Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim- / projectmanager

Interim- / projectmanager

Werkervaring interimmanager

ALGEMEEN
Manager met gevoel voor balans tussen pragmatiek en systematiek om snel, doelgericht tot bruikbare resultaten te komen. Vooral actief binnen de financiële en zakelijke dienstverlening en bekend met gevoelige materie. Diplomatie en politiek behendig manoeuvreren wordt toegepast daar waar nodig. Communicatie op senior managementniveau. Tot op heden vaak actief voor ING Corporate Compliance en Achmea Corporate Compliance. Reizen naar het buitenland is geen enkel bezwaar.

De belangstelling ligt bij management in algemene zin, projectmanagement, business analyse en ontwerpen van informatie architecturen. Als manager qua ervaring inhoudelijk als volgt te kenmerken:
• Management by walking around; m.n. een coachende, stimulerende en motiverende stijl van leidinggeven, maar ook een besluitvaardige en resultaat- en productgerichte houding met grote overtuigingskracht;
• Sterke persoonlijkheid;
• Ondernemend;
• Onconventioneel;
• Pragmatische instelling en een open stijl van communiceren, doch diplomatiek en politiek onderlegd;
• Verstrekken van opdrachten aan derden;
• Onderhouden van externe contacten, zowel zakelijk als representatief;
• Vaststellen van targets, implementatie van de bedrijfsdoelen en bedrijfsvoering en meetbaar maken;
• Ontwikkelen van een bedrijfsmatige, klantgerichte en professionele organisatie;
• Verantwoordelijk voor de voortgang, kwaliteit, integriteit m.b.t. de producten van going-concern zaken;
• Zorgdragen voor een effectieve communicatie en besluitvorming;
• Saneren van niet positief bijdragende zaken;
• Meten is weten;

WERKERVARING

SEPTEMBER 1997 – HEDEN
J&V

Actief als directielid in het dagelijkse bestuur van een klein bedrijf actief in consultancy en software engineering specifiek op het terrein van compliance en information security management. Alle werkervaring verder genoemd vanaf september 1997 zijn gerealiseerde zaken binnen dit verband. Als manager op het hoogtepunt verantwoordelijk voor 25 medewerkers. Daarnaast verantwoordelijk voor sales en accountmanagement en veelvuldig in projecten opgetreden als projectmanager, business analist en problem solver om zaken in goede banen te leiden.

Naast sales & accountmanagement ook betrokken bij de interne organisatie qua AO, boekhouding, managementrapportages, begrotingen, etc.

COMPLIANCE
Voor financiële instellingen is compliance inmiddels een bekend begrip. Banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en pensioenfondsen begrijpen de noodzaak van een integere en betrouwbare financiële sector. De financiële consequenties en imagoschade als gevolg van incidenten en andere vormen van normafwijkend gedrag (non-compliance) kunnen immers groot zijn. De rol die wij als organisatie spelen is het leveren van tools en best practices, zodat onze klanten in kunnen spelen op veranderende regelgeving en eisen van toezichthouders. Grote klanten die door mij zijn binnengehaald in dit verband zijn ING en Achmea.

INFORMATION SECURITY MANAGEMENT
Het top management heeft verscheidene zeer fundamentele verantwoordelijkheden om information security governance te verzekeren. Het dient te begrijpen waarom information security een plaats in de organisatie verdient. De zorgplicht is de verplichting die de organisatie heeft jegens haar belanghebbenden cq. relaties dat alles op een veilige en vertrouwelijke manier plaatsvindt en er geen sprake van nalatigheid is bij enige calamiteit. De rol die wij als organisatie spelen is onze klanten inzicht verschaffen in de huidige situatie en risico’s (quick scans en audits) van hun informatiebeveiliging op zowel organisatorisch als technologisch vlak. In navolging op de quick scan, als er voldoende wederzijds vertrouwen bestaat, wordt er een diepgaande audit van de probleemgebieden uitgevoerd op basis waarvan een strategisch plan wordt ontwikkeld waarmee de klant een blauwdruk heeft om zijn informatiebeveiliging vorm te geven.



JANUARI 2004 – HEDEN

Projectmanagement inzake realisatie van een systeem waar Potential Conflicts of Interest worden gesignaleerd. Hierbij worden centraal alle beursgenoteerde ondernemingen geregistreerd en periodiek bijgewerkt, gerelateerd aan de diverse gangbare systemen in de financiële wereld (Reuters, Bloomberg, etc.). Er bestaat ook de mogelijkheid dit systeem te voorzien van eventuele niet beursgenoteerde ondernemingen. Doel van het systeem is gebruikers (hoger management) te voorzien van managementinformatie teneinde beslissingen te kunnen nemen die “Potential Conflicts of Interest” vermijden. Iedere onderneming dient te kunnen worden voorzien van informatie die direct of indirect verband heeft met de belanghebbende instelling, waaronder informatie uit Security Intermediair Service, Credit Risk Management, Investment Bank / Corporate Finance, Asset / Property Portfolio Management, etc.

ACHMEA CORPORATE COMPLIANCE
Projectmanagement inzake realisatie compliance control system (C2S) teneinde de relevante wet- en regelgeving op risico’s te kunnen analyseren en in de relevante bedrijfsprocessen te integreren en alleen die gegevens beschikbaar te maken die van belang zijn voor de relevante functionarissen.
Gerealiseerde zaken:
1. C2S Portal waar vanuit de diverse C2S componenten kunnen worden benaderd.
2. C2S component 1: Risk Assessment (risico- gapanalyse)
3. C2S component 2: Risk Monitoring & Control, teneinde de gaps die volgen uit assessments te beheren en de follow-up die door verantwoordelijken daaraan dient te worden gegeven te kunnen monitoren en controleren.
4. C2S component 3: Corporate Compliance Manual, teneinde een digitaal compliance handboek ter beschikking te stellen met alle relevante wet- en regelgeving. Er kan via audits worden gecontroleerd of de normen ook daadwerkelijk worden nageleefd.


FEBRUARI 2002 – DECEMBER 2003
FINANCIELE INSTELLING, ING GROEP (#)

Projectmanagement inzake realisatie nieuwe release van een systeem dat beleggingstransacties toetst op basis van regelgeving voor ‘compliance’. Het systeem is bedoeld om de integriteit van de bank, haar medewerkers en RvB beter te kunnen bewaken en daarmee het opspraakrisico verder te kunnen minimaliseren. Ook vanuit de zorgplicht van de bank naar haar eigen medewerkers toe is dit systeem ontwikkeld.

De beleggingstransacties c.q. orders worden realtime via interfaces vanuit effectenordersystemen van mainframes aangeleverd en worden getoetst door het gerealiseerde systeem en vervolgens door het systeem automatisch beoordeeld of aan een beslissingsbevoegde persoon voorgeleid. Deze persoon geeft op basis van de uitkomst van de getoetste regels een bindend advies, waarna de orders met het advies worden teruggemeld. Het betreft hier beleggingstransacties van personen werkzaam binnen de bank op posities alwaar zij potentieel over voorkennis kunnen beschikken. Alle fondsen, medewerkers en transacties van insiders worden in dit systeem opgeslagen. Het systeem maakt gebruik van zeer complexe SQL procedures en rapportages.



MAART 2001 – JANUARI 2002
SOCIALE ZEKERHEID, SVB (Sociale VerzekeringsBank) (#)

Projectmanagement, business analyse en ontwerp m.b.t. de volgende zaken:
1) TOG (Tegemoetkoming Onderhoudskosten thuiswonende Gehandicapten)
Aansluiting van TOG op het centrale betaalsysteem i.s.m. de voor betalingen verantwoordelijke instantie. Er is een tendens naar meer efficiency in het betaalproces en onderdeel daarvan is zoveel mogelijk regelingen en sociale wetten v.w.b. betalingsverkeer via één centraal systeem te laten verlopen. Een andere push achter dit proces was de Europese aanbesteding van de betalingen. Het betaalsysteem binnen de SVB is verantwoordelijk voor tientallen miljarden euro’s aan transacties en deze dienen accuraat te gebeuren met een foutmarge die vrijwel nul is. Fouten die hier worden gemaakt zijn desastreus.
2) ROBB (Systeem voor registratie en follow-up van bezwaren en beroepen die door de klanten kunnen worden ingediend)
3) FRES (Systeem voor registratie van onderzoeksgevallen m.b.t. mogelijke fraude)
Registratie mogelijke fraudegevallen m.b.t. allerlei soorten uitkeringen. Een vervolg hieraan is de registratie van onderzoek door buitengewoon opsporingsambtenaren in dienst van de SVB.
4) SKS (Schakel Kaarten Systeem)
In het pre GBA tijdperk werden veel zaken in kaartenbakken bijgehouden. Er is bij de SVB op een bepaald moment besloten een dergelijke administratie over te nemen inzake de migraties van Nederlanders, aangezien dit van invloed is op de AOW uitkering. Alle kaartjes zijn inmiddels ingescand en kunnen via een ingenieus zoeksysteem worden opgezocht. Dit systeem is geheel van de grond af overgebouwd, omdat de leverancier van het originele systeem niet langer support zou leveren.


APRIL 2000 – FEBRUARI 2001
TELECOMMUNICATIE (#)

Interim- / projectmanagement gericht op mobiel inter- / intranet. Betrokken bij een business development programma om het mobiele inter- / intranet te ontwikkelen, teneinde klanten van bedrijven of medewerkers beter te kunnen servicen. In deze context kunnen klanten personen zijn, maar ook andere mobiele entiteiten als auto’s, huisdieren, boten, vrachtauto’s, etc. De producten en diensten richtten zich op de volgende toepassingsgebieden;
• “Business to employer” toepassingen (BTE); hier moet gedacht worden aan bedrijven die mobiele toepassingen willen inzetten om hun buitendienstmedewerkers te servicen.
• “Business to consumer” toepassingen (BTC); dit zijn toepassingen die bedrijven bedenken om hun klanten beter te servicen. Hier kan gedacht worden aan tijdkritische informatie of ‘location based’ services die bij de mobiele klant moet worden gebracht.
• “Consumer to Business” toepassingen (CTB); Dit zijn toepassingen waarbij de consument gaat bepalen wanneer en welke informatie / dienst hij verlangt. Het mobiele device wordt de afstandsbediening naar de buitenwereld.


AUGUSTUS 1999 – MAART 2000
KENTEKENPLAAT FABRIKANT, WIM VAN DORP KENTEKENPLATEN B.V. (#)

Projectmanagement, business analyse, ontwerp en sales & marketing van een in huis ontwikkeld systeem dat breed in de markt van kentekenplaat fabrikanten is gezet. Het systeem is in eerste instantie in opdracht van een grote speler in deze markt ontwikkeld, waarna het aan andere fabrikanten is doorgeleverd.




JULI 1998 - SEPTEMBER 1998
FINANCIELE INSTELLING, GENERALI GROEP (#)

Projectmanagement en analyse t.b.v. het testen van een nieuw in gebruik te nemen systeem ter ondersteuning van het primaire proces van de verzekeringsmaatschappij. Het betreft hier een systeem waarin levenovereenkomsten worden geadministreerd met alle mogelijke vormen daarop als lijfrentes, pensioenen, kapitaalsverzekeringen, etc. Dit systeem is dermate omvangrijk dat een speciaal testteam gerechtvaardigd is. De testanalyse behelst het boven water krijgen van alle testeisen en het daarbij zoeken of opzetten van testgevallen op een dusdanige manier dat de testgevallen representatief zijn voor de gehele verzameling van gegevens. Daarnaast is er gebruik gemaakt van een testtool (CMG:CAST) die het testen geautomatiseerd kan uitvoeren. Voornaamste activiteiten lagen op het gebied van projectmanagement, analyse en ontwerp voor het geautomatiseerd kunnen verwerken van testcases.


AUGUSTUS 1997 - JUNI 1998
FINANCIELE INSTELLING, ING GROEP (#)

Technisch projectmanagement, analyse, ontwerp en bouw van een systeem . Het betreft hier een systeem dat beleggingstransacties toetst op basis van regelgeving voor ‘compliance’. Het systeem is bedoeld om de integriteit van de bank beter te kunnen bewaken en daarmee het opspraakrisico verder te kunnen minimaliseren. Ontwerp vastgelegd m.b.v. CASE-tool Powerdesigner.

De beleggingstransacties c.q. orders worden via realtime interfaces vanuit effectenordersystemen van mainframes aangeleverd en worden getoetst door het gerealiseerde systeem en vervolgens aan een beslissingsbevoegde persoon voorgeleid. Deze persoon geeft op basis van de uitkomst van de getoetste regels een bindend advies, waarna de orders met het advies worden teruggemeld. Het betreft hier beleggingstransacties van personen werkzaam binnen de bank op posities alwaar zij potentieel over voorkennis kunnen beschikken.

De regelgeving is gedecomponeerd tot elementaire toetsingsregels, waarbij een regel waar is indien er een uitkomst is. De regels zijn opgeslagen als SQL in een tabel en worden dynamisch getoetst. Er is ook sprake van verschillende regelingen, waarbij een regeling uit één of meerdere toetsingsregels bestaat. Een medewerker valt afhankelijk van zijn positie onder één of meerdere bepaalde regelingen.

JANUARI 1996 - AUGUSTUS 1997
INFORMATIETECHNOLOGIE ADVIESKANTOOR, CMG

Werkzaam als consultant in de sector handel, transport en industrie bij een multinationaal opererend advieskantoor in de informatietechnologie. Voornaamste consultancy skills die aan de dag worden gelegd zijn projectmanagement, informatieanalyse, systeemontwerp en -bouw. Bedrijven gemerkt met (*) zijn ervaringen opgedaan binnen dit dienstverband.



MAART 1997 - SEPTEMBER 1997
BLOEMENVEILING, VBA (AALSMEER) (*)

Projectmanagement, analyse en ontwerp t.a.v. de bouw van een systeem voor registratie van zaken betreffende geïmporteerde producten. Het betreft een bedrijfskritisch systeem (primair proces) dat het logistieke proces ondersteunt. Dit systeem bevat drie hoofdfuncties te weten:
1) Vastleggen van voorinformatie (te verwachten ontvangsten) op basis waarvan planningen kunnen worden gemaakt (rapportages).
2) Registreren van ontvangsten en emballage (fust en wagens).
3) Verwerken van aangevoerde producten (kwaliteitscontrole, gereedmaken voor kopers).


JUNI 1996 - FEBRUARI 1997
BELASTINGADVIESKANTOOR, KPMG MEIJBURG & CO. (*)

Projectmanagement inzake analyse, ontwerp, bouw en implementatie van een urenregistratiesysteem, gebaseerd op een reeds bestaand systeem. Het betrof hier een bedrijfskritisch systeem (primair proces) dat ‘concernwide’ via een WAN met een centrale Oracle database moest gaan communiceren. Verder moest een interface gebouwd worden voor communicatie tussen het urenregistratiesysteem en de AS400. De basisgegevens werden door de AS400 aangeleverd en de urenstaten werden op de AS400 verwerkt voor o.a. facturering. Een belangrijk punt bij dit systeem was de ‘performance’, met het oog op de belasting van het WAN. Tot slot is voor implementatie een plan geschreven, omdat het systeem naar alle (ca. 450) ‘clients’ gedistribueerd moest worden. Tijdens dit project opgetreden als meewerkend voorman c.q. projectleider waarbij zaken als afstemming met gebruikersgroep, stuurgroep en projectteam centraal stonden.


APRIL 1996 - MEI 1996
BELASTINGADVIESKANTOOR, KPMG MEIJBURG & CO. (*)

Gedurende een maand de bouw van een inkoopadministratiesysteem afgerond. Het betrof hier een klein systeem met ca. 5 gebruikers, dat moest functioneren in een Windows NT omgeving met Windows 95 clients. Dit project was een éénmansproject.


MEI 1995 - SEPTEMBER 1995
FABRIKANT VAN BRUININGSAPPARATUUR EN AUTODAKKOFFERS, HAPRO

Werkzaam geweest bij een kleine multinationale industriële onderneming, die zich voornamelijk richt op de fabricage van bruiningsapparatuur en autodakkoffers en tevens handelsproducten voert. De werkzaamheden waren ten behoeve van het opzetten van een informatieplan. Hierin kwamen onder andere zaken aan de orde als positiebepalend beleid (posities, als in ‘waar zijn we nu en waar willen we naar toe’), transitiebeleid (‘hoe willen we veranderen’), model van de huidige en gewenste informatieverzorging, model van de informatievraag en een actieprogramma (projectenplan). Hierbij is gebruik gemaakt van de methode volgens Argelo & Boterman afgeleid van de informatieplanningsmethoden PROMPT-1 en ISP (Information Strategy Planning).



DECEMBER 1994 - APRIL 1995
ONDERWIJS ADVIESBUREAU, OMEGA

Advies opgesteld inzake een elektronische via telecommunicatie (Internet) toegankelijke helpdesk. De onderneming in kwestie is een commercieel dienstverlenend bedrijf in de onderwijssector, waarbij zij onder andere adviseren, automatiseren en daarnaast ook eigen softwarepakketten verkopen. De werkzaamheden waren het opstellen van een adviesrapport met daarin zaken als een definitiestudie, een ontwerp en een plan voor realisatie. Belangrijk punt was hier onder andere het onderzoeken van de toepasbaarheid van Internet ten behoeve van eerdergenoemde te verwezenlijken helpdesk.


JUNI 1994 - AUGUSTUS 1994
FABRIKANT VAN HUISHOUDARTIKELEN, SMIT’S IMPORT

Advisering inzake technische infrastructuur en aanpassingen dan wel uitbreidingen doorgevoerd bij een kleine multinationale onderneming. De werkzaamheden betroffen het opstellen van een adviesrapport inzake technische infrastructuur en installatie van diverse apparatuur in relatie tot een Netware 3.11/12 omgeving.


JULI 1991 - AUGUSTUS 1991
FABRIKANT VAN BRUININGSAPPARATUUR EN AUTODAKKOFFERS, HAPRO

Onderhoudswerkzaamheden (aanpassingen en uitbreidingen) van diverse programmatuur in PROGRESS v6 bij een middelgrote onderneming in een Netware omgeving op een Progress DBMS. De werkzaamheden betroffen voornamelijk informatieanalyse, systeemontwerp en -bouw.


FEBRUARI 1990 - JUNI 1990 (Stage)
FABRIKANT VAN BRUININGSAPPARATUUR EN AUTODAKKOFFERS, HAPRO

Realisatie van een verkoopsysteem (nieuwbouw) in PROGRESS v6 bij een middelgrote onderneming in een Netware omgeving op een Progress DBMS. Bij dit systeem moet onder andere gedacht worden aan zaken als orders, facturen, artikelen, valuta, pakbonnen, magazijnafgiftebonnen, verkoopoverzichten (managementinformatie), etc., die een rol speelden in het realisatietraject. De werkzaamheden betroffen voornamelijk informatieanalyse, systeemontwerp en -bouw.


SEPTEMBER 1989 - JANUARI 1990 (Stage)
INGENIEURSBUREAU, DELTA CONSULT

Onderhoudswerkzaamheden (aanpassingen en uitbreidingen) van diverse programmatuur in Clipper bij een ingenieursbureau. De werkzaamheden waren ten behoeve van een klant van het betreffende ingenieursbureau, een kolencentrale in Flevoland, en betroffen voornamelijk informatieanalyse, systeemontwerp en -bouw. Het product betrof een onderhoud- en inspectie-informatiesysteem voor de kolencentrale.

Verder nog onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd voor een andere klant van het betreffende ingenieursbureau, een energiemaatschappij in Zeeland. Ook hier betrof het Clipper en waren de werkzaamheden voornamelijk informatieanalyse, systeemontwerp en -bouw. Het product betrof een informatiesysteem dat stuklijsten omvatte met betrekking tot elektronische componenten in gebruik bij de energiemaatschappij.


Opleiding interimmanager

Opleiding
‘91-’95 Haagse Hogeschool Sector I&I (HBO) (ontstaan uit
een samengaan van een HEAO BI en een HIO)
Afstudeerprofielen: informatieanalyse en systeemontwerp
’96 Certified Oracle Developer (Vijfhart opleidingen)
Certified PowerBuilder Developer Associate (Sybase)
DSDM (CMG)
Commander Projectmatig Werken (CMG)
’97 Interview technieken (CMG)
’99 Administering MS-Windows NT Server 4.0
’99 PRINCE2 Project management (Foundation & Expert)
’00 Senior Accountmanagement
’03 Cursus Compliance Beursondernemingen

Ervaring in branches
• Financiële dienstverlening (banken, verzekeringsmij., etc.)
• Sociale Zekerheid
• Industrie
• Zakelijke Dienstverlening
• Nutsbedrijven
• Veilingbedrijven

Advisering op het gebied van
Efficiency en effectiviteit in algemene zin, Compliance tools & best practices, Realtime transactiestromen, Betalingsverkeer, Informatie architectuur, Technische infrastructuur, Informatieplanning

Managementervaring
Ervaring met team- / projectmanagement


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Efficiency en effectiviteit in algemene zin, Compliance tools & best practices, Realtime transactiestromen, Betalingsverkeer, Informatie architectuur, Technische infrastructuur, Informatieplanning

Talenkennis interimmanager

Nederlands en Engels vloeiend, Duits redelijk, Frans matig.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :