Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Reporting-control

Reporting-control

Werkervaring interimmanager

Mei -- Sept. 2011 ASR Bank; Business control en reporting
Business Control en Reporting taken ten behoeve van betrouwbare stuurinformatie voor het management en Holding.

Febr. ’11 – April ’11 ASR Verzekeringen; reporting Solvency2
Verzamelen informatie en rapportage verzorgen volgens preformat en instructie DNB
Separate rapportages voor SCR, ECAP en QIS5, inclusief vorming controledossiers
Rapportage op Holdingniveau met aansluiting van de onderliggende rapportages op
niveau van juridische entiteiten (solo’s).

Juli ’10 – Jan. ‘11 Sabbatical leave
In verband met privé-omstandigheden geen ruimte voor een nieuwe opdracht.
Nieuwe studie opgepakt.

Juli ‘09 – juni ‘10 Delta Lloyd Asset Management; controller
Binnen de afdeling Accounting en Reporting
• Inrichten nieuwe en overgenomen fondsen, van bron tot en met rapportage
• Verbeteren en constructiever inrichten van administratieve processen (Dutch GAAP en IFRS).
• Door verbetering van de financiële rapportagestructuur en procesinrichting gezorgd voor een substantieel hogere kwaliteit van de financiële verslaggeving in de jaarrekeningen van de beleggingsfondsen.
• Coachen van medewerkers op inhoudelijk gebied
• Software is Cedar, Magnitude, Portia en Excel

Okt. ‘08 – Apr. ‘09 UVIT Zorgverzekering; Consultant Jaarrekening
In projectverband zorgdragen voor de totstandkoming van de geconsolideerde jaarrekening.
Specifiek:
• zorgdragen voor de dossiervorming van een aantal VGZ gerelateerde bedrijven.
• zorgdragen voor de totstandkoming en oplevering van de jaarrekeningen van twee onderliggende UVIT-bedrijven.
• Software is Coda.
• Voorbereiden van de consolidatie van de twee op te leveren UVIT-bedrijven

April – Sept. ’08 HBOS (branche of HSBC) (Hypotheek-retail); Finance Controller
• Voorbereiding en consolidatie van financiële cijfers,
• Periodieke rapportage onder scherpe deadlines (Fastclosing: monthend + 3dgn).
• Controle en analyse maand- en kwartaalcijfers t.b.v ondersteunende specificaties en onderbouwingen van afwijkingen t.o.v. historie en budget/forecasts.
• Controle van bijzondere waarderingen van Securitisaties, Derivaten, Interestswaps, Hedging Interestrisico’s in lijn met IAS32&39.
• Optimalisatie en verdere inrichting financiële processen, te weten:
1) Optimalisatie afstemming leningen o/g t.b.v. Cashmanagement en Interestrisico’s.
2) Directe afstemming Treasury-holding met eigen bronadministratie t.b.v. Fastclose.
• Systemen: Exact Global, Excel (zeer uitgebreid)

Dec. ’07 – Mrt. ’08 SNS Property Finance Internat. (Vastgoed projectfinance): Head of Finance
Ziektevervanging van het huidige hoofd Finance.
Verantwoordelijk voor de juiste, volledige en tijdige verwerking van de financiële gegevens.

Opdrachtspecifiek:
• Aansturen team (3,5 fte). Bekend met eigen taken, maar verder ingericht naar een strakkere werkplanning
• Maandelijkse cijferoplevering. Door kennisuitval opnieuw gestructureerd.
• Software is Hyperion en Coda.
• Processen en structuren verbeteren door verouderde systematieken. Het betreft het financiële proces van/naar de projectenadministratie en het cashmanagement t.b.v. de transparante aansluiting tussen de opgenomen en uitgegeven leningen t.b.v. renterisico’s.
• In het kader van het bovenstaande: de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden opnieuw beschrijven en invullen.

Mei – Nov. ‘07 Fortis-ASR bancair (Sparen en beleggen); IC-Consultant
Het project ‘In-control Statement’ heeft als doel aan te tonen dat alle substantieele risico’s in de processen door middel van een afdoende risicobeheersingscyclus inzichtelijk en in-control zijn.

Verantwoordelijkheidsgebied in dit project:
• Inventariseren van de risico’s en de daarop gerichte beheersmaatregelen door workshops en sessies.
Op basis van een beschrijving van de administratieve processen zijn de risicomomenten (Interne Controle) onderkend en de IC-maatregelen benoemd.
• Opzet, implementatie en borging van het risicobeheersingsproces in de
operationele processen, als volgt: 1) aanpassing werk- en controle-instructie, 2) bespreken werk- en controle-instructie met betrokken personen 3) opnemen van de IC-maatregelen in de controletoets.
• Invoering maandelijkse controlecyclus ter toetsing van de werking van de ingevoerde beheersmaatregelen, ondersteund door workshops.
• Periodieke toetsing of alle relevante risico’s op de juiste wijze worden beheerst en gestuurd door beheersingsmaatregelen.
• Rapportage naar afdelings- en eindverantwoordelijk management, voorstellen tot verbetering van de beheersmaatregelen en instructie voor de invoering ervan in de processen.
• Gedurende het project aansturen en inleren van medewerkers in de lijn die verantwoordelijk zijn/worden voor de maandelijkse controlecyclus na overdracht van het project.

Juli ‘06 – April ‘07 AbnAmro bank, BU-NL; Business Consultant
Taken en Verantwoordelijkheden
Het Project CLAIRE bouwt de nieuwe financiële informatie-architectuur voor AAB.
Binnen de BU-NL wordt het financiële systeem verbijzonderd naar lokale eisen.
• De Business Consultant is intermediair tussen project en business, met als hoofdtaken de bewaking en afstemming van de vastgestelde functionele requirements tussen IT en business. Het businessteam is hierin overkoepelend voor alle functionele eisen met ieder zijn eigen aandachtsgebied.
Eigen aandachtsgebied was het financiële vertaalmodel en de Chart of Accounts.
• Het Financieel vertaalmodel houdt in de juiste vertaling naar journaalposten van elk uit de processen voortkomend financieel feit.
• De CoA betekent hier een juiste en volledige opstelling van alle voorkomende
grootboekrekeningen met bijbehorende veldverwijzingen.
Softwarepakketten: Cartesis-Magnitude, SAP, Fair Isaac, maatwerk tbv lokale
datawarehouses

Mei ’04 – Juni ‘06 Fortis ASR
Febr. – Juni ‘06 Fortis ASR verzekeringsgroep Rapportage
• Binnen Accounting-Verzekeringen procesversnellingen tot stand brengen in lijn met het softwarepakket Cartesis-Magnitude (deel van project Fastclose global)
• Totstandkoming DNB-staten 2005 van één complexe fusiemaatschappij (voorheen drie moedermaatschappijen) met het onderscheid naar lokale cijfers en naar IFRS-cijfers.
Sept. ’05 – Jan. ‘06 Fortis ASR verzekeringsgroep Rapportage
Versnelling en verbetering van de huidige werkwijzen en structuren van accounting
naar consolidatie (Magnitude). Toetsen op juistheid en volledigheid van
oorspronkelijke en nieuwe geconsolideerde rapportagecijfers
Mei ’04 – Aug. ‘05 Fortis ASR verzekeringsgroep; projectmedewerker IFRS ai
Taken en verantwoordelijkheden
Hoofdtaak:
• Zorgdragen voor de juiste bewerking van de huidige cijferrapportage als voorbereiding op IAS-rapportage (IFRS)
• Remapping lokale accountingstructuur naar magnitude (vanuit Smartstream)
• Coördinatie eliminatie- en Intercompanyproces van huidige cijferrapportage ter voorbereiding op consolidatieproces
• In teamverband:
- Controle op de juiste toepassing van de IAS-regels voor de aanleverende afdelingen zoals Vastgoed(IAS16&40), Beleggingen(IAS32&39), Pensioenen(IAS19) en Deelnemingen(IAS28).
- Zorgdragen voor de juiste cijfermatige verwerking van de aangeleverde IAS-cijfers
- Mede zorgdragen voor implementatie van het consolidatiepakket Magnitude

Aug. ’02 – April ‘04 Stichting Loket-W (grote Non-profit instelling: 700 FTE); Hoofd Control
Taken en Verantwoordelijkheden
• Inrichten Administratie en Controlfunctie
• Ontwikkelen Organisatie van Informatie voorziening
• Leiding aan Controlgroep (4 FTE) en Administratie (14 FTE)
• Eindverantwoordelijk voor Financiën en adviserend MT-lid

Feb. ’02- Juli ’02 Stichting Loket-W (700 FTE); Adviseur Planning en Control a.i.
Taken en Verantwoordelijkheden
Opstellen en invoeren Planning en Control Cyclus

Maart ’01-Jan. ‘02 Stichting Buurtwerk Eindhoven (non-profit); Controller a.i.
Taken en Verantwoordelijkheden:
• Jaarrekening 2000 opleveren
• Upgraden Projectadministratie
• Inrichten Financiële administratie i.c.m.
• Ontwikkelen Management Informatie Systeem

April ’01-Okt. ’01 ZON-Vastgoed BV, onderdeel van Coöperatieve Veiling ZON, Venlo
Adviseur Administratie en Financiën a.i.
Taken en Verantwoordelijkheden:
• Ontwerpen & Inrichten Administratie en bijbehorende procedures
• Doorlichten afdelingen op administratieve processen
• De afdelingen inpassen in één administratie
• Inrichten administratie, incl. Man.Rapp./IC&AO
Sept.’00-Dec.’00 Warner Home Video (FMCG); Finance Manager a.i.
Taken en Verantwoordelijkheden:
• Begeleiden en coachen aantal boekhoudkundige medewerkers
• Controle financiële activiteiten
• Rapportages, Forecasts, analyse voor Directie, MT en Holding

Jan ‘00 – Juli ‘00 Abn-Amro Bank, Divisie Investment Banking, Operations;
Project Controller a.i.
Taken en Verantwoordelijkheden:
• Normaliseren opgelopen balansstanden d.m.v. het project openstaande Posten t.b.v. afdeling Clearing en Settlements.
• Opbouw rapportage voor inzicht in financiële risico’s van bedrijfsprocessen.
• Financieel beheersing bedrijfsprocessen en invoeren van controle-instrumenten
• Rapportage en beheersing invoeren als lijnfunctie

okt.´98 – Jan.2000 Achmea Asset Management
juli ‘99 ¬– Jan.2000; Teamleider Vliegende Brigade Operations a.i. Taken en verantwoordelijkheden:
• coachen van medewerkers op ondersteunde afdelingen zoals Obligaties, Treasury,
Backoffice Aandelen en Derivaten.
• team ondersteunt afdelingen voor werkzaamheden welke
- buiten de lijn vallen en afdeling overschrijdend zijn,
- om meer kennis en ervaring vragen, en piekbelasting van afdelingen opvangt
maart ´99 – juni ´99; Medewerker Control a.i.
Taken en verantwoordelijkheden:
Controle Jaarwerk en opbouw Balansdossiers Gesepareerde BeleggingsDepôts

okt.´98 - maart ´99; Deskmanager Rapportage en Analyse a.i.
Taken en verantwoordelijkheden:
• Klantenrapportage, cijferanalyse Beleggingen en ondersteuning accountmanagers
• Binnen het Jaarrekeningproject uitvoeren van deelprojecten

juni ‘98-dec.‘98 Kessler-stichting; Financieel manager a.i.
Tehuis voor thuis- en daklozen (Gemeentelijk gesubsidieerd)
Taken en verantwoordelijkheden:
• vervaardigen Jaarrekening 1997 en doorlichten van de administratie
• verbeteren van de financiële processen en versnellen van de rapportagecyclus

maart ‘97 - mei ‘98 Cebeco Handelsraad (CH); Controller Pensioenfondsen a.i.
CH is een grote nederlandse coöperatie (4500 fte) met eigen pensioenfondsen
Taken en verantwoordelijkheden:
• opzetten, inrichten en voeren van de financiële administraties;
• voorbereiden van de definitieve Controller functie
• Verzorgen rapportages en jaarstukken over 1996 en 1997.

nov. ‘96 - april ‘97 NS Rail Iinfra Services Randstad; Assistent controller a.i.
NS-RIS is een projectorganisatie van de NS, opgeknipt en aan derden verkocht
Taken en verantwoordelijkheden:
• ondersteuning van het decentralisatieproces naar de samenvoeging met Strukton.
• Taakstellende begroting 1997 naar resultaat verantwoordelijke business-units
• ondersteuning van de Baan-Triton implementatie

dec. ‘95 - nov. ‘96 Electro Rail Groep; Assistent controller a.i.
Taken en verantwoordelijkheden:
• Jaarrekening, Projectenadministratie
• het ontvlechten van de Balansen en W&V-rekeningen
• (mede)implementeren softwarepakket Baan-Triton: modules Financieel,
Consolidatie (in opstartfase) en Rapportage
1994 - 1995 Stichting ziekenhuizen Noord-Limburg; Hoofd Adm. Dienst
Taken en verantwoordelijkheden:
• Leidinggeven aan de administratieve dienst (+/- 50 FTE) - planning, coördinatie, en controle administratieve processen
• AO/IC, Liquiditeitenbeheer, Jaarrekening
• Reorganisatie van salaris-/ personeels-/ verrichtingenadministratie

1993 - 1994 Smith & Partners Fiscaal advies; Management accountant
Taken en verantwoordelijkheden:
• Hoofd administratie (4 fte) en derden-administratie
• Admin. Org., Interne Controle, Rapportage en Budgettering

1993 Van Spaendonck Pensioen- en Vermogensbeheer; Controller ai
Taken en verantwoordelijkheden:
• Kostprijstarieven, resultaatanalyse, jaarstukken alle beheerde fondsen

1989 – 1992 Appèl Service groep; Financieel controller (3 FTE)
1988 - 1989 Memorex Telex Holding; General accounting assistant
1985 – 1988 Horeca Expl. Mij. Schiphol; Hoofd administratie (12 FTE)
1982 - 1985 Blessing Electronics BV; Hoofd boekhouding (2 FTE)
1980 - 1982 van Dien & Co; Assistent Accountant

Opleiding interimmanager

Opleiding : HAVO Diploma; 07-1976
SPD I en II Bachelor Diploma; 05-1985
Operational Auditing Post-HBO Diploma; 02-2000
Financial Controller Post-HBO Diploma; 07-2001
General Control Post-HBO Diploma; 03-2002
Master in Controlling MA Diploma; 05-2007

Cursussen : Automatisering
AMBI-basis; I1, I2, B1 en T1 (NOVI)
Bedrijfskunde; Operationeel Management (OU)
SOx; introductie en eigen studie
IFRS; algemeen en eigen studie
Bazel-II; Risicobeheer en Externe toetsing bij Banken (Nibe-SVV)

Talenkennis interimmanager

Nederlands: vloeiend
Engels: goed

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :