Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

interim (Project) manager business excellence

interim (Project) manager business excellence

Werkervaring interimmanager

Sinds 2007 ben ik als Lean six sigma consultant en manager op interim basis werkzaam. Werkzaamheden hebben onder andere bestaan uit:

Amtech Tempress (R&D):
Amtech Tempress was door acquisitie aan PECVD technologie gekomen en wou dit in de markt zetten. Daarvoor moest de machine door proceskarakterisatie optimale output genereren. Tempress zocht hiervoor ondersteuning.
• In een viertal DoE’s, variërend van een screening DOE tot een surface response model is zijn de prestaties van het apparaat op de verschillende outputparameters op de gewenste warden gebracht.

ECN Solar Energy (1 ½ jaar, R&D):
Als interim manager van de net opgerichte Process Development en Application Group was ik direct verantwoordelijk voor de aansturing en omzet van de 16 medewerkers. De groep bestond uit een gemengd gezelschap van laboranten, consultants en researchers en was verantwoordelijk voor:
• Het uitvoeren van experimenten in de eigen pilot lijn
• Het verbeteren van celrendement in de pilotlijn door procesoptimalisatie of het ontwikkelen van nieuwe processen.
• Acquisitie van klanten
• De implementatie van ECN intellectueel eigendom en know how bij industriële klanten
• Het verbeteren van celrendementen in de productielijnen van de klanten
• Onderhoud & installatie van nieuwe industriële productieapparatuur
• Het upgraden & uitbreiden van de cleanroom
Groepsresultaten:
• Financieel: 12% winst
• Celefficiency van de pilotlijn verbeterd van 15.8% naar 16.8%.
• Vraaguitval van grootste klant (25% van omzet) opgevangen met acquisitie

Ik heb een aantal bedrijfsprocessen gestructureerd en gestroomlijnd:
• Planning & scheduling van experimenten& onderhoud
• Kwaliteitsmanagement / foutenanalyse
• Acquisitietraject
• Projectopzet en –aansturing
• Groepsprocessen (overlegstructuur, 1:1 coachen) georganiseerd.

Telenet (2 maanden, Telecom):
Als onderaannemer van net door Telenet gecontracteerde consultancybureau was is verantwoordelijk voor het behalen van de eerste milestone van hun operational excellence project in het call center van circa 360 man. De resultaatverwachting voor de milestone is succesvol opgeleverd:
• Het projectteam is geformeerd en heeft in een open, constructieve sfeer de resultaten gerealiseerd.
• De opleidingsbehoeften van de teamleden zijn geïdentificeerd en het coachingstraject is opgestart.
• Het klantenonderzoek naar klantwensen is gedaan en de resultaten zijn geanalyseerd
• De oorzaken van inbellen geanalyseerd en bijbehorende processen zijn geïdentificeerd
• KPI’s zijn gedefinieerd en overeengekomen
• De geïdentificeerde processen zijn ontworpen / herontworpen / gewijzigd en bijbehorend implementatieplan is overeen gekomen
• De customer retentie processen herontworpen zodat deze in front office uitgevoerd kunnen worden.
DSM Melamine (1 maand, chemische industrie):
DSM leed capaciteit- en kwaliteitverlies door vervuiling van hun melamine. De opdracht was om op basis van de beschikbare data en mijn kennis van Six Sigma gebied een verbeterrichting aan te geven.
• Een regime ter verbetering van de stabiliteit van de parameters moest worden opgesteld
• Op basis van de statistische correlaties kon worden aangetoond dat het verlagen van de productiecapaciteit geen positieve bijdrage leverde aan de kwaliteit van de melamine en dus achterwege kon blijven.
• De kennis ten aanzien van de analysemethoden is overgedragen aan teamleden.

Gemeente Noordenveld (6 maanden, part time, overheid)
Naar aanleiding van een aantal gerechtelijke uitspraken waarin openbare aanbestedingen van overheidsinstanties nietig waren verklaard wou de gemeente Noordenveld een inventarisatie ten aanzien van de risico’s in het aanbestedingsproces.
• Men was gewend aan procedureel / reglementair denken. Er was weinig aandacht voor werkprocessen en het goed invullen van bijbehorende randvoorwaarden. Op basis van de proces map bleek dat de afbreukrisico’s in het aanbestingstraject eerder in het proces gegenereerd werden. Verder bleek dat er andere afbreukrisico’s waren in de gehele realisatie van openbare werken.
• Door middel van het maken van een draaiboek liggen de uitvoering en op te leveren documenten vast. Dit geeft duidelijkheid in verwachtingen binnen en tussen afdelingen. Op kritieke punten zijn controlemomenten ingebouwd om kwaliteit van uitvoering te borgen. Hiermee worden de problemen die nu ervaren worden ondervangen.

Geesink Norba (1 maand, automotive):
Op de werkvloer was de belangrijkste oorzaak van productieverlies het ontbreken van onderdelen. Materiaaltekorten werden verholpen zonder de achterliggende processen te verbeteren.
• De vaakst ontbrekende materialen zijn geïdentificeerd en de aansturing van de processen is verbeterd door middel van de introductie van structurele terugkoppellussen.

Meyer Plaatbewerking (2 maanden, MKB):
Meyer plaatbewerking had een productievolumeverhoging van 100% nodig om de verwachte toename van de vraag van een product te verwerken. Productie gebeurde in verschillende, aparte werkcellen.
• De situatie is middels een value stream map geanalyseerd. De werkcellen zijn omgebouwd tot een productielijn met Line Side warehouse.
• De toename in productievolume is gerealiseerd zonder uitbreiding van menskracht, met een afname van onderhanden werk tot 93%

Meyer Plaatbewerking (3 maanden, MKB):
Door schaalvergroting ging op de expeditieafdeling kwaliteit en productiviteit achteruit. Planning en uitvoering van de uitgaande goederenstroom kon niet meer in de hand gehouden worden. Als Lean Consultant heb ik afdeling en MT gecoacht om de resultaten te verbeteren en als projectleider voor de inrichting van het nieuwe magazijn gefungeerd.
• Ik heb een prestatiemeetsysteem en bijbehorende overlegstructuur geïntroduceerd
• Het nieuwe magazijn is ingericht met een nieuw locatiebeheersysteem en de bijbehorende orderpickprocessen zijn ingevoerd
• De interface tussen het ERP systeem en de medewerker is herontworpen
• Ik heb een systeem van regelmatige interne audits opgezet
• De processen verlopen beheerst, tegen een hogere kwaliteit en een verbeterde (15%) productiviteit, met inzicht in de kritische parameters en een trendmatig verbetering ervan.

Daarnaast heb ik verscheidene kleinere opdrachten als quickscans, workshops, adviesopdrachten en dergelijke gedaan.

In loondienst:

Cordis Europa (2005-2006, medical device & pharma)
Bij Cordis werd Lean als filosofie geïntroduceerd. Onderdeel daarvan was dat de productielijnen in een lean configuratie omgezet en in één cleanroom geconsolideerd moesten worden. Daartoe is mede op basis van mijn expertise een masterplan voor de lay-out van de fabriek opgezet. Vervolgens zijn de lijnen geanalyseerd, aangepast en met minimaal verlies aan productiecapaciteit verhuisd.
Als Lean Process Champion was ik een van de drie Lean experts en projectleiders van de business excellence afdeling. Ik moest daartoe teamleden leiden en in de Lean methodieken trainen. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor alle afstemming met interne en externe partijen (toeleveranciers, planning, productie, engineering, QA) met betrekking tot het soepele verloop van de conversie en de bijbehorende validaties.
Neventaken bestonden uit het uitvoeren van Lean audits, het ontwikkelen en verzorgen van Lean en Six Sigma Black belt trainingen, en het begeleiden van Six Sigma projecten.
Resultaten waren:
• Investeringen ter waarde van € 1.6 M vermeden
• 1 M€ kostenreductie op jaarbasis
• 0.2 M€ voorraadreductie. Dit was meer dan de benodigde investeringen
• Doorlooptijdreducties tot 97%
• Arbeidsproductiviteitsverhogingen tot 36%
• Scrapreducties tot 10%
• Lesmodules voor Lean en Six Sigma black belt cursussen ontwikkeld en gegeven
• Een aantal Six Sigma projecten begeleid (Call center response rate, Customer reply card data entry, planningsbetrouwbaarheid.)

Cluster Detachering (2000-2005)
Diverse opdrachten in vaste dienst van Cluster, achtereenvolgens als engineer, Six Sigma black belt en Six Sigma facilitator. Taken begonnen als product engineer en productieondersteuning en groeiden via het uitvoeren van verbeterprojecten tot het opzetten van verbeterprogramma’s en het coachen van betrokken projectleiders en het geven van Six Sigma trainingsmodules.
Projecten waar ik bij betrokken was:
• Reductie van onderhoudstijden
• Reductie van omstel- en aanlooptijden
• Reductie van machine-uitval
• Verhogen proces yield
• Herdefiniëren proces en productspecificaties
• Een database ontwikkeld om trends te volgen en projecten te selecteren. Deze werd verder gebruikt als bron voor managementrapportages en kostprijsberekeningen
• Activity Based Costing en Value Stream Mapping
• Validatie engineering voor diagnostische katheters
• Ontwikkeling van de eerste generatie retrievable vena cava trombosefilters

Besparingen cumulatief 9 M€.

Opleiding interimmanager

Regulier:
Periode Omschrijving Instituut
1986-1992 VWO Jacobus college
1992-1999 Lucht- en ruimtevaarttechniek TU Delft

Cursussen/trainingen/workshop:
Periode Omschrijving Instituut
2003 Six Sigma Black Belt J&J
2005 Lean Process Champion SMC
2006 Lean Master SMC
2010 Livewire masterclass Syntens

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Verandermanagement o.b.v coaching
Process mapping
Procesmanagement
Procesverbeteren
Lean
Six Sigma

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels: Goed
Duits, Frans: basis

Overig

Ik ben iemand die met een grondige kennis van de toepassing van Lean en Six Sigma methoden en het ontwikkelen van mensen mooie resultaten behaald heeft. Als mens word ik gedreven door nieuwsgierigheid en de drang om de potentie die ik in product, proces, mens of organisatie zie te realiseren. Hierdoor ben ik in staat om situaties te doorgronden en er succesvol op in te grijpen. Voor de projecten waar de besparingen becijferd zijn komen deze neer op een totaal van meer dan 10 M€ per jaar.
Mijn kracht zit in het herkennen van potentieel, het in korte tijd kunnen ontwikkelen van een strategische visie van verbeteringen in zowel technisch en organisatorische zin als op de persoonlijke ontwikkeling van betrokkenen. Ik kan dit omzetten in resultaten. Daarnaast ben ik geruime tijd werkzaam geweest in een technische omgeving waardoor mijn technisch inhoudelijke expertise ruim is ontwikkeld.
Door aandacht voor de menselijke kant ben ik als manager goed benaderbaar. Uitgangspunt is dat mensen meer dan voldoende branche of bedrijfsspecifieke expertise hebben en dat ik daar mijn kennis in procesverbetering naast zet. Ik haak in op zowel de persoonlijke als de zakelijke belangen van mensen. Hierdoor ben ik in staat een team te maken en mensen te coachen in hun persoonlijke ontwikkeling en het project- of programmaresultaat Afhankelijk van toehoorder en boodschap pas ik mijn communicatiestijl aan.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :