Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

cfo, financieel directeur

cfo, financieel directeur

Werkervaring interimmanager

Achmea Pensioenen Dienstverlening
Functie Van -tot
Manager Cashmanagement 1/5/99 - 1/12/03
Werkzaamheden
Achmea Pensioenen is in 1999 ontstaan door de fusie tussen: Avero pensioenen, PVF en Centraal Beheer Pensioenen.(totale premie stroom ca 2.5 miljard). Er moest vorm gegeven worden aan de integratie van deze fusie. Ik ben door de directie toen gevraagd de integratie van Cashmanagement (incasso, excasso, cashflow management en trust administratie) in een Shared Service Center op me te nemen.

Fase 1: directie besluit en ondernemingsraad advies voor de nieuwe organisatie voorbereiden (positie van medewerkers en locatie beleid was hierbij zeer belangrijk).
Fase 2 ontwikkeling nieuwe werkwijze en bouw van een nieuw incasso systeem ( 2,5 miljard premie en duizenden klanten)
Context: De totale organisatie was aan het veranderen en doordat PVF als private organisatie op systemen draaide van het GAK als publieke organisatie ontstond er politieke druk binnen 1 jaar deze systemen te verlaten.
Daarnaast liep het Euro project welke voor cashmanagement zeer belangrijk was.
Fase 3 opstellen en implementeren van een migratie plan voor de rest van de organisatie naar dit nieuwe systeem.
Fase 4 reductie van openstaande saldi met 50%.
Fase 5 reorganisatie van cashflow (transparant en verantwoord per klant) en ontwikkeling van cash prognoses.

Organisatie Bedrijfstak
Centraal Beheer Dienstverlening
Functie Van -tot
Manager en directielid
van de Commerciële
organisatie 1/5/95 - 1/5/99

Werkzaamheden
In deze periode ben ik door de Raad van Bestuur van Centraal Beheer gevraagd als Financieel manager mede vorm te geven aan de commerciële reorganisatie van Centraal Beheer van product gericht naar klant gericht.
Dit heeft o.a. geleid tot de opbouw van de commerciële unit "middenmarkt" waarbij marktsegmentatie, specialisatie van personeel en samenwerking tussen front en backoffice de kern begrippen waren.
In deze unit ben ik in het management team verantwoordelijk geweest voor de interne organisatie en de control van deze unit (ca 150 medewerkers verdeeld over 10 marktteams).

Organisatie Bedrijfstak
Centraak Beheer Dienstverlening
Functie Van -tot
adjunct directeur Financiën 1/5/90 - 1/5/95

Werkzaamheden
Centraal Beheer Particulieren bestond uit de volgende branches: Leven, Schade en Financiële Dienstverlening.
In deze functie ben ik verantwoordelijk geweest voor: Verslaglegging, control, actuariaat, interne controle en cash management.Een functionele verantwoordelijkheid verhouding bestond er met de Financieel directeur van het concern Centraal Beheer.In deze periode heb ik de Financiële functie in de snel groeiende divisie Particulieren opgebouwd van niets tot een belangrijke tool of management voor de directie. Aandachtgebieden hierbij zijn geweest: kostprijs opbouw (toen nieuw in verzekeringsland), kosten management, risico management en de budgettering cyclus. Ik heb met het actuariaat embedded value technieken ontwikkeld en ik ben de initiator van de Achmea Hypotheek bank geweest. Ook heb ik diverse fusies financieel begeleid.Hier heb ik de basis gelegd voor mijn kennis en ervaring als financieel manager (bouwer en beheerser) in complexe dienstverlenende bedrijven.

Organisatie Bedrijfstak
Centraal Beheer Dienstverlening
Functie Van -tot
Hoofd van de Interne
Accountants Dienst 1/1/87 - 1/5/90

Werkzaamheden
Reorganisatie en herpositionering van de interne accounts dienst van Centraal Beheer.
Accent verlegd van financial audit naar management en operational audit. Hierbij veel gezien en geleerd met betrekking tot verhoudingen en verantwoordelijkheden van centraal en decentraal in de complexe organisatie (matrix organisatie) van Centraal Beheer. Verantwoordelijkheid nemen voor en samenwerking waren de sleutel- woorden voor succes.

Organisatie Bedrijfstak
Ministerie van Financiën Overheid
Functie Van -tot
adjunct accountant 1/5/82 - 1/1/87

Werkzaamheden
Verantwoordelijk voor de controle en opstelling van het jaarverslag van "de Dienst der Domeinen (roerende en onroerende zaken) en verantwoordelijk voor de controle op het Salaris bureau voor Financiën in Zwolle. Speciaal project is het toepasbaar maken van de automatisering bij de controle geweest.

Organisatie Bedrijfstak
Nederlandse Accountants Maatschap Dienstverlening
Functie Van -tot
Controle leider 1/4/76 - 1/5/82

Werkzaamheden
Controle op en samenstellen van jaarrekeningen evenals doen van fiscale aangiften van diverse grotere industriële bedrijven en door overheid gesubsidieerde instellingen.

Organisatie Bedrijfstak
Nationale Nederlanden Dienstverlening
Functie Van -tot
assistent accountant 1/9/72 - 1/3/76

Werkzaamheden
Controle op verzekeringsactiviteiten, herverzekering en Bank Onroerende zaken.


Opleiding interimmanager

1/8/99 - 1/1/00
Treasury management
Opleidingsniveau HBO+
Financieel/Economisch
Resultaat: certificaat


1/8/94 - 1/1/95
Asset & Liability management
Opleidingsniveau HBO+
Financieel/Economisch
Resultaat :Certificaat

1/1/87 - 1/1/04
Diverse trainingen "bewust managen"
Opleidingsniveau: HBO+
Personeel en organisatie
Interne bedrijfsopleiding Centraal Beheer

1/9/72 - 1/12/86
NIVRA Auditing/Accountancy Opleiding
Opleidingsniveau:Universitair+
Resultaat: Diploma


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Werk- en denkniveau Universitair
Persoonskenmerken
Ik ben een gedreven persoonlijkheid die bewezen heeft in complexe situaties altijd succes te boeken. Dit heeft te maken met een aantal eigenschappen die ik bezit.Ik ben een pionier, een doorzetter en een teamspeler. Ik ontwikkel altijd een visie en ik ben instaat deze visie planmatig te implementeren. Deze werkwijze geeft de organisatie zicht en vertrouwen op de koers en de vorderingen. Ik laat mijn teamspelers altijd meedelen in mijn successen omdat ik geloof in een lerende organisatie.
Automatiseringkennis:
het totale pakket MS Office,
Competenties Basel2, ,SOX,IFRS, embedded value,
bouw Shared Service Center
Overige Maatschappelijke functies:
lid medezeggenschapsraad VWO (Reggesteyn Nijverdal)Voorzitter Basketbal vereniging "Risne Stars"
Vrije tijd: Lezen, wielrennen, mountainbiken, reizen,


Talenkennis interimmanager

Nederlands: goed in woord en geschrift
Engels: idem
Duits: idem
Frans : matig


Overig

Gezochte functie of opdracht:
Opdrachten die liggen in de hoek van financieel directeur of algemeen manager.
Bouw en ontwikkel opdrachten zijn mijn specialiteit.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :