Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Financieel directeur

Financieel directeur

Werkervaring interimmanager

Ervaring

Januari 2003 – augustus 2003 Financieel Directeur AstraZeneca BV, pharma industrie.

- Eindverantwoordelijk voor de financiële administratie en management rapportage.
- Opstellen van jaarrekening 2002.
- Coördinatie van strategisch review, 5-jaars business plan.
- Implementatie van SAP R3 (FICO) en tegelijkertijd het overbrengen van administratieve activiteiten
naar een shared service center.
- Implementatie van AO/IC gebaseerd op de nieuwe structuur.
- Informatie analyse van de vereiste management rapportage.
- Ontwerp en implementatie van SAP Business Warehouse.
- Opzetten van concept SLA met shared service center.
- Afronding van harmonisatie van pensioenfondsen.

Januari 2002 – januari 2003 Financieel directeur Vastgoedbeheer maatschappij ( 400 FTE’s)
DynamisABC Vastgoedmanagers BV
- Eindverantwoordelijk voor de financiële administratie van werkmaatschappijen en holding consolidatie.
- Opstellen van een business recovery plan - herstructurering
- Oplossen van administratieve achterstanden
- Opstellen van jaarrekening 2000 en 2001
- Centralisatie van administratieve activiteiten, huur en SSK administratie
- Reorganisatie van administratieve afdelingen van werkmaatschappijen
- Invoering van AO/IC
- Werving en selectie financiële medewerkers
- Harmonisatie pensioen regelingen
- Opzetten van treasury afdeling
- Overleg met opdrachtgevers betreffende afhandeling financiële achterstanden
- Implementatie van management informatie systeem, inclusief planning en control sturingsindicatoren.
- Opzetten van centraal ICT beleid en afdeling, optimalisatie en integratie van systemen.
- Overleg met banken, verzekeraars en VpB.





Jan 2001 – December 2001 Managing Director TRIGON BV., een consultancy bedrijf op het gebied van Business-, Competitive- en HRM Intelligence, met een sterke ICT competence.

- Verantwoordelijk voor financieel, commercieel, en inhoudelijke beleid, rapportage aan DGA.
- Opzetten en implementatie van strategisch beleid.
- Verantwoordelijk voor HRM beleid, opzet arbeidsvoorwaarden en beoordelingssysteem ,werving en
selectie van consultants.
- Herstructurering van juridische vennootschapstructuur.
- Eindverantwoordelijk voor projectvoorstellen en project contracten.
- Coördinatie van en verantwoordelijk voorovername van een consultancy bedrijf, volledige due
diligence.
- Opstellen van businessplan en budget.
- Coaching interne consultants, externe opdrachtgevers
- Projectverantwoordelijk van grote opdrachten

Juli 2000 – jan 2001 Finance & Investor Relations Manager KLM NV. ( ad interim ).
Rapporterend aan CFO.

- Opzetten en coördinatie van due diligence betreffende fusie van KLM’s Engineering & Maintenance divisie met United Technology Cooperation, USA .
- Data room onderzoek vanuit KLM, financieel en fiscaal.
- USGAAP omzetting van financial statements.
- Harmonisatie van accounting principles tussen KLM en UTC.
- Opzetten van harmonized financial statements, waarderingsbepaling van inbreng van fusie partners
- Coördinatie van verkoop van KLM Cargo Service Center.
- Relatiemanagement tussen KLM en banken.
- Management van dagelijkse relaties met beursen.
- Analyse van financiële marktontwikkelingen.
- Concurrentie analyse

1999 november – juni 2000 werkzaam als Directeur TAS-ISMS Consultancy BV. ( Ad Interim )
rapporterend aan Raad van Bestuur TAS te Baarn.

- Verantwoordelijk voor het opzetten van een ICT consultancy divisie binnen de TAS- organisatie.
- Opzetten en uitbreiden van een efficiënte consultancy organisatie, inclusief back office en HR beleid.
- Specificeren van competentie profielen en functie omschrijvingen.
- Opzetten van speerpunt activiteiten, nieuwe produkten en diensten, commerciële positionering, PR en
promotie activiteiten.
- Opbouw van een evenwichtige organisatie, werving en selectie van consultants.
- Opzetten van een interim management activiteit in samenwerking met partner.
- Opzetten en begeleiden van seminars, cursussen.
- Inventarisatie en coördinatie van consultancy activiteiten binnen de TAS organisatie.
- Relatiebeheer bestaande en nieuwe accounts.
- Nieuwe accounts verkrijgen.
- Bepaling van strategie voor de consultancy divisie, inhoudelijk en commercieel.
- Dagelijkse operationele leiding van de consultancy afdeling (40 FTE’s).
- Omzet en winst verantwoordelijkheid.
- Management coaching activiteiten.
- Stuurgroep lid bij verschillende grote klanten.
- Rapportage aan Raad van Bestuur, financieel en commercieel.

-3-


1999 april – oktober werkzaam als interim manager geassocieerd met PricewaterhouseCoopers Manager Afd.Planning & Control van Amvest BV.

- Opzetten en optimaliseren van de afdeling Planning & Control, inclusief werving en selectie medewerkers.
- Voorbereiding mogelijke beursgang, partnerships.
- Analyse van marktinformatie en opzetten uitgangspunten voor businessplan.
- Opzetten van betrouwbare management rapportage over de performance van de vastgoed
portefeuille en van de voortgang, kwaliteit en kosten van nieuwbouw projecten.
- Opzetten en onderhoud van Balance Score Card.
- Coördinatie van contacten met Taxateurs en rapportage naar ROZ/IPD
- Financiële maand & kwartaal rapportage, betreffende ontwikkeling en exploitatie.
- Het opzetten en invoeren van procedures en interne controles, met het oog op een beursgang.
- Invoeren van Business Intelligence systeem, bepaling van Key Performance Indicators ( Cognos ).
- Opzetten en beoordelen van investeringsvoorstellen, lid van het MT team
- Projectlid van het SAP implementatie team, verantwoordelijk voor blauwdruk.


1999 april – december opdracht bij een investerings bedrijf, betreft consultancy
t.a.v. financierings konstrukties

- Advies, cq. studie naar investerings kansen met optimale financierings mogelijkheden.
- Concurrentie onderzoek, analyse van marktinformatie en trend analyse.
- Fiscaal onderzoek


1992 tot maart 1999 - werkzaam bij PolyGram International Music BV, gevestigd te Baarn

Functie : Director Corporate Services, rapporterend aan CEO en CFO.

Verantwoordelijkheden:

Naast de operationele activiteiten, een groot aantal projecten ingevoerd ook buiten het operationele
vakgebied, functionerend in een matrix organisatie en op internationaal gebied.
Nadruk op projectmatige en financiële-, IT-, en real estate activiteiten
Een functie met budgetverantwoordelijkheid en middels externe benchmarking eveneens
resultaatverantwoordelijk
Lijn management van een holding divisie van 120 medewerkers.

Operationeel

- Beheer van international real estate
- Verantwoordelijk voor administratie en consolidatie van verschillende BV’s.
- Opzet van financieel consolidatie stelsel, inclusief procedures.
- Internationale verwerking en administratie van artist royalties en copyrights, omzet 1 miljard Gulden.
- Optimalisering van fiscale artiesten betalingen.
- Internationale Administratieve en Product Standaardisatie, kwaliteitsborging .
- Afhandeling van audit opmerkingen, juridische afhandeling.
- International procurement.




Projectmatig, gebaseerd op kosten / baten analyses:

- Resultaat verantwoordelijk voor verschillende projecten.
- Kosten reducties middels reorganisaties en invoering van veranderings processen.
- Kosten rapportage en opvolging instellen ( SAP – ABAP toepassing ).
- Workflow proces en systeem ingevoerd.
- Optimaliseren, verzakelijking van bedrijfs processen en cultuur.
- Holding structuren onderzoek.
- Commercialisatie van hoofdkantoor activiteiten, “business units” opstelling.
- Ontwikkeling en implementatie van internationale en logistieke systemen.
- Projectleider van Real Estate Team van Universal en PolyGram.
Naast het opzetten van een wereldwijde Real Estate database, tevens de uitvoering van de integratie
van de kantoren van beide maatschappijen, kantoren afstoten en nieuwe kantoren bouwen of huren.
Sale en lease back constructies opgezet .
- Real Estate department opgezet, strategie en planning, facility management.
- Ontwerp, aanbesteding en bouw van drie kantoren in Nederland.
- Sloop van fabriek en verkoop van vervuilde grond en grondwater
- Migratie van systemen van Baarn naar mainframe in Hannover, afbouw mainframe in Baarn.
- Migratie van applicaties van een Adabas naar een Oracle omgeving.
- Outsourcing / Outtasking van systeem ontwikkel- en onderhouds aktiviteiten.
- Projectleider inkoop project ( automatisering ) van CD fabrieken ( SAP applikatie)
- Scanning projekt, digitalisering van groot archief.
- Opstellen van handboeken, gebruikmakend van CD-ROM technieken.
- Opzetten van website
- Automatisering: ontwerp, ontwikkeling, implementatie en onderhoud van systemen.
- Personeelsbeleid
- Corporate Real Estate strategie en management van PolyGram , portefeuille 800 MDfl.(boekwaarde).
- Facility management beleid opzetten en implementeren.
- Onderhandelen en afsluiten van huur - en koop contracten van onroerend goed, internationaal.
- Onderhoud van extern netwerk van banken, investeerders en onroerend goed instellingen
- Secretariaat van NV, onderhoud juridische structuur en relatie met Nederlandse aandeelhouders.

1986 - 1992 - werkzaam bij Kuwait Petroleum ( Q8 ) in Rotterdam, Brussel, Kuwait en London.

Functie : Financial Director Benelux

Verantwoordelijkheden:
Werkzaam in een matrix organisatie, operationele- en projectmatige activiteiten hebben betrekking op verschillende organisaties , waardoor communicatie een belangrijk onderdeel vormde van het totale proces. Verantwoordelijk voor Europese treasury en investeringen, naast de operationele financial
accounting werkzaamheden. Specifieke opdrachten verricht voor aandeelhouders.
Operationeel

- Accounting, nationale en internationale rapportage - tot en met het jaarverslag.
- Treasury voor Europa .
- Management informatie, opzetten van Businessplan en opvolging van resultaten.
- Rapportage aan aandeelhouder.
- Inkoop van goederen en diensten.
- Fiscale aangiften, contacten met Inspecteur.
- Automatisering.
- Personeelsbeleid en Bestuurslid van pensioenfonds.
- Salaris administratie en Verzekeringen
- Secretariaatvoering voor aandeelhouders
- Facility management, marketing en raffinaderij.

Projectmatig
- “Beneluxatie” van activiteiten,integratie en re-organisatie van BNL afdelingen.
- Opzetten van een nieuwe Benelux organisatie, met financiële en juridische struktuur..
- Coördinatie van integratie projecten.
- Huur nieuw kantoor, inrichting en verhuizing.
- Opzet van thuiswerken ingevoerd.
- Benelux rapportage systeem betreffende kosten versus budget en versus vorig jaar.
- Nieuwe opzet van businessplan .
- Fiscale en juridische structuur opgezet voor Europese investeringen van Kuwait.
- Coördinatie van investeringen in Europa opgezet vanuit Luxemburg.
- Aanschaf nieuw mainframe en migratie van systemen
- Integratie van systemen en implementatie van nieuw financieel systeem.
- Audit activiteiten.
- Opzetten en beoordeling van investerings voorstellen.
- Bodemverontreiniging raffinaderij onderzoek.

1980 - 1986 - werkzaam bij Esso Nederland BV te Den Haag en London (Esso Europe).

Funktie : Corporate planner: marketing, raffinaderij en aardgas.

Verantwoordelijk voor het opzetten, coördineren en presenteren van:
- Economic and Energy outlook.
- Business plan.
- Budget.
- Externe presentaties.
- Concurrentie analyse.
- Marktonderzoek.

Functie : Management Informatie Raffinaderij.

- Opzetten operationeel kostenbudget voor nieuw raffinage proces.
- Opzetten van onderhouds budget.
- costcontrol van grote projecten
- Opzetten van Capital budget.
- Coördinatie van Businessplan raffinaderij.
- Audit op projecten en leveranciers.
- Analyses en optimaliseren van bedrijfs processen op organisatorisch gebied.
Funktie : Treasury, staff analyst.

- Cash management.
- Investerings voorstellen beoordelen.
- Lease constructies, cq. procedures opstellen.
- Inkoop contracten beoordelen.
- Leveranciers beoordelen, qua financiële en management capaciteiten.
- Studies voor pensioenfonds.
- Voorbereiding van verkoop Asfalt fabriek.

Functie : Controllers department.

- Management van een team van 4-8 medewerkers.
- Management informatie, maandelijkse rapportage aan directie en London hoofdkantoor.
- Invoering binnen Benelux van logistiek systeem betreffende aanvoer van ruwe olie.
- Projectlid van team verantwoordelijk voor de invoering van nieuw General Ledger.
- Invoering van nieuwe, geautomatiseerde kosten en baten analyses.
- User end computing ingevoerd.



Opleiding interimmanager

Opleiding

Doctoraal Bedrijfskunde Technische Universiteit Twente.
Baccalaureaat Werktuigbouwkunde Technische Hogeschool Twente.
Cursussen op gebied van Management, Finance, Treasury, Organisatie, ICT en Real Estate.




Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Management van professionals
Crisis management
Optimalisatie van financiele afdelingen

Talenkennis interimmanager

Nederlands., Engels, Duits en Frans

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :