 - 1992 Rabofacet - manager (via BSO)
Als manager bij het interne softwarehouse van de Rabobank groep (voorloper van Spectrum) verantwoordelijk voor verschillende projecten bij diverse interne klanten, het commercieel management en de overall acquisitie.

1989 Rabofacet - project manager (via BSO)
Als project manager bij het interne softwarehouse van de Rabobank groep verantwoordelijk voor de herstart en afronding van een gestrand automatiseringsproject (realisatie van een nieuw systeem voor overdracht en versiebeheer van programmatuur).


Neven activiteiten

2013 - heden Algemeen bestuurslid Stichting Aan de Knoppen
De missie van Stichting Aan de Knoppen is om bewoners van Amsterdam en omgeving digitale vaardigheden te leren en bij te dragen aan hun maatschappelijke zelfredzaamheid.


Opleiding interimmanager

2010 MSP (Managing Successful Programs) Foundation

2003 - 2004 Leergang De Professional als Trainer bij De Baak

2003 Leergang Zelfbewust Coachen bij Coaching Academy

2001 Leergang Professioneel Coachen bij Coaching Academy

1999 - 2000 Professioneel Interim Management bij Universiteit Nyenrode / PricewaterhouseCoopers

1998 Strategische inzet van ICT bij Berenschot

1996 Train de Trainer programma bij Target Point

1994 - 1995 Master of Business Administration bij NIMBAS Universiteit / Bradford University (UK), tegenwoordig Tias/NIMBAS

1983 NIMA A bij ISW

1981 - 2002 Groot aantal interne en externe trainingen op het gebied van project management, HR management, financieel management, communicatieve vaardigheden, omgaan met weerstand, geven van feedback, voeren van selectie gesprekken, zelfsturing, verkoop en presentatie, en een groot aantal ICT opleidingen

1979 - 1982 HBO Informatica (AMBI) bij NOVI / Exin

Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels
Duits

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :