Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Senior interim manager / bedrijfsadviseur

Senior interim manager / bedrijfsadviseur

Werkervaring interimmanager

Freelance

2009 - Interim manager/bedrijfsadviseur/businesscoach. Inzet mogelijk op basis van freelance, detachering,
parttime, tijdelijk dienstverband. Payrolling. Beschikbaarheid 3-5 dagen per week.

Advies opdrachten

2003 – 2009 Senior manager/bedrijfsadviseur . Stramar Management Consult en Partners te Dronten.
Business coaching en management ondersteuning van bedrijven tot 250 medewerkers. Van bedrijfsdiagnose, swot-analyse, ontwikkelen en invoeren van strategie, onderneming en marketing planning, herpositionering, verbetering van organisatie en bedrijfsvoering tot persoonlijke succesfactoranalyse en het coachen van directeur/ eigenaars ter verbetering van hun persoonlijk functioneren in relatie tot ervaringen, mogelijkheden, problemen en de bedrijfsdoelstellingen, waaronder:
- Directies Golden Tulip Hotel, Timmer en Meubelfabriek, Machinefabriek: bedrijfscheck.
- Directie Montagebedrijf: Bedrijfsanalyse, diagnose, advies en begeleiding. Innovatie kansen scan.
- Directie Horecabedrijf: Bedrijfscheck, second opinion, marktsegment analyse, SWOT analyse, ontwikkeling marktgericht ondernemingsplan voor nieuwe multifunctionele horeca onderneming.
- Directie Uitzendbureau: Bedrijfsbegeleiding, antwoord op bedrijfsvragen, functiebeschrijvingen.
- Directeur CM Expertisebureau: Persoonlijke succesfactoranalyse, presentatie en CV, management begeleiding en coaching , herpositionering onderneming, ontwikkeling businessplan, websiteconcept.
- Directie Sport en Fitness complex: Bedrijfsdiagnose en actieplan, swot-analyse en beoordeling, marketing communicatieplan, websiteconcept, projectaanpak voor functie en taakbeschrijvingen.
- Directie DTP-studio: Persoonlijke succesfactoranalyse, positionering en CV. Uitgebreide marktsegment SWOT-analyse en beoordeling, ontwikkeling marketing en communicatieplan instrument, professioneel offertemodel, opstellen marketing communicatieplan en klantoffertes, adviezen inzake huisstijl, financiering, activiteitenplan. Omslag van DTP-studio naar Marketing Communicatie adviesbureau, etc.
- Bestuur Coöperatieve Vereniging Slijterbranche. Advies inzake reorganisatie servicekantoor.

Interim-management opdrachten

- 2001- 2002 Transitie Manager a.i. REMU Infra N.V. te Utrecht (600 medewerkers). Provinciaal Energie-infrastructuurbedrijf. Procesmanagement. Lid managementteam en rapporterend aan de directie;
- Het opdelen van het bedrijf in een zgn. Assetmanager, Serviceprovider en Verkooporganisatie;
- Leidinggeven aan het transitieproces en een transitieteam van functionele managers en adviseurs;
- Het uitwerken van onderling samenhangende reorganisatieplannen en organisatiestructuur;
- Het uitwerken van de operationele en administratieve processen;
- Het uitwerken van de bijbehorende prestatie-indicatoren, competenties en functieprofielen;
- Inzicht in de vereiste IT-architectuur, aanpassing van systemen en ondersteuning van de processen;
- Invoering van SLA-contractmanagement en de doorontwikkeling ervan;
- Het bijdragen aan de herinrichting van de financiële besturing en de administratieve organisatie;
-Voldoende draagvlak en samenhang van de lopende verander- en verbetertrajecten realiseren.
Resultaten: Versnelling van het ontwikkeling- en bouwproces van de nieuwe organisatie, besturing en ict-architectuur. Verbeterde communicatie en samenwerking tussen directie, managementteam, leidinggevenden en medewerkers. Een door de medewerkers zelf ontwikkeld reorganisatieplan. Goedkeuring door de concerndirectie. En een positief advies van de ondernemingsraad.

- 2001 Manager Netwerk Realisatie a.i. NKM Netwerken B.V. te Veenendaal (120 medewerkers). Engineering, projectmanagement, aanleg en beheer van telecommunicatienetwerken.
Operationeel management, verandermanagement, advisering en coaching. Lid managementteam.
- Leidinggeven aan de afdelingen Projecten, Installatie, Service en Projectadministratie;
- Herstructurering van de organisatie in een installatie-, engineering- en projectenbureau;
- Verbetering van de aansturing en projectmanagement;
- Ontwikkelen commercieel beleid en opzetten van de commerciële organisatie.
Resultaten: Nieuwe structuur en positionering als Turnkey Service Provider. Implementatieplan.

- 2000 Telehouse Director Amsterdam a.i. Global Crossing Pan European Crossing Europe B.V. te Amsterdam. Onderdeel van een wereldwijde kabelnetwerkorganisatie. Business Development.
- Ontwikkelen van een 10.000 m2 Internet Exchange Data Center in Europees verband;
- Concurrentieonderzoek dmv. werkbezoeken o.a. in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten;
- Ontwikkelen implementatieplan en structuur Benelux organisatie; Lid managementteam;
- Rapporteerde aan de Europese Telehouse Manager en de Managing Director Benelux.
Resultaten: Bouwplan Telehouse Amsterdam. Nieuwe structuur GC Beneleux organisatie.

- 1999 Manager Bedrijven a.i. Rabobank Someren-Mierlo (120 medewerkers). Locale bank/verzekeraar. Crisis- en Veranderingsmanagement. Advies aan bestuur en directie. Lid managementteam.
- Leiding geven aan de sector Bedrijven en Verzekeringen in een crisis-situatie;
Resultaten: Problemen tussen bestuur, directie, managementteam en personeel geïnventariseerd en opgelost. Rust in de organisatie hersteld. Organisatie gestabiliseerd. HRM beleid, functieprofielen en beoordelingen ontwikkeld. Kwaliteitsverbetering door invoering van nieuwe processen en bancaire informatiesystemen.

- 1999 Projectmanager “Operatie Samenslag” a.i. Electro-Draad BV te Ittervoort (110 medewerkers). Fabrikant van specialkabel. Projectmanagement. Project dreigde in de implementatiefase vast te lopen.
- Invoering geautomatiseerd administratief- en logistiek informatiesysteem (Improve-ERP)
- Leidinggeven aan projectorganisatie, projectleiders, kerngebruikers en IT/ERP specialisten.
- Lid projectdirectie, stuurgroep en managementteam. Rapporteerde aan de algemeen directeur.
Resultaten: Samenwerking tussen directie, productiemanagement en systeemleveranciers hersteld.
Projectorganisatie opnieuw ingericht, knelpunten opgelost, project gestabiliseerd en afgerond.


- 1998 Organisatieadviseur. Syntus BV i.o. te Doetinchem (280 medewerkers). Business Development. Joint Venture van NSR en VSN Oostnet voor geïntegreerd trein/bus personenvervoer in de Achterhoek.
- Quick Scan en toetsing van bestaande organisatie en informatiestructuren NSR en VSN;
- Inrichten van de nieuwe hoofdkantoororganisatie en informatiestructuur;
- Opstellen van functieopbouw, functieprofielen, formatieplan en plaatsingprocedure;
- Begeleiding van projectteam, managementteam, externe adviseurs en directie.
Resultaten: Organisatiestructuur, 30 functieprofielen incl. competenties en transformatieplan..

- 1998 Hoofd Systeem Ontwikkeling a.i. Stichting Pensioenfonds Mn-Services te Rijswijk. Bedrijfspensioenfonds. Crisis management. Systeemontwikkeling ivm gelijktijdige invoering van de Euro, Millenniumproblematiek en de invoering van een nieuw pensioensysteem in Oracle omgeving.
- Leidinggeven aan de afdeling systeemontwikkeling met 60 systeemontwikkelaars en projectleiders;
- Consolideren van projectdruk door intensief projectoverleg en individuele coaching projectleiders;
- Knelpuntenonderzoek, analyse en plan van aanpak;
Resultaten: Afdeling gestabiliseerd, knelpunten geïnventariseerd en grotendeels opgelost. Plan van aanpak opgesteld en verantwoordelijkheden overgedragen aan de IT-directie.

- 1997 Manager Systemen a.i. Palet Kabelcom B.V. i.o. te Maastricht. Projectorganisatie van PNEM Teleservices en MEGA Limburg Telediensten. Business development en projectmanagement
- Ontwikkelen, reorganiseren en migreren van een nieuwe Kabelnetwerk operator;
- Aansturen van de kabelnetwerkoperatie (160 medewerkers). Lid managementteam.
- Leidinggeven aan de projectorganisatie van afdelingsmanagers, projectleiders en adviseurs;
- Migreren van bestaande afdelingen in de nieuwe organisatiestructuur bestaande uit de afdelingen Netwerkbouw, Operations, Beheer, Interne Telecom, Kenniscentrum en Projecten;
- Ontwikkelen van het projectplan voor de implementatiefase en de roll-out van AV-basis diensten.
Resultaten: Samenwerking binnen de projectorganisatie en een succesvolle overgang van bouw naar implementatiefase gerealiseerd. Implementatieplan ontwikkeld. Overdracht aan benoemde manager.

- 1996 - 1997 Directeur / bedrijfsadviseur a.i. Coöperatie Business-Compass \'t Gooi U.A. te Bussum.
- Opstarten van een multidisciplinair economisch adviesbureau voor het MKB,
- Bestuurslid van de landelijke coöperatie.
- Eindverantwoordelijk voor de bedrijfsresultaten, bedrijfsvoering en acquisitie;
- Ontwikkelen van het ondernemingsplan en regelen van de financiering;
- Partnerkeuze, opzetten en inrichten van de kantoorlocatie en operationaliseren van de organisatie,
- Invoeren van een kennismanagementsysteem;

- 1994 - 1995 Partner ICT-sector a.i. Interim Management Support Europe te Bussum. Internationale Interim-management netwerkorganisatie (80 managers). Start-up management en business development.
- Koersbepaling en werving en selectie van geassocieerde interim-managers;
- Medeverantwoordelijk voor acquisitie, schaduwmanagement en bedrijfsvoering.

- 1993 - 1996 Management en Organisatieadviseur. Stramar Management Consult te Zeist. Diverse opdrachten.
- Oriënterend organisatie onderzoek: Samenwerken, omgaan met cultuurverschillen. KLM Management Services, Amstelveen;
- Sterkte/Zwakte analyse Human Resource Management, Industriebond FNV, Woerden;
- Invoering van beleidsplanning en budgettering, Leger des Heils, Baarn;
- Strategische beleidsplanning, koersbepaling en marketingplan, SAG adviesgroep, Lelystad;
- Toetsen van het ondernemingsplan van de CAD/CAM afdeling van HSA, Hengelo.

- 1990 - 1992 Business-Unit Manager a.i. Borsu International B.V. te Weesp. (80 medewerkers). Internationale groothandel, onderdeel van Borsumij Wehry. Business Development. Lid managementteam.
- Ontwikkelde een nieuwe \'businessunit\' en strategische samenwerking met fabrikanten;
- Realiseerde Value Added Distribution o.a. door toevoeging van systeemintegratie;
- Ontwikkelde marketingprogramma’s en promotietour met fabrikanten en distributeurs;
- Bespaarde fl.1.3 mln. op de handelsvoorraad;

- 1989 - 1990 General Manager a.i. G&B Informatica B.V. te Amsterdam (200 medewerkers). Start-up en business development. Gezamenlijke onderneming van gemeentelijk rekencentrum GCEI Amsterdam en Bouwfonds Informatica op het gebied van computerdienstverlening en facilities management.
- Opstarten van de Joint Venture, overleg met bestuur, werkmaatschappijen en klanten;
- Verantwoordelijk voor omzet en bedrijfsresultaat;
- Ontwikkelen van businessplan, accountmanagement en genereren van omzet;
- Rapporteerde aan het bestuur van G&B Informatica en de directie van het GCEI.

Managementervaring in dienstverband

1983 - 1988 Adjunct-directeur Strategie en Ontwikkeling. Hewlett-Packard Nederland B.V. te Amstelveen (500 medewerkers). Computerleverancier en dienstverlenende groothandel. Onderdeel van het internationale Hewlett-Packard concern. Turnaround management en Business Development.
- Voerde ‘business-intelligence’, marktonderzoek en strategische beleidsplanning in;
- Begeleidde de ontwikkeling en doorvoering van de ondernemingsstrategie;
- Begeleidde de migratie van divisies en de invoering van nieuwe product/marktcombinaties;
- Realiseerde 9% efficiencyverbetering van de verkooporganisatie met behulp van kwaliteitsmanagement en de invoering van marketing informatiesystemen;
- Onderhield contacten op topniveau bij belangrijke accounts, vak- en branche organisaties en een aantal ministeries. Rapporteerde aan de algemeen directeur.

1976 - 1983 Marketing- en Sales manager. Hewlett-Packard Nederland B.V. Amstelveen. Lid managementteam.
- Leidinggeven aan de businessunits Overheid, Defensie, Industie, OEM, Value Added Resellers, en International Major Accounts en de afdeling Field Marketing;
- Voerde de marketingfunctie, personeelsfunctie, field marketing en verkoop binnendienst functie in;
- Voerde internationaal ‘major’ accountmanagement programma in;
- Voerde marketing- en verkoop- en managementinformatiesystemen in;
- Begeleidde de werving, selectie en opleiding van meer dan 50 medewerkers op HBO/WO niveau;
- Accountmanagement o.a. Satellietvolgstations voor Estec/ESA., Goederentransport systeem voor de NS, telexcentrales voor de Kon. Luchtmacht en gedistribueerde systemen voor Shell en de Gemeente Rotterdam.
-Realiseerde 30-70% groei van omzet en resultaat.

Technisch commerciële werkervaring

1967 – 1976 Accountmanager. Achtereenvolgens bij de volgende technische (groot)handelsbedrijven:
Algemene Nederlandse Radio Unie (ANRU) NV te Rotterdam;
Honeywell NV en Honeywell Bull BV, Computer Proces Control Divisie, te Amsterdam;
Data General BV te Rijswijk. Lid Million Dollar Club.

1964 – 1967 Computer engineer. Meterfabriek Dordrecht BV, onderdeel van SETI/CGE te Massy-Palaiseau, Parijs.

1962 – 1964 Onderofficier radioengineer. Koninklijke Landmacht, Verbindingsdienst te Schaarsbergen.


Diversen

Nevenfuncties: Voorzitter/secretaris kerkraad, ontwikkelen van beleid, verzorgen van PR en secretariaat;
Samenwerking: Opdrachten ook in samenwerking met gerenommeerde management- en organisatieadviesbureaus.
Dienstverlening volgens gedragscode ROA, ORM en RIM. Partner Interim-Netwerk.

Opleiding interimmanager

Opleiding: HTS-Electronica, vakrichting Telecommunicatietechniek, Amsterdam (1960)
PAO/EUR/Nijenrode, Leergang Commerciële Planning voor Industriële Goederen en Diensten
(NIMA-C+ niveau), Breukelen (1985)
De Baak /Nieuw Elan, Leergang Management (algemeen bedrijfskundig), Noordwijk (1993)
Cursussen: Diverse automatiseringscursussen waaronder BISAD, Honeywell-Bull, Amsterdam (1974)
Management Development programma, Hewlett-Packard Nederland, Amstelveen (1982)
Informatie en Automatiseringsbeleid, CBBM, Den Haag (1989)
Beleidsplan ontwikkelen, Chr. Hogeschool De Vijverberg-Felua, Zwolle (1996)
Toegepaste Bedrijfskundig Management, Kepner Tregoe, Marketing, HRM, MBO, TQM, CRM, ERP, BPR.
kennis: PC: MS Windows XP, Office 2007, Word, Excel, Power Point, Project, Visio etc.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Profiel

Ervaring Ervaren algemeen manager op directie niveau. Generalist in bedrijfskundig management. Aansturen van middelgrote (complexe) bedrijfsorganisaties en projecten. Ruim 25 jaar management, marketing en advieservaring in de sectoren Handel, Industrie, Transport, ICT, Telecom, Energie, Banken, Financiële en Zakelijke Dienstverlening en Semi-overheid. Bekend met verschillende bedrijfsculturen in Nederland, USA, UK, Duitsland en Frankrijk. Directie, lijn, staf en adviesverantwoordelijkheid.

Competenties: Strategisch denker en observator, oplossing- en veranderingsgericht. Overtuigend leider, inspirator en coach. Coördinator, onderhandelaar, mens en resultaat gericht. Sterk in integraal management, analyse, beleidsplanning, ‘business development’ en het begeleiden van veranderprocessen en implementaties zoals bij fusies, reorganisaties en de invoering van nieuwe structuren, processen, management- en informatiesystemen.



Inzetbaarheid

Beroep: Senior Interim-manager /bedrijfsadviseur/businesscoach.
Werkzaam als: Transitie-, interim- en projectmanager / management en organisatie adviseur / businesscoach .
Inzetbaar als: 1: Algemeen manager, ‘business development’ manager, transitiemanager, verandermanager, procesmanager, stafmanager, projectmanager, manager realisatie, manager systemen;
2: Management en organisatie adviseur, consultancy en begeleiding op de beleidsgebieden: strategie en structuur, management en organisatie, bedrijfsvoering, sales, marketing en communicatie;
3. Bedrijfsadviseur, businesscoach. Een uitstekende “Managementcoach” die noodzakelijke veranderingen snel vaststelt, duurzame oplossingen ontwikkelt en implementeert.
Buitenland: Standplaats Nederland, reizen binnen Europa en VS.
Beperking: 3-5 dagen per week afhankelijk van standplaats, reisafstand en hotel accommodatie


Talenkennis interimmanager

Talen: Engels (vloeiend), Duits (voldoende) en Frans (bruikbaar)

Overig

Opdrachten o.a.: -Herpositionering, turn-around en prestatieverbetering van een complexe handelsorganisatie.
-Opzetten accountmanagement, interim-management en adviespraktijk.
-Ontwikkelen, opstarten, splitsen, kantelen en/of migreren van verschillende organisaties in de ict-, telecommunicatie, energie- en installatiesector.
-Leiding geven aan een afdeling systeemontwikkeling onder zware projectdruk.
-ERP implementatie bij een specialkabelfabriek.
-Ontwikkelen van een nieuwe Telecom operator.
-Stabiliseren van de afdeling bedrijven en verzekeringen van een bankinstelling.
-Begeleiden van een kabeloperator bij de omslag naar netwerkinstallatiebedrijf.
-Opzetten van een bedrijfseconomisch kenniscentrum MKB.
-Ontwikkelen hoofdkantoor regionaal trein/bus vervoersbedrijf.
-Herstructurering/splitsing, BPR, reorganisatie en afslanking van een energie infrastructuurbedrijf.
-Bedrijfsanalyse/diagnose, ondernemingsplanning en herpositionering. Coaching directeur/eigen


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :