Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interimmanager communicatie en marketing

interimmanager communicatie en marketing

Werkervaring interimmanager

SECTOR OVERHEID

1991-2000
Senior Communicatieadviseur bij de Informatie Beheer Groep, (IBG) Groningen, een Zelfstandig Bestuursorgaan van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, belast met de uitvoering van diverse wetten en regelingen (o.a. studiefinanciering en inschrijving Hoger Onderwijs), circa 2500 medewerkers.

1991- 1995 IBG
Functie: Woordvoerder/persvoorlichter en beleidsmedewerker corporate communicatie bij de afdeling Communicatie en Bestuurlijke Zaken.

Verantwoordelijk voor:
Persvoorlichter, initiëren en coördineren van communicatiebeleid.

Resultaten o.a.:

a. Persvoorlichting:
Introductie persanalyses, nota persbeleid, netwerkopbouw, ruime praktijkervaring opgedaan met woordvoering in crisissituaties.

b. Communicatiebeleid:
Hoofdredacteurschap in- en externe bladen, bijdragen aan nieuwe huisstijl,
voorzitter coördinatieoverleg communicatie.

1995 –1999 IBG
Functie: Senior-medewerker afdeling Strategie en Managementondersteuning, met als hoofdaandachtsgebied (advisering over) corporate communicatiebeleid.

Verantwoordelijk voor:
Opstellen van strategische en tactische communicatieplannen, opstellen van corporate campagneplannen, begeleiding van en advisering bij de uitvoering van communicatieprojecten, ontwikkelen en geven van communicatiecursussen en workshops, procesbegeleiding, projectleiderschap communicatie Herontwerp (= veranderingstraject IBG), communicatieadvisering aan Directieteam, pilot kanaalsturing telefonische bereikbaarheid´.

Resultaten o.a:
Beleid:
Campagneplan ‘Introductie Nieuwe Naam IB-Groep’, Strategisch communicatieplan IBG, communicatiecampagne rond verhuizing Steunpunten, interne communicatieplannen voor de bedrijfsonderdelen ´Diensten´ en ´Processen en IT; kaderstelling nieuwe procescommunicatie, ontwikkeling nieuw type formulier i.s.m. de Sociale Verzekeringsbank.

Training:
Opzet en (gedeeltelijke) uitvoering van : Communicatietrainingen voor de frontoffice, managementtraining ‘Communiceren bij veranderingsprocessen’, presentatietraining voor projectleden; training klantgericht communiceren, mediatraining Steunpunten, procesbegeleiding bij veranderingstraject Herontwerp.

Beleid/organisatieontwikkeling:
Beleidsvoorstel samenvoeging communicatieafdelingen, communicatieanalyse afdeling Marketing en Verkoop, bijdrage aan functieomschrijvingen samengevoegde afdelingen communicatie.

1989-1991, Stichting Handen Thuis
Functie: Communicatiemedewerker bij Stichting Handen Thuis, landelijk klachten- en adviesbureau voor seksuele intimidatie op het werk, gesubsidieerde Stichting ministerie van VWS, Utrecht .

Verantwoordelijk voor:
Persvoorlichting, ontwikkeling trainingen, advisering bedrijven, ontwikkeling voorlichtingsmateriaal, telefonische hulpverlening.

Resultaten o.a.:
Organisatie landelijk congres, opzet en begeleiding studiedagen (i.s.m. ministerie SoZa), communicatiecursus voor vertrouwenspersonen ontwikkeld en gegeven, goed inzicht gekregen in de sociale aspecten van diverse bedrijfssectoren, onder andere door het voeren van adviesgesprekken in bedrijven.


1987 -1089 Gemeente Heemskerk
Functie:Voorlichter bij de gemeente Heemskerk

Verantwoordelijk voor:
Persvoorlichting, communicatiebeleid, advisering aan college van B&W, diverse in- en externe media.

Resultaten o.a.: Gemeente rijp gemaakt voor communicatiebeleid, noodzaak tot goed communiceren op agenda; structurele informatievoorziening naar de pers opgezet.


SECTOR ZORG

2003 – 2008: Gelre ziekenhuizen
Functie: Hoofd Communicatie en PR bij Gelre Ziekenhuizen (5 fte), gefuseerd ziekenhuis met 2 locaties in Apeldoorn en 1 locatie in Zutphen, 3300 medewerkers en 200 specialisten.

Verantwoordelijk voor:
De in– en externe communicatie van het ziekenhuis voor alle relevante doelgroepen,o.a. m.b.t. imago-ontwikkeling, relatiebeheer, de communicatie rond de nieuwbouw van de locaties Lukas en het Spittaal, het sponsoring– en fondsenwervingsbeleid, adviseringRaad van Bestuur en Medische Staven.

Resultaten management:
Professionalisering afdeling, organisatie en aansturing communicatie rond nieuwbouw, netwerkopbouw met andere ziekenhuizen, zorgverleners en koepels (landelijk en regionaal).
Resultaten inhoudelijk:
Geaccordeerd fondsenwervings- en sponsorbeleid; initiëring/begeleiding imago- en identiteitsdiscussie; ontwikkeling nieuw internet– en intranet, begeleiding communicatietrajecten bij kwaliteitsverbetering bedrijfsprocessen, o.a. bij de poliklinieken, communicatietraining Ondernemingsraad, woordvoering bij diverse crisissen (w.o. aspergillus en brand), organisatie bouwconferentie en relatiedagen stake-holders,

SECTOR ZAKELIJKE DIENSTVERLENING.

2000 –2003 Univé Verzekeringen
Functie: Afdelingsmanager In- en Externe Communicatie (12 fte) bij Univé Verzekeringen, Zwolle, Coöperatieve verzekeringsmaatschappij met 4 lokaties en 150 Onderlingenkantoren, totaal ruim 3000 medewerkers.

Verantwoordelijk voor:
Interne communicatie, persvoorlichting, relatiebeheer, maatschappelijke sponsoring, corporate communicatie, communicatieonderzoek, beleidsontwikkeling,advisering hoofddirectie.

Resultaten management:
Financiële- en personele reorganisatie afdeling, invoering Resultaat Gericht Belonen, begeleiding teambuildingstraject, coaching adviseurs, coördinatie en begeleiding communicatie bij fusietraject namens de drie partijen.
Resultaten inhoudelijk:
Ontwikkeling intranet, organisatie tienjarig bestaan Univé (winnaar Univeer), begeleiding management– en Onderlingendagen, productie financieel- en sociaal jaarverslag, productie interne bladen, woordvoering bij strategische onderwerpen, advisering algemeen directeur en directie.

SECTOR: INTERIM MANAGEMENT
Maart 2008:
Start bureau voor interim-management op communicatie– en/of marketingafdelingen, en (tijdelijk) woordvoering, advies en training/coaching.


Opleiding interimmanager

Opleiding
1983
Doctoraal Vrije Studierichting Letteren
Afstudeerrichting: Communicatiewetenschappen
Bijvak: Bestuurskunde
1978-1987 Universiteit van Amsterdam
1971-1978 Lorentz Scholengemeenschap, Arnhem,Havo en Atheneum-A

Aanvullende opleidingen/cursussen

Vakinhoudelijk:
2006/2007 Strategische marketing van diensten (Post-academische opleiding Rijksuniversiteit Groningen)
2006 Corporate Communication (RSM Erasmus University, Summer Course)
2004 Fondsenwerving (ISF)
2002 Mediatraining/woordvoering
1993 Adviesvaardigheden (communicatiestijlen)
1993 Media/presentatietraining
1990-1992Mediaplanning
1989 NGPR-A
1990 Radiojournalistiek bij Radio IJmond
1989 Opzet en begeleiding van een audiovisual


Management
2001 –2001 Leader Academy (mentoropleiding)
2000 –2001 Leader Academy (cultuurveranderingsprogramma)
1992-1993 Leidinggeven middenmanagement
1993 Adviesvaardigheden (algemeen)
1992 Functioneringsgesprekken
1992 Projectmatig werken
1990 Onderhandelen


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

snelle starter, initiatiefrijk, menselijke maat, resultaatgericht, brede ervaring, enthousiast, overzicht houdend, teamplayer, snel schakelend, snel thuis in alle lagen van organisatie, open en doortastend.
Communicatie -en marketingafdelingen

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Duits, Engels

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :