Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim management

Interim management

Werkervaring interimmanager

Vanaf april 2001: Triple G, zelfstandig ondernemer in Verbetermanagement.
Optimaliseren bedrijfsprocessen(efficiency verbeteringen en kosten/baten vraagstukken),
Interim-management, veranderingsmanagement, project,- en onderhoudsmanagement.



Projecten/opdrachten/ervaring

Opdrachtgever: Bollegraaf Recycling Machinery, Appingedam (April 2007 – oktober 2007).
Functie: Interim Directeur Operations
Operationele verantwoordelijkheid voor totale productie(130 fte, bestaande uit; fabricage, werkvoorbereiding, Engineering, R&D, Bedrijfsbureau, logistiek en Inkoop.
Opdracht betreft naast operationele zaken een cultuur,- en procesverandering te implementeren.
Resultaten; eilanden samengevoegd, communicatie tussen afdelingen, strategische functies neergezet, organisatie wijzigingen(personeel en structuur) en projectmanagement ingevoerd.
Systemen; Axapta(ERP), Sofon, Solid Edge
Per 1-9 inwerken/overdracht aan opvolger(vast dienstverband).


Opdrachtgever: Siemens Nederland, Assen (Stork GLT- NAM) (april 2005 – januari 2007).
Functie: 1e opdracht tot 1 september; Interim manager Construction & Commissioning Siemens
voor Stork GLT(NAM).
Algemeen: Siemens is verantwoordelijk voor het installeren en onderhouden van de complete compressor trein(23 MW VSDS Elektromotor(Siemens), magnetic bearings(Waukesha Engeland) en compressor(Siemens Turbo Machinery) op de NAM gas locaties(29 stuks).
Operationeel en budget verantwoordelijk voor de Construction & Commissioning activiteiten voor alle renovatie clusters van de NAM(operationeel aansturen van 15 Fte).
2e opdracht; vanaf 1 september; Business Support Manager. Focal Point voor Siemens Nederland(SNL). Opdracht betreft het verbeteren van de bedrijfsprocessen tussen SNL en Waukesha(Engeland); procedures, financieel, contracten/KPI, organisatie, communicatie en informatie. Daarnaast coaching Maintenance manager mbt resultaatverplichting, werkwijze, financiële processen e.e.a. in relatie met NAM.
3e opdracht; vanaf 1 december; Interim Maintenance manager. Wegens vertrek huidige manager wordt interim de positie waargenomen. Veel aandacht wordt gegeven aan het op orde brengen van de organisatie, daar werkprocessen ineffectief verlopen. Optimalisatie van de operationele werkstroom en financiële afhandeling van lopende projecten. Daarnaast dagelijkse operationele aansturing aan 20 Fte.
4e opdracht; vanaf 1 januari. Opzetten/splitsing Maintenance organisatie in 2 aparte bedrijven en operationele aansturing afdeling maintenance.
Door de grote hoeveelheid aan ongeplande shutdowns is in 2006 veel aandacht besteed aan structurele oplossingen als operationeel/project manager.
Overige activiteiten; coaching/ondersteuning general manager, selectie,- functioneringsgesprekken en personeelsaanname.


Opdrachtgever: Eekels TBI Techniek, Kolham (mei 2004 – maart 2005).
Interim manager directie, functioneel leidinggeven aan 15 Fte.
Probleemstelling: In de huidige werkwijze zijn knelpunten ontstaan op het gebied van de beheersbaarheid in het proces van ontwerp, productie en uitvoering, zoals; werkstroombeheer, structuur en projectmanagement, wat resulteert in projectoverschrijdingen.
Oplossing; Inventarisatie bestaande werkwijze op basis van interviews en knelpuntenanalyse wat resulteerde in een plan van aanpak, met 20 aandachtspunten. Hieruit zijn 10 projecten geselecteerd die met verbeterteams zijn aangepakt en opgelost. Hierbij zijn pragmatische verbeteringen doorgevoerd op o.a.; Calculatie, engineering, inkoop, planning en logistiek, productie, kwaliteitszorg en projectmanagement.

Realisaties:
Verbetering uniformiteit in de aansturing van projectmanagement(projectplan met tijd, geld, middelen, communicatie, risicomanagement en HSEW).
Kwaliteitshandboek verbeterd door invoering van processchema’s per afdeling(input-proces-output en verantwoordelijke taken).
Engineering vereenvoudigd door invoering van Reengineering en systeemcode’s(black box), waardoor meer standaardisatie wordt bereikt, met als gevolg dat projecten sneller gerealiseerd kunnen worden.
Vereenvoudiging databeheer voor calculatie en werkorder nummering volgens systeemcode.
Invoering overall planning, capaciteitsplanning en persoonlijke planning, waarmee onderhanden werk, capaciteit en tijdrealisaties beter bewaakt worden en binnen budget worden gerealiseerd.
Vereenvoudiging procedure voor bestellen, afroepen en leveranties van materialen(systemen; Exact en AutoCAD ELD).

Vanaf september als interim hoofd Engineering bestaande functionaris vervangen om verbetertrajecten te realiseren en te borgen. Overige activiteiten; coaching en Time management afdelingshoofd en hoofd engineering, selectie,- en functioneringsgesprekken, personeelsaanname en opstellen competentie profielen.

Opdrachtgever: Toeleveringsbedrijf in Drachten (Jan. 2004).
Functie: Adviseur(directie) strategisch beleid.
Het bedrijf manifesteert zich sterk op de buitenlandse markt voor levering van complete pakketten voor agrarische bedrijven. Een groot gedeelte van de productie vind nu plaats in het buitenland.
Probleemstelling: Door de complexiteit van de diverse materiaal pakketten vind een deel van de productie en logistieke handeling nog in Nederland plaats, hetgeen kostenverhogend werkt.
Oplossing betreft het compleet overhevelen van productie en logistieke handelingen naar het Oostblok. Door andere wijze van organiseren, structuren en standaardiseren van materiaalpakketten is dit mogelijk en wordt een belangrijke kostenvoordeel behaald.


Opdrachtgever: GGD Groningen (maart 2003 – okt. 2003).
Functie: Interim projectmanager.
Opdracht: Verbeteren werkprocessen binnen jeugdgezondheidszorg, Project JIB.
De GGD wil een veranderingsslag qua werkwijze doorvoeren binnen de jeugdgezondheidszorg voor 25 teams. Voorafgaande aan de verandering zijn hiervoor een 3 tal pilots gestart om ervaringen op te doen.
Probleemstelling betrof een inefficiënte werkwijze, wat resulteerde in een hoge administratieve werkdruk, tijd problemen en mismatch met bestaande ICT systemen.
Uitvoering: Middels 3 verbeterteams op basis van werkstroom analyses de probleemstelling en knelpunten helder gemaakt en opgelost, resulterend in een uniforme werkwijze, welke breed is geïmplementeerd. 20-tal verbetervoorstellen geïnitieerd, waardoor het werkproces is vereenvoudigd.


Opdrachtgever: Stork GLT(NAM) (Mei 2002 – maart 2003).
Functie: Interim Hoofd Operations Support & Maintenance(Stork Maintenance Management).
Opdracht: De forse toename van modificaties en budgetoverschrijdingen, maakte het noodzakelijk dat er strakker werd gestuurd op toegevoegde waarde en resultaatverantwoordelijkheid. Daarnaast diende de samenwerking tussen de partners; Stork Maintenance Management, Jacobs Engineering, Yokogawa en Siemens te worden verbeterd.
Projectleider voor maintenance en engineering voor alle modificaties m.b.t. renovatie 29 aardgasclusters in Oost Groningen(€ 2.000. K). Budget verantwoordelijk voor renovatie alle SGLT aardgasclusters.
Administratieve organisatie(AO): Alle projecten en modificaties > 200 stuks zijn volgens een risico matrix beheersbaar en meetbaar gemaakt. Als projectleider het teamproces begeleid en stuurinformatie geïnitieerd. Resulterend in een resultaatgerichte samenwerking.
Secundaire activiteiten: Urenregistratie systeem en urenverantwoording vereenvoudigd en het optimaliseren en vereenvoudigen van werkprocessen en NAM procedures (Audit proof maken).
Systemen; Matrix, CDW(Cluster Data Warehouse) en SAP PM 4.6c

Opdrachtgever: Essent Netwerk Noord te Groningen (Dec. 2001 – mei 2002).
Functie: Interim Onderhoudsmanagement.
Opdracht: Ontwerp en implementatie onderhoudsconcepten voor middenspanning.
Uitvoering: Opdracht betrof een veranderingsproces te implementeren voor een andere wijze van onderhoud aan installaties in Noord en Oost Nederland. Op basis van de FMECA(Failure Mode Effect and Criticality Analyses) en RCM(Reliability Centered Method), het Toestand Afhankelijk Onderhoud(TAO) ingevoerd.
Met verbeterteams veranderingsprocessen begeleid en ingevoerd op meerdere locaties in Noord en Oost Nederland. Resultaat: Hoge acceptatiegraad en onderhoudsconcepten geïmplementeerd.
In samenwerking met de KEMA een risicomanagement cursus opgezet volgens de FMECA methode, voor 30 tal engineers en projectleiders.
Implementatie inspectieregistratie met faalcodetabellen in handheld(IDESTA versus SAP PM 4.6)
Benchmarking opgestart met Essent Netwerk Zuid(synergie en leren van elkaar).
Definiëring KPI’s als dashboard voor de besturing van de organisatie
Invulling en ondersteuning gegeven aan SLA(Service Level Agreement) tussen Asset en Operations.

Opdrachtgever: Bos Agra Service te Bedum (Nov. 2001 – huidig, op afroepbasis).
Functie: Adviseur(directie) interne en externe organisatie.
Opdrachten: Optimalisatie begroting, planning en interne werkprocessen van productiemachines. Contract voorbereiding(risicoanalyse en SWOT methode) en onderhandelingen met Suikerunie. Op basis van kwalitatieve en kwantitatieve risico analyses de risico’s inzichtelijk gemaakt en op basis hiervan strategie uitgezet. Commerciële onderhandelingen(contract, voorwaarden, prijzen) uitgevoerd met marktpartijen.
Actief betrokken geweest bij selectie,- en aanname proces voor een nieuwe bedrijfsleider.
Tot op heden(2007) Jaarlijks actief betrokken bij contract onderhandelingen met Suikerunie.

Opdrachtgever: ECS, Paneermeelfabriek, Geldermalsen. (Dec. 2001 – mei 2002).
Functie: Interim opdracht kostprijsmodel implementeren.
Opdracht: De marges op de producten was onbekend. De opdracht betrof het implementeren van een kosten begrotingsmodel voor product marge berekeningen op basis van procesanalyses en HACCP norm.
Resultaat: Eenvoudig rekenmodel in Excel gebouwd en geïmplementeerd op basis van vaste en variabele kosten.

Opdrachtgever: Mecha Controls B.V. Assen (Nov. 2001 – Dec 2001).
Functie: Interim management contracting.
Opdracht: Risico inventarisatie NAM contract.
Op basis van kwalitatieve en kwantitatieve risico analyses de risico’s inzichtelijk gemaakt en op basis hiervan strategie uitgezet voor onderhandeling met NAM.


Werkgever: NV Nederlandse Gasunie, Groningen (1996 – Nov. 2001).
Functie: Senior Rotating & Static Equipment,-/Maintenance Engineer. Bedrijfsvoering
Bedrijfskundig adviseur, Troubleshooter en Maintenance Engineering.
Projectleider voor Rotating en statisch equipment voor heel Nederland.
Het implementeren van Total Cost of Ownership(europa en USA) en het ontwikkelen en verbeteren van praktische beheers, - uitvoeringsplannen voor onderhoud aan installaties als projectleider/voorzitter. Ontwerp en implementatie onderhoudsstrategieën volgens FMEA methode(Failure Mode Effect Analyses) geïmplementeerd. Troubleshooter/intermediair voor technische knelpunten.
(Inter)nationaal projectleider OEM(Original Equipment Manufacturing)
Internationaal implementeren Supply Chain management. 50% kostenreducties gerealiseerd(win – win situatie, opdrachtgever versus leverancier). Internationaal begeleiden kostenbegrotingen voor nieuwe gastransport locaties. Als auditor bedrijfsvoering doorgelicht.
Begeleiding implementatie SAP R3/PM in bedrijfsvoering(procesbegeleiding, structuur, specificatie en testen).
Commerciële ondersteuning bij strategisch inkoop; bedrijfsselecties, prijsonderhandelingen en contracting. Ontwikkeling en implementatie strategische voorraden(opzetten beleid en uitvoering) centraal magazijn in samenwerking met inkoop.

Werkgever: NV Nederlandse Gasunie, Groningen (1994 – 1996).
Functie: Senior Begroter voor civiele en werktuigbouwkundige projecten. Afdeling Nieuwbouw
Opdrachten: Begroten nieuwbouw aanleg van gastransport leidingen, stations en compressorlocaties (CLIPS begrotingssysteem).
Proces analyses in het veld van: kosten, doorlooptijden en inzet van mens, materieel en materiaal bij aannemers(KOOP, HAK, NBM). Op basis hiervan kostprijsmodellen en begrotingsdatabase opgezet.
Commerciële activiteiten: Begeleiding aanbestedingen met aannemers en overheid op het gebied van prijs/budget onderhandelingen, meer,- minder werk en contracting.

Werkgever: NV Nederlandse Gasunie, Groningen (1990 – 1994).
Functie: IT Projectleider, afdeling Gasunie Research.
Opdracht: Implementatie Research en management informatie systeem.
Plannen, kostenbewaking en managementinformatie in WP5/Artemis, SAP R/2 en Primavera.
Activiteiten; specificaties maken, systeemontwerp, systeemtesten, cursus schrijven/geven aan 80 gebruikers op HBO/Ac niveau en later het totale functionele systeembeheer.
Commerciële activiteiten; onderhandelingen en leverancier selectie. Promoten systeemgebruik aan interne klanten.

Werkgever: AKZO SALT & Basics Chemicals, Delfzijl. (1988 – 1990).
Functie: Project Planner voor shutdowns.
Opdracht: Plannen en coördineren van shutdowns en projecten(Artemis 2000).
Voorzitter projectteams. Projectleiding over 200 mensen en intermediair voor productie en aannemer over prijsonderhandelingen.

Werkgever: Fokker Special Products(FSP), Hoogeveen. (1985 – 1988).
Functie: Bedrijfskundige
Opdrachten: Optimalisatiestudies productieprocessen, d.m.v.; arbeidskunde. Optimalisaties van lay-outs en logistieke processen, efficiency studies, investeringsvraagstukken en kosten/baten analyses.

Werkgever: Cono Industrie Groep(CIG scheepsbouw), Groningen (1980 – 1985).
Functie: Werkvoorbereider en ad-interim wegens ziekte; verkoper en planner.
Opdrachten: Productie voorbereiding scheepsbouw delen. Verkoopondersteuning (Nederland en Duitsland). Planning productie en voortgangsbewaking.

Opleiding: Diploma:
1970 – 1974 LTS metaal/autotechniek Ja
1974 – 1979 MTS werktuigbouwkunde Ja
1979 – 1980 Dienstplicht luchtmacht 323 squadron Leeuwarden nvt
1990 – 1995 HTS werktuigbouwkunde/energietechniek(avondstudie) Ja

Gevolgde cursussen:

1981 – 1985 PBNA kostprijsberekeningen
1985 - 1989 VOA 2, Bedrijfskundig analist
1989 - 1990 Planningstechnieken, Artemis(2000) Metier PC planning
1991 Technieken voor testen van PC software, ISES International
1993 Presentatievaardigheden, adviesvaardigheden, Gasunie
1994 Contracting course voor Auditors, Esso Breda
1995 Div. congressen/seminars onderhoudsoptimalisaties(RCM, TPM)
1996 - 1999 10 - tal cursussen op het gebied van Gasturbine Engineering(Solar, Rolls Royce, Cooper, GE) in USA en Engeland
1999 NVDO; onderhoudsconcepten(RCM, TPM)
1999 SAP R/3 PM automatiseringsmodule
1999 Windows ’97 applicaties gevorderd(Word, Access, Excel, Power point)
2000 FMEA(Failure Mode Effect Analyses), KEMA
2000 Life Cycle Cost(LCC), optimale levensduur berekening goederen
2000 Kernkwaliteiten(Kernconsult), teamkwaliteiten(Rob Groen)
2001 Professioneel projectleiderschap; projectmatig creëren, 360° feedback, enneagrammen. Intermediair/Kernconsult
2001 Aikido(omgaan met conflicten en weerstanden)
2002 FMECA, (Failure Mode Effect & Criticality Analyses), KEMA/Essent
2004 Business Class Hanzehogeschool Groningen
2006 SAP Blue print



Nevenactiviteiten:
2000 - 2005 Voorzitter Tennisvereniging LTC Bedum
2001 - 2002 NIVE-Management, werkgroep vaststelling beleid voor NIVE Noord-Nederland
2001 - 2002 Stichting Ondernemersklankbord, werkgroep project Quick Scan bedrijfsanalyse
voor insolventie
2002 - 2004 Kwaliteitskring Noord Nederland, projectgroep verbetermanagement
2002 - 2004 Kwaliteitskring Noord Nederland, projectgroep INK managementmodel
2003 - 2005 Samenwerking met Home-Team, levering expertise onderhoudsmanagement
2005 - 2006 Intermediair bestuursconflict regionale politiek



Opleiding interimmanager

Opleiding: Diploma:
1970 – 1974 LTS metaal/autotechniek Ja
1974 – 1979 MTS werktuigbouwkunde Ja
1979 – 1980 Dienstplicht luchtmacht 323 squadron Leeuwarden nvt
1990 – 1995 HTS werktuigbouwkunde/energietechniek(avondstudie) Ja

Gevolgde cursussen:

1981 – 1985 PBNA kostprijsberekeningen
1985 - 1989 VOA 2, Bedrijfskundig analist
1989 - 1990 Planningstechnieken, Artemis(2000) Metier PC planning
1991 Technieken voor testen van PC software, ISES International
1993 Presentatievaardigheden, adviesvaardigheden, Gasunie
1994 Contracting course voor Auditors, Esso Breda
1995 Div. congressen/seminars onderhoudsoptimalisaties(RCM, TPM)
1996 - 1999 10 - tal cursussen op het gebied van Gasturbine Engineering(Solar, Rolls Royce, Cooper, GE) in USA en Engeland
1999 NVDO; onderhoudsconcepten(RCM, TPM)
1999 SAP R/3 PM automatiseringsmodule
1999 Windows ’97 applicaties gevorderd(Word, Access, Excel, Power point)
2000 FMEA(Failure Mode Effect Analyses), KEMA
2000 Life Cycle Cost(LCC), optimale levensduur berekening goederen
2000 Kernkwaliteiten(Kernconsult), teamkwaliteiten(Rob Groen)
2001 Professioneel projectleiderschap; projectmatig creëren, 360° feedback, enneagrammen. Intermediair/Kernconsult
2001 Aikido(omgaan met conflicten en weerstanden)
2002 FMECA, (Failure Mode Effect & Criticality Analyses), KEMA/Essent
2004 Business Class Hanzehogeschool Groningen
2006 SAP Blue print



Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Wat anderen over mij zeggen:
· Sterk resultaatgericht, hoog commitment, veel energie, deadlines halen
· Pragmatisch. Ogenschijnlijk moeilijke processen simpel maken
· Strategische en praktische visie, gericht op snel verbeteren bestaande situatie
· Analytisch en creatief/innovatief
· Sterk kostenbewust, efficiency gericht
· Generalist, zonder de details te vergeten (een “nauwkeurige helikopterview”)
· Stijl van leiderschap afgestemd op de situatie (van coachend tot sterk sturend)
· Open, betrouwbaar en integer, recht door zee met oog voor de diverse (politieke) belangen
· Echte verbeteraar en organisator

Talenkennis interimmanager

Talenkennis: Spreken: Schrijven:
Nederlands goed goed
Engels goed goed
Duits goed goed



 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :