Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Commercieel Directeur

Commercieel Directeur

Werkervaring interimmanager

2004 / heden
PCM Landelijke Dagbladen te Amsterdam en Rotterdam
Dit bedrijf is uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, AD, de Volkskrant en Trouw en heeft een marktaandeel binnen dagbladen van ruim 30%.

Als Interim Commercieel Directeur Retail ben ik eindverantwoordelijk voor de marketing en verkoop van dagbladen via de detailhandel en andere kanalen. Door de inzet van category management wordt de positie van dagbladen verbeterd en de omzet gestimuleerd. Trouw Compact, het nieuwe AD en de nieuwe titel nrc.next zijn achtereenvolgens met succes op de markt gebracht. Het bedrijfsonderdeel realiseert met 30 medewerkers een omzet van 50 miljoen euro per jaar. Onder mijn leiding is het marktaandeel met 4% gegroeid.


2001 / 2004
Dutch Options & Futures Institute te Gorinchem
Het Dutch Options & Futures Institute is een vermogensbeheerbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in de handel in financiële derivaten op basis van geautomatiseerde handelssystemen. Het bedrijf is in 2001 opgericht en biedt volledig nieuwe en innovatieve financiële concepten.

Als één van de initiatiefnemers en partners waren mijn primaire aandachtsgebieden marketing, verkoop en communicatie. Daarnaast had ik grote betrokkenheid bij de administratieve organisatie en interne controle van het vermogensbeheerbedrijf. Vanaf het eerste jaar was het bedrijf winstgevend. De promotionele activiteiten, de informatievoorziening aan klanten en de bedrijfsvoering zelf verliepen bijna volledig via internet.


2000 / 2001
Sabbatical
Een jaar lang ben ik door Afrika gereisd. Met een speciaal door mij uitgeruste Toyota Landcruiser ben ik naar en door dit continent gereden. Via het Midden Oosten en landen als Egypte, Sudan en Ethiopië naar Kenia en de rest van ‘donker’ Afrika. Onderweg heb ik genoten van de natuur en de oorspronkelijke culturen, het wild en de vogels, de vrijheid en het avontuur en vooral van de mensen.


1999 / 2000
Brouwer Media te Arnhem en Baarn
Brouwer Media is actief op het gebied van sponsored magazines, advertentie-verkoop, abonnementenadministratie en uitgeven en realiseerde met 35 man een omzet van 20 miljoen gulden.

Op interim basis was ik in de functie van Directeur / Uitgever eindverant-woordelijk voor de totale bedrijfsvoering en het redactionele beleid. Brouwer Media was een recente acquisitie van de Brouwer Groep. Mijn voornaamste taak was het waarborgen van de continuïteit na het vertrek van de twee voormalige directeuren en oprichters van het bedrijf.


1990 / 1999
In dienst van VNU Tijdschriftengroep (nu Sanoma Uitgevers). In het kader van het MD-programma en mijn prestaties heb ik bij diverse bedrijfs-onderdelen in uiteenlopende functies gewerkt.

1997 / 1999
VNU / Aldipress te Utrecht
Aldipress verkoopt en distribueert tijdschriften voor de losse verkoop. Het bedrijf had een omzet van 600 miljoen gulden en een marktaandeel van 70%.

Als Commercieel Directeur was ik eindverantwoordelijk voor de totale verkoop en stuurde de afdelingen marketing, account management, verkoopbuitendienst, klantenservice, product management, product beheer, communicatie en public relations aan: in totaal 90 man.
Hoofddoel was het verbeteren van de klant- en marktgerichtheid van de organisatie. Intern en extern diende de beleving te veranderen van ‘niets kan’ naar ‘alles is mogelijk’. Hierin is belangrijke vooruitgang geboekt door het verbeteren van de interne communicatie en betrokkenheid van het personeel; door het vergroten van de beslissingsbevoegdheid van de ‘front office’; en door uitgevers concreet te betrekken bij promotionele activiteiten van Aldipress. Minstens zo belangrijk was het verbeteren van de relatie met de detailhandel door tailor-made samenwerkingsprogramma’s en promotionele acties mogelijk te maken en te realiseren. Onder mijn verantwoordelijkheid groeide de omzet met 8% in een stagnerende markt.


1995 / 1997
VNU / Uitgeverij Veldhuis te Raalte en Hoofddorp
Uitgeverij Veldhuis was destijds een zelfstandige uitgeverij met zes special interest tijdschriften en diverse andere uitgaven met een omzet van 30 miljoen gulden en 80 man personeel. Het bedrijf was 50% eigendom van VNU en nu maakt het deel uit van Sanoma Men’s Magazines.

Als Directeur Uitgever waren mijn belangrijkste doelstellingen continuïteit, omzetgroei en winstmaximalisatie. Continuïteit werd gerealiseerd door twee noodlijdende tijdschriften te restylen en herpositioneren. Omzetgroei werd bereikt door key-functionarissen in hun vaardigheden te trainen en te coachen en bij anderen door ze te vervangen. Daarnaast werd een nieuwe titel succesvol gelanceerd; werd een tweede titel aangekocht en geïntegreerd in de organisatie; en werden afgeleide producten op de markt gebracht. Winstgroei volgde uit omzetgroei en kostenbesparing. In twee jaar tijd groeide de omzet van Uitgeverij Veldhuis met 30% en verdubbelde de winst.


1990 / 1995
VNU / Admedia te Amstelveen
Admedia was destijds de marketing- en verkooporganisatie voor advertentieruimte van de 40 publiekstijdschriften van VNU.

Van 1993 t/m 1995 als Hoofd Communicatie verantwoordelijk voor de promotionele activiteiten van Admedia en de tijdschriften van VNU gericht op adverteerders en reclamebureaus.

Van 1991 t/m 1992 als Accountmanager Uitgeverijen verantwoordelijk voor het productgroepmanagement binnen Admedia van de uitgaven van de VNU Tijdschriftengroep. In de relatie tussen de individuele titels en Admedia zorgde de accountmanager voor advies, begeleiding, afstemming en structuur.

Van 1990 t/m 1991 Projectleider Nieuwe Markten. In deze functie als projectleider betrokken bij het ontwikkelen van kansrijke marktsegmenten. Projecten voor de deelmarkten ‘personeel’ en ‘toerisme’ werden in concernbrede werkgroepen tot succesvolle marktbewerking gebracht.


1989 / 1990
NCR-Nederland te Amsterdam
NCR Computers richt zich met name op de automatisering van detailhandel en banken en is sterk in self-service toepassingen. Als Sales Representative maakte ik deel uit van verkoopteams voor grote accounts.


1988 / 1989
Nederlandse Dagbladunie te Rotterdam
In dienst als Research Manager met als taakgebieden media- en marktonderzoek, mediaplanning en advertentiemarketing.


Opleiding interimmanager

1974 / 1980
VWO-B, Spieringshoek te Schiedam

1980 / 1988
Bedrijfseconomie, Erasmus Universiteit te Rotterdam
- specialisatie Marketing
- Economische Psychologie (consumentengedrag en reclamepsychologie)
- Automatische Informatie Verwerking
- werkcollege Commerciële Beleidsvorming
- stage-opdracht Directie Voorlichting Ministerie VROM

Training en opleiding
- het sales management development programma van NCR Nederland
- het management development programma van VNU
- het management development programma van Nyenrode Universiteit
- door de jaren heen diverse andere trainingen en opleidingen
- NIBE-SVV Effectenbedrijf
- NIBE-SVV Integriteit


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Het succesvol transformeren van een organisatie tot een klant- en marktgerichte beschouw ik een van mijn bewezen vaardigheden. Een focus op de medewerkers in de organisatie is hiervoor een succesfactor.


Talenkennis interimmanager

Nederlands moedertaal
Engels goed


Overig

1990 / 1995
Docent SRM en IBW, onder andere NIMA-B

1990 / 1999
Trusteevoorzitter van een beleggingsfonds in onroerend goed

2003
DSI-registraties vermogensbeheer en beleggingsadviseur


Tennis, fitness, wandelen, reizen, beleggen




 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :