Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Programma manager, directielid, directeur

Programma manager, directielid, directeur

Werkervaring interimmanager

PROGRAMMAMANAGER, VANMEIJEL AUTOMATISERING (07): VanMeijel levert met 100 FTE software en IT consultancy aan de bouw sector in de Benelux. De operationele processen en de samenwerking binnen de organisatie waren niet op orde. De DGA vroeg mij een veranderprogramma op te zetten en dit te implementeren.
 Een totaalbeeld gecreëerd van de bestaande ideeën en plannen door uitgebreide gesprekken met hoger en midden management. De processen voor product management, product ontwikkeling en customer support opnieuw ingericht. In detail de invoering van de nieuwe werkwijzen begeleid en aangestuurd.

ALGEMEEN DIRECTEUR, AUCON INTERNATIONAL (05-06): Aucon leverde met 120 FTE software en IT consultancy aan de automotive markt in de Benelux en Duitsland. Door de snelle groei waren operationele processen niet op orde en de financiële positie precair. Aandeelhouder Kroymans Corporation vroeg mij het bedrijf onder controle te brengen met de DGA en de marktbenadering te verbeteren. (Nu onderdeel van VCD Automatisering)
 De financiële positie helder gemaakt en tijdelijk ook als CFO opgetreden. Daarna een breed veranderpro-gramma opgezet met midden en top management om de toekomst veilig te stellen. Uitvoering ter hand ge-nomen:
 Zwakke kanten van business model geëlimineerd en financieel gezond gemaakt.
 Strategie ontwikkeld waardoor Aucon kon overleven en groeien.
 Operationele processen grondig geherstructureerd, gericht op kwaliteit en financieel resultaat.
 Personeelsreductie doorgevoerd en Aucon rijp gemaakt voor fusie of overname.
 Amerikaanse partner aangezocht die bereid was strategische overname van Aucon te doen.

DIRECTEUR, NRE ENERGIE (04): Het leveringsbedrijf van NRE Energie (nu onderdeel van E.ON Benelux) levert stroom en gas aan 180.000 consumenten en zakelijke klanten. Het leveringsbedrijf (100 FTE, € 180M omzet) was niet voldoende voorbereid op de vrije markt en de liberalisatie van 1 juli 2004.
 In korte tijd alle zaken doorgevoerd die voor opereren in een vrije markt nodig waren. Richtte de organisatie op versterken van de concurrentiepositie en verkoopbaar maken van het leveringsbedrijf. Met MT een busi-ness plan met een ambitieus veranderprogramma voor de vrije markt opgezet.
 Front Office moest vele processen aanpassen en klantenservice op niveau houden.
 Knelpunten waren ontstaan in Back Office en namen toe. Meeste processen opnieuw laten inrichten.
 SAP-ISU implementatie voorbereid, waarbij processen opnieuw aangepast werden.
 Verkoop zakelijke markt gericht op bruto marge van elke deal.
 Inkoop van elektriciteit en gas versterkt met tools om risico’s en bruto marge te managen.
 Met MT een business plan met een ambitieus veranderprogramma voor de vrije markt opgezet
NRE was op tijd gereed en kon de opzeggingen en nieuwe klanten uitstekend verwerken. Aantal klanten slechts gering gedaald. Veranderprogramma overgedragen. Winst voor 2004 substantieel verhoogd

PROGRAMMA MANAGER BREEDBAND, AOL TIME WARNER (03-04): AOL (wereldwijd de grootste ISP) wilde de markt-positie van AOL CompuServe in Nederland versterken met ADSL. AOL had geen ervaring met nieuwe product introducties.
Doelstelling was daling ledental te stoppen en nieuwe leden te winnen voor breedband toegang en content. Marketing Plan ADSL opgezet. Alle zaken nodig voor marktintroductie van CompuServe ADSL gepland, uit-gevoerd en/of aangestuurd. Klantprocessen aangepast, van E-selling tot customer care. Externe vendors Tiscali en KPN aangestuurd. AOL kon de groeidoelstellingen voor 2004 realiseren dankzij dit programma.

MARKETING QUICKSCAN, DIGITENNE (03): De directie wilde marktaandeel verwerven ten kosten van de kabelaars, maar vond de huidige marketing plannen en strategie onvoldoende. Digitenne maakt sinds 2004 deel uit van KPN.
 In een korte scan heb ik de knelpunten en verbeterkansen voor de marktbewerking met Digitale TV geïdenti-ficeerd.

VP BUSINESS DEVELOPMENT, BAAN (02): De Management Board wilde de positie van het ICT bedrijf Baan (nu on-derdeel van Infor) in het indirecte partnerkanaal ver¬sterken, om opnieuw omzet te genereren bij het MKB.
 Programma opgezet en geleid om marktpositie van Baan bij middelgrote bedrijven wereldwijd te verbeteren::
 Inventarisatie van Baan’s wereldwijde global best practices en concurrentie.
 Plan van aanpak opgesteld om in EMEA, Azië en de VS de concurrentiepositie in de mid-market via het partnerkanaal te versterken.
 Wereldwijd Introductieprogramma geleid met een global team, om new business te genereren op basis van de laagste Total Cost of Ownership voor de klant.

ALGEMEEN DIRECTEUR, PECOMA (00-01): Raad van Advies vroeg mij deze ICT detacheerder en consultant met 400 FTE te professionaliseren, te herstructureren en operationele verbeteringen door te voeren,opdat de verkoop-kansen voor aandeelhouders zouden stijgen. Eén der aandeelhouders had zich teruggetrokken als algemeen directeur, maar wilde toch nauw betrokken blijven.
 Breed gedragen verbeteringsprogramma opgezet met midden en top management.
 Veranderprogramma aangestuurd waardoor vele bedrijfsprocessen werden gestroomlijnd en planning en control pro¬cessen verbeterden.
 Nieuwe strategische en operationele visie gedefinieerd met een groot operationeel verbeteringspotentieel.
 Nieuw management team samenge¬steld en organisatie structuur aangepast.
 Overdracht aan opvolger in vaste dienst goed kunnen uitvoeren.
Pecoma zijn positie consolideren en zich sterker in de gekozen doelmarkten positioneren.

Programma Manager Internet, ESSENT (00): De Raad van Bestuur wilde van Essent een klantgerichte onder-neming maken en het Internet zou een cruciale rol spelen. Een E-business strategie moest snel worden ingevoerd voor de gehele onderneming.
 De aanwezigheid van Essent op het Internet in aantal fasen gerealiseerd:
 Essent-breed E-Business concept opgezet en buy-in verworven van Raad van Bestuur en divisie directeu-ren.
 Corporate Cyberteam opgezet om website te bouwen en te onderhouden.
 Met de nieuwe Essent Retail organisatie een passende website opgezet
 Alle Essent onderdelen in staat gesteld de eigen customer service en klantprocessen te verbeteren met gebruik van de Essent website.

MANAGER @HOME, ESSENT KABELCOM (99): Raad van Bestuur van Essent (eerst Edon) wilde in korte tijd breed-band Internet via de kabel introduceren, een ISP opzetten en de substantiële investe¬ring in het kabelnet zeker stellen. Er was een financieel- en technisch plan en een datum voor de marktintroductie, maar geen organisatie.
 Onder hoge tijdsdruk een com¬plex programma uitgedacht, uitgewerkt en de mensen aangetrokken van bin-nen en buiten de Essent organisatie om in het tijdelijke programmabureau te functioneren:
 Technologie voor Internet via de kabel, provisioning, billing en customer care geïmplementeerd
 Samenwerking en aansturing van externe leveranciers en partners in goede banen geleid.
 Marketing en sales van Internet toegang en content opgezet in Oost Nederland, via nieuwe kanalen.
 Financiële effecten van de investering en ROI in kaart gebracht voor de Raad van Bestuur.
 Business Unit neergezet die tijdens de introductie en na daarna als ISP ging functioneren binnen Essent.
 Sterke concurrentiepositie opgebouwd door excel¬lente klantenservice.
 Goede bewaking en beheersing kosten en kwaliteit van interactie met klanten.
 Overdracht aan bestaande Essent Kabelcom organisatie eind 1999.
Essent Kabelcom kon hierdoor marktleider worden in 2003 en 2004.

MANAGER NEW BUSINESS DEVELOPMENT, VODAFONE (97-99): De onderneming (toen nog Libertel) was twee jaar oud en de mar¬keting functie had nog onvoldoende professionele diepte en slagkracht. Drie nieuwe toetre¬ders kon-digden zich aan. New Business moest worden omgevormd van technology-driven naar market-driven.
 In opdracht van de Groepsdirectie en aantal marketing afdelingen opgezet, geleid en daarna overgedragen aan managers in vaste dienst.
 New Business Develop¬ment ontwikkelde proposities en marketing plannen voor nieuwe diensten
 Marktonder¬zoek bracht de markt in kaart met traditionele en innovatieve onderzoeksmethoden.
 Churn Management werd opgezet op basis van complexe systemen en analyses, gekoppeld aan het FO.
 Strategisch Planning met alle sleutelspelers uit de Libertel organisatie.
 Data Warehouse op basis van alle gespreksgegevens om marketing te helpen de markt te analyseren.
Door het professionalisme van deze afdelingen werd de concurrentiekracht in de zakelijke- en consumen-tenmarkt aanmerkelijk versterkt. Ook betere samenwerking tussen sales en marketing bewerkstelligt.

Opleiding interimmanager

ING:

 Universiteit van Amsterdam:  Doctoraal Bedrijfseconomie (66-72)
 University of Michigan, Ross School of Business:  MBA in International Marketing (72-74)
 GE Management Institute, Crotonville:  Advanced Marketing Management (87)


Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :