Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

directeur - commercieel/marketing manager

directeur - commercieel/marketing manager

Work Experience

> 10 jaar, algemeen directeur - commercieel directeur - Hoofd Marketing en Communicatie - marketing manager - (new) business development manager
Ervaren operationeel en management, marketing/communicatie strateeg. Twintig jaar in Fast Moving Consumer Goods bij multinationals en Nederlandse ondernemingen.
Vijftien jaar als adviseur en interim manager in BtB en BtC. Met name op het gebied van marketing, sales interne en externe communicatie en klantgerichtheid. Innovatie, business development/improvement; aanscherping strategie, (her)positionering, new product development en introductie/ verkoop strategie, media campagnes, woordvoerder.

Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en introductie (marketing & sales) van; Smiths Superchips, Lion Candybar, De Ruijter Originals, Amalthea (geiten) Zuivel. Vele mediacampagnes, activatie, PR, interne communicatie.

Als strategisch veranderaar mede verantwoordelijk voor het succes van: FDC (financieel diensten centrum) - Low budget concept Transavia Airlines - herpositionering Vrije Universiteit (VU) - strategische keuzes in de krimpende markt voor sigaren bij Scandinavian Tobacco e.v.a in verschillende sectoren. Recentelijk Adviseur a.i. marktbewerking (verkoop, strategie, marketing, communicatie) Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen, de NAK. Daarvoor Hoofd Marketing & Communicatie NOC*NSF a.i.

Docent aan Universiteit Nijenrode; marketing en de Academie voor Management (Rijksuniversiteit Groningen); merkenmanagement. Examentrainer Communicatie B, Stichting Reclame- en Marketingonderwijs (SRM). Columnist Tijdschrift voor Marketing, Spreker en Register Marketeer.
Meerdere marketing awards; de Zilveren Meetlat, de Wheel of Retail, de STER publieksprijs en een EFFIE.









Profiel

Gedreven en besluitvaardig commercieel manager en marcom strateeg, selfstarter. Visionair. Strategisch en analytisch. Creatieve innovator. Verbetermanagement. Resultaatgericht; werkend vanuit lange termijn strategie naar operationele implementatie en doelstellingen. Initiator en enthousiasmerend motivator. Respect voor zijn omgeving, loyaal, contactueel en relationeel. 24/7, internationaal.


Ervaring

1994 – heden CEMC
Directeur/eigenaar
John adviseert organisaties op het gebied van bedrijfsstrategie, business development, positionering / merkstrategie, communicatie en mediacampagnes, sales en klantgerichtheid, Ontwikkelaar nieuwe concepten, innovatieversneller. Daarbij heeft hij veel ervaring in verandermanagement en cultuur issues, waarbij hij klankbord is en coach voor (individuen in) de organisatie. Tevens (langlopende) interim management opdrachten in marketing en sales, projectmanagement en (incompany) workshops. BtB, Retail en BtC.

Onderhanden en recente opdrachten (niet uitputtend)
- TS Systems, specialisten in stortgoedhandling. Groeistrategie (richting aan innovatie), positionering, communicatiestrategie en uitwerking. (2010-11 part time)
- TENCE fashion, producent dames bovenmode. Revitalisatie; aanscherping strategie, positionering.(2010, part time)
- Scandinavian Tobacco Group (o.a. Henri Wintermans Cigars)
Bedrijfsstrategie en positionering. Commercieel management ondersteuning. Marketingstrategie en merken(portfolio)management, innovatie. Counseling en coaching individuele medewerkers. (2008-9-10, part time)
Ontwikkeling en program director international ST Academy. Intern trade marketing programma op bachelor niveau van 4 modules voor Sales organisatie wereldwijde werkmaatschappijen.
- NAK, Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen. Een ZBO onder toezicht van de minister van LNV. Adviseur a.i. marktbewerking (strategie, marketing, communicatie, verkoop), juni 08-april 09, 60%. Omzet € 20 miljoen.
Verantwoordelijk voor; marketing, communicatie, verkoop. Omslag van uitvoerder van wettelijke taken, naar een marktgedreven organisatie.
Aanscherping strategie, positionering en merkbeleid commerciële dochters als; NAK AGRO (voedsel veiligheid certificering en Globalgap), Cicero (auditing en certificering van melkveehouderijen) en Isacert (auditing en certificering in de vervolgschakels (foodfabrikanten, retail), HACCP, BRC, IFS, ISO)
Adviseur en voorzitter international brand strategy and positioning process voor certificering organisatie ISACert met partnerboard.
- NOC-NSF (Nationale sportkoepel). Hoofd Marketing & Communicatie a.i. 26 direct reports.
Ontwikkeling sponsorpropositie Olympische Spelen 2012, ontwikkeling Cross Media Platform/Sport.nl, bijsturing budget Olympische Spelen 2008 (€ 12 miljoen), sportrechten onderhandeling NOS, aansturing afdeling. 6 maanden, 80%








1997 – 2 001 CEMC - VODW / Positioneringsgroep (associé)
Managing Consultant
Management consultancy voor identiteit, positionering en merkenmanagement.
Uitgevoerde opdrachten onder andere:
- Rabo bank / Origin (Telecardservices). Concept voor telebankieren en andere laagdrempelige elektronische financiële dienstverlening. Marktplaats ontwikkeling.
- FDC, Financieel Diensten Centrum. Van mono product advies (hypotheken) naar multi product advies (financial planning)
- Transavia Airlines. Ontwikkeling low budget line carrier Basiq Air.
- Tempo Team uitzendorganisatie. Onderscheidende positie in portfolio Randstad Holding.
- Trenité van Doorne advocaten. Positioneringsontwikkeling in sterk veranderend internationaal concurrentieveld
- Advisering en begeleiding CEO Mc Cann Erickson Communicatie adviesbureau, o.a. overname strategie.


1995 – 1997 CEMC - Berenschot Interim Management (associé)
Commercieel Directeur Benelux a.i. Skala Home Electronics. Lid European Management Team
Verhuur- en financieringsconcepten voor huishoudelijke, elektronische apparatuur.
1994 – 1995 Multi Choice / FilmNet (nu Canal plus)
Directeur.
Marketing/sales en service organisatie voor betaal televisie producten en diensten.
Aantal medewerkers: 150. Omzet: € 45 miljoen. Stijging aantal abonnees van 150.000 naar 184.000. Vermindering verlies € 4,5 miljoen.

1984 – 1994 CSM Nederland
1990 – 1994 CSM – Redband Venco, Commercieel Directeur.
Marktleider in Nederland op het gebied van drop en suikerwerken, met merken als
1984 – 1990 CSM – De Ruijter, De Broodversierder, Commercieel Directeur.
Marktleider in Nederland in zoet broodbeleg.
1980 – 1984 Rowntree Mackintosh ( nu onderdeel Nestlé)
Marketing Manager.
Aanbieder van zoetwaren, met merken als Quality Street, KitKat, Rolo.
Introductie Lion candybar en herintroductie Bros chocolade.
1978 – 1980 Henkel Cosmetics
Product Group Manager.
Body en haircare producten, met de merken FA en Poly.
Ontwikkeling multi channel strategy drug en food
1974 – 1978 Smiths Food Group (nu Lays)
Product Manager.
Marktleider op het gebied van zoutjes/snacks.
Ontwikkeling Smiths Superchips.

Education

Certified Executive Interim Manager, universiteit Nijenrode - management opleiding, Ashridge U.K. - strategie, Porter - Finance, EMC Brussels - NIMA C.

2009 Intervisie, bureau Cocon

2008/09 Executive interim management course op Master niveau,
Nijenrode Business University: Certified Executive Interim Manager (CEIM)

1995 Register Marketeer (2008 Europees gecertificeerd)

Senior Management courses; Finance - EMC Brussels, Strategy – Michael Porter, Management – Ashridge U.K
Marketing en reclame opleidingen, onder andere NIMA C
Media trainingen

1971 - 1974 Hogere Textiel School (HTS)
Technisch/economische opleiding, afstudeerrichting; marketing.
1971 H.B.S. B

Skills

Integraal management - boardroom counseling - functional coach. (marketing) strategie - positionering - merkportfolio beleid, concepting

Languages

Nederlands - uitstekend
Engels - uitstekend
Frans - basis
Duits - basis

Other

2010 - heden Docent marketing Universiteit Nijenrode


Wat is je volgende stap; pro deo carrière coaching jong volwassenen
Lid van het Nederlands Instituut voor Marketing, NIMA Merkartikelengroep, Marketing Executive Center, Managers Netwerk Nederland, Nederlands Centrum voor Directeuren en Commissarissen.

Watersport en golf.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :