Flex Manager
De top 21217 Flexmanagers van Nederland
21217 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

general manager met commerciele inslag

general manager met commerciele inslag

Werkervaring interimmanager

Persoonskenmerken

Een strategische, resultaat- en doelgerichte directeur. Sterk in visie- en strategieontwikkeling en implementatie. Sterk in het conceptmatig denken. Belangrijkste competenties: visie, strategisch, commercieel, innovatie, resultaatgericht, coachend leidinggeven, samenwerken, besluitvaardig, sociabiliteit. Sterke focus op marketing, productontwikkeling, inkoop en sales.
Veel werkervaring binnen verschillende sectoren en tot op heden diverse successen geboekt.

Werkervaring


1998 – 2018 N.V. Deli Maatschappij
Holding met ca. 20 bedrijven. Actief in de handel in agrarische commodities (divested in 2007) en in hout en aanverwante materialen voor de bouw, tuinbranche en doe-het-zelf branche. Omzet ca. € 1.1 miljard in 2006.
Historie:
- Tot 2006 eigendom van Universal Tobacco Company
- 2006: management buy-out met ondersteuning van twee PE-bedrijven: Avedon (NIBC) en NPM.
- 2014 start exit-proces PE-bedrijven. Deli wordt opgedeeld in drie divisies t.b.v. de verkoop.
- 2015: Deli Building Supplies (o.a. Jongeneel, Heuvelman, RET, Astrimex) verkocht aan de PontMeyer Groep.
- 2016: NPM besluit Avedon uit te kopen en splitst Deli in Deli Home (o.a. JeWe-RET, Skantrae en Bruynzeel Home Products) en Deli Garden (o.a. Gouderak, Outdoor Life Group en Wood Vision)

2016-2018 Bruynzeel Home Products in de functie van statutair directeur
Bruynzeel, een A-merk in de Benelux is onderdeel van de Deli Home Group. BHP verkoopt insectenhorren en spiegelkasten (eigen fabriek in Kielce Polen met ca. 100 FTE) en garderobekasten op maat (eigen fabriek in Lekkerkerk met ca. 50 FTE). Daarnaast de verkoop van houten vloeren, deuren, badmeubels en douchecabines. Hoofdkantoor en showroom met ca. 40 FTE in Nieuwegein gesitueerd. Tevens een vestiging in Belgie met ca. 8 FTE. .
Prestaties
Strategisch plan ontwikkeld, overname de Graaf kasten en geintegreerd in Lekkerkerk, de commercie gereorganiseerd en in lijn gebracht met de twee andere bedrijven binnen de groep en een nieuwe strategie voor Polen ontwikkeld. Bruynzeel Home Products was al enkele jaren verlieslatend; weer winstgevend gemaakt. Ik heb per 1 maart 2018 ontslag genomen wegens verschillen van inzicht tussen mij en het bestuur van de holding.

2006 - 2016 RET Bouwproducten in de functie van directeur.
RET is een importeur/grossier van houten plaatmaterialen en aanverwante producten zoals gevelbekleding, interieurproducten en technical boards. Doelgroepen zijn hout- en bouwmaterialenhandels en houtverwerkende industrieën voornamelijk in Nederland maar ook in België en Duitsland. Ca. 50 FTE.


Prestaties
- Nieuwe visie en (marketing)strategie ontwikkeld en het assortiment verbreed met nadruk op eigen merkproducten en exclusieve contracten met fabrikanten waardoor de omzet sterk groeide, de winst verviervoudigde en RET minder afhankelijk werd van de commoditymarkt.
- Diverse concepten ontwikkeld zoals o.a.: gevelproducten.nl, RET-Interieur, bouwbrandwerend.nl en fibo-trespo.nl
- SAP (ERP) geimplementeerd.
- Diverse jonge mensen gecoached naar hogere functies waaronder mijn opvolger.

2013-2016 Crailo BV. Holding waaronder vallen Astrimex BV en Nivam BV.
In de functie van statutair directeur.
Astrimex BV in de functie van directeur.
Groothandel in systeemplafonds en wanden. Twee vestigingen inclusief productie-unit. Klantengroep bestaat uit montagebedrijven en bouwmaterialenhandels. Omzet ca. 60 FTE.

Prestaties
- Visie en (marketing)strategie ontwikkeld gebaseerd op een betere aansluiting bij de doelgroep en assortiment verbreed. Sales gereorganiseerd. Strategisch plan gemaakt om in België een vestiging te openen.
- Diverse jonge mensen gecoached waaronder mijn opvolger.
- Synergie tussen RET en Astrimex versterkt.

Nivam BV in de functie van directeur.
Plafondmontagebedrijf. Ca. 8 FTE. Bedrijf verkocht in 2015. (Geen core business.)

Prestaties
- Geherstructureerd om kosten te verlagen en kwaliteit te vergroten. Klaar gemaakt voor de verkoop.


2010-2016 Hillegersbergsche Gevelproducten in de functie van directeur.
HGPro is groothandel in gevelmaterialen zoals Trespa, Rockpanel
Eternit en diverse eigen labels. Ca. 10 FTE.

Prestaties
- Visie en (marketing)strategie ontwikkeld waardoor HGPro van een matig presterend bedrijf tot een zeer goed presterend bedrijf is getransformeerd.


2004 – 2006 Jongeneel B.V. in de functie van Commercieel Adjunct Directeur
Jongeneel is een filiaalbedrijf met 45 regionale houthandels. Naast hout
werden ook aanverwante producten verkocht zoals gevelbekleding, isolatie, droge afbouwmaterialen en shop-artikelen.
Samen met de algemeen directeur was ik onderdeel van een 2-koppig bestuur. Ik gaf leiding aan drie van de zes regiomanagers, de national account manager, de logistiek manager en de inkoopmanager plaatmateriaal (t.b.v. alle Deli bedrijven). Functioneel leiding gegeven aan de overige inkoopmanagers en de marketing manager.

Prestaties
- Sales managementstrategie ontwikkeld.
- Inkoopstrategie ontwikkeld.
- Verlaging voorraden met 10% bij verbetering service niveaus.
- Operationele kosten verlaagd door efficiency verbeteringen.
- Integratie van 4 overgenomen bedrijven (totaal 6 vestigingen).
- In twee jaar tijd zijn winst en rendement ca. 30% gestegen.

2001-2004 Jongeneel B.V. in de functie van Regiomanager Zuid Oost
6 vestigingen, ca. 85 FTE.

Ik was bottom-line verantwoordelijk voor regio Zuid Oost (6 vestigingen).

Prestaties
- De regio Zuid Oost is binnen drie jaar van de minst presterende regio omgevormd tot de best presterende door coaching van de managers, verbeterd commercieel beleid en verlaging van kosten en kapitaalbeslag. De posities van de vestigingen in hun regio's werd versterkt. Klantenbasis werd verbreed. Regiokantoor opgericht met centrale administratie, voorraadbeheer en logistiek(deels).
- Synergie tussen de vestigingen versterkt.
- Een nieuwe, succesvolle, vestiging in Den Bosch gestart
- Benoemd tot voorzitter inkoopcommissie plaatmateriaal
- Sales management mede-ontwikkeld incl. implementatie CRM-applicatie

1998-2001 Jongeneel B.V. in de functie van Vestigingsmanager te Eindhoven

Bottom-line verantwoordelijk voor de vestiging met een team van ca. 17 medewerkers (commercie, logistiek en administratie)

Prestaties
- Vestiging rendeerde al goed. Onder mijn leiding verdubbelde de winst en het rendement. De omzet steeg met 40%.
- Samen met business development een formule voor de afhaalklant ontwikkeld. Deze formule werd landelijk uitgerold.
- Samen met marketing een assortimentsboekje ontwikkeld.
- Positie van Jongeneel Eindhoven versterkt.
- De vestiging grootschalig verbouwd.

1992 - 1998 Marktkauf Nederland in de functie van inkoopmanager
Marktkauf was een dochter van AVA, een groot retailconcern in Duitsland. In 1992 besloot Marktkauf Duitsland te expanderen naar Nederland. Marktkauf had in Duitsland naast grote supermarkten incl. non-food ca. 60 grootschalige bouwmarkt en tuincentrumcombinaties. Een klein team werd in Nederland
belast met het zoeken naar vestigingslocaties en het openen van bouwmarkt en tuincentrumcombinaties. In 1999 werd Marktkauf Nederland verkocht aan KBB a.g.v. problemen met kapitaalbeslag in Duitsland. Er is wel geld verdiend aan het Nederlandse avontuur.

Verantwoordelijkheden
- Inkoop bij Nederlandse leveranciers.
- Assortimentsmanagement totale assortiment, logistiek, marketing.
- Behalen margedoelstellingen.
- Coördinatie Duitse leveranciers.
- Lid MT.

Prestaties
- greenfield operatie waarbij we binnen 6 jaar 8 grootschalige winkels
openden
- complete inkoop- en productmanagementafdeling opgezet en geleid
- assortiment bepaald in overleg met verkoopleiding waarbij alle Duitse assortimenten tegen het licht werden gehouden en zoveel mogelijk in Nederland ingevoerd. Aangevuld met Nederlandse leveranciers.
- Duits concept vertaald naar de Nederlandse markt.
- Ondanks relatief kleine volumes per artikel de marge doelstellingen behaald

1989 - 1992 Wickes Continental in de functie van Category Manager
Wickes was een dochter van Wickes PLC met 35 vestigingen in Nederland, België en Frankrijk (1 pilot vestiging). Wickes was een bouwmarktconcept met de nadruk op constructieve materialen. Later werd Wickes overgenomen door Intergamma.

Verantwoordelijkheden
- Inkoop en assortimentsmanagement van de groepen hout en bouwmaterialen (ca. 45% van de omzet) voor Nederland en België
- Behalen omzet- en margedoelstellingen

Prestaties
- Nieuw tuinhoutconcept ontwikkeld waarbij een aanzienlijke bruto winstbijdrage werd gegenereerd.
- Omzet- en margeverbetering gerealiseerd.


1985-1989 Wickes Continental In de functie van Vestigingsmanager Tilburg (ca. 2 jaar) en Den Haag (ca. 2 jaar)
Verantwoordelijkheden
- Managen van de vestiging.
- Behalen omzet- en winstdoelstellingen

Prestaties
- De vestiging Tilburg was in zwaar weer toen ik de leiding nam. Na enkele maanden zwarte cijfers.
- In Den Haag rendement sterk verbeterd.

1982 - 1985 Vroom en Dreesmann in de functie van Afdelingsmanager. Tevens
Midden Kader Opleiding gevolgd.

1979-1982 Diverse banen in de Verenigde Staten

Opleiding interimmanager

Opleidingen
VWO St. Odulphus Lyceum Tilburg: diploma behaald in 1979
Open Universiteit 1990-1993 Commerciële Bedrijfskunde (niet afgestudeerd)
Tias Business School 2008-2009 Master of Management and Organisation
Diverse cursussen en trainingen o.a.
Erasmus Executive Development Program
Financieel Management
Praktijkdiploma Bedrijfseconomie
Sales- en inkooptrainingen

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

visie, strategisch, commercieel, innovatie, resultaatgericht, leidinggeven, samenwerken, besluitvaardig, sociabiliteit, teambuilding, doelgericht

Talenkennis interimmanager

Nederlands en Engels vloeiend
Duits goed
Frans matig

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :