Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim - / project manager

Interim - / project manager

Werkervaring interimmanager

De afgelopen 1,5 jaar heb ik een stevig veranderingstraject doorgevoerd. Een gedemotiveerd team, heb ik deels gesaneerd en weer versterk met gemotiveerde instroom. Daarnaast een aantal verbeterprojecten doorgevoerd, waarbij vooral \'focus\' een kernbegrip is geweest.

Interim Teamleider / Manager Operations bij een Microsoft Partner (apr 2008 – september)
Sinds 1 april jl. ben ik verantwoordelijk voor de aansturing van implemenatatie team (een consultancy team met financieel slechte resultaten en een motivatie probleem). Vanaf 1 juni jl. heb ik tevens de aansturing van het team voor bestaande klanten. Het is een support - / consultancy team wat qua mensen, middelen en methoden achter is gebleven qua ontwikkeling t.o.v. de huidige organisatie omvang en stand van de techniek.

De afgelopen maanden heb ik met iedereen kennismakingsgesprekken gevoerd en de 1e onopgeloste kwesties aangepakt (bij team 4):
- Aan de medewerkers was al 3 jaar versterking toegezegd. Samen met HR focus aangebracht in de wervingscampagne en het team in een half jaar tijd versterkt met 4 zeer gekwalificeerde medewerkers.
- Een aantal projecten verliep de oplevering niet snel genoeg. De aanpak van het oplossen van open punten veranderd, waardoor het nu weer naar tevredenheid van de klanten loopt.
- Een langdurig pakketselectietraject voor een helpdeskpakket nieuw leven ingeblazen.
- Voor de support afdeling gestart met:
o Het opstellen van SLA’s en beschrijven van de processen om klanten beter van dienst te kunnen zijn;
o Het uitwerken van processen, functie-/taakbeschrijving voor applicatiebeheer, om klanten additionele support diensten te kunnen verkopen;
o Het doorvoeren van functiescheidingen (1e - / 2e lijns support) en invoeren van de ITIL processen (Incident Management, Problem Management Change Management);
o Het inwerken van een teamleider vanaf 1 januari 2009 die vanaf juni zelfstandig de aansturing van de afdeling volledig verzorgt.

Daarnaast heb ik een aantal teamoverstijgende zaken aangepakt:
- Requirements worden slecht beschreven, een intern project opgestart om iedereen te trainen voor het maken van Smart Use Cases en deze requirements specificatie methode te implementeren;
- Medewerkers die onvoldoende functioneerde heb ik de samenwerking mee beëindigd.
- Medewerkers die onzuivere rollen hadden, hebben we begeleid naar een zuivere rol en hier ontwikkelplannen mee afgestemd.
- De HR-cyclus geïmplementeerd (met bijbehorende gesprekken):
o Doelstellinggesprek;
o Functioneringsgesprek;
o Beoordelingsgesprek.
- In samenwerking met HR / Directeur en Capgemini een ontwikkeltraject in gang gezet voor de rol van Lead Consultants. Deze rol is ontstaan vanuit de klant wens om niet steeds opnieuw informatie over zijn bedrijf te hoeven vertellen. De Lead Consultant is betrokken bij:
o De pre-sales fase (verzorgt toepasbaarheidsonderzoek en demo);
o De implementatiefase (is inhoudelijk / conceptueel verantwoordelijk voor de aansturing van de implementatie teams);
o De beheersfase (blijft betrokken bij het doorvoeren van business improvements bij bestaande klanten).
- Met het MT de strategische doelen getoetst en de prioriteiten aangepast. Klanttevredenheid is op nummer 1 geplaatst, medewerkertevredenheid op 2 en een onafhankelijk onderzoek naar beide is uitgevoerd.
- De achterliggende periode een aantal acties uitgevoerd om de resultaten te verbeteren:
o Nieuwe medewerkers intensievere inwerkplannen laten doorlopen, waardoor men versneld factuurabel ingezet kan worden;
o Alle inhuur afgebouwd;
o Financieel zwaar verliesgevend traject stopgezet;
o Het Sales & Services team gezamenlijk op laten trekken in de (pre-) Sales fase. De project manager wordt al vroegtijdig betrokken bij een prospect:
o Om de scope afbakening te doen in samenspraak met de klant;
o Te toetsen of de klant:
• Beschikt over ERP implementatie ervaring;
• Beschikt over een (ervaren) projectleider;
• Beschikt over kundige kerngebruikers;
• vanuit het senior management voldoende gecommitteerd is.
o Bovenstaande aspecten bepalen sterk de omvang van het budget. Vervolgens kan er een Plan van Aanpak + calculatie opgesteld worden waarin de taken en verantwoordelijke van beide contractpartijen duidelijk zijn afgebakend.
Door deze aanpak te kiezen kun in de Sales fase reële verwachtingen gewekt worden die ook nagekomen kunnen worden.

2004- febr. 2007 Manager Project Services Qurius NV (Voorheen Watermark Nederland) (13 - 67 reports)
Hoofdtaken:
Leiding geven aan:
• Team leaders / Business consultants;
• (Technisch) Consultants / Developers;
• Project Managers (zowel senior- als medior-);
• Bedrijfsburo / Planning.

Kernverantwoordelijkheden
• Bezettingsgraad van alle units (factuurabiliteit)
• Initiëren opzetten nieuwe practices (in 2006 CRM en BI) / uitbouwen bestaande practices (in 2004 Axapta en in 2005 – 2007 Navision)
• Kwaliteit van de implementaties
• Beheren van en sturen op de juiste competentiemix van het team
• Tevredenheid en welzijn medewerkers

Kerntaken
• Teamleiding (people-management / afhandelen wat lastige hr-dossiers)
• Focus aanbrengen in diverse operations afdelingen:
o Afbouwen pre-sales werk,
o Afbouwen in-house componentontwikkeling en outsourcen naar een partner;
o Support activiteiten en product management werk afbouwen. Weg managen weerstand hiertegen en het personele verloop.
• Doorvoeren van een aantal organisatorische veranderingen:
o Het samenvoegen van brancheteams naar 1 consultancy team;
o Het ontvlechten van de projectmanagementfunctie uit brancheteams en het opbouwen van een projectmanagement team;
o Het omturnen van een intern gericht Bedrijfsburo naar een extern - / klantgericht Bedrijfsburo.
• Opstellen Programma Plan Project Services en doorvoeren van (verbeter) plannen voor verhoging (interne) klanttevredenheid o.a. voor:
o Samenvoegen ontwikkel -/ consultancy afdeling;
o Nieuw FO proces (eerst ontwerpen, dan bouwen);
o Nieuw begrotingsproces (uniform middels aantal parameters begroten);
o Introductie teamleadrol (coach met als doel de professionals te faciliteren in hun persoonlijke groei en een verhoging van de kwaliteit van de organisatie);
o Het versiebeheer en uitleverproces;
o Het bepalen van de ontwikkelingsstandaarden;
o Het proces Business Control Modelling.
• Uitvoeren van een aantal procesoptimalisaties ter verhoging van het rendement:
o Inrichting van een proces dat de overgekomen contracten en change orders juist en volledig worden uitgefactureerd aan een klant;
o Selectie preferred suppliers en verhoging marge.
• Project Management op vastgelopen projecten:
o Project Manager (mei – okt ‘05) voor een Axapta implementatie in de beveiligingsbranche. Om dit project vlot te trekken diende de scope opnieuw vastgesteld te worden, zowel functioneel als budgettair.
o Project Manager (aug ’05 – apr ’06) voor een project waarbij geen overeenstemming bereikt kon worden over de oplevercondities.



1999- 2001 Manager Planning, Project Coördinatie & Qualifying, Simac ICT (2 – 17 reports)
• Verantwoordelijkheid als Programma Manager voor de aansturing van alle Project Coördinatoren van de Millennium-Projectgroep om 2500 klanten in 5 maanden tijd nog Y2K compliant te krijgen.
• Doorvoeren herstructureringsplan voor mijn afdelingen.
• Verantwoordelijk voor het doorvoeren van een andere manier van Project Coördinatie, waardoor projecten weer winstgevend werden uitgevoerd.


Opleiding interimmanager

Post graduate Verandermanagement Basis Vrije Universiteit

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

snel ingewerkt, sterk analytisch, professionals uitdagen het maximale uit zichzelf te halen, empathisch en focus

Talenkennis interimmanager

nederlands en engels

Overig

Nevenactiviteiten
• Kernstaflid voor reizen voor gehandicapte jongeren (1995 – heden).
• Bestuurslid van politieke jongeren organisatie (2002 – 2004).
• Begeleiden MBO studenten bij een minionderneming (2002 – 2003).
• Secretaris Stichting Administratie Kantoor Foqus-ICT (2002).
• Secretaris Stichting Administratie Kantoor Gemeenschappelijk Bezit Watermark (2003 – 2005).
• Bestuurslid van politieke organisatie (2008 – heden).
Hobby’s
Verzamelen van antieke meubelen en boeken, lezen en reizen.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :