Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim- en projectmanager, (management-)adviseur.

interim- en projectmanager, (management-)adviseur.

Werkervaring interimmanager

NCOI Opleidingsgroep, april 2006 – heden
Deeltijd docent Procesbeheersing en productiviteit HBO Bachelor Technisch bedrijfskundig management. Deeltijd docent Bedrijfskundige processen HBO Bedrijfskunde 1.
Beoordelaar (ontwikkeling) modules “Informatievoorziening” en “Informatiesystemen” van de MBO opleiding Informatiemanagement.

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, augustus 2005 – heden
Begeleiding (regie, coaching, ondersteuning en toetsing) van een directoraat generaal bij de keuze en implementatie van prestatie indicatoren (pi’s t.b.v. sturing van de realisatie van de beleidsdoelen en communicatie met de relevante uitvoerende partijen).

Waterschap september 2006 – heden
Advies t.b.v. MT en bestuur m.b.t. monitoring van en sturing op de realisatie van de beleidsdoelen (Waterbeheerplan 2007-2011), m.b.v. een systeem van prestatie-indicatoren.

Ministerie van VWS maart 2005 – februari 2006
Begeleiding (regie, coaching, ondersteuning en toetsing) van een Directie bij de keuze en definitie van kern prestatie indicatoren t.b.v. de sturing van de realisatie van de beleidsdoelen.

Stichting Openbaar basisonderwijs Duin- en Bollenstreek januari 2005 – heden
Lid van het algemeen bestuur van 11 scholen in 7 deelnemende gemeenten (circa 3000 leerlingen en 160 leerkrachten). Sturing geven aan het helderder organiseren van het besturingsproces en de managementstructuur (verantwoordelijkheidsverdeling tussen schooldirecties, bestuursmanager en algemeen bestuur), aan het vertalen van abstracte en ambitieuze beleidsvisies naar een beperkt aantal haalbare en meest belangrijke en meetbare doelstellingen en aan het inrichten en daadwerkelijk uitvoeren van planning en control (het meten en bewaken van de realisatie van de doelstellingen).

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, maart 2004 – april 2005
Audit naar de sturing van het beleid m.b.v. prestatie indicatoren én onderzoek naar de kwaliteitsborging van de daarvoor gehanteerde prestatie gegevens. Advies m.b.t. ontwerp en inrichting van het management proces voor sturing m.b.v. prestatie indicatoren. Dit advies is opgesteld als maatwerkinvulling van de rijksbrede doelen en voorschriften van het VBTB-beleid en RPE.
Begeleiding (regie, coaching, ondersteuning en toetsing) van de leiding van een directoraat generaal bij de implementatie van het geadviseerde proces en de keuze en definitie van kern prestatie indicatoren (kpi’s t.b.v. verantwoording naar de Tweede Kamer m.b.t. de realisatie van de beleidsdoelen).

Stichting Unicef Nederland december 2002 –oktober 2004
Advies en projectbegeleiding in opdracht van directeur Bedrijfsvoering met betrekking tot het bepalen van de benodigde Informatievoorziening; accent op visie en inrichting van de besturing (doelstellingen, smart (key) performance indicatoren en stappen van het besturingsproces (pdca)) en de benodigde besturingsinformatie. Aanjaag en coach rol m.b.t. het sturen en (inhoudelijke) impulsen geven aan het proces en het waken en spiegelen dat de managers zich de resultaten toeëigenen en ze zelf inhoudelijk invullen.

Rabobank ICT, Groep Services november 2001 – mei 2002
Interim manager van de Unit Expertises & Resources (140 fte) van Groep Services. De unit is een pool van professionals ten dienste van de Rabobank Groep. De pool biedt competenties met betrekking tot projectmanagement, business consultancy, informatie management en beleid, informatie analyse, kennis technologie, en ondersteuning ict (o.a. test consultancy, bruikbaarheids testen en interface design, hergebruik, kwaliteitsmanagement, proces en service level management, Itil proces advies). Mijn opdracht was het laten ontstaan van deze unit vanuit twee voormalige (qua cultuur en klantenkring) verschillende bedrijfsonderdelen en het inrichten van de unit. Accenten m.b.t. de opdracht zijn: Contracteren van opdrachtgevers aan opdrachtenbegroting, downsizen van de formatie (tot 100 fte) passend bij het opdrachtenvolume 2002, kostenbesparing (vergroting span of control, verlaging van overheadkosten, efficiënter werken, saneren van niet kostendekkende diensten, verhogen productiviteit van de afdelingen en individuele professionals), teambuilding nieuwe management team, proces inrichting en structurering (accountmanagement, matchen, volgen en evalueren van de opdrachten), hrm (resultaatafspraken, persoonlijke ontwikkelplannen) en besturing ( doelen, key performance indicatoren tav klant, medewerker en financiën, definiëren en beschikbaar krijgen van managementinformatie).

Rabobank ICT, Directe Kanalen februari 2001 – februari 2002
Interim manager van groep projectmanagers (20 fte) van Directe Kanalen (Realisatie van oplossingen op gebied van telefonie en call centers, internet en E-commerce). Inrichten van de groep. Hrm, teambuilding, coaching. Werven, matchen, volgen en evalueren van de opdrachten van opdrachtgevers aan projectmanagement groep. Ontwikkeling professionaliteit en vakskills van projectmanagers. Groep omgevormd van losse individuen naar een redelijk zelfsturend team, waarbij iedereen de verantwoordelijkheid neemt voor de professionaliteit van zichzelf en de groep, voor de wensen en noden van de klanten en voor het financiële resultaat van de groep en de eigen individuele productiviteit.

Rabofacet, Businessunit Toepassingen oktober 1997 – april 2000
Adviseur Software Kwaliteitsgroep: Advisering van management en projectleiders van de business unit (230 medewerkers) m.b.t. de kwaliteitsborging en controle van automatiseringsprojecten (primaire proces), CMM-audits op IT-projecten.
Interim manager kwaliteit: Programma voor kwaliteits en procesverbetering opgesteld en doorgevoerd t.b.v. het primaire proces van de business unit (systeemontwikkeling en onderhoud voor de c.a. 450 Rabobanken in Nederland). Hoog gehalte aan coaching en gebruik van best practices. Organisator en begeleider van proces- en managementaudits.

N.v. Nederlandse Spoorwegen, NS Materieel Randstad zuid januari l999
Advies inzake de organisatie van het beheer van de i.t. bij NS Materieel¬ Service Bedrijf Randstad Zuid.

Stichting Nederlandse Draf en Rensport januari 1997 juli 1997
Advies en begeleiding bij het opstellen van een service overeenkomst (service level agreements) m.b.t. het outsourcen van alle automatiseringstaken (exploitatie en beheer).

Ministerie van Verkeer en Waterstaat, DG Vervoer november 1996 december 1996
Opstellen van projectplan voor de implementatie van ‘n output gestuurde werkwijze bij DGV.

Stichting Novib augustus 1996 oktober 1996
Proces audit van twee automatiseringsprojecten MIS en SPIN, rapportage aan directie.

Centraal Orgaan opvang Asielzoekers april 1994 oktober 1996
Projectleider t.b.v. de koppeling van informatiesystemen op hoofdkantoor en in asielzoekers-centra. Projectmanager voor de realisatie en invoering van een logistiek Asielzoekers Systeem, t.b.v. gebruik door het hoofdkantoor en 90 asielzoekerscentra, en t.b.v. informatie¬uitwisseling met gemeenten, IND, VD's en anderen. Vanwege omvang van het project (4 miljoen gulden, 30 medewerkers piekperiode) strakke sturing op voortgang (en verkrijgen van voortgangsinformatie). Procesaudit en Advies reorganisatie afdeling Spreiding & Plaatsing.

N.v. Nederlandse Spoorwegen, NS Materieel Zuid december 1995 mei 1996
Advies inzake de organisatie van het beheer van de i.t. bij NS Materieel Service Bedrijf Zuid.

Stichting Novib maart 1993 december 1994
Projectadvies Informatieplan; Procesbewaking en ondersteuning bij oplevering van: Missie & doelen, bedrijfs en informatie model en projectvoorstellen. Organiseren van de informatie voorziening (functies, procedures, enz.); Adviseur van de Stuurgroep Realisatie Projecten.

Gemeenten Rotterdam DRR en Haarlemmermeer W0C mei 1993 oktober 1993
Opstellen van resultaatgerichte en meetbare functiebeschrijvingen.

N.v. Nederlandse spoorwegen, Materieel & Werkplaatsen juni 1991 maart 1993
Projectleider invoering autOHdoc bij werkplaatsen van NS. Hierbij de weerstanden bespreekbaar gemaakt en het lokale management overgehaald en enthousiast gekregen voor de lokale implementatie. Algemeen projectmanager voor het ontwerp en de realisatie van een effectieve datacommunicatie infrastructuur, een kantoor¬-automatisering omgeving en een beheerorganisatie bij de verschillende dienstonderdelen.


Topdata b.v. april 1987 – mei 1991

N.v. Nederlandse Spoorwegen, Materieel & Werkplaatsen oktober 1990 mei 1991
Projectleider realisatie informatiesysteem autOHdoc. Project met lange voorgeschiedenis en veel weerstanden (vanuit lokaal management) van vorige projectleider overgenomen en in korte tijd afgerond en opgeleverd.

Vicon b.v. september 1990
Advies gegevensbeheer Productie Besturings Systeem.

Ministerie van AZ, afd. Financiën en Economische Zaken mei 1990 augustus 1990
Informatie analyse (ISAC) en projectadvisering ten aanzien van implementatie pakket SAP, t.b.v. de financiële begroting en control van het ministerie.. Vastgelopen project en projectleider weer met succes op de rit gekregen, met name door coaching van de projectleider en door de starre en abstracte implementatie-methode voor de medewerkers van de afdeling in herkenbare en voor hen zinnige werkopdrachten op te delen.

Stichting ECN Petten april 1987 april 1990
Invoering van een bedrijfsinformatie systeem t.b.v. alle afdelingen. Projectleider realisatie van een systeem t.b.v. de financiële bewaking en afhandeling van ECN energieprojecten. Definitiestudie t.b.v. systeem voor bedrijfsbudgettering en financiële rapportage. Algemeen projectleider automatisering.



G&D Software b.v. oktober 1985 – maart 1987
Analyse/programmering van een geautomatiseerd logistiek systeem bij Philips n. v. Onderhoud en optimalisatie (functionele vernieuwbouw) van het salarissysteem van het GAK.


Opleiding interimmanager

Opleiding
Gymnasium, ongedeelde variant 1978
Technische Hogeschool Delft, Civiele Techniek 1984
Eerste graads onderwijsbevoegdheid wiskunde 1984

Cursussen
Diverse trainingen m.b.t. teambuilding en management ontwikkeling 1998-2002
Workshops hrm (ontwikkel- en beoordelingsgesprekken) 2001
Management Team Seminar Workflow management 1997
Diverse pakketten kantoorautomatisering en projectmanagement 1989-2002
Intermediair Leidinggeven aan veranderingsprocessen 1993
Open Universiteit Marketing 1 1992
BSO Adviesvaardigheden voor adviseurs 1990
SAP Workshop RKIM 1990
Topdata Academy People Leadership 1989
NIVE Leidinggeven en leidingnemen 1988
LOI PR en Voorlichting 1987-1988


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

• kan goed luisteren, schept rust en krijgt snel vertrouwen, voorzitter en coach;
• diplomatiek (vriendelijk) én vasthoudend ten aanzien van de te realiseren doelen en resultaten, alert en serieus in aansturing van medewerkers en (interne) leveranciers;
• extern gericht, is gedreven en vindt het leuk zich te verplaatsen in de "klant” en vanuit diens eisen en wensen de processen bij de opdrachtgever te organiseren;
• bekend met diverse theorieën en methoden voor samenwerking in teams en management ontwikkeling, zoals teamrollen (Belbin), kernkwaliteiten en het enneagram (Ofman), situationeel leidinggeven (Hersey en Blanchard) en managementstijlen (Quinn);
• scherp analyse en helder structurerings vermogen, bekend met diverse methoden en technieken voor kwaliteitsmanagement, procesverbetering, projectbesturing en procesaudits, zoals CMM, SDM, RAD, INK, ITIL, review, Fagan inspectie, Prince 2, RUP, QSM software metrics, Mc Kinsey enz.;
• bekend met methoden en technieken voor beleidssturing bij de rijksoverheid (VBTB Van Beleidsbegroting Tot Beleidsverantwoording, RPE Regeling Prestatiegegevens en Evaluatieonderzoek, prestatie indicatoren);
• bedrijfseconomische instelling: kosten/baten, rendement, managementinformatie, planning en control;
• combineert zonder problemen operationele inhoudelijke activiteiten (zelf schrijven van voorstellen, rapporten) met management en advies activiteiten (luisteren, omgaan met emoties, opbouwen van vertrouwen, motiveren, committen);
• zakelijke stijl van adviseren en leidinggeven zowel in projecten als de lijn, resultaatgericht, samenwerken, afspraak is afspraak.


Talenkennis interimmanager

Nederlands vloeiend, Engels en Duits goed, Frans matig;


Overig

Zelfstandig sinds 1991.
Mijn competentie is vooral processen inrichten, organiseren en sturen t.b.v. het realiseren van gewenste resultaten. Branche-kennis vind ik daarbij een pré, maar geen must. Relevante kennis heb ik steeds snel opgedaan in het begintraject van mijn opdrachten.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :