Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Project / interim / verander manager ICT organisaties

Project / interim / verander manager ICT organisaties

Werkervaring interimmanager

Werkervaring

Projecten ITelligent 03-2007 tot heden

Periode 06- 2008 tot heden
Opdracht: Projectleider/ procesmanager splitsing IT2Share
Opdrachtgever IT2Share (samenwerkingsverband pensioenbedrijven Mn-Services Rijswijk en Cordares Amsterdam)
Verantwoordelijk voor: Het n.a.v. onderstaand onderzoek, opsplitsen van de IT2Share infrastructuur en organisatie in een aan Mn-Services over te dragen deel en een aan Cordares over te dragen deel, inclusief de integratie van de IT management processen met die van de ontvangende organisatie.

Periode 03- 2008 tot 06- 2008
Opdracht: Projectleider/procesmanager contractvernieuwing en Storage strategie IT2Share
Opdrachtgever IT2Share (samenwerkingsverband pensioenbedrijven Mn-Services Rijswijk en Cordares Amsterdam)
Verantwoordelijk voor: Het leiding geven aan een onderzoekstraject binnen Cordares en Mn-Services met als doel een gezamenlijke, voor IT2share leidende Storage strategie op te stellen. Op basis van het rapport is besloten IT2share op te splitsen in een Mn-Services en Cordares deel en het aflopende EMC2 hardware contract te verlengen.
Begeleiden SAS70 audits en opvolging geven aan bevindingen
Regievoering selectietraject nieuwe SAN infrastructuur

Periode 09- 2007 tot 03- 2008
Opdracht: Service Management Consultant / Projectleider
Opdrachtgever IT2Share (samenwerkingsverband pensioenbedrijven Mn-Services Rijswijk en Cordares Amsterdam)
Verantwoordelijk voor: Het updates en opstellen van Service management gerelateerde documentatie; SLA's, DAP,procesbeschrijvingen, procedures, security baseline, contracten. Daarop aansluitend: invoering van het Servicemanagement tool Marval.
Begeleiden SAS70 audits en opvolging geven aan bevindingen


Periode: 03- 2007 tot 09- 2007
Opdracht Projectleiding binnen het programma 'Van denken naar doen' met als opdracht het inrichten van een landelijke Servicedesk Reclassering Nederland en het Inrichten van de afdeling Technisch applicatiebeheer Reclassering Nederland
Opdrachtgever Reclassering Nederland
Verantwoordelijk voor:
• Het inrichten en beschrijven van de wijzigingsbeheer en Incidentbeheer processen en procedures
• Het daarop aansluitend invoeren van het Servicemanagement tool Topdesk
• Het werven en trainen van de manager en medewerkers centrale servicedesk
• De afstemming en vastlegging van de samenwerking Servicedesk Reclassering Nederland en de extern outsource partner ICT-Services (2e en 3e lijn)
• Het werven van de Technisch applicatiebeheerders
• Het coachen van de Technisch applicatiebeheerders

Overige werkervaring

Periode 10-2003 tot 03 -2007
Werkgever Nederlands Octrooibureau
Functie Hoofd IT
Werkzaamheden:
• Leiding geven aan 7 IT medewerkers en 3 externe service leveranciers.
• Verantwoordelijk voor IT product- en diensten portfolio, realiseren en bewaken gewenste serviceniveau, IT budget (€800.000,- exploitatie excl. projecten) en bedrijfsbreed projectmanagement
• Voorzitter Change Advisory Board
• Contacten onderhouden met Sectiehoofden t.a.v. gewenste verbetering of aanpassing van het product- of serviceportfolio of serviceniveau (SDM)
Resultaten:
• Kosten reductie externe inhuur (vermindering IT budget met 20%)
• Planbaarheid ingevoerd; halfjaarlijkse IT-projectplanningen
• Release matig werken op de in house ERP-wijzigingen ingevoerd
• Klant tevredenheidmeting uitgevoerd en op basis van uitkomsten en herhaalde meting klanttevredenheid verbeterd
• Kostenmodel IT kostenplaatsen ingevoerd: kosten onder controle
• Maandrapportages ingevoerd
• Efficiënter werken ingevoerd: ondanks toename productportfolio en toegenomen server, data en mail volumes geen toename intern personeel
• Procedures t.b.v. aanvragen en terugkoppeling samen met gebruikers ingevoerd
• Gebruikers organisatie 'opgezet'
• IT-producten catalogus opgesteld
• Service Management tool ingevoerd
• Diverse nieuwe toepassingen ingevoerd: Content Management Systeem voor Intranet en Internet, VPN voor thuisgebruik, Management Informatie Systeem met datawarehouse, Personeels Informatie Systeem,


Periode 01-1994 tot 10-2003
Werkgever PinkRoccade
(Eind)functie Principal Consultant binnen de business unit Consultancy van PinkRoccade IT Management

Periode 11-2002 tot 10-2003
Opdracht: Implementatiemanager
Opdrachtgever Paleis van Justitie te Den Haag
Werkzaamheden:
• Opstellen van een verbeterplan om de totale infrastructuur van het paleis van justitie in Den Haag op BCS niveau 3 (Compaq norm) te brengen. Scope: netwerk, incl. bekabeling en actieve componenten, machinepark, beheerprocessen en procedures, SER's, MER's, stroomvoorziening, klimaatregeling, bouwtechnische aanpassingen
• Uitzetten offertes bij leveranciers, beoordelen en adviseren t.a.v. gunning
• Resultaatverantwoordelijke (tijd en geld) projectleiding op de uitvoering van het verbeterplan (budget 3,5 miljoen) over een periode van ca 10 maanden.

Periode 10-2002
Opdracht Diverse aanbestedingen
Opdrachtgevers Dienst Bestuurzaken Min. Van Justitie & Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Werkzaamheden:
• Proposal opstellen voor de ontvlechting van de dienst Bestuurszaken (Ministerie van Justitie) en DBOB (Interne T leverancier Min. Van Justitie) incl. inhoudelijk voorstel t.a.v. aanpak, werkwijze, alternatieven en bijbehorende kosten calculaties
• Europese aanbesteding: opstellen voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van een passend (inhoudelijk en commercieel) Plan van aanpak t.a.v. de migratie naar en de implementatie van HP Servicedesk inclusief het borgen van de activiteiten van de onderaannemers.


Periode 03-2002 tot 09-2002
Opdracht Change Manager/Project Leider
Opdrachtgever Delta Lloyd / OHRA / NUTS ICT-Services
Werkzaamheden:
• Als onderdeel van een ICT breed programma dat moet leiden tot Operational Excellence: herinrichting en integratie van 3 locale ITIL Change Management processen in één nieuw gezamenlijk proces op niveau 'Controlled’, voor de ICT afdelingen van Delta Lloyd, OHRA en NUTS. Tevens draagvlak creëren voor het programma bij betrokken teams, klantinterfaces en klanten zelf.
• Coaching van mede projectleiders en procescoördinatoren.
Werkwijze: Ontwikkelen van een geaccepteerd en ingebed proces middels ICT brede workshops en werken met kernteams. (ontwikkelaanpak)

Periode 10-2001 tot 03-2002
Opdracht: diverse kleine opdrachten
Werkzaamheden:
• Ondersteuning intern PinkRoccade IT Management programma 'Right sizing" (PinkRoccade Intern)
• Ondersteunen / adviseren met betrekking tot contact voor het extern ontwikkelen van een ticket boeking tool. (Carlson Wagonlit Travel)
• Projectleider / inhoudsdeskundige / ontwikkelaar en procesbegeleiding diverse workshops (PinkRoccade Intern)

Periode 09-2001
Opdracht Uitvoerend adviseur
Opdrachtgever ICTRO / FDRO
Werkzaamheden:
• Uitvoeren PinkScan (ITIL procesvolwassenheid audit)
• Uitvoeren interviews op 3 locaties als onderdeel van een inventarisatie traject naar de ITIL-procesvolwassenheid (pinkscan) van ca 15 arrondissementen. Interviews uitwerken naar rapportages met knelpunten en aanbevelingen.
• IT-skills en tools:
• algemene ITIL-kennis / Service management
Resultaat: Rapport met knelpunten en aanbevelingen

Periode 01-2001 tot 09-2001
Opdracht Programmamanagement
Opdrachtgever IT-Services Dienst Justitiële Inrichtingen (ICTS-DJI)
Werkzaamheden Programma Invoering ITIL processen in combinatie met Service Management tooling. Verantwoordelijk voor het coördineren en leiden van de 7 deelprojecten die gezamenlijk leidden tot:
• geoperationaliseerde ITIL processen Incidentbeheer, Wijzigingsbeheer, Probleembeheer en Configuratiebeheer
• de inrichting van een ondersteunend Service Management tool
Aantal medewerkers ICTS-DJI ca 100
Projectbudget ca 500.000
Resultaat: Uitvoering binnen overeengekomen tijd en kosten ondanks het gegeven feit dat ICTS-DJI al 2 keer eerder met externe projectleiding had geprobeerd ITIL in te voeren.

Periode 12-1999 tot 01-2001
Opdracht Interim management Consumer E-Business Solutions EMEA (Europe Middle East and Africa
Opdrachtgever Hewlett-Packard European Customer Care Center
Werkzaamheden Interim management met veranderopdracht. Verantwoordelijk voor:
• het managen en reorganiseren van de afdeling Operations en het ontwerpen van nieuwe werkprocessen. Operations is verantwoordelijk voor de eerste-lijn en functioneel support, functioneel beheer en applicatiebeheer van de mission critical callcenter applicaties en ICT-infrastructuren t.b.v. de HP-callcenters in de EMEA-regio: 2500 gebruikers op 27 locaties die 25000 telefonische klantcontacten per dag verwerkten met behulp van de door Operations beheerde systemen
• Site-ICT operations binnen het HP-ECCC gebouw te Sloterdijk: 1600 gebruikers.
• Telefoon services zoals Switch-management, VPN-network, Voice network, Call-routing, Premium-rate lines en Interactive Voice Response Systems
Jaarbudget afdeling: $16 miljoen ICT-operations
Aantal medewerkers: 20 en veel outsourced services
Resultaat
• Ingevoerd service-based costing
• Ingevoerde maximale kosten - dienstenvolume schaalbaarheid
• Ingevoerde nieuwe, op Service Management gebaseerde, werkwijze
• Nieuw organisatiemodel: nieuwe rollen en functies
• Succesvol outsourcen van generieke ICT-(beheer)activiteiten
• Overgedragen aan nieuw aangetrokken HP-manager



Periode 03-1999 tot 12-1999
Opdracht Deelprojectleider en programmasupport / plaatsvervangend programmamanager
Opdrachtgever PinkRoccade Holding
Werkzaamheden: Het programma ‘Operatie Eigenhuis’ bracht binnen PinkRoccade alle bedrijfsonderdelen bijeen die zich richtten op technische dienstverlening binnen het Midrange-segment. Het te vormen Midrange bedrijf is PinkRoccade Business Online Services gaan heten en bestond uit ca. 350 personeelsleden. Binnen het programma 'Operatie Eigenhuis' verantwoordelijk voor:
Programmasuppport:
• Het ondersteunen van het programmabureau in o.a.: het inrichten en onderhouden van de programmaorganisatie, het mede coördineren en organiseren van sturing middels projectplannen, fase-plannen en het bewaken van de voortgang hierin en het beleggen van vergaderingen en conferenties, het laten samenstellen van bulletins en andere communicatievormen alsmede het bewaken van afhankelijkheden tussen deelprojecten.
Deelprojectleider op 4 deelprojecten:
1. Deelproject Blauwdruk: verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de organisatieblauwdruk van de nieuwe Midrange organisatie.
2. Deelproject Niet-financiële IJkslag: het vergelijkbaar maken en vergelijken van de betrokken bedrijfsonderdelen op aspecten als markt, dienstverlening, personeel, kennis en techniek.
3. Deelproject Register: het in een register verzamelen van alle kerngegevens rond lopende contracten en afspraken voor de oude en nieuwe organisatie: financiële verplichtingen, HR, Leveringscontracten, SLA's en kortingsafspraken e.d.
4. Deelproject Ontvlechting ST: het inventariseren van de te nemen maatregelen voor het ontvlechten van één van de betrokken bedrijfsonderdelen uit de moederorganisatie en de overdracht naar de nieuwe organisatie alsmede het realiseren van besluitvorming hieromtrent.
Resultaat: Per 1 januari 2001 was het bestaan van PinkRoccade Business Online Services een feit. De blauwdruk was tijdig beschikbaar, er was een helder beeld van de verschillende kwaliteiten van de verschillende samengevoegde bedrijfsonderdelen, lopende verplichtingen, contracten en afspraken met leveranciers en klanten waren opgenomen in een register en tussen ST en het 'moederbedrijf' waren heldere afspraken gemaakt over klantcontacten, dienstverlening, kosten en opbrengsten.

Periode 03-1998 tot 12-1999
Opdracht: Interim management "Triade", een bedrijfsonderdeel van PinkRoccade Public t.b.v. de outsourced dienstverlening aan OC&W
Opdrachtgever Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Verantwoordelijk voor: Het voorbereiden en uitvoeren van de transitiefase (6 maanden) van een outsourcing traject voor de totale IT-Exploitatie (Beheer en ondersteuning) van het Ministerie van OCenW. Vanaf de ingangsdatum van het Facility Management contract (1 juli 1998) was ik als Service Manager verantwoordelijk voor de uitvoer van het Facility Management contract en daarmee voor de totale dienstverlening van de Facility Management organisatie (ca 40 FTE). In die functie was ik het aanspreekpunt voor de klant op het vlak van dienstverlening en was ik naar de directie van Pink Elephant Public Sector verantwoording schuldig over de financiële dekking van de geleverde dienstverlening. Ik gaf sturing aan twee lijnmanagers (manager Front- en Backoffice) en stuurde de twee onderaannemers van de Facility Management organisatie aan op budget en kwaliteit van dienstverlening. Tevens verantwoordelijk voor het opstellen van de jaarplannen.
Contractprijs: Fl 7,5 miljoen per jaar
Resultaat: Per februari 1999 werd het merendeel van de gestelde service normen gehaald binnen het bijzonder krappe budget en kon worden overgedragen naar een door de opdrachtnemer (PinkRoccade Public) aangestelde nieuwe manager.

Periode 05-1997 tot 03-1998
Opdracht: Diverse bij Arbeidsvoorziening Nederland
• Projectleider voor het opzetten van System Management inclusief Software Distributie voor de op 12.000 werkplekken uit te rollen nieuwe landelijke KA-standaard van Arbeidsvoorziening Nederland. Dit zowel op de techniek en tools als op de procedures gerichte project had als doel de kwaliteit van het beheer te waarborgen en het beheer zo efficiënt mogelijke op te zetten.
• De invoering van het ITIL-proces Software Control & Distribution. Dit zowel op de techniek als op de procedures gerichte project had als doel te waarborgen dat op alle centrale en decentrale servers en op de 3000 werkplekken uitsluitend de juiste versie van geautoriseerde software beschikbaar werd gesteld.
• Interim teammanager van het team Infrastructuur: naast het dagelijks leiding geven aan 10 medewerkers o.a. verantwoordelijk voor het vanuit het team Infrastructuur opstarten van op de infrastructuur (LAN, WAN, en servers) gerichte verbeteringsprojecten, het participeren in IT-projecten met een infrastructurele component, de coördinatie van alle op de infrastructuur betrekking hebbende projecten en de rapportage aan de Manager Rekencentrum. Aansluitend coachen van de sinds november 1997 vast aangestelde manager van het team Infrastructuur en de projectcoördinatie binnen het team Infrastructuur.
• Advies Cost-management : het op basis van de kostenopbouw van de belangrijkste primaire applicatie uitbrengen van een advies en een plan van aanpak gericht op kostenbeheersing en kosten-doorbelasting. Vanuit het opgeleverde advies is een project voor de inrichting van het ITIL-proces Cost Management opgestart.

Periode 07-1996 tot 12-1997 diverse opdrachten
Opdrachten:
• Project uitvoering gericht op het verbeteren of tot standkomen van het IT-beleid, de IT-dienstverlening en de IT-organisatie, operationele doelen en het vastleggen van de gewenste werkwijze. (Zorgverlenende instelling Haarendael)
• Het opstellen van een advies met betrekking tot de benodigde personele capaciteit voor het werkplekbeheer en de gebruikersondersteuning. Gemeente Nijmegen (rekencentrum)
• Het vanuit oogpunt van beheer en exploitatie opstellen van acceptatie-eisen beheer, te stellen aan te ontwikkelen nieuwe informatiesystemen. (Kadaster)
• Het begeleiden van een Pink Elephant project (Quality Assurance) gericht op de bedrijfsbrede migratie naar Windows NT. (Rekencentrum Gemeente Rotterdam)
• Opstellen van een plan van aanpak voor de bedrijfsbrede migratie naar Windows NT. (Rekencentrum Gemeente Rotterdam)
• Breed IT-onderzoek naar de gebruikerstevredenheid m.b.t de IT-afdeling, het IT-gebruik, de IT-inzet, de kwaliteit van het IT-beheer, de IT-organisatie en de technische infrastructuur. (Zorgverlenende instelling Haarendael)
• Het vanuit relevante referentiegetallen geven van advies t.a.v. de benodigde personele capaciteit t.b.v. de KA-gebruikersondersteuning van 5000 gebruikers vanuit een nieuw in te richten centrale IT-organisatie bij de TU-Delft.
• Opstellen van een 2nd opinion op het strategisch IT-beleidsplan van de gemeente met aandacht voor technische architectuur-, kosten- en beheersaspecten. (Gemeente Vlissingen)
• Het opstellen van een plan van aanpak voor de invoer van centraal beheer van decentrale VAX/VMS systemen. Hoofdpunten van het plan betroffen de kosten en inspanningen voor de ontwikkeling van het centraal beheer, de bijkomende kosten en inspanningen per remote systeem en het verwachtte kostendrukkende effect van het schaalvoordeel. (Kadaster IGT)
• Ondersteuning adviestraject m.b.t. de selectie van een nieuwe technische infrastructuur.(Aegon Beleggingen)



Periode 11-1994 tot 06-1996
Opdracht: Specialist/projectleider Technische Infrastructuur (UNIX, 1600 gebruikers) IBM RS/6000 (AIX), Pyramid LSX ( UNIX V.4 )
Opdrachtgever IND (ministerie van Justitie)
Verantwoordelijk voor:
• Het aansturing, ondersteuning en advisering decentraal systeembeheer.
• Het adviseren, m.b.t. op te starten projecten en participatie in projecten
• Het coördineren multidisciplinaire projecten (Unix, Windows NT, Windows 3.11) binnen de System Support Group
• Het onderhouden van contacten met leveranciers, service-organisaties en ontwikkelaars

Periode 11-1987 tot 10-1994
Werkgever Moret Ernst & Young
Functie Systeem Programmeur, software engineer, coördinator systeembeheer
Verantwoordelijk voor:
• PC's, Apple Macintosh systemen, ICL en en IBM UNIX systemen
• acceptatie, distributie, oplevering en installatie van (systeem)software



Opleiding interimmanager

Opleidingen

2000 SIOO Management of Change
1998 AMBI-diploma Software engineering
1989 AMBI praktijkdiploma COBOL
1985 Hoger Laboratorium Onderwijs
1982 HAVO


Cursussen / Trainingen / Interne opleidingen


2000 Project management methode Prince-2
1997 ITIL Service Manager:
ITIL Service Delivery module
ITIL Service Support module
ITIL-Essentials
1996 Cursus Projectmatig werken
1996 Intern 'Aankomend Consultant Traject'
1995 Cursus Schriftelijk rapporteren voor IT-specialisten (1995)
1995 ITIL Practitioner Configuration Management (1995)
1994 Cursus FileNet System Administration, Workflow Management & Image processing
1992 UNIX cursussen:
UNIX en C
UNIX systeembeheer en organisatie
UNIX en netwerken
1993 IBM UNIX / AIX cursussen
1987 Gestructureerd programmeren in COBOL, Ordina
1985 NOVI cursus Systeembeheer Kleine systemen


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Organisatorische kennis
Uitgebreide ervaring van de beheer (ITIL) en AO werkprocessen binnen IT-organisaties, op de gebieden beheer, ontwikkeling en exploitatie. Diverse (interim) management functies binnen IT-organisaties vervuld en een diversiteit aan projecten geleid, gericht op verbetering van kwaliteit, klanttevredenheid time to deliver of time to service. ( SDM). Opleiding op het gebied van organisatieontwikkeling, ITIL en brede ervaring in IT-organisatie verbetering op het scheidvlak IT beheer en development en IT strategie bepaling (service, kosten en kwaliteit).

Technische kennis
Algemene conceptuele brede IT-kennis op het functionele en theoretische vlak van diverse operating systems, netwerken, netwerk en system management tools, systeem- en netwerkarchitectuur, service-management tools, ontwikkeltalen en omgevingen.

Kennisgebieden
IT infrastructure and product design & realization
• Ervaring met het ontwerpen en implementeren van beheerbare en stabiele IT-infrastructuren en oplossingen rekeninghoudend met een optimale balans tussen gewenste kwaliteit en de kosten van ontwerp en exploitatie.
System & network management
• Ervaring met de inzet en implementatie van system- en network-management software (HP-openview) .
Service management
• Gedegen kennis van ITIL (EXIN gecertificeerd Service Manager) Ervaring met het implementeren, integreren, auditen en optimaliseren van ITIL-processen. Heeft voor Pink Elephant Educational Services ITIL-cursussen gegeven. Kennis en ervaring met het inrichten, meten, richten, verbeteren en besturen van ITIL processen, met name Change Management in relatie tot project management en het geïntegreerd implementeren van Service Management tools met ITIL-processen.
Project & program management
• Ervaren projectleider en programma manager op technnische en organisatorische implementatie of verbetertrajecten. Werkt met behulp van de projectmanagement methode Prince-2.
People management
• Ervaren (interim) manager binnen IT-organisaties. Aansturing, beoordeling, motivatie, coaching, werving en selectie van personeel variërend van helpdesk medewerkers tot technisch specialisten en adviseurs.

Management of change / Define & assemble improvement program
• Vanuit interim- en programmamanagement rollen ervaring in management of change: organisatie en procesontwerp, -ontwikkeling en -verbetering. Specialistische kennis op het gebied van organisatie ontwikkeling (SIOO-opleiding).
Steering IT on business value
• Kennis en ervaring het opzetten en implementeren van cost-management modellen.

Samenvatting
Een ervaren professional met generieke management en IT-kennis. Is veelzijdig inzetbaar als adviseur, interim-, project- of programmamanager en Service Manager in de gebieden IT beheer, procesmanagement, techniek en organisatie en blinkt uit in een integrale benadering van deze verschillende gebieden. Een generalist met het vermogen zich snel voldoende kennis eigen te maken van de omgeving of markt waarin de klant opereert. Ziet IT als hulpmiddel en niet als doel, ziet mensen als waardevolle asset van een organisatie. Streeft altijd naar het verbeteren van dienstverlening. Kan putten uit een rijke bron aan methoden, standaarden, modellen en best-practices op het gebied van (IT-) management, proces- en organisatieontwikkeling en gebruikt die pragmatisch, nooit dogmatisch. Heeft een bijzonder servicegerichte instelling en wordt gemotiveerd en geïnspireerd door het gevoel bij de IT organisatie bij te dragen aan persoonlijke of organisatorische ontwikkeling en bij de gebruikersorganisatie en bij te dragen aan de efficiëntie en kwaliteit van de ondersteunde processen.


Talenkennis interimmanager

Nederlands / Engels

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :