Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Project manager, adviseur, interim manager

Project manager, adviseur, interim manager

Werkervaring interimmanager

Management: 06-2001 - heden

Sinds juni 2001 opereer ik als zelfstandig adviseur/ projectleider/interim manager.
Mijn voornaamste klanten en projecten tot op heden zijn:



Q2 2002- heden

In deze periode heb ik een aantal opdrachten uitgevoerd bij Heineken International, het hoofdkantoor van Heineken. Eerst via tussenkomst van Twynstra Gudde Interim Management, daarna onder eigen naam.

Van Q2 2002 tot heden
In deze periode heb ik een competence center voor digitale media opgezet en geleid: het Webcentre. De opdracht kan worden verdeeld in drie stadia:
1. In Q2 2002 heb ik de inrichting van de internet gerelateerde activiteiten en organisatie binnen het hoofdkantoor geanalyseerd en geadviseerd om een competence center voor digitale media op te richten.
2. Van Q4 2002 tot Q4 2003 ben ik gestart met de Webcentre dienstverlening. Mijn taken bestonden uit: het ondersteunen van Corporate Marketing en Corporate Communicatie bij internet gerelateerde initiatieven en projecten. Tevens heb ik op verzoek van de Raad van Bestuur een ondernemingsplan opgesteld voor een dergelijk Webcentre. Op basis van dit document en de goedkeuring van de belangrijkste corporate directeuren heeft de Raad van Bestuur goedkeuring gegeven een Webcentre met 4 FTE op te zetten.
3. Van Q1 2004 tot heden ben ik ad interim manager van het Webcentre van Heineken International. Vanuit deze afdeling worden alle internet en intranet activiteiten van het hoofdkantoor van Heineken gecoördineerd en gemanaged. Het Webcentre functioneert als een interne Web agency voor alle Corporate afdelingen.
De volgende website vallen onder de verantwoordelijkheid van het Webcentre: Heineken.com, HeinekenMusic, Thirst, ChampionsPlanet.com, HeinekenExperience.com, HeinekenInternational.com, EnjoyHeinekenResponsibly.com, EnjoyAmstelResponsibly.com.
Als resultaat van mijn werkzaamheden is een centrale hosting omgeving gerealiseerd en is een centrale ontwikkelpartij geselecteerd. Hierdoor zijn nieuwe projecten beter beheersbaar en significant kosten efficiënter. Tevens is de relevantie van de concepten verhoogd. Natuurlijk zijn er verschillende grote en kleine veranderingsprojecten uitgevoerd. Last-but-not-least is onder mijn sturing het Webcentre gegroeid naar een team van 3,5 FTE en staat er een solide basis voor verdere groei.

Van Q4 2003 tot Q1 2005
Gedurende deze tijd ben ik parttime Business Informatie Manager voor een drietal afdelingen binnen het hoofdkantoor. Mijn taken bestonden uit het ondersteunen van Corporate Marketing, Corporate Communicatie en Corporate Social Responsibility bij het inpassen van IT in hun bedrijfsvoering. Als resultaat van mijn werkzaamheden is een begin gemaakt met het opstellen van informatie planning en architectuur en zijn verschillende interne applicaties en websites gebouwd.



Van Q2 2002 tot Q1 2004
Gedurende deze periode was ik parttime projectmanager voor de definitie, het ontwerp en de realisatie van de nieuwe corporate website,
Mijn taken bestonden uit het begeleiden van de Corporate Communicatie afdeling bij het definiëren van het ontwerp, het selecteren en contracteren van een CMS en een design- en realisatiepartner, het aansturen van het design en de realisatie alsmede het bewaken van budget en tijdslijnen van de oplossing.
Als resultaat van mijn werkzaamheden werd de eerste release van de nieuwe corporate site binnen budget gerealiseerd. Gedurende 2003 ben ik als project manager betrokken geweest bij het opzetten van een zgn. “Site-in-a-Box (SiaB)” oplossingen van de website die voor het hoofdkantoor is gebouwd. “SiaB” wil zeggen dat de landenorganisaties op een goedkope en snelle manier een locale versie van de Corporate Site kunnen inzetten. Bij de overdracht van mijn werkzaamheden in april 2004 was deze in 1 land ook daadwerkelijk uitgerold.




Q2 2001- Q1 2003

In deze periode heb ik aantal opdrachten uitgevoerd voor Stage Holding, de Internationale Entertainment organisatie van Joop van den Ende. Eerst bij Stage Holding GMBH in Hamburg, later bij TopTicketLine, de multi-channel kaartverkooporganisatie voor life-entertainment van Stage Holding in Nederland (voorheen de Reserveerlijn).

“Ticketzuilen” Q2-Q3 2002
Consultant in een opdracht om ticketzuilen te implementeren als een nieuw verkoop en distributiekanaal voor de Reserveerlijn, een van de belangrijkste spelers in de Nederlandse markt voor life-entertainment ticketing.
Mijn werkzaamheden bestonden uit:
• Het selecteren van mogelijke partijen voor de levering, installatie en het onderhoud van ticket kiosken
• Het adviseren bij de contractering van de partijen
• Het doorrekenen van de financiële consequenties in termen van benodigde investeringen en ROI.
• Het adviseren bij structureren en plannen van het implementatieplan
Als resultaat van mijn werkzaamheden is een pilotproject gestart om een aantal kiosken in Nederland te implementeren.

“Regio kaartjes” Q1-Q2 2002
In deze opdracht heb ik, in samenwerking met Twynstra Gudde en Total Identity, de mogelijkheden uitgewerkt voor het opzetten van een (financieel) onafhankelijke organisatie voor B2C marketing, verkoop en distributie van kaartjes en informatie van alle culturele instellingen van de stad Utrecht.
In deze opdracht was ik als ticketing expert en business analist verantwoordelijk voor het opstellen van een operating model en een business case.
Als resultaat van mijn werkzaamheden is inzicht ontstaan op welke wijze een dergelijke organisatie zou kunnen worden opgezet. Mijn eindrapport is een van de belangrijkste onderdelen van de totale eindrapportage aan de culturele instellingen en de wethouders.

“Uitgaan” Q4 2001 - Q1 2003
Deze (parttime) opdracht bestond uit drie delen:
• Het uitvoeren van een business analyse naar een mogelijke samenwerking tussen drie grote spelers in de Nederlandse ticketing markt: Stage Holding, Amsterdam Uitburo en de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies.
Mijn werkzaamheden bestonden het analyseren en inzichtelijk maken van de huidige en toekomstige waarden van de inbreng van de partijen (geprognosticeerde omzet, revenuen en exploitatiekosten).
Als resultaat van mijn werkzaamheden hebben de partijen besloten de contouren van een mogelijke gezamenlijke operatie te beschrijven.
• In een later stadium ben ik als consultant/facilitator opgetreden in een werkgroep bestaande uit directeuren van de drie partijen om de missie, doelen, strategie en het operating model te beschrijven van een nieuwe organisatie, op te richten door de drie partijen. Mede door mijn werkzaamheden hebben de partijen een ‘letter of intent’ getekend.
• Optreden als een vertegenwoordiger van Stage Holding in een project om de gedetailleerd beschrijving van de nieuwe organisatie op te leveren. Mijn werkzaamheden bestaan uit: het inbrengen van ticketing expertise, het doorrekenen van financiële mogelijkheden en operating modellen.
Helaas zijn de partijen uiteindelijk niet voldoende tot elkaar gekomen.
Wanneer de samenwerking tussen de drie partijen daadwerkelijk tot stand zou zijn gekomen, zou een bedrijf zijn opgericht die de wijze waarop de Nederlander kaartjes voor life-entertainment koopt fundamenteel had veranderd/verbeterd.

‘Tickets GmbH’ Q3 2001
Dit was een vervolg op mijn opdracht bij Lost Boys (zie onder) en betrof:
• Het analyseren en in kaart brengen van de Duitse B2B ticketing markt en aanbevelingen geven hoe de Duitse organisatie meer naar een B2C gerichte marketing en verkoop over kon gaan zonder het bestaande B2B omzet te kannibaliseren.
Als resultaat van mijn werkzaamheden is de Duitse sales afdeling gereorganiseerd van een regionale indeling naar een klantgerichte indeling, is de pricing en commissie structuur naar wederverkopers structureel veranderd en is een eerste vorm van distributie kanalen management opgezet.
• Het opstellen business case met financiële gevolgen van een extern versus een in-house call center.
De uiteindelijke resultaten van deze activiteit hebben mede bijgedragen aan de beslissing van het Duitse Management team om ervoor te kiezen een eigen call center op te zetten.

Per 1 Oktober 2001 zijn alle werkzaamheden overgedragen aan de Duitse organisatie. Voortbordurend op mijn voorbereidende werkzaamheden is in december 2001 een eigen Call Center geopend. Tevens heeft Stage Holding GmbH in 2003 als eerste producent in Duitsland het bestaande pricing model naar wederverkopers opgebroken en aangepast.




Lost Boys: 2000-2001
Director bij Lost Boys Strategy.

Samen met de andere leden van het management team van Lost Boys Strategy was ik verantwoordelijk voor de algemeen beleid en de operatie van de Strategy unit bestaande uit 25 FTE. Mijn voornaamste taken waren:
• Coaching/leiding geven aan een team van 7 consultants;
• Marktontwikkeling richting financiële instellingen (offertes opstellen, klantcontact, etcetera).
• Competentie ontwikkeling op de gebieden Business Architecture en project- en programma management binnen Lost Boys.

Tevens was ik programma manager voor het opzetten van een Europese Ticket portal voor Stage Holding. Deze portal moest multi-channel sales en delivery van tickets mogelijk maken in Nederland en Duitsland. Mijn specifieke functie betrof het ontwerpen van het overall concept en het implementeren van de eerste release van deze portal in Nederland en Duitsland.
Conform planning is op 1 mei 2001 de eerste release in Nederland “live” gegaan: reserveerlijn




Twynstra Gudde: 1997-2000
Senior Consultant in de adviesgroep Banken en Verzekeringen.

Mijn voornaamste projecten betroffen:
• Lid van het project management team in een opdracht om Value Based Management, Performance Management en Competentie Management in te voeren bij een aantal divisies van de Nuon. Het unieke aan dit project is dat via integrale functie profielen de resultaten en het gedrag van medewerkers kan worden gericht op die resultaten en competenties welke direct bijdragen aan het creëren van waarde voor de onderneming.
• Opdrachtleider van een team van 12 consultants bij de uitvoering van een Overhead Value Analysis voor de reorganisatie van het hoofdkantoor van de Rabobank. Het project maakte onderdeel uit van een bankbrede 20 % kosten reductie operatie die door de hoofddirectie was geïnitieerd. Er werd rechtstreeks aan de hoofddirectie gerapporteerd.
• Opdrachtleider van een team van 3 consultants bij de doorlichting van Kempen & Co. Het betrof hier een Quick Scan naar de kwaliteit van de ondersteuning van de back-office. Het onderzoek heeft geleid tot enkele korte en lange termijn verbetervoorstellen op de gebieden: organisatorische inrichting, IT ondersteuning, procesgang en cultuur.


Cap Gemini: 1987-1997


Business consultant in de Finance Divisie van Cap Gemini.

Mijn voornaamste projecten betroffen:
• Consultant voor de inrichting en de opzet van het programmamanagement van een strategisch veranderingstraject voor de Zwolsche Algemeene. Het veranderingstraject betrof de gebieden: Business, Organisatie en processen, IT en Human Capital. Tevens heb ik een model opgesteld om de gewenste strategische verandering te koppelen aan uit te voeren projecten
• Projectleider van een groep consultants in de 'Analysis and Design' van een project om een centrale back-office te realiseren voor de bancaire activiteiten van Achmea.
• Consultant voor organisatie- en materie-gerelateerde aspecten met betrekking tot het aanpassen en implementeren van een bestaand bancair pakket bij van Lanschot Bankiers. Het pakket dekt de totale bedrijfsvoering van deze private banker. Ik fungeerde tevens als projectleider in dit project
• Als consultant lid van het team dat een Analysis en Design uitvoerde op het besturingsmodel en de primaire processen van twee pilot-divisies van Cap Gemini.
• Eén van de oprichters van en voortrekkers in een competence center op het gebied van Administratieve Organisatie binnen Volmac. In dit competence center waren de kennis, kunde en medewerkers met betrekking tot een dienstverlening op administratieve organisatie bijeen gebracht.


Opleiding interimmanager

Naast de HEAO heb ik verschillende opleidingen gevolgd voor inhoudelijke-, consultancy-, intermenselijke- en projectmatige vaardigheden. Waaronder:
• Technisch en Functioneel Ontwerp - Volmac
• Informatie Analyse - Volmac
• Projectmatig werken – Volmac
• PS/TB (Problem Solving Team Building) – Gemini Consulting
• TB/TS (Team Building Team Selling) – Gemini Consulting
• Consultancy Skills and Sales training – Cap Gemini
• Financiële Markten en Banken - Cap Gemini en KUB
• Inzicht in Invloed – Zuidema
• Twynstra Opleidingen Programma – Twynstra Gudde
• Projectmatig werken – Twynstra Gudde
• Young Interim Management training – Twynstra Gudde en SIOO


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Ik heb 17 jaar ervaring als adviseur, projectleider en interim manager. Eerst in "loondienst" bij respectievelijk Cap Gemini, Twynstra Gudde en Lost Boys. Tegenwoordig, sinds 1 Oktober 2001 als zelfstandige.

Ik ben ervaren in:
• analyse en (her)ontwerp van bedrijfsvoeringen;
• structureren en plannen van (ICT-)veranderingstrajecten;
• project- en programmamanagement;
• interim management;

Mijn focus ligt op vier materiegebieden:
• online marketing en communicatie (met name B2C via internet en B2E via intranet oplossingen);
• financiële dienstverlening (met name bancair);
• kunst & cultuur (met name ticketing);
• services industrie (met name detachering en consultancy);

Mijn handelswijze kenmerkt zich door:
• drive en commitment naar het eindresultaat;
• coachen en enthousiasmeren van teamleden en klantorganisatie;
• humor en eerlijkheid in de omgang;

Door mijn ervaring is een unieke combinatie ontstaan waarin:
• ICT kennis is gekoppeld aan management consultancykennis;
• ‘oude economie’ advieswaarden worden gekoppeld met ‘nieuwe economie’ inzichten
• consultancyvaardigheden worden gekoppeld aan projectmanagment skills

Het resultaat? Uw ambities en vraagstukken worden van verschillende kanten belicht met open blik en creativiteit. Niet om het adviseren alleen, maar altijd gekoppeld aan een plan van aanpak én het commitment om het advies te implementeren.

Klanten die hiervan al hebben geprofiteerd zijn onder andere:
ABN AMRO, ACHMEA, Amsterdam Uit Buro, F. van Lanschot, Heineken International, Kempen & Co, NUON, RABO Bank, Stage Holding, TopTicketline.


Talenkennis interimmanager

• Nederlands (moedertaal),
• Engels (mondeling, lezen, schrijven),
• Duits (mondeling, lezen)


Overig

Publicaties:
• Tickets voor life-entertainment: Herinrichting van ticketdistributie is onvermijdelijk
E. Westerink, MMNIEUWS, jaargang 4 nummer 7, Bureau Menno Heling, Amsterdam, september 2002
• Ticket voor life-entertainment: Samenwerking is uitdagend, en onvermijdelijk!
E. Westerink, MMNIEUWS, jaargang 4 nummer 5/6, Bureau Menno Heling, Amsterdam, juni 2002
• Organiseren naar competence centers in de Financiële wereld,
Avenir-EB, 7e jaargang nummer 4, Stichting Aureus Media, februari 2001.


Lezingen & Gastcolleges

• Building an on-line experience
Gastcollege voor de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijskunde, Informatiekunde en Logistiek van de Vrije Univeristeit, Amsterdam, november 2004.
• Co-operation is exciting and inevitable
Lezing voor Masterclass Ticketing, Audiences Europe Network, Brussel, februari 2003.
• Introductie in E-business en ICT consultancy
Gastcollege voor de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijskunde, Informatiekunde en Logistiek van de Vrije Univeristeit Amsterdam, december 2002.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :