Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

CFO, Financieel Directeur, Controller

CFO, Financieel Directeur, Controller

Werkervaring interimmanager

24 april 2009 – 1 nov. 2009: Finance Manager a.i.
Branche: FMCG Groothandel
Formaat: Omzet € 2,5m p/a, 10 FTE, 2 vestigingen
Taken en verantwoordelijkheden:
• Turn around realiseren vanuit een verliesgevende situatie
• Strak financieel beheer en herallocatie van middelen naar de meest winstgevende activiteiten
• Doormeten en efficiënter inrichten van operationele processen binnen deze kleine organisatie
• Verbeteren cashflow en blijvend realiseren van goed werkkapitaal beheer
• Implementeren van een nieuw ERP systeem (AFAS Profit) en versteviging van de financiële functie.
• Opzetten van een volledige planning en control cyclus en rapportage
• Werving van een nieuwe General Manager


1 juni 2008 – 1 april 2009: Directeur a.i.
Branche: Juridische dienstverlening
Formaat: Omzet € 3,0m p/a, 38 FTE, 2 vestigingen
Taken en verantwoordelijkheden:
• Radicale verbetering van de cashflow door het opzetten van debiteurenbeheer en wijziging in declaratiemethoden in samenwerking met verzekeraars.
• Opzetten van management rapportages, budgettering en forecasts (incl. cash en resultaten)
• Opzetten van nieuwe functies als HR, Controlling en Marketing en reeds aanwezige functies verstevigen (IT, Support en Secretariaat).
• Aantrekken van externe her-financiering.
• Realiseren van nieuwe bedrijfshuisvesting en inrichting
• Openen van een tweede (kleine) vestiging in Assen.
• Opzet management team en overdracht operationele verantwoordelijkheid aan dit MT
• Rapporterend aan de twee DGA’s.


1 juli 2002 – 30 april 2008: CFO Benelux
Branche: Groothandel dentale branche
Formaat: Omzet € 100m p/a, 200 FTE, 3 vestigingen
Taken en verantwoordelijkheden:
• Directielid van de Nederlandse en Belgische vestigingen van een Nasdaq genoteerd, US based Fortune-500 concern gericht op toelevering aan tandartsen en medici.
• Primaire verantwoordelijkheid voor Finance, Controlling, HRM, IT en juridische zaken (21 FTE).
• Focus op de op- en uitbouw van een professionele organisatie op deze taakgebieden, vanuit een zeer basale startsituatie tot een professionele en kosten effectieve organisatie.
• Doelgericht sturen op resultaat verbetering, waarde creatie en werkkapitaalbeheersing (met name voorraden en debiteuren) en deze uitgangspunten verankeren in de organisatie.
• Het ontwikkelen en managen van een uitgebreide budget/forecast/report cyclus, inclusief periodieke presentaties aan de Executive Board.
• Voldoen aan kwalitatieve eisen m.b.t. SOX compliance, risk control, reporting, treasury, e.d.
• Contacten onderhouden met banken, accountants, fiscalisten, auditors en andere stakeholders; in de eerste 2 jaar vanuit een private equity situatie, later als onderdeel van het concer.

Projecten o.a.:
- Projectleiderschap van de fusie en integratie tussen de twee marktleiders in de tandheelkundige branche. Dit project omvatte de commerciële samensmelting, logistieke- en ICT systeemintegratie, synchronisatie van arbeidsvoorwaarden, cultuur aanpassing, juridisch fusietraject. Tevens een reorganisatie inclusief diverse ontslagen en het overeenkomen van een sociaal plan met de vakbonden. Gezien de goede financiële resultaten en aanhoudend groeiende omzetcijfers, en het geringe personeelsverloop, is deze integratie zeer succesvol verlopen.
- Projectleiderschap van 2x een SAP R/3 implementatie en gelijktijdige outsourcing van de logistieke- en inkoop activiteiten, zonder verlies in performance naar de klanten toe.
- Bedrijfsovernames in België en in Nederland en de integratie daarvan in de bestaande bedrijfsvoering van het moederbedrijf. Dit is gerealiseerd zonder verlies van klanten en personeel.
- Financiële projecten zoals invoering van US GAAP en Sarbanes Oxley compliance, optimalisatie van kasstromen en financiële ratio’s, cost-cutting trajecten, verankeren van administratieve procedures, optimalisatie van interne informatievoorziening waaronder het opzetten van een datawarehouse voor de verkoop- en marketing afdelingen, etc.
- Directe aansturing en reorganisatie van de Belgische vestiging gedurende 6 maanden. Doelstelling was het tot stand brengen van een doelgerichte en meer coherente bedrijfsvoering met een sterke verbetering in de resultaten.


1 februari 2001 – 1 juli 2002: Controller a.i.
Branche: Facilitair bedrijf voor mobiele televisieregistraties
Formaat: Omzet € 32m p/a, 120 FTE, 1 vestiging
Taken en verantwoordelijkheden:
• Verantwoordelijk voor de financiële carve-out van de unit uit de moederorganisatie en het opzetten van een verzelfstandigde administratie en controlling functie.
• Opzetten van een kostprijs analyse tool, leidend tot verbeterde offerte calculaties.
• Als MT lid medeverantwoordelijk voor de financiële resultaten.
• Selectie en deels implementatie van een ERP pakket (Bridge400).
• Daarnaast als parttime controller medeverantwoordelijk voor de carve-out, herhuisvesting en opzet van een kleiner facilitair bedrijf (Camcompany).
• Rapporterend aan de Algemeen Directeur en Concerncontroller moederorganisatie.


1 januari 1998 – 1 februari 2001: Managing Director (vanaf 1 september 1999) en Controller (vanaf 1 januari 1998)
Branche: Postorderbedrijf in design kantoormeubilair en accessoires
Formaat: Omzet € 16m p/a, 30 FTE, 1 vestiging
Taken en verantwoordelijkheden:
• Eindverantwoordelijk voor de Nederlandse vestiging van de Groep (onderdeel van een Duits concern). Volledige P&L verantwoordelijkheid.
• Vormen en uitvoeren van de marketing strategie, voornamelijk op basis van het mailorder concept. Onderdelen hiervan waren o.a. optimalisatie van de mailingresultaten op basis van registratie en analyse, assortimentselectie en callcenter monitoring en training.
• Dagelijkse aansturing en motivatie van een team van 30 medewerkers en het voorzitten van het management team. Gerichte coaching naar individuele ontwikkeling en teamvorming.
• Verantwoordelijk voor alle financiële zaken binnen het bedrijf en aansturing van de financiële administratie.
• Als lid van een hecht MT het leveren van een bijdrage aan het management van alle deelgebieden binnen het bedrijf.

Overige functies
- 1995 – 1997: Hoofd Financiële Administratie
- 1992 – 1995: Medewerker Rapportage en Analyse
- 1990 – 1992: Administratief medewerker
- 1987 – 1990: Allround medewerker


Opleiding interimmanager

- MBA (TiasNimbas)
- HOFAM
- SPD


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

- Advisering directies (financieel/bedrijfskundig/management)
- Professionalisatie trajecten
- Integraties en fusies (ook juridische deel ervan)
- SAP R3 implementaties
- Reorganisatie van bedrijven/onderdelen
- Implementatie US GAAP en SOX
- Planning en Control (incl. budget processen)

Talenkennis interimmanager

Nederlands - moedertaal
Engels - vloeiend
Duits - redelijk

Overig

Zeer goede communicatieve eigenschappen, zowel op boardroom niveau als op de werkvloer.
Overtuigingskracht
Goede teammotivator, duidelijke leiderschapsstijl
Harde werker, no-nonsense type
Past zich aan, organisatie sensitief.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :