Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Finance Manager/ Business Controller

Finance Manager/ Business Controller

Werkervaring interimmanager

Thuiszorg Groningen te Groningen (mei 2011 –heden)- ICT Manager
Thuiszorg Groningen was in 2009 failliet gegaan. Daarna is de zorg overgezet in een Stichting met het voornemen deze te verkopen. TSN heeft in mei 2011 Thuiszorg Groningen overgenomen. Feitelijk zijn in Groningen alle staffuncties en directie boventallig verklaard na de overname. In dit traject is het de bedoeling per 2 januari 2012 geheel over te zijn op de systemen van TSN.
Als ICT manager ben ik verantwoordelijk voor 12 medewerkers die alle boventallig zijn verklaard. Verder is het mijn verantwoordelijk dat, in samenwerking met ICT Asito, dat de data en kennis in de applicaties correct overgaan naar TSN.

Tyco Valves & Controls B.V. te Breda (december 2010 –april 2011) – FP&A Manager
Door vroegtijdig vertrek van de FP&A Manager van Plant Breda tijdelijk voor ongeveer 3 dagen in de week de functie uitgevoerd tot er een passende vervanging was.

TSN Thuiszorg te Almelo (februari 2010 – maart 2011) – Interim Financial
TSN Thuiszorg is een sterk groeiende thuiszorg organisatie, onderdeel van de Astio diensten groep, dat in 2 jaar tijd door overnames van 550 personeelsleden, naar ruim 24.000 eind 2010.
Deze overnames waren vaak failliete bedrijven of bedrijven in de problemen. Hierdoor onstond een tweeledig probleem, 1. De datakwaliteit van de zorg die men leverde, 2. De huidige processen van TSN voldeden niet meer in de huidige omvang.
Het is mijn taak geweest om samen met de klanten (vooral gemeenten) de data op orde te krijgen en om de processen m.b.t. facturatie en afhandeling van onjuiste facturatie op orde te krijgen.
Later ook een tweede project gestart om de communicatie met PGGM de pensioenverzekeraar elektronisch mogelijk te maken en de afhandeling van oude jaren.
Verder nog enkele kleinere projecten opgepakt.


HOVAP International B.V. (december 2009 – februari 2010) – Interim Financial
HOVAP International is een producent van pompen, afsluiters en flow systemen voor vooral de voedingsindustie. Het bedrijf was in de problemen door een onduidelijke kostprijsberekening en ongestructureerde voorraad waardering.
Het is mijn taak geweest om een nieuw kostprijssysteem te implementeren, de voorraadwaardering in lijn te brengen met het soort business en eventuele andere risico’s te benomen.


Tyco Energy Valves B.V. te Oldenzaal en Tyco Valves & Controls B.V. (augustus 2009 – begin december 2009) – FP&A Manager
Door zwangerschapsverlof van de locale FP&A Manager weer terug naar de locatie in Oldenzaal waar nog het nodige gedaan moest worden in het opzetten van de nieuwe structuur na het vertrek van het grootste deel van de organisatie en een nieuwe Managing Director. De nieuwe structuur betekend het herinrichten van de productie locatie, opzetten van nieuwe controls in de AO/IC en opzetten van kosten reductie programma’s.

De tweede helft van de opdracht was bij het Shared Service Centre in Breda, de accounting afdeling voor alle Nederlandse en Belgische entiteiten is gevestigd (160 mln). Vanuit Breda worden alle betalingen, de account payable, accounts receivable, de maandelijks afsluiting en complaince worden verzorgt. Het Shared Service Centre had behoefte aan verbetering van de processen, vastleggen van kennis en het invoegen van een nieuwe entiteit in het Shared Service Centre. Voorbeelden van verbeter procesen waren het versnellen van de doorlooptijd van inkoopfacturen, het opzetten van een model voor continue verbetering, opzetten van rapportering model voor het Shared Service Centre aan de entiteiten en verbeteren van het afsluitingsproces.

Tyco Valves & Controls B.V. te Breda (januari 2009 – juli 2009) – FP&A Manager
Tyco Valves & Controls B.V. (110 mln omzet) is het hoofdkantoor voor Nederland en waar afsluiters voor vooral water zuiveringsinstallaties en energieproductie worden gemaakt. Door het vertrek van de FP&A Manager Plant (Lid MT en directe rapportering aan Directe Nothern Europe en hoofdkantoor EMEA in Parijs) en een aantal grote financiële tegenvallers in het productie tak bestond de noodzaak voor een tijdelijke invulling van de FP&A functie. De werkzaamheden waren vooral gericht op het identificeren van de probleemgebieden in de operatie en aanpassen waar nodig.


Tyco Energy Valves B.V. te Oldenzaal. (juli 2008 – begin januari 2009) – FP&A Manager
FP&A manager (Finance manager, lid MT) van Tyco Energy Valves te Oldenzaal (12 mln omzet). Tyco Energy Valves maakt hoogwaardige industriële afsluiters voor de energieopwekking en de olie en gas branche. Daarbij verantwoordelijk voor de rapportage, financiële controle en analyse van de productie locatie ten tijde van een reorganisatie. De FP&A functie is vooral gericht als een sparring partner van de Managing Director en het financiële geweten van de organisatie. Accounting werd verricht door het Shared Service Center in Breda. Samen met de Managing Director verantwoordelijk voor de uitvoering en planning van de reorganisatie. Het bedrijf bestond uit twee producten lijnen waarvan één moest worden overgebracht naar een Duitse zuster. De reorganisatie betekende gedwongen ontslagen en het sluiten van een deel van de productie en het herinrichten van de locatie.

Mei 2007- augustus 2009 Controller Gérard Beheer B.V., Meppel

Gérard Beheer BV is een onderneming van een Private Investor die investeert in diverse bedrijven die zelf vaak niet de kennis in huis hebben om de AO/IC en het (verkoop/distributie)netwerk op te zetten. Zo ben ik ook bij H’its International gekomen. Bij Gérard Beheer ben ik financieel verantwoordelijk voor diverse bedrijfjes met verschillende disciplines. Een machine onderhoudsbedrijf in Elsloo Limburg, een handelaar/dealer in pompen in Oldenzaal, een parketvloeren producent, een boottrailer bouwer, een zeil maker in Roemenië en natuurlijk Gérard Beheer zelf. Twee van de bedrijven hebben we nieuw opgezet, de parket vloeren producent en de boottrailer bouwer, hier ben ik ook algemeen verantwoordelijk. De dealer/groothandel in pompen bestaat al enige jaren en sinds april 2008 hebben we de administratie en dergelijke weer in eigen beheer genomen. Daarvoor zijn we een nieuw administratief en logistiek pakket aan het implementeren. De zeilmaker in Roemenië ben ik slechts zijdelings bij betrokken vanwege de nog kleine omvang.

De taken die ik bij de ondernemingen uitvoer is gericht op de financiële analyses, budgettering voor de komende periodes, de forecasts opstellen voor de belanghebbenden, cost accounting en natuurlijk de management rapportages. De informatie is veelal voor de bestuurder, aandeelhouder en de bank.

Mijn inzet is zeer breed bij de bedrijven, maar hoofdzaak is de financiële kant. Echter sommige bedrijven vragen meer aandacht dan alleen de gebruikelijke financiële analyses en het organiseren van voldoende financiering. Mijn inzet gaat zoveer als op dat moment nodig wordt geacht. Dit houdt in dat ik betrokken ben bij de inkoop, productieplanning en zelf zo nu en dan de verkoop.

Mei 2006–april 2007 Controller H’its International B.V., Deventer/Gérard Beheer B.V.

H’its International was een handelsbedrijf in fitness apparatuur en fietsen met een drietal entiteiten in het buitenland. Na in 2005 in zeer zwaar weer te zijn terecht gekomen zijn er een viertal nieuwe aandeelhouders ingestapt waarna een reorganisatie moest plaatsvinden. In overleg met Gérard Beheer B.V. ben ik daar gestart als controller. In deze periode is een belangrijk veranderingsproces ingezet om de informatie voorzieningen en de logistiek processen te verbeteren en te versnellen. De de inrichting en implementatie van Microsoft Navision een ERP administratiesysteem was hier een ook onderdeel van.

Bij H’its was ik verantwoordelijk voor de rapportering naar de bank, dit hield in twee wekelijkse rapportage van de mutaties in het netto werkkapitaal, maandelijkse rapportage van de cijfers verlies en winst, de forecasts. Richting de aandeelhouders betrof de rapportages veel richt de prestaties ten opzichte van het budget en de forecasts en tevens ook de nacalculaties van de diverse orders en de analyse van de prestaties. Verder rapporteerde ik intern en voor de aandeelhouders een management rapport met cijfers als de order score in die week, de cash flow en de forecasts van de cash flow.

Verder was ik ook verantwoordelijk voor de meer gebruikelijke zaken als de administratie, jaarafsluiting, belastingaangiftes en intrastat-aangiftes etc.

Sep 00 – april 2006 Staff Auditor (Gevorderd Assistent Accountant) Ernst & Young, Apeldoorn

Bij Ernst & Young ben ik onderdeel van de internationale praktijk en de meeste van mijn klanten zijn productie bedrijven. Ik ben daarom bekend met internationale eisen en boekhoud standaarden . Ik ben onder andere onderdeel van teams van enkele grote klanten in de papier industrie, de lease van wharehouse concepten en magazijn stellingen. Vanwege mijn klanten pakket ben ik ben tevens bekend met US GAAP, IFRS en natuurlijk de Nederlandse standaard.


Mijn taken zijn:

• uitvoeren van controle werkzaamheden;
• zorgen dat het controleteam op locatie weet wie wat doet en het beoordelen van het werk van teamleden;
• opstellen van een controle plan als voorstel richting de controleleider/manager;
• opstellen van de rapportage van bevindingen;
• opstellen concept management letter;
• het eerste contact met de cliënt met betrekking tot onze controle werkzaamheden. Zoals de rapportage van controle fouten, planning en de inhoud van onze werkzaamheden.
• tijdens de zomermaanden ben ik ook werkzaam geweest als interim financial, waar ik voornamelijk de opzet en administratie heb geholpen te verbeteren

Ook heb ik bij Ernst & Young in de zomertijd als interim financial gewerkt. Hier heb ik bij Schuitema, als onderdeel van Ahold, meegewerkt aan een Sox project. Het was mijn taak om de beschreven controls te beoordelen en aan te vullen vanuit mijn accountants achtergrond. Het project werd beoordeeld door de internal audit van Schuitema en was opgezet door echte bedrijfseconomen. Deze miste de kennis van het opstellen van een goede beschrijving van de internal controls en het herkennen van internal controls. Het was mijn taak daar de aanvulling in te zijn.

Jan 99 – aug 00 Trainee – KPMG, Apeldoorn

Bij KPMG waren mijn belangrijkste klanten zorgverleners en in de diensten sector.

De voornaamste taken als trainee waren:

• uitvoeren van controle werkzaamheden;
• de boekhouding van MKB klanten doen;
• opstellen van het rapport van controle bevindingen;

Opleiding interimmanager

Sep 00 – jan 04 Gestart met NIVRA bij Universiteit Nijenrode voor mijn RA titel, echter niet afgerond.

1994 – 2000 HEAO bedrijfseconomie op Hogeschool IJselland in Deventer, Nederland.
1988 – 1992 HAVO op het CLA in Arnhem, Nederland

1986 – 1987 Amerikaanse Middle school de JIS in Jakarta, Indonesië.

1980 – 1986 Nederlands basisschool de NIS in Jakarta, Indonesië.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

- IT vraagstukken in relatie tot de werkprocessen en financiële structuren.
- Identificeren en oplossen van business problemen
- Verbetering van de interne rapportering

Talenkennis interimmanager

Zeer goed: Nederlands en Engels
Matig: Duits
Matig: Indonesies.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :