Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Manager

Interim Manager

Werkervaring interimmanager

Biografie
04/2010 tot heden: Eigenaar en Senior Partner Management, Alphen aan den Rijn
Zelfstandig Interim Manager met specialismen in
• Outsourcing van ICT, zowel aan de leverancier kant als opdrachtgever kant
• Verander Management, van organisaties of organisatie onderdelen
• Programma Management
Opdrachten uitgevoerd onder het logo van Management:
• 06/2010 tot en met 12/2010 : Business Unit Manager Outsourcing, Atos Origin
o Management van een Applicatie Management Unit in het Software Development & Maintenance Centre (SDMC). Met o.a. contracten van KPN, T-Mobile, Ahold, Philips, ING, Ministerie van LNV, Ministerie van Rijkswaterstaat. Totale jaaromzet van ongeveer 50M €
o Opleiden en inwerken van een opvolger
o Werkgroepleider van verschillende werkgroepen in een groot reorganisatieprogramma voor de herindeling van Atos Origin als geheel.

01/2007 tot 04/2010: Directeur Regie Ordina, Nieuwegein
Eindverantwoordelijk voor de Regie Organisatie van de Divisie Application Outsourcing & Projecten (AOP), en die hoedanigheid eindverantwoordelijke voor de totale Delivery van Ordina met betrekking tot contracten met resultaat verantwoording.
• Lid van het AOP Directie team
• Leiding geven aan 5 Contract Directeuren (direct) en 40 Contract Managers en 30 Service Managers (indirect)
• Verantwoordelijk vanuit het Delivery onderdeel voor aquireren van nieuwe contracten
• Opzetten van een efficiënte Organisatie.
• Bijdragen aan de veranderingen binnen Ordina (nieuwe dienstverlening, nieuwe rollen, nieuwe bedrijfsmodellen etc.)
Bij de komst naar Ordina, was een dergelijke organisatie nog niet aanwezig. Ik heb binnen het bedrijf Ordina dit onderdeel opgezet, vorm gegeven en mensen aangenomen en geselecteerd die deze taken op zich konden nemen. Totale omvang in 2009 is 145 Miljoen omzet per jaar met een marge van ruim 25%. Voorheen werden deze activiteiten op kleine schaal versnipperd over Ordina uitgevoerd. Sinds eind 2007 is ook Ordina (net als o.a.Cap Gemini, Atos Origin en Logica) in staat om grote uitbestedingen in de Nederlandse markt te winnen en succesvol uit te voeren.

10/2003 tot 01/2007: Business Unit Manager Atos Origin, Utrecht
Eindverantwoordelijk voor een detachering unit voor de Randstad Regio bestaande uit ongeveer 350 professionals met een omzet van ruim 35 Miljoen Euro (van 10/2003 tot 01/2005).
• Herstructureren van de Business Unit
• Aquisitie van opdrachten voor medewerkers
• Scholen en eventueel herscholen van medewerkers naar vraag van de markt
• Verantwoordelijk voor het maken van Jaar Business Plannen en het succesvol realiseren daar van
• Lid van het BAS-Directie team
Daarnaast mede verantwoordelijk voor het opzetten, en uitbouwen van het Software Development & Maintenance Centre (SDMC). En binnen het SDMC eindverantwoordelijke voor de Emerging Technologies Unit, met een jaaromzet groeiende van 35 Miljoen Euro naar 54 Miljoen Euro (in de periode van 01/2005 tot 01/2007).
• Lid van het SDMC Directie team
• Opzetten en uitbouwen van een efficiënte Regie organisatie
• Opzetten en uitbouwen van een efficiënte Development & Maintenance Fabriek
• Aquisitie van nieuwe contracten
• Allianties opzetten met andere Atos Origin onderdelen
• Coachen en ondersteunen van Contract Managers
• Verantwoordelijk voor het maken van Business Plannen en succesvol uitvoeren van deze Jaarplannen

01/2000 tot 01/2003: Chief Information Officer Casema (tegenwoordig Ziggo), Delft
Verantwoordelijk voor ontwerpen, implementeren en beheren van alle automatisering systemen die de primaire en secundaire bedrijfsprocessen van Casema ondersteunen.
• Lid van het directie team
• Ontwerpen van een nieuwe flexibele IT systeem architectuur (aanpassing en uitbreiding)
• Afdeling opgezet, zodanig dat deze als volwaardig sparringpartner kon gaan fungeren met de Business Units.
• Leiding over zo’n 150 man (waarvan ongeveer 60 op projectbasis).
• Succesvolle afronding van een groot implementatie project van een nieuw Customer Service Systeem, Billing Systeem en de introductie van Middleware producten in de Systeem Architectuur.
• Implementatie van verschillende projecten (o.a. geautomatiseerde buitendienst, EURO aanpassingen, netwerk registratie, e-business projecten, aanpassingen SAP)
• Opzetten van nieuwe financiële huishouding, zodanig dat de IT-uitgaven in de gehele Casema organisatie helder in beeld zijn.
• Operationele kosten onder controle gebracht en gereduceerd (terwijl de afdeling groeide).
• Investeringen beheerst en teruggebracht naar 9 % van de totale Casema investeringen.
• Kennis niveau van afdeling dusdanig verhoog dat complexe systemen en architecturen beheerd kunnen worden.
• Nieuwe functies toegevoegd; o.a. mensen die in overleg met de business de aanpassingen (vernieuwingen en wijzigingen) aan deze architectuur realiseren.
• Uitbesteding van aantal processen, zoals de implementatie projecten van nieuwe systemen en het beheer van niet-bedrijfskritische systemen.
Casema is het in die tijd begonnen aan een saneringsproces, waarbij men is teruggegaan van 1100 personeelsleden naar 700 personeelsleden. In dat kader:
• Zijn een aantal interne processen dusdanig geautomatiseerd dat daar een reductie van FTE’s kon plaats vinden.
• IT afdeling gereorganiseerd, waardoor een reductie van 27% aan FTE en ruim 20% aan kosten kon worden gerealiseerd.
• Heb ik tijdelijk de eindverantwoording over het Netwerk Beheer deel (190 FTE) van het bedrijf gevoerd (van januari 2002 t/m juni 2002) en daar ook de sanering doorgevoerd. Na een reorganisatie, waarbij o.a. de regio’s gecentraliseerd zijn, is het aantal FTE’s van deze afdeling met ruim 25% gereduceerd.
• Was ik eindverantwoordelijk voor de Transitieplannen en heb ik de ontslaggesprekken gevoerd.

09/1998 t/m 01/2000: Sales & Marketing Director American Management Systems (AMS), ‘s-Gravenhage
Marketing en Sales voor de Benelux opgezet. Verantwoordelijk voor acquisitie van nieuwe projecten
• Direct verantwoordelijk voor het realiseren van een sales target. In eerste instantie alleen, later met een team.
• Opzetten van Marketing campagnes om AMS in de Benelux meer naamsbekendheid te geven en te positioneren als volwaardige speler naast Cap Gemini, CMG, Logica en het toenmalige Andersen Consulting.
• Direct verantwoordelijk voor het Marketing & Sales budget
• Uitgebreide betrokkenheid bij de Europese bedrijfsuitoefening op strategisch niveau.

01/1998 t/m 09/1998: Business Unit Manager Cap Gemini, Utrecht
Eindverantwoordelijke voor de Business Unit Telecom & Media met als doel om het aandeel van Cap Gemini in dit marktsegment met minimaal 25% te laten groeien en was tevens verantwoordelijk voor een unit met 70 professionals.
12/1996 t/m 12/1997: Interim IT-Directeur/Program manager Telecom Noord West, Amsterdam(via Cap Gemini)
Eindverantwoordelijk voor het opzetten van het IT beleid en strategie, het inrichten van de afdeling (mensen en processen) en het selecteren van verschillende partijen voor de invulling van de IT onderdelen. Delen van de IT processen werden uitbesteed (‘out tasken’), en ik heb de selectie van de partijen geleid.



04/1991 t/m 12/1996: Account Manager Cap Gemini(Cap Volmac), Utrecht
Verantwoordelijk voor het acquireren van projecten in de volgende markten(klanten):
• KPN Telecom
• Nieuwe mobiele telecom operators (Libertel, Dutchtone etc.)
• Nieuwe telecom spelers (Enertel, Kabelbedrijven, Internationale spelers, etc)
• Omroepen en gerelateerde bedrijven
• Zakelijke dienstverlening
07/1988 t/m 04/1991: Diverse functies Cap Gemini Pandata, Rijswijk
Voor Cap Gemini Pandata heb ik verschillende functie bekleed:
• Projectleider
• Teamleider Ontwerp en Ontwikkeling
• Oracle (data base) Adviseur
• Programmeur
• Tester
• Applicatie beheerder
• Project Officer

Opleiding interimmanager

Opleidingen
1987-1988: PION opleiding (omscholing tot informaticus)
Pandata, Rijswijk
1982-1987: Doctoraal Geschiedenis
Rijksuniversiteit Leiden
1978-1988: Internationaal Baccalaureaat (internationaal VWO diploma)
United World College, Singapore

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Outsourcing
Change Management
IT-Management

Talenkennis interimmanager

Nederlands vloeiend, Engels vloeiend, Duits redelijk, Frans basic

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :