Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Algemeen Management

Algemeen Management

Werkervaring interimmanager

Werkgever : Nelemans Groep B.V.
Periode : November 2008 – Mei 2010.
Functie : Interim Manager [November 2008 – Mei 2010].
Taken : Ontwikkelen en implementeren van een overkoepelend loyaliteitsprogramma () voor alle merken binnen de bouwmaterialenhandel van de Nelemans Groep, inclusief juridische aspecten, automatiseringssystemen, marketing campagnes en interne processen. Programma wordt nu breder uitgerold binnen de markt(kolom).
Werkgever : Privé - Sabbatical
Periode : September 2007 – Oktober 2008

Interim : BouwCenter Bouwmaterialen Groep B.V.
Periode : November 2006 – Juli 2007
Functie : Interim Manager [November 2006 – Augustus 2007].
Taken : Ontwikkelen van een nieuwe formule voor de directie van de BouwCenter organisatie gericht op de expansie van het marktaandeel in het ZZP-segment. Tevens ontwikkelen en implementeren van nieuw en geïntegreerd marketing communicatie platform (internet, narrowcasting, CRM, direct mail en magazine).

Interim : CardOne Nederland B.V.
Periode : Juni 2005 – Oktober 2006
Functie : Interim Manager [Juni 2005 – Oktober 2006].
Taken : Ontwikkeling van een operationele organisatie in alle aspecten (beleid, structuur, systemen, staf, processen, juridisch en budgettering) van een startende onderneming. Selectie van systeemcomponenten voor een marketingplatform met componenten: CRM, web selfservice en marketing intelligentie als geïntegreerd geheel.

Interim : Quavida Groep Nederland B.V.
Periode : April 2003 – Maart 2005
Functie : Interim Directeur [April 2003 – Maart 2005].
Taken : Quavida BV heeft zich gespecialiseerd in het bieden van voordeelprogramma’s aan werkgevers en werknemers binnen het MKB. In coöperatie met business partners worden producten en diensten gepromoot en verkocht tegen unieke voorwaarden. Binnen de tweehoofdige directie verantwoordelijk voor de implementatie van het nieuwe voordeelconcept (o.a. uitgifte loyaliteitskaart, upgrading callcenter, aantrekken nieuwe business partners, exploitatie database, etc.). Tevens toegevoegd als interim aan directie van belangrijkste business partner.
In een relatief korte periode werd een EBITDA gerealiseerd van 32%. De historische schuldenlast consumeerde grotendeels het operationele resultaat waardoor het bedrijf genoodzaakt was nieuwe investeerders cq. eigenaren aan te trekken en activiteiten te herzien.

Werkgever : Geveke NV / Geveke Industrial
Periode : Januari 2001 – Februari 2003
Functie : Divisie Directeur [Januari 2001 – Februari 2003].
Taken : Statutaire eindverantwoordelijkheid voor de gehele divisie Geveke Industrial. Geveke Industrial was samengesteld uit 16 werkmaatschappijen gevestigd in 10 Europese landen. In overleg met RvB missie en doelstellingen gedefinieerd: creatie van een Pan-Europese distributie organisatie, met primaire focus op toegevoegde waarde binnen de industriële sector en een jaaromzet van €250M.

In 2001 een groei gerealiseerd van €90M naar €175M. Drie belangrijke acquisities vertegenwoordigden 80% van de gerealiseerde groei. Overige groei gerealiseerd door cross selling van complementaire producten tussen de locale ondernemingen. Het productenportfolio werd uitgebreid met nieuwe partners uit de USA en het Verre Oosten. Slecht renderende (sub)activiteiten werden, niet behorend tot de core-activiteiten, afgestoten of gesaneerd.

De Pan-Europese organisatie werd vormgegeven en gestructureerd rond sterk locale marketing en sales organisaties, ondersteund door een minimale divisie overhead. Ondanks de sterk verslechterde economische situatie in telecommunicatie en IT segment werden rendementsdoelstellingen bewerkstelligd middels verhoging kwaliteit commercieel en operationeel management, expansie van lokale activiteiten, afsluiten van Pan-Europese contracten en een strikt cash management. De gelimiteerde financiële situatie van de Geveke NV heeft de holding genoopt tot een drastische herziening van haar strategie.
Werkgever : Plus Integration Supply Chain Solutions B.V.
Periode : Februari 1999 – December 2000
Functie : Algemeen Directeur [Februari 1999 – Januari 2000].
Taken : Werkmaatschappij leed verliezen in 1997 en 1998, resp. 9% en 15% van de omzet. Deze verliezen waren te herleiden tot: het afstandelijk leiden van de onderneming door management, instabiele software producten, extreem lange time-to-market bij productontwikkeling als ook een marktsituatie gekenmerkt als een vervangingsmarkt met agressieve nieuwe toetreders met innovatieve producten. Gedurende het jaar is gewerkt aan een helder en ‘platte’ organisatie, verhoging van de kwaliteit van het management, herziening van het productportfolio, stabilisering van software producten en verbetering van de cash positie. Boekjaar 1999 werd afgesloten met een 30% hogere omzet met een bijbehorend operationeel resultaat van 8%.

In mei 1999 werd een 2e werkmaatschappij, Cesam BV, toegevoegd aan de statutaire verantwoordelijkheid. Cesam BV bevond zich tevens in een zorgelijke situatie. Continuïteit van Cesam BV gewaarborgd door de verkoop van de buitenlandse vestigingen (Duitsland, Zwitserland en Frankrijk) aan lokale partijen. Voor het resterende gedeelte van de Nederlandse onderneming is een MBO uitgevoerd met het voormalige management.

Gestuurd door markttrends (o.a. concentratie binnen retail sector, zware investeringen in productontwikkeling, globalisatie van applicaties, nieuwe toetreders en toenemende prijserosie) expansie gerealiseerd door de acquisitie van een tweetal ondernemingen In Nederland. Beide acquisities zijn in het laatste kwartaal van 1999 succesvol afgerond. Bij beide acquisities verantwoordelijkheid voor de onderhandelingen, due diligence, juridische en contractuele zaken en de integratieplannen.

Functie : Holding Directielid [Februari 2000 – December 2000].
Taken : Medio januari aangesteld in de holdingdirectie met operationele en statutaire verantwoordelijkheden voor een vijftal werkmaatschappijen in de sectoren Transport & Distributie en Consultancy. In de Transport & Distributie sector een stroomlijning binnen de werkmaatschappijen doorgevoerd. Alle afzonderlijke activiteiten beoordeeld op ‘strategische fit’, rendementsbijdrage en cash positie. Bij activiteiten welke niet voldeden aan benchmarks of criteria zijn of verbeterprogramma’s doorgevoerd, afgestoten of gesaneerd. Binnen de sector Transport & Distributie werd een nieuwe activiteit geïnitieerd een Belgische vestiging gerealiseerd.

Tevens actief betrokken bij de acquisities van een tweetal retail georiënteerde bedrijven in de UK en USA.

Werkgever : Nederland Haarlem bv (Volker Stevin)
Periode : November 1993 – Januari 1999
Functie : Divisie Directeur Verkeerssystemen [November 1993 – Augustus 1996].
Taken : Volledige operationele en resultaatverantwoordelijkheid voor de divisie Verkeerssystemen, waarin productontwikkeling, verkoop, distributie, productie en service activiteiten autonoom werden uitgevoerd. Structureel werd jaarlijks een omzetgroei van ruim 20% in combinatie met een verhoging van het ROS met 30% gerealiseerd in de segmenten stedelijk verkeersmanagement, internationaal marktontwikkeling en openbaar vervoerssystemen. Internationaal distributiekanaal geïmplementeerd eveneens de participatie in een tweetal joint-ventures in Polen en Israël. De productiefaciliteit werd ingrijpend gereorganiseerd (afslanking en flexibilisering productiecapaciteit, efficiëntere inkoop, lagere kapitaalsbeslag, modulaire productontwikkeling en ISO-9001 certificering.

Functie : Bestuurslid [September 1996 – Januari 1999].
Taken : Deel uitmakend van het driehoofdige bestuur verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van een strategisch ondernemingsplan voor alle divisies van Nederland Haarlem. Aansluitend het uitvoeren van de bijbehorende herstructurering, waarbij ondernemingsraad, vakbonden en arbeidsbureaus betrokken waren. Doelstelling van de exercitie was om de verliesgevende situatie van de gehele onderneming om te buigen binnen 6 maanden naar winstgevendheid evenals het implementeren van een business- en organisatiemodel in analogie met de divisie Verkeerssystemen. Deze werkzaamheden werden uitgevoerd naast de portefeuille van kerntaken: operationeel management (d.w.z. commercie en productie) van alle nieuwe marktgroepen, de overkoepelende verantwoording voor marketing, PR en alle internationale activiteiten (samenwerkingsverbanden en partnerships).

Werkgever : Schlumberger Technologies
Periode : Juni 1987 – Oktober 1993
Functie : Area Sales & Marketing Manager [Juni 1987 – Maart 1989].
Taken : Het zelfstandig opzetten van een autonoom opererende organisatie voor de divisie Smart Cards & Systems voor de verkoop, ontwikkeling en onderhoud van smartcard gerelateerde producten en systemen in Noord Europa (NL, B, D, UK, Scandinavië).
Functie : Business Development Manager Worldwide [April 1989 – Juni 1991].
Taken : Het ontwikkelen van nieuwe markten en smartcard producten en systemen vanuit het hoofdkantoor in Parijs. Tevens operationeel verantwoordelijk voor de geografisch gebieden Noord Europa en USA. Betrokken bij de acquisitie van een tweetal bedrijven.
Functie : Marketing, Sales & Engineering Manager [Juli 1991 – Oktober 1993].
Taken : Het reorganiseren van alle activiteiten van het verkoopkantoor Schlumberger Retail Petroleum Systems (vanouds: Koppens bv) in Nederland. Naast het realiseren van omzet- en rendementsdoelstellingen het (her)structureren van de verkoopafdeling, het introduceren van een marketingafdeling, het ‘upgraden’ van software engineering en de marktintroductie van een 24x24/7x7 serviceformule, inclusief helpdesk faciliteiten.

Werkgever : Philips Telecommunicatie & Informatie Systemen bv
Periode : April 1979 – Mei 1987
Functie : Account Management [Januari 1986 – Mei 1987].
Taken : Verantwoordelijk voor acquisitie, productontwikkeling in Frankrijk en implementatie van het elektronische betalingssysteem t.b.v. Nederlandse markt. Project, gebaseerd op nieuwe technologieën, werd in Frankrijk in samenwerking met dochtermaatschappij ontwikkeld.

Functie : Product Management [Juni 1983 – December 1985].
Taken : Verantwoordelijk voor een internationaal en multidisciplinair team belast met de introductie van gelduitgifteautomaten vanuit de VS in Europa.
Functie : Diverse automatiseringsfuncties [April 1979 – Juni 1983].
Taken : Voornamelijk systeemontwerp, projectleiding en advisering, vervuld binnen grote automatiseringsprojecten bij Nederlandse financiële instellingen en ministeries. Tevens betrokken bij internationale productontwikkeling.

Opleiding interimmanager

OPLEIDINGEN
Scholing : HIO – Informatica (Systeem- en organisatiekunde).
HTS – Werktuigbouwkunde.

Trainingen : Disfunctionele van niet rationele processen in management (Stichting Bedrijfskunde).
Senior Management (Volker Stevin i.s.m. De Baak).
Finance for Management (Schlumberger Industries).
Projectmanagement (o.a. Cap Gemini).
Marketing (Philips – NIMA A en B-niveau).
Diverse commerciële, communicatieve en teambuilding trainingen.
Onderhandelingstechnieken.

Talenkennis interimmanager

Nederlands - Vloeiend woord en geschrift
Engels - Vloeiend in woord en geschrift
Duits - Goede beheersing
Frans - Goede beheersing

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :