Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Senior Consultant

Senior Consultant

Werkervaring interimmanager

Wijs & van Oostveen
Afdeling/Project Implementatie Advent & Scope
Rol Adviseur test strategie, business consultant

Situatie
Toegevoegd aan het project verantwoordelijk voor het implementeren het CRM-tool Scope en de front- backoffice toepassing Advent met als taak het ontwikkelen van een teststrategie voor de acceptatie. Daarnaast het uitwerken van business requirements.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
In samenwerking met het projectteam en de eindgebruikers van Wijs&van Oostveen opzetten van een integrale test strategie ter verificatie van een correcte implementatie van de toepassingen Scope en Advent.
In tweede instantie verantwoordelijk voor het vertalen van de business requirements betreffende de onderwerpen kostenstructuren, corporate actions en autorisatie-structuur.

Resultaten
- Definitie van de teststrategieën voor functionele en acceptatie testen
- Opstellen van het master testplan
- Risico analyse van de implementatie, - project
- Ontwerpen betreffende
- Transactieprovisie
- Management- en performanceprovisie
- Retourprovisie Brokers en tussenpersonen
- Corporate actions
- Autorisatiestructuur.
NOVEMBER 2002 – DECEMBER 2002
Achmea Collectief Pensioen
Afdeling/Project Klantenclusters MKB
Rol Projectmanager

Situatie
Als projectmanager belast met het wegwerken van mutatieachterstanden, zogenaamde “simpele” werknemer mutaties, voor de afdeling MKB-Klantenclusters van Achmea collectief Pensioen.


Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Het managen van het project Wegwerken Mutatieachterstanden “Mission Possible”.
Dit hectische project kent gemiddeld 45 projectdeelnemers die verdeeld in 3 teams de opdracht hebben ruim 15.000 simpele mutaties weg te werken.
Medeverantwoordelijkheid ten aanzien van de selectie van externe medewerkers.
In geval van onvoldoende werk, mutatievoorraad, expliciet de opdracht neven activiteiten vanuit de lijnorganisatie los te weken zodanig dat een ieder zinvol bezig blijft.
Eindverantwoordelijkheid ten aanzien van de planning, realisatie, kwaliteit en kosten.
Ad interim deelnemer aan het management overleg van de afdeling.


Resultaten
- Volledig ingerichte projectorganisatie die in staat is, na een kort opleidingstraject gemiddeld 500 mutaties per dag werk werken.
- Additionele conversie van 2.200 werknemers welke een onjuiste rekenrente kennen
- Ondersteuning aan nevenproject PSW2b geleverd voor het vrijmaken van 2.300 afgekeurde werknemer mutaties.
- Concrete kwaliteitsvoorwaarden gedefinieerd en toegepast op de verwerking van de mutaties.
- Inrichting van een verantwoording- en registratie-administratie op team en individueel niveau.
JULI 2002 – OKTOBER 2002
Achmea Collectief Pensioen
Afdeling/Project Conversie PLP
Rol Project Coördinator

Situatie
Als projectcoördinator belast met de dagelijkse leiding van de fabrieksmatige conversie van pensioencontracten.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Dagelijkse leiding en verantwoording betreffende de fabrieksmatige conversie van complexe pensioencontracten uit het administratiesysteem Elvis naar het nieuwe administratiesysteem Iris zodanig dat de nieuwe versie voldoet aan de richtlijnen van de Pensioen en SpaarWet (PSW2b). Bewaken van de gestelde kwaliteitscriteria en kosten als mede de selectie en inzet van interne en externe medewerkers.
Afstemming met het expertiseteam welke verantwoordelijk is voor de pensioentechnische actuariële en comptabele richtlijnen, beleid van de omzetting.

Resultaten
- Plan van aanpak voor de fabrieksmatige conversie
- Instructiemateriaal voor het definiëren van nieuwe Reglementen
- Instructiemateriaal voor het invoeren van de complexe contracten in de nieuwe toepassing IRIS.
- Formele afstemming omtrent de comptabele afhandeling van de conversie, zodanig dat het voor Achmea en de klant eenvoudig en correct verantwoord is.
- Inrichting van een verantwoording- en registratie-administratie op team en individueel niveau.
- Formele acceptatie overdracht van de conversiedossiers, contracten en historische dossiers aan de nieuwe beheerorganisatie te Leeuwarden.
JUNI 2002 – AUGUSTUS 2002
ABZ Zeist
Afdeling/Project BCI Risk adjusted pricing, advising
Rol Business consultant

Situatie
Als business consultant belast met het definiëren van de propositie en business case betreffende een gezamenlijk te exploiteren Transaktionele riskmanagement dienst door ABZ en Zeist ter ondersteuning van polis- en schadebeoordelingen proces van autoschadeverzekeraars.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Het definiëren en uitwerken van de propositie en toetsen van deze op uitvoerbaarheid toepasbaarheid en draagvlak bij de betreffende schadeverzekeraars.

Resultaten
- Afgeronde geaccepteerde “Propositie-notitie”
- Afstemming met enkele grote schadeverzekeraars, met succes.
- Concept BCI-rapport ter beoordeling door ABZ en CMG.

APRIL 2002 – MEI 2002
CMG Intern
Afdeling/Project Kennisoverdracht
Rol Business consultant

Situatie
Naast sales ondersteuning, verleend aan diverse trajecten, een interne notitie geschreven betreffende het onderwerp Asset Management.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Het constructief vastleggen van de kennis omtrent Asset Management. Belangrijk was de bepaling van wat gerekend mag worden onder Asset Management.
Concreet beperkt de notitie de onderdelen:
Mandaat Management
Portfolio Management
Compliancy
Research, Modelling, Performance en Risk Measurement

Resultaten
- Afgeronde notitie Asset Management vergezeld van een aanbeveling voor het op niveau brengen en houden van de kennis en de inzetbare capaciteit.
OKTOBER 2000 – MAART 2002
ABN AMRO Global Asset Management
Afdeling/Project IT-GAMD
Rol Interim manager

Situatie
Hoofd van de afdeling Test&Implementation (a.i) binnen de IT-organisatie van ABN AMRO Global Asset Management.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
Als hoofd van T&I verantwoordelijk voor het managen van een pool van technische test en implementatie specialisten. Verantwoordelijk voor alle HR-aspecten en niet project gerelateerde zaken. Trainingen, ontwikkelen van cq. selecteren van methoden, motiveren.
De afdeling kent een variërende grote van 7 tot 17 medewerkers al naar gelang de behoefte.
Het beoordelen van project plannen en voorstellen vanuit de business behoren tevens tot de taken van het hoofd T&I.

Resultaten
- Definitie van de afdeling T&I en in het verlengde daarvan de inrichting van deze afdeling
- Definitie en inbedding van de teststrategie van T&I
- Definitie en realisatie van de technische testomgevingen en domeinen.
- Leveren van geïntegreerde, complexe, ketentesten op de bedrijfskritische IT-toepassingen HiPortFolio, OpenMessenger, Ordermanagement-toepassingen en Telekurs
- Het technisch afstemmen van de SWIFT berichten naar Custodians.


JUNI 2000 – SEPTEMBER 2000
ABN AMRO Global Asset Management
Afdeling/Project IT-GAMD
Rol Business consultant

Situatie
Business consultant met de taak om een groot BPR-programma te onderzoeken, valideren op uitvoerbaarheid toepasbaarheid voor IT-afdelingen en de business, front- en back-office.

Taken, verantwoordelijkheden en activiteiten
De opdracht bestond uit het onderzoeken van het BPR-programma en aanbevelingen te doen voor de IT-organisatie, business om hen de in staat te stellen volledige controle te hebben over de processen en administraties naar diverse aspecten.
Kennisoverdracht van IT-gerelateerde activiteiten voor de day-to-day ondersteuning van de business.

Resultaten
- Gap-analyse van het BPR-programma, gecombineerd met aanbevelingen betreffende de toepassingen HiPortfolio, OpenMessenger, Telekurs-pricefeeds/corporate actions.
- Opbouwen van een uitgebreide documentatie voor de IT-beheerorganisatie.
JUNI 1998 – MEI 2000
Achmea Global Investors
Afdeling/Project Informatie-Management
Rol projectmanager/Business-consultant

Situatie
Als projectmanager belast met de integratie, realisatie van de rapportages van Achmea Global Investors.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
In grote lijnen houdt dit in dat de rapportages van de oude organisaties PVF-vermogensbeheer en Achmea Asset Management voor de onderdelen, commercieel, externe toezichthouders, directie en financiële onderbouwingen samengevoegd moeten worden tot een nieuwe AGI-rapportage. Naast een hoge mate van betrokkenheid van de business-zijde kenmerkt dit project zich door het neer zetten van nieuwe rapportages en standaards voor ontwerp en documentatie. Per onderdeel is een projectgroep belast met de specificatie van rapportages. Een apart team bestaande uit CMG-consultants is verantwoordelijk voor het uitwerken van de gebruikersspecificaties naar functionele ontwerpen.

Taken
- Algemeen project management
- Voorbereiden en adviseren van de AGI-organisatie in het gebruik van rapportage-tools

Resultaten
- Oplevering van de AGI-rapportage-lijn.
- De eerste versie van MIS-rapportage voor de raad van bestuur van Achmea

Situatie
Als business-consultant met de voornaamste taak ondersteuning en kennisoverdracht van het asset-management pakket HiPortfolio diverse opdrachten uitgevoerd voor Achmea Global Investors.
. Als HiPortFolio-expert ingehuurd voor het afronden van het project Fondswaarderingen
. AGI geadviseerd over te nemen beslissingen omtrent schonen van de HiPortFolio-
grootboek- en fondsadministraties.
. In samenwerking met de afdelingen Control Capital-Market Back-Office en Informatie-
Management controles beschreven en uitgevoerd ten behoeve van fondswaarderingen.
. Kennisoverdracht gepleegd van het waarderingsproces van fondsen aan de afdelingen
Informatiemanagement en Fondsenadministratie. Een belangrijk gedeelte besteedt aan
het schrijven van een instructieboek “Inrichten beleggingsfondsen HiPortfolio”.
. Sleutelrol vervult in het testen van de Euro-conversie-module van HiPortFolio.
. Voor het Euro-conversie project HiPortFolio-expertise geleverd. Onder andere door
het uitwerken van controles en maatregelen in de vorm van een controle draaiboek voor
verificatie van een juiste euro-overgang . De uitvoering van dit draaiboek onder
verantwoordelijkheid van het hoofd IM gedaan.
. Essentiële business-kennis geleverd aan het TestFrame project en het Y2K-draaiboek.

Taken
- Begeleiden van de implementatie van de fondswaarderingen voor de afdelingen Informatie Management(IM) en Capital Market BackOffice(CMBO).
- Signaalfunctie ten aanzien van organisatorische problemen.
- Advisering in het selectie proces voor back-office tools HiPortfolio en ICON/Coda
- Bepalen van de operationele informatiebehoeftes voor de afdeling IM
- Begeleiden van de Euro-conversie van HiPortFolio
- Uitwerken van controle-maatregelen voor de Euro-conversie
- Materiedeskundigheid inbrengen in een TestFrame-Pilot.
- Juni 1998 – November 1998

Kadaster Apeldoorn
Afdeling/Project IT-Afdeling
Rol projectmanager

Situatie
Projectmanager voor de uitrol van Windows-NT voor eindgebruikers voor de locatie Apeldoorn.
Een zware PL-taak in een politiek geladen omgeving. De nadruk ligt met name in de communicatieve sfeer, eindgebruikers en managers moeten in relatief korte tijd over op een Windows-NT omgeving terwijl de IT-projekten en lijnorganisatie veel vertraging kennen.


Verantwoordelijkheden en activiteiten
Verzorgen en coördineren van de overgang van Windows-3.11 naar Windows-NT voor de eindgebruikers bij Kadaster Apeldoorn. De nadruk ligt op het verkrijgen van een zo groot mogelijk commitment bij de eindgebruikers(1400).

Taken
- In samenwerking met Bureau Raad van Bestuur uitwerken van een communicatieplan voor de Uitrol-NT in Apeldoorn voor eindgebruikers.
- Opstellen van draaiboeken voor de uitrol van nieuwe apparatuur, uitrollen van het Windows-NT platform en het opleiden van de eindgebruikers.
- Coördineren van activiteiten voor de uitrol. Afstemming plegen met zowel de lijnorganisaties rekencentrum(RC), beheer(TIOSS) en het project Front-End.


Resultaten
- Draaiboek voor de uitrol van NT voor de gehele landelijke Kadaster-organisatie

VORIGE WERKGEVERS
DECEMBER 1996 – MEI 1998
Achmea Asset Management
Afdeling/Project Informatie Management
Rol Informatie Architect

Situatie
Informatie-architect bij de afdeling Informatie-Management

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Informatie-analyse en architectuur met betrekking tot complexe interne en externe informatiestromen, financieel-administratieve processen en informatie-structuren.
Medeverantwoordelijk voor de implementatie van het pakket HiPortFolio.

Taken
- Het permanent onderhouden en ontwikkelen van het informatiesysteemmodel.
- De analyse en inrichting van bedrijfsvoerings-, financiële-, administratieve processen en werkwijzen ten behoeve van de informatieverwerking en -verstrekking.
- Het permanent aanpassen van de informatieverwerking ten behoeve van gebruikers op grond van wijzigingen in de bedrijfsvoeringsprocessen.
- Het schrijven van beleidsvoorstellen en adviezen aan de directie met betrekking tot informatie-architectuur en de daaruit voorkomende consequenties ten aanzien van de bedrijfsprocessen en de noodzakelijke investeringen.
- Het projectmatige aansturen van realisatieteams bestaande uit vertegenwoordiging van de gebruikersorganisatie, interne en externe IT-specialisten.
- Het selecteren, aanschaffen en aanpassen van financiële en administratieve softwarepakketten op basis van het program van gebruikersinrichtingseisen.
- Het aansturen van service-level-agreements.
- Het opstellen van beheerplannen voor het in beheer nemen van informatiesystemen.
- Begeleiden van implementaties en het projectmatig aansturen van de diverse implementatieteams.


Resultaten
- Na inventarisatie van eisen en wensen vanuit de organisatie heb ik zorggedragen voor de aanschaf en het operationeel maken van een RS6000 computerconfiguratie.
- De voorbereiding voor de implementatie van een NOVELL-netwerk gepaard gaande met de overstap van het Lotus-kantoorautomatisering-pakket naar MicroSoft-Office voor het gehele bedrijf.
- Als HiPortFolio specialist zorggedragen voor de inrichting van het
Informatiesysteem HiPortFolio dat nodig is om alle partijen die betrokken zijn in het koersen- en fondsenbeheer zo te laten samenwerken dat op basis van dit informatiesysteem alle partijen op het juiste moment over de juiste informatie beschikken. Essentieel is daarbij de snelheid waarmee informatie ter beschikking is en verwerkt wordt om slagvaardig te kunnen werken.
- Technische en functionele inrichting van Telekurs-pricefeeds.




DECEMBER 1992 – DECEMBER 1996
Centraal Beheer Pensioenen
Afdeling/Project O&I Pensioenen
Rol Informatie analist, projectmanager

Situatie
Informatie-analist/automatiseringsprojectleider bij de afdeling O&I Pensioenen van de
pensioendivisie van Centraal Beheer.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Het verrichten van informatie-analyse en begeleiden van implementatie-projecten van complexe interne en externe verzekeringsprocessen en informatiestromen.

Taken
- Op basis van vragen en veranderde inzichten het permanent aanpassen van de
informatieverwerking-voorziening ten behoeve van gebruikers op grond van
veranderende verzekeringsbehoeften en wijzigingen in de bedrijfsvoeringsprocessen.
- De analyse en inrichting van bedrijfsvoerings, verzekerings, administratieve processen en werkwijzen ten behoeve van de informatieverwerking en informatieverstrekking
- Het schrijven van beleidsvoorstellen en adviezen aan de directie met betrekking tot
informatie-architectuur en de daaruit voorkomende consequenties ten aanzien van
de bedrijfsprocessen en de noodzakelijke investeringen.
- Het opstellen van basis-ontwerpen voor aan te passen informatiesystemen danwel
nieuw te ontwikkelen informatiesystemen.
- Het projectmatige aansturen van realisatieteams bestaande uit vertegenwoordiging
van de gebruikersorganisatie, interne en externe IT-specialisten.


Resultaten
- Het inrichten van een functiebibliotheek van software-komponenten.
- Introductie van het analyse-tool-ADW, een workbench voor het analyseren en
van informatiesystemen.
- Vooronderzoek van arbeidsongeschiktheid in de brede zin.
- Voorstel voor het realiseren en het begeleiden van de realisatie van het informatie-systeem voor het verzekeren van collectieve arbeidsongeschiktheidsproducten.
- Het verrichten van een informatieanalyse voor het AAW-produkt.
- Trekker van de werkgroep referentiemodel. Deze werkgroep had tot doel een algemeen referentiemodel voor verzekeringen te ontwikkelen voor zowel individuele als collectieve doelgroepen.
- Coördinator van de interne werkgroep informatie-analyse en functioneel ontwerp.
Deze werkgroep had tot taak de benodigde kennis en de activiteiten in kaart te brengen voor functioneel-ontwerp en informatie-analyse.
- Toepasbaarheidsonderzoek naar een offerte-toepassing voor het omzetten van bestaande collectieve pensioencontracten.
- Informatie-analyse en ontwerp voor een generieke gegevensgestuurde offertetoepassing.
- Vooronderzoek van actuariële informatieverstrekking voor intern en extern gebruik.

MAART 1989 – DECEMBER 1992
Centraal Beheer Pensioenen
Afdeling/Project O&I Pensioenen
Rol Functioneel ontwerper

Situatie
Functioneel ontwerper/automatiseringsteamleider bij de afdeling O&I Pensioenen van de
pensioendivisie van Centraal Beheer.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Het maken van functionele ontwerpen voor bestaande of nieuw te ontwerpen verzekerings-
informatiesystemen voor de divisie Pensioen van Centraal Beheer.

Taken
- Opstellen van functionele-ontwerpen;
- Opstellen van realisatie-plannen voor ontwerp en bouw van software-componenten

Resultaten
- Het functioneel ontwerp van een verzekeringssysteem voor directie en stafmedewerkers
met als doel het verzekeren van individuele pensioenen en risico's voor pensionering.
- Het technisch en functioneel opsplitsen van een informatiesysteem in een actuarieel
informatie-systeem en een polis-informatiesysteem.
- Richtlijnen opgesteld voor planning functioneel- en technisch-ontwerp
- Richtlijnen voor documentatie van functioneel- en technisch-ontwerp.
JANUARI 1985 – MAART 1989
Centraal Beheer Pensioenen
Afdeling/Project O&I Pensioenen
Rol Technisch ontwerper

Situatie
Technisch ontwerper bij de afdeling O&I Pensioenen van Centraal Beheer.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Het maken van technische ontwerpen bouwen van software van bestaande verzekerings-
informatiesystemen voor de divisie Pensioen van Centraal Beheer.

Taken
- Opstellen van technische-ontwerpen;
- Opstellen van realisatie-plannen voor bouw van software-componenten
- Aansturen van realisatieteams;
- Begeleiden van implementaties.

Resultaten
- Technisch-ontwerp van een individueel verzekeringssysteem voor directie en staf-
medewerkers waarbij de nadruk lag in het vereenvoudigen van het logisch gegevensmodel naar een technisch te realiseren database.
- Het technisch-ontwerp en de realisatie bouw van software-componenten voor een actuariële verslaglegging voor het eigen actuariaat alsook voor de verzekeringskamer.
- Richtlijnen opgesteld voor database-wijzigingen
- Richtlijnen voor documentatie van technisch-ontwerp en programma-bouw.


Opleiding interimmanager

OPLEIDINGEN EN TRAININGEN
Vooropleiding diploma
[Middelbare school · Havo 1976] Ja
[ · VWO 1977

Vakinhoudelijke trainingen diploma
Sperry Univac · Database ontwerp 1983 Ja
Volmac Top Training · IDMS 1985 Ja
· Technisch ontwerp 1985 Ja
· Functioneel ontwerp 1987 Ja
· Informatie Analyse 1990 Ja
· Functie punt analyse 1993 Ja
· IAD Evolutioneer ontwerp 1994 Ja
Knowledgeware · ADW Analyse workbench 1986 Ja
ISES · Projectmanagement 1991 Ja
VAC · Techniek Leven 1986 n.v.t.
· Branche Leven 1992 n.v.t.
AMBI · I1, I2, B1, B2, T2, S1, S2, S3, S4 1995 Ja
DST-International · HiPortFolio 1996 n.v.t.

Algemene trainingen diploma
Nibe · Effectenbedrijf 1997 Ja
Streng&Dijkerman · IT-Management 1998 Ja
CMG-Acadamy · Sociale vaardigheden 1998
· Recruitement 1999
· Motiveren en leidinggeven 1999
· Projectmanagement CPM-2 2000
· Client Awareness 2000
· Adviesvaardigheden 2001
· Projectmanagement CPM-3 2002


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

BRANCHE KENNIS INTERESSE ERVAREN ZEER ERVAREN
· Bank; Vermogensbeheer X
· (Levens)verzekeringen X

ICT KENNIS THEORETISCHEKENNIS ERVAREN ZEER ERVAREN
Methoden
· ISAC X
· SDM X
· IAD X
· TestFrame X
Tools
· MS-office X
· Lotus Notes X
· MS-Project X
· HiPortFolio X
Platforms
· Windows-9X X
· Windows-NT X
· Unix
· AIX RS/6000
Thema's
· Test Management X
· Ketentesten X
OVERIGE VAKKENNIS INTERESSE ERVAREN ZEER ERVAREN
· Project management X
· Lijn management X
PROFESSIONELE VAARDIGHEDEN
Planning en Organisatie
· Resource planning
· Project planning
· Budgettering
Adviseren
· Project management
· Impact analyse
· Portfolio-accounting, waarderingen
Leiding geven
· Coachen
· Delegeren
· Motiveren
· Review en beoordelingen
Communiceren
· Presenteren
· Onderhandelen
· Geven van trainingen


Talenkennis interimmanager

Talen Lezen Spreken Presenteren Schrijven
· Nederlands uitstekend uitstekend uitstekend Uitstekend
· Engels goed goed goed Goed
· Duits redelijk redelijk redelijk Matig


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :