Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Manager,

Interim Manager,

Werkervaring interimmanager

Werkervaring
04-2009 /09-2009 Teammanager FBTO a.i., Achmea Hypotheek bank. Het FBTO team maakt onderdeel uit van de Mid Office van de Hypotheekbank ’s Hertogenbosch en werkt vanaf de dislocatie Amersfoort. De Bank is bezig met een groot verandertraject, namelijk werken volgens operational excellence. Een onderdeel hiervan is dat men gebruik gaat maken van een nieuw verwerkingsysteem, ATVance.
Taken o.a.
•Het leidinggeven aan en aansturen van het team FBTO, in een sterk veranderende organisatie /omgeving
•Het mede zorgdragen voor de invoering van de nieuwe werkwijze conform uitgangspunten Operational Excellence, zoals vastgelegd binnen de AHBank
•Verantwoordelijk voor het invoeren van het nieuwe hypotheken verwerkingsysteem
•Optimaliseren processen
•Intermediair rol tussen business en project

Resultaten
De fasering van invoering van het nieuwe systeem is fors vertraagd. Daarnaast was de instroom nieuwe aanvragen zeer laag. Deze omstandigheden hebben ertoe geleid dat niet alle facetten van de nieuwe werkwijze ingevoerd konden worden en het systeem niet maximaal op haar werking kon worden getest.
•Het team is altijd op afstand aangestuurd. Door dagelijkse aanwezigheid management en de wijze van aansturen zijn de teamleden zich meer bewust geworden van hun rol binnen het project cq. de implementatie van de nieuwe werkwijze
•De proces inrichting van het FBTO week sterk af van die van de overige teams, mede doordat er met andere systemen werd gewerkt. Parrallel aan de vertraagde uitrol van het nieuwe systeem is de nieuwe werkwijze ingevoerd
•De verbindingsrol tussen project en business heeft geleid tot meer en beter begrip voor elkaars – soms moeilijke - rol/positie.
•Processen zijn binnen de beperkende omstandigheden geoptimaliseerd, dan wel er is benoemd waar nog verbeteringen moeten plaatsvinden. Vaststelling hiervan is pas mogelijk bij voldoende productie.

2007-2008 Algemeen Directeur a.i. bij Poliservice te Zeist een onderdeel van Fortis ASR. Poliservice is een van de grootste beheersorganisatie van assurantieportefeuilles. Naast het verrichten van de administraties onderhouden ze de contacten met maatschappijen en polishouders. Er werken ca. ca. 50 medewerkers. Opdracht was in aanvang voor 6 maanden en is 2 x met 6 maanden verlengd.
Taken o.a
• De algehele leiding, aansturen van het MT
• Vaststellen van de afdelingsplannen en bijbehorende budgetten binnen de organisatie
• Zorgdragen voor de coördinatie en uitvoering van de vastgestelde afdelingsplannen
• Monitoren van de performance, onder andere met betrekking tot kosten, werkvoorraad en doorlooptijden, ed.
• Initiëren en implementeren van procesverbeteringen.
• (deel) Projectleider insourcing omvangrijke partner

Resultaten
• Ondanks onduidelijke positionering en daarmee gepaard gaande beperkingen 2007 en 2008 met positief resultaat afgesloten
• In voor de organisatie en medewerkers onzekere tijd de rust bewaard en medewerkers gemotiveerd gehouden
• Invoering projectmatig werken als hulpmiddel mede ter ondersteuning van resultaatgericht werken
• Positionering HR management (o.a. verzuimbeleid)
• Cultuurverandering in gang gezet van actiegericht naar resultaatgericht, van re-actief naar pro-actief
• Medewerkers meer bewust gemaakt van eigen kwaliteiten en het op basis daarvan het maken van keuzes

2006-2007 Manager Mid-Office Hypotheken a.i. bij Achmea Hypotheekbank te Den Bosch. De mid-office verwerkt aanvragen van het Intermediair en bestaat uit ca. 90 fte. De organisatie heeft de laatste jaren veel veranderingen doorgemaakt en heeft sinds eind 2005 een nieuw besturingsmodel.
Taken
• Het aansturen van de mid office en het direct leidinggeven aan 4 teammanagers
• Mede vormgeven aan al in gang gezette cultuurverandering en attitude
• Adviseren over de “schaalbaarheid’ van de organisatie, teneinde pieken om te kunnen vangen. Implementeren van verbetervoorstellen
• Rekening houdend met de komst van een nieuw mid office systeem zorgdragen voor optimalisatie van het proces
• Inrichten nieuw acceptatieteam t.b.v. ketenorganisatie en verwerking van labelproduct

Resultaten
• Een petitie van de medewerkers waarin zij de directie verzoeken mijn contract te verlengen. Een actie waar ik heel trots op ben.
• De afdeling uitgebreid van 60 fte naar 94 fte (met 6 teammanagers)
• Door het inrichten van een verwerkings- en voorbereidingsteam kan er beter worden gereageerd op piekbelasting. In het organiseren van het werkaanbod wordt nu een onderscheid gemaakt tussen standaard en maatwerk.
• Medewerkers en teams handelen en denken nu meer procesgericht
• Medewerkers maken steeds meer gebruik van de ruimte die ze krijgen om initiatieven te nemen. Zijn actief betrokken bij jaarplanactiviteiten en het doorvoeren van verbeteringen.
• Het nieuw in te richten acceptatieteam is succesvol geïmplementeerd
• Mede opzetten van een inwerkprogramma voor nieuwe medewerkers



2005-2006 Operationeel Manager a.i. bij Interpolis Hypotheekbedrijf te Tilburg. Het hypotheekbedrijf maakt onderdeel uit van het Levenbedrijf van Interpolis en verwerkt hypotheekaanvragen van tussenpersonen. Er zijn 18 medewerkers werkzaam. De organisatie staat aan de vooravond van een ingrijpende verandering en moet daarop voorbereid worden. Tevens moest de relatie met de back-office organisatie verbeterd worden.
Taken
• Aansturing van hypotheekverwerkingsafdeling in afwachting van de komst van een nieuw aan te stellen operationeel manager (is een nieuwe functie)
• Beschrijven en invoeren processen en procedures
• Optimaliseren bestaande processen
• Medewerkers coachen en voorbereiden komende veranderingen in werkwijze en gewenst gedrag
• Input leveren en adviseren over in te vullen functie van Operationeel manager
• Adviseren bij inrichting van nieuwe mid-office
• Optimaliseren en onderhouden van contacten met back office bedrijf (Quion), maken en regelen van werkafspraken

Resultaten
• Relatie met de back-office organisatie is genormaliseerd. De belangrijkste werkafspraken zijn vastgelegd.
• Functiebeschrijving van operationeel manager is opgeleverd
• Processen zijn beschreven en vastgelegd
• Medewerkers werken meer in teamverband en participeren in verbetertrajecten


Vervolg werkervaring

2004-2005 Oriëntatie op loopbaan.

2001-2004 Directeur Operations van MNF Bank N.V. Hypotheekbank te Capelle ad IJssel.
MNF verzorgt de hypotheekaanvragen van tussenpersonen en verzekering-smaatschappijen. Er zijn 90 medewerkers werkzaam, waarvan 45 in operations.
Taken o.a.
• Leiding geven aan de 3 afdelingen die hypotheekaanvragen verwerken en beheren en de facilitaire afdeling.
• Contacten met verzekeringsmaatschappijen over processen en procedures
• Doorvoeren herstructurering en optimaliseren van processen
• Realiseren van mentaliteitsverandering bij medewerkers: van reactief naar proactief.

Resultaten
• Invoering verbeteringen werkomstandigheden volgens ARBO regelgeving
• Start en afronding van project ter verbetering van medewerkertevredenheid. Realisatie is een overall verbetering van 5%.
• Realisatie efficiency verbeteringen (gelijk aan 1,5 fte).
• Opstarten van project voor optimalisatie van systemen en werkwijzen, inclusief beschrijving AO.
• Nieuw afdeling Bijzonder Beheer opgezet.


1997-2001 Regio Hoofd Hypotheken van ABN AMRO Bank N.V., Breda
Zuidwest was 1 van de 11 regio’s en verzorgde de administratie en verkoop van hypotheken in West en Midden Brabant. De afdeling had ca. 120 medewerkers.
Taken
• Aansturen en coachen van verkoopteam met 24 hypotheekverkopers
• Inrichten en aansturing van de nieuwe hypothekenverkooporganisatie zowel back-, midoffice en verkoop.
• Invoeren/doorvoeren van nieuwe procedures/systemen in zowel bestaande als nieuw te vormen organisatie
• Opzetten en invoeren van klachtenmanagement.
• Inrichten van een hypotheken service desk.
• Doorvoeren van een andere manier van werken en denken, meer resultaat- en verkoopgericht.
• Realiseren verkoopdoelstelling hypotheken in Zuidwest Nederland
• Beoordelen en fiatteren van complexere hypotheekaanvragen.
• Adviseren van de regiodirectie op het gebied van het te voeren (verkoop) beleid.

Tot september 2000 verantwoordelijk voor de aansturing van de 24 hypotheekadviseurs en voor commerciële binnendienst en administratie (ca. 55 fte).
Het verantwoordelijkheidsgebied werd in oktober 2000 uitgebreid, omdat het intermediaire verkoopkanaal werd toegevoegd.

Resultaat
• Nieuwe verkooporganisatie is succesvol geïmplementeerd.
• Marktaandeel is gestegen van 7,5% naar 19,0%.
• Realisatie efficiency verbeteringen. Afbouw fte van 120 naar 80 met behalen van de commerciële en administratieve doelstellingen.
• Invoering van nieuw hypothekensysteem en klachtenmanagement.
• Medewerkers zijn meer verkoop- en resultaatgerichter geworden.

Vervolg - werkervaring

1996 tot 1997 Projectleider ABN AMRO Bank N.V., Breda
Opdracht: voorbereiden inrichting Hypothekenverkooporganisatie in de regio Zuidwest Nederland. Inclusief beschrijving processen en procedures
1992 tot 1996 Rayondirecteur Particulieren, ABNAMRO Bank N.V., Vlissingen
O.a. verantwoordelijk voor realisatie verkoopdoelstellingen in de particuliere markt
Opbouw en motiveren van nieuwe organisatie na samenvoeging ex-ABN en ex-AMRO kantoren in Rayon Vlissingen.
1982 tot 1992 Divers managementfuncties bij ABN en ABN AMRO.
1980 tot 1982 Traineeship ABN Bank N.V., Rotterdam e.o
1978 tot 1980 2e man Bijkantoor ABN Bank N.V., Gorinchem


Overige relevante ervaring

Naast mijn reguliere werkzaamheden heb ik nagenoeg bij alle functies – met heel veel plezier - ook een aantal bankopleidingen en vaardigheidstrainingen gegeven.


Opleiding interimmanager

Opleidingen

1972 : Mavo
1976 : Meao
PC vaardigheden : Thuis in gebruik van Word, Excel, Powerpoint en OS Windows
Basiskennis bankbedrijf NIBE
Sparen en Beleggen NIBE
Binnenlands betalingsverkeer NIBE
Consumentenkrediet NIBE
Grondbeginselen zakelijke kredietverlening NIBE
Hypotheken NIBE
Effecten en beleggingen NIBE
Recht en wetskennis NIBE
Belastingen NIBE
Diverse Bankproductcursussen ABNAMRO
Adviseur Medische Beroepen ABNAMRO
Veiligheid ABNAMRO
Situationeel leidinggeven DOOR trainingen
Time Management hoger kader Schouten en Nelissen
Mentorencursus Schouten en Nelissen
Beoordelings- en functioneringgesprekken onbekend
Commerciële gesprekstraining middenkader Schouten en Nelissen
Train de Trainer DOOR trainingen
Integratie Management onbekend
Projecttraining Cordes
Teambuilding Management Nieuwe Dimensies
Verandermanagement DOOR
Risicobeheersing KPMG
Assurantie B (particulier en MKB 1990)


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Mens manager (people manager)

Met mijn mensgerichte stijl van leidinggeven weet ik medewerkers te inspireren, hen te betrekken en te motiveren. Ik spreek hen aan op hun kwaliteiten en door een coaching help ik hen zich nog verder te ontwikkelen.

Resultaatgericht

Ik ben en werk resultaatgericht, waarbij ik maximaal gebruik maken van de kwaliteiten van de medewerkers en mijn analytisch inzicht en besluitvaardigheid. Ik hanteer daarbij een pragmatische aanpak, dit zorgt veelal voor een groot draagvlak in een organisatie en dit is belangrijk voor het realiseren van een goed resultaat.

Ondernemend

Ik ben iemand die initieert en niet afwacht, met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en gebruikmakend van mijn creativiteit pak ik zaken op of zet deze in gang.


Organisatiebewust
Ik heb een goed gevoel voor onderlinge verhoudingen en gedragingen van mensen binnen organisaties. Daarbij heb ik zowel oog voor de hiërarchische als formele lijnen. Deze kwaliteit draagt bij aan het creëren van een breed draagvlak bij verander en verbetertrajecten.


Talenkennis interimmanager

nederlands, engels

Overig

Profiel

Ik ben een people manager die rust brengt in een organisatie en tegelijkertijd zorgt dat er veranderingen in gang worden gezet. Niet met spectaculaire methoden, maar pragmatisch en vooral gebruikmakend van de aanwezige kwaliteiten van de organisatie (wat gaat goed).

Met mijn mensgerichte benadering breng ik mensen in beweging, door hen bewust te maken van hun kwaliteiten/kracht. Dit geeft vertrouwen en stimuleert hen om initiatieven te nemen die leiden tot veranderingen en verbeteringen. Hiermee ontstaat een breed draagvlak in de organisatie en wordt een basis gelegd voor borging, zodat er sprake is van een blijvende verandering.

Mijn mensgerichtheid combineer ik met het procesmatig denken en geef daarmee veel aandacht aan de administratieve organisatie. Een goede inrichting hiervan zorgt voor structuur en duidelijkheid in taken en verantwoordelijkheden.

Ik heb een goed gevoel voor onderlinge verhoudingen en gedragingen van mensen binnen organisaties. Daarbij heb ik zowel oog voor de hiërarchische als informele lijnen. Deze kwaliteit draagt bij aan het creëren van een breed draagvlak bij verander en verbetertrajecten.

De beste leidinggevenden doen wat ze zeggen en spreken niet te veel. Als zij hun taak hebben volbracht zeggen hun mensen: “Wonderlijk! We hebben het gehaald, helemaal op eigen kracht!”
Tao Te Ching 600 v.C


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :