Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Finance/General Interim Manager

Finance/General Interim Manager

Werkervaring interimmanager

Vanaf ’96 werkzaam als (Interim) Veranderingsmanager in Financieel, General en Project Management in Nederland en België. Vaak met een internationaal en/of herstructureringsaspect.

2008-'09: Driessen Aerospace Group NV, Wieringerwerf. Interim CFO, lid Board of Directors
- Multinational (2000 werkn. m.n. in BU’s in het buitenland) in airline industry; productie, service en verkoop worldwide van vliegtuigequipment met productie en verkooplocaties in USA, Thailand, Tsjechië, UK en service stations wereldwijd; verantwoordelijk voor Finance en IT/ERP
- bedrijf werd door aandeelhouders (Alpinvest, NPM, familie) verkocht; verkoopproces begeleid en erna integratie (o.a. naar IFRS) met Franse koper Zodiac S.A. gemanaged
- Finance en IT/ERP implementaties liepen niet goed; Finance en IT in HQ en in diverse BU’s verbeterd d.m.v. herstructureringen en implementatie Finance Improvement Plan
- acquisitie in de USA aan meegewerkt
- CEO geadviseerd met strategische en company structure aanpassingen en deze mee geïmplementeerd.
- ERP corporate policy vorm gegeven en implementaties wereldwijd (Baan) verbeterd.

2007-'08: JLG Industries Europe BV, Hoofddorp. Interim Vice-President Finance/Finance Director EMEA, Manager European Shared Service Center.
- European Headquarter en Shared Service Center Europa (Finance, M&S, HR) van sterk groeiende US Company (Europa ±1300 werkn.) in Hoofddorp; productie en verkoop worldwide van mobile aerial work platforms (hoogwerkers)
- door te weinig capabel management in Europa en een snelle groei was er een moeilijke situatie ontstaan met een hoog verloop, veel fouten en vertrek van diverse key functionarissen
- als VP Finance/Finance Director EMEA en als Manager European Shared Service Center situatie genormaliseerd en benodigde verbeteringen doorgevoerd (organisatie, processen, reporting etc.).

2005-'07: Japanse Middelgrote Multinational, Amsterdam. Global Project Leader ERP, Interim CFO/Finance Manager Europe, Adviseur CEO.
- European Headquarters, incl. dochters in US, Taiwan en Australië in Amsterdam (totaal Europa/US ±150 werkn.), elektronica producten, verkoop worldwide, beursgenoteerd in Japan
- het bedrijf had substantiële managementproblemen
- als Global Project Leader ERP de internationale implementatie (Europa, US, Azië) van een ERP applicatie, die in eerste helft volledig vastgelopen was, gereviewed, gemanaged en volbracht
- als CFO/Finance Manager Europe a.i. Finance functie in hoofdkantoor Amsterdam en waar nodig in dochterbedrijven geherstructureerd en op een hoger plan gebracht; nieuwe CFO aangesteld en gecoacht
- General Management van de CEO van het Europees Hoofdkantoor op gebied van management, business en strategie ondersteund en de CEO geadviseerd
- eenheid/samenwerking in en tussen bedrijven (worldwide) verbeterd.

2005: Groep Bouwbedrijven. Interim Restructuring/Finance Manager.
- Funderingsbedrijven (3 bedrijven, ±140 werkn.)
- bij de in crisis verkerende bedrijven met liquiditeits-, financiële en managementproblemen Finance geherstructureerd en financiële situatie verbeterd
- geholpen in General Management en met (strategische) herstructureringen.

2001-'04: XS4ALL Belgium NV, Merelbeke, België. CEO, Meerderheidsaandeelhouder.
- d.m.v. Management Buy-Out Internet Service Provider XS4ALL Belgium N.V. overgenomen van XS4ALL Nederland / KPN Telecom Groep
- nieuw Management Team gevormd, bedrijf verder geherstructureerd
- verlies naar positief resultaat hersteld door kostenreducties en groei (±30-40%/jr)
- marktpositie/bekendheid verbeterd; nieuwe productlijnen gelanceerd
- verkoopkanalen verbeterd (int./externe sales, resellersnetwerk, marketing etc.)
- financiering (o.a. private equity, banken), productie en processen verbeterd
- bedrijf geëvolueerd naar bekende, kwalitatieve leverancier voor de zakelijke en consumentenmarkt
- diverse acquisities, financierings- en verkoopprocessen doorlopen
- bedrijf als een goed georganiseerd (lean and mean) en rendabel bedrijf verkocht.

2000-'01: XS4ALL Belgium NV, Gent, België. Interim CEO, Recovery Manager.
- Internet Service Provider, ICT company (zakelijke en consumentenmarkt); dochter van XS4ALL Nederland / KPN Telecom
- organisatorisch, financieel en commercieel orde op zaken gesteld na crisisperiode
- Managing Director, Finance Manager en tijdelijk S&M Manager functies vervuld
- vertrouwen hersteld en turnaround reorganisatie/recovery gerealiseerd
- verlies teruggebracht en marktbenadering geherstructureerd.

1999-'00: UPC/Telekabel NV, Velp. Interim Finance Manager/Director.
- dochter van US/Nederlands beursgenoteerd Kabel-/Telecom-/Internetbedrijf (utility-bedrijf)
- bij dochter Telekabel NV (±650 werkn.) in periode van fusie Finance en Purchasing & Facilities gemanaged en verbeterd (deels Shared Service Center)
- knelpunten opgelost en processen verbeterd ivm fusie naar UPC Nederland en snelle groei
- implementatie ERP-pakket Oracle UPC breed mee aangestuurd.

1999: Gevelbouwbedrijf (±150 werkn.). Interim Finance/Restructuring Manager.
- dochter van beursgenoteerde Groep met een dochterbedrijf in de UK
- bij financiële nood en verlies Finance en IT gemanaged en verbeteringen doorgevoerd
- het financieel inzicht en de resultaat- en projectbeheersing verbeterd
- met de Managing Director een reorganisatieplan voorbereid; het bedrijf is vervolgens verkocht.

1998: Beveiligingsbedrijf. Interim Finance Manager, Adviseur Managing Director.
- Beveiligingsbedrijf, dochter van Engelse multinational, ±900 medewerkers; bedrijf had problemen met het management van de business
- Finance functie en afdelingen verbeterd
- bedrijf geholpen weer de goede controle op de business en het management te krijgen
- knelpunten in het Management Team en in Operaties opgelost.

1996-'98: Berkel Benelux, R'dam/Ridderkerk/Brussel. Interim Change/Finance/IT Manager Benelux.
- productie-, verkoop- en servicebedrijf van weegschalen/snijmachines; dochter van Engelse GEC
- de MD geholpen met een turnaround reorganisatie van de verschillende bedrijven en disciplines (o.a. afvloeiingsplan, sales, produktie/logistiek, onroerend goed etc.)
- de financiële en ICT afdelingen in Nederland en België gereorganiseerd en gemanaged
- de herstructurering van de Sales en Service organisatie mee uitgevoerd (o.a. S&M Manager gecoacht).

1996: P & O Containers Ltd., Rotterdam. Interim Finance Process Manager.
- knelpunten op diverse (internationale) Finance afdelingen (o.a. SSC) en oplossingen hiervoor aangegeven.

1991-'96: N.V. Vereenigde Glasfabrieken, Schiedam. Fabrieks-/Divisie-/Groepscontroller.
- beursfonds, ±2000 medewerkers, meerderheidsdochter van de Franse Groupe Danone; verpakkingen, kunststof, groothandel
- Fabrieks-, Divisie-, Groepscontroller functies achtereenvolgens vervuld
- functie van FD waargenomen en als rechterhand van de Alg. Directeur gefunctioneerd
- diverse projecten doorgevoerd/aan meegewerkt (vorming resultaatverantwoordelijke BU’s, outsour-cing automatisering/IT, verandering bedrijfscultuur etc.)
- acquisitie internationale participaties ondersteund.

1988-'89: Glasbedrijf, Amsterdam. Finance Manager.
- Glaszet-, groothandels- en puienbouwbedrijf; diverse managementproblemen
- MD geassisteerd met Finance en General Management; knelpunten in het bedrijf opgelost.

1984-'86: Voeders B.V., Schalkwijk. Commercieel Manager, Bedrijfsleider.
- Veevoederbedrijf (agri-business), productiefabriek en verkoop, familiebedrijf van eigen familie
- Sales Management, verkoop, acquisitie en marketing
- op tijdelijke basis produktiefabriek en transport geleid.

1981-'82: Militaire dienst (NL). Groepscommandant Transport en Logistiek.

Nevenfuncties:

2004-heden: Evonet Belgium NV (voorheen XS4ALL Belgium NV), Merelbeke, België. Lid van de Raad van Commissarissen, Minderheidsaandeelhouder.
- Commissaris/Adviseur geworden om het nieuwe management bij te staan.

1995-heden: Diverse productie/handels/transportbedrijven. Acquisities/Quick Scans.
- i.v.m. mogelijke overnames en herstructureringen o.a. met private equity funds verschillende acquisitietrajecten doorlopen en diverse Quick Scans uitgevoerd.

1986-'07: Verschillende Internationale Logistieke/Transportbedrijven. Adviseur.
- bij enkele internationale logistieke bedrijven (grote en familiebedrijven) consultancy diensten verleend (strategie, organisatie, management etc.).
- in verleden invalkracht internationaal chauffeur geweest.

Opleiding interimmanager

2005: Mastering Interim Management, Vlerick Leuven Gent Management School, België
1994: Bedrijfsopleiding Groupe Danone, Management commerciële en industriële organisaties, Vlerick Leuven Gent Management School

1986-'90: Bedrijfseconomie, Universiteit van Amsterdam (doctoraal cum laude).
1982-'84: HTS-Bedrijfskader, Hogeschool Eindhoven.
1979-'80: Opleiding voor de Mengvoederindustrie, Praktijkschool Barneveld.
1973-'79: Atheneum-B, St. Bonifatiuscollege, Utrecht.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Profiel:
- Finance, General en Project Management
- Improvement, Change/Restructuring, Growth Management
- Drive, visie, ‘moeilijke’ omstandigheden, ondernemend
- (Inter)nationaal, multinationals (HQ/BU), middelgrote bedrijven/MKB

Ervaren Interim Manager/Adviseur in (internationaal) Finance, General en Project Management met een brede bedrijfseconomische achtergrond en een goede business sense in verschillende branches. ±22 Jaar ervaring in het bedrijfsleven, waarvan ±10 jaar als Interim Manager/Directeur en na een Management Buy-Out 3 jaar een eigen bedrijf in België gehad.
Ruime ervaring in het verbeteren van bedrijven en organisaties. O.a. organisatie en management verbeteringen, resultaat- en liquiditeitsverbetering/herstel, herstructureringen, (turnaround) reorganisaties, recovery, strategie-aanpassingen, groei(scenario’s), (foutgelopen) ERP-projecten, (verbeteren) Shared Service Center’s en overname/verkoop/fusie etc.

Gedreven, adequaat en veelzijdig manager/directeur. Resultaatgericht, maar rekening houdend met sociale aspecten en personen. Ondernemend, betrouwbaar en overtuigend. Ervaren in moeilijkere omstandigheden (financiële en managementproblemen, moeilijke verhoudingen, andere culturen, crisis, foutgelopen zaken etc.) en het creëren van meer eenheid. Uitgebreide Finance en IT/ERP implementatie kennis/ervaring en goede kennis/ervaring in General Management. Ervaring in overname/verkoop/mbo-trajecten en financiering (banken, private equity etc.).

Ervaring in
- industrie/techniek (verpakking/voeding/proces, elektronica, luchtvaart, machinebouw, agri-business, duurzame energie),
- dienstverlening (telecom/internet, IT, utility, transport, onderhoud/service, beveiliging),
- (groot)handel
- bouw, installatie etc.

Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal, Engels: goed, Frans en Duits: redelijk.

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :