Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Procesmanager/verandermanager

Procesmanager/verandermanager

Werkervaring interimmanager

2003 (vanaf febr.) – huidig zelfstandig change manager / proces manager

1997 – 2003 (febr.) Senior Manager Cap Gemini Ernst & Young management Consulting, adviesgroep Human Performance Consulting, Lid MT van de adviesgroep (3 hoofdig), Trekker team Change Management (12 adviseurs), Omzet 2002 € 6.1 miljoen, 45 adviseurs

1995 - 1997, NIVE Consulting, Senior consultant

1993–1995, Rijksuniversiteit Groningen, Universitair docent faculteit bedrijfskunde / Kwaliteitsmanagement


1988–1995, Stichting Kwaliteitsdienst (KDI), Rotterdam, Senior Consultant

1986, Norwich Eaton Pharmaceuticals, Rotterdam,
Sales manager district Amsterdam

1984 –1986,Instituut voor Natuurbeschermingseducatie (IVN), Amsterdam, Trainer

1982 - 1984,Stichting Milieu Educatie (SME), Utrecht,
Trainer / voorlichter



Opleiding interimmanager

Master of Business Administration (MBA) - Rotterdam school of management / Erasmus Universiteit, 1986-1988

Doctoraal voorlichtingskunde – Universiteit van Wageningen, 1978-1982

Kandidaats biofysica – Rijks Universiteit van Utrecht, 1974-1978


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Leidinggeven aan veranderingsprocessen
Formuleren en vormgeven veranderings strategie en beleid
Portfolio, project- en proces-management
Inzet HR / transitiemanagement en training & opleiding
Management van Implementatie, draagvlak en cultuur aspecten.


Internationale ervaring en in uiteenlopende sectoren.

Pathfinder, scherp analytisch vermogen, ruime procesvaardigheden, hands-on, empathie, vertrouwensman van betrokken managers en medewerkers, onafhankelijk maar samenwerkend.


Talenkennis interimmanager

Nederlands,
Engels, uitstekend
Duits redelijk - goed
Frans, spreken redelijk, lezen en schrijven matig


Overig

Opdrachten

Not for profit
• Mrt. 2007 – , Ziekenhuis, opdracht: stuur en begeleidt opzet kliniek / ZBC, rapporterend aan RvB, in samenwerking met ziekenhuis management en specialisten, begeleiden opstellen businessplan, markt analyse, begeleiden beslissingen in stuurgroep, structuur en fiscaal juridische vorm, begeleiden realisatie, communicatie en PR, resultaat de realisatie van een ZBC, besturingsstructuur, gekozen fiscaal juridische vorm, inrichting en bemensing, toegenomen productie en verbeterde logistiek (geplande toename patiënten contacttijd met meer dan 40%).
• Nov. 2006- Mrt. 2007, Ziekenhuis, opdracht: onderzoek en herstel zo mogelijk de samenwerking binnen een maatschap als basis voor investering in nieuwe kliniek, rapporterend aan RvB, coaching specialisten, begeleiden opzet maatschap, resultaat nieuwe basis voor samenwerking en het in onderling overleg opstellen van samenwerkingscontract als basis voor continuering werkzaamheden in het ziekenhuis, dreigende conflicten en juridische stappen niet meer aan de orde.
• Apr 2006 – Apr. 2007, AOC beroepsonderwijs, opdracht: begeleiden management bij invoeren competentie gericht onderwijs, de didactische kant van competentie gericht onderwijs wordt door specialisten gedaan, de inrichting en aanpassing van de organisatie moet ook gebeuren, resultaat: door hei sessies en gerichte coaching is de directie en het team van onderwijs coördinatoren steeds beter in staat om beleid te implementeren en docenten teams te coachen in de management en organisatie taken rond competentie gericht onderwijs.
• Mrt. 2006 – Jan. 2007 Zorggroep / ziekenhuis, rapporterend aan RvB, perifeer ziekenhuis met verpleeghuizen en verzorgingshuizen, opdracht: kwartier maken marketing, meer aandacht voor vraaggestuurde zorg, positionering, marktanalyse, concurrentie analyse zorg- en dienstverlening, inrichten marketing functie en “aanhaken” integraal management / EAD, resultaat: strategie, bewustzijn en draagvlak voor marketing bij management en medisch staf / staf bestuur, markt- en concurrentieanalyse, herijking PR instrumenten (website) besluit marketing organisatie en profielen, werving marketing specialist, aanzet management informatie en rapportage. Start periodieke stakeholder bijeenkomsten, aanzet gebruik focusgroepen ter verbetering dienstverlening. Start realisatie commerciële kliniek en nieuwe poli’s.
• Jul. 2005 – Jan. 2007 Verpleeghuisgroep, rapporterend aan RvB, opdracht: zorg dat de eigen regie van de klant beter tot zijn recht komt, zorg dat geen budget overschrijdingen meer plaatsvinden, resultaat: door betere coördinatie en planning van activiteiten is tijd vrijgemaakt om ten dele andere zorg te bieden (kwaliteit), door enkele eenvoudige instrumenten te ontwikkelen, kunnen teamleiders en zorgteams zelf meer verantwoording nemen voor vraagsturing door cliënten, door gezamenlijke rol analyse van alle betrokken disciplines, is meer inzicht ontstaan ‘over en weer’ en meer evenwicht gebracht in ieders ‘bijdrage’ in de zorg, hoge mate van kennisoverdracht en organisatieontwikkeling, door de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse sturing op werkzaamheden en inzet medewerkers, (mede) lager in de organisatie te leggen zijn budgetoverschrijdingen onder controle gebracht.
• Okt. 2005 – Feb. 2006, Sportservice organisatie, opdracht: verbeteren klantgericht werken, rapporterend aan directie, complexe vraag rond verbeteren klantgericht werken vanuit hybride organisatie (zowel profit als not for profit units in één organisatie), resultaat: het invoeren van situationeel sturen en coachen op klantgericht werken per unit, verbeterprojecten vanuit de units zelf definiëren en begeleiden.
• Mrt. 2005 – Feb. 2006 Ziekenhuis, opdracht: onderzoek haalbaarheid nieuwe oogheelkunde kliniek en begeleid realisatie, rapporterend aan RvB, resultaat: geaccepteerd businessplan (inclusief markt analyse), beslissing tot investering, realisatie nieuwbouw, poli en OK’s binnen budget en binnen gestelde tijd, begeleiden stuurgroep en projectgroepen, hoge mate van eigen kennisontwikkeling door organisatie zelf, sterke ‘leercurve’ tav. samenwerking tussen organisatie en professionals, communicatie en PR.
• Jan. 2005 – Nov. 2005, GGZ instelling, opdracht: coach van de divisie manager shared services
• Jan. 2005 – Mrt. 2005, Ziekenhuis, opdracht: onderzoek mogelijke doelmatigheidsverbeteringen in de processen ‘achter’ de DBC’s van het B-segment, rapporterend aan RvB, resultaat: gezamenlijk met organisatie en betrokken professionals verkregen overzicht van mogelijke verbeteringen in toegang, doorlooptijden en daarmee samenhangende besparingen.
• Sep. 2004 – Dec. 2004, Ziekenhuis, opdracht: onderzoek en realiseer mogelijke verbeteringen in de patiënten logistiek binnen twee B-segment DBC’s, rapporterend aan RvB, resultaat: gezamenlijk met organisatie en betrokken professionals verkregen inzicht in ‘beleving’ van de patiënt, in samenwerking gerealiseerde verbeteringen: toegangstijd voor beide verkort met gemiddeld 30 % doorlooptijd voor beide verkort met gemiddeld 50 %.
• Jan. 2004 – Sept. 2004 GGZ – V&V sector, rapporterend aan divisie management, opdracht: zorg dat de doelmatigheid verbeterd en ruimte wordt vrijgemaakt voor kwaliteitsverhogende activiteiten voor bewoners, resultaat: gefaseerd aanpak analyse, implementatie, in gezamenlijkheid alle activiteiten in kaart gebracht, in tijd genormeerd en efficiëntie maatregelen benoemd, per afdeling implementatie begeleid, management aansturing en rapportage op nieuw gestructureerd, parallel management training en development programma uitgevoerd, hoge mate van kennisoverdracht en organisatieontwikkeling.
• Jan. 2003 – Jul. 2003 Groep sociale werkvoorziening, opdracht: begeleiden MT bij realiseren ‘kanteling organisatie en doorvoeren wettelijke vereisten van re-integratie van mensen met een “arbeidshandicap”, resultaat: fasering van de aanpak, strategie ontwikkeling en inzet markering en commercie, nieuwe divisie structuur, aanpassing formatie, geïdentificeerde en uitgevoerde verbeterprojecten.

• Waterschappen, 4 maanden, opdracht: inrichten formatie na fusie, resultaat: nieuw getoetst formatieplan, inclusief de besluitvorming op bestuurlijk en divisie management niveau.
• VWO Scholengemeenschap, opdracht ontwikkelen schoolgids en verbeterprojecten, 9 maanden, resultaat: schoolgids op basis van kwaliteitszorg, INK model ontwikkeld en op hoofdlijnen ingevoerd.
• CBS, 3 maanden opdracht: adviseren over nieuwe besturingsstructuur, resultaat: ontwikkeling keuze varianten op basis van onderzoek en draagvlak, begeleiden besluitvorming over de voorkeursoplossing,
• Ministerie van Justitie, doorlooptijd 9 maanden, opdracht: stimuleren kwaliteitszorg gezinsvoogdij instellingen, resultaat: beleidsontwikkeling binnen bestuurlijk overleg, ingerichte veranderorganisatie om individuele instellingen te begeleiden met implementatie,
• Gemeente, opdracht 9 maanden parttime: begeleid implementatie integriteitsbeleid, resultaat: geaccordeerde gedragscode, implementatie via workshops met acteurs en uitvoering discussies binnen werkoverleg, uitvoeren campagne verbeterinitiatieven, opgenomen binnen integraalmanagement / werkoverleg als vast onderwerp, waarbij er over wordt gesproken zoals in de trainingen met de acteurs ontwikkeld,
• Ministerie van Verkeer en Waterstaat, opdracht: begeleid realisatie kwaliteitszorg door de regionale meetdiensten, resultaat: via centrale veranderorganisatie en systematisch opleidingstraject is een aanpak geïntroduceerd op regionaal niveau, welke door de locale organisaties kon worden uitgevoerd en onderhouden. Tevens werd een centrale audit organisatie gerealiseerd en begeleid.
• Gemeente, opdracht: doorlooptijd 4 maanden: organiseer gemeenteraadsconferentie integriteitbeleid, resultaat geïdentificeerde risico gebieden en op deze gebieden vastgesteld actieplan.
• Gemeente, opdracht: coach van de Griffie, doorlooptijd 6 maanden, resultaat: door de opdrachtgever ervaren steviger positie binnen het duale bestel.


Profit:
• Mei. 2003 – Sep. 2003, Solvus Resources Group, Antwerpen, rapporterend aan CFO, opdracht: herstructureren ontwikkelen en implementeren European Shared Service Centrum, op basis van nieuw ICT systeem en management informatie, resultaat: besluit over besturing en locatie, projectplan en project organisatie, besluitvorming fasering of ‘roll out’ van de financiële dienstverlening.
• Mrt. 2003 – Mei 2003, Plantijn Casparie, opdracht: begeleiden directie workshops
• Cap Gemini Paris, programma manager business development webservices, 19 maanden, rapporterend aan CTO, opdracht: zorg voor meer klanten op gebied van webservices, programma in 6 landen in Europa en VS, resultaat: 6 internationale praktijk groepen opererend binnen locale management en rapportage structuur, ondersteund vanuit de ‘business lines’ met marketing, analyse van klanten en opportunities, clienten seminars en verkoop.
• Invensys, Parijs, 6 maanden, opdracht: change management voor de ontwikkeling van European Shared Services centrum, resultaat: reallocatie plan betrokken medewerkers, inclusief contracten, wetgeving en consultatie door en communicatie met ondernemingsraden.
• Engen Petroleum, Kaapstad, 4 maanden, opdracht: aanpak dreigende crisis in realisatie en implementatie Millenium project (totale herstructurering operatie en sales op basis van ICT), resultaat: hernieuwd vertrouwen, nieuwe afspraken en plan met alle betrokkenen.
• Zed Sonera, Helsinki, 3 maanden, opdracht: verbeteren van output en werkwijze binnen het Business development programma ‘Mobile Phone Applications’, resultaat helder onderscheid tussen marketing en productie en oplevering van software applicaties.
• ING, opdracht, 9 maanden: B&B ING verzekeringen transformatie van stafafdeling naar Shared service centrum, implementeren nieuw ICT systeem, resultaat: visieontwikkeling, opzet veranderorganisatie, communicatie naar organisatie, projectportfolio en uitvoering projecten,
• HCG, opdracht, 6 maanden: change management (HR, training en communicatie) implementatie ERP locale ve



 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :