Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim Financial & General management/ CFO

Interim Financial & General management/ CFO

Werkervaring interimmanager

A. Als Financieel Administratief en IT Directeur ( periode 1996–2004 )
A.1. Periode 2003-2004 ( BISG daarna ISS Industrial Services; bedrijf actief in industrieel onderhoudssector in BE, FR en NL )

1. Financieel en algemeen crisismanagement:

1.1 Actieve participatie bij het strategische en financiële beleid van de onderneming

 Deelname Raden van Bestuur sinds begin 2004
 Vaste vertegenwoordiger van de Raad van Bestuur
 Actieve deelname aan de herstructurering van de internationale groep ( 1.200 werknemers ):
 voorbereiding en uitwerking business plan – zowel bedrijfseconomisch als juridisch
 contact met administratieve overheidsdiensten ( fiscus, RSZ,..) bij negotiatie van betalingsuitstel
 communicatie met de ondernemingsraad ( herstructureringsplan,…)
 contact met de curatele en potentiële overnemers
 realisatie binnen 1 week van een overname door ISS met behoud van groot deel van de tewerkstelling
 Actieve deelname aan de organisatie van de integratie van de nieuwe vennootschap binnen de ISS structuur :
 Behoud van 340 van de 450 banen in België
 Begeleiding van de personeelsintegratie binnen de nieuwe ISS structuur
 Begeleiding van de opstart van de implementatie van SAP
 Coördinatie van het fakturatieproces van de oude WIP in opdracht van de curatoren en ISS

1.2 Uitbouw van de administratieve en financiële structuur

 Ontwikkeling van internationaal tresaurymanagementsysteem, kwartaalconsolidatiesysteem
 Coördinatie van de internationale boekhoudkundige activiteiten ( 14 personeelsleden )
 Verstrekking van advies rond project accountingsystemen en rapporterings-sytemen naar Raad van Bestuur en aandeelhouders toe ( uiteindelijk geen investeringen )

A.2. Periode 1996-2002( Mevi; produktiebedrijf actief binnen de RTA meubelbranche )

2. Financieel en strategisch management

2.1 Actieve participatie strategische en financieel beleid van de onderneming:
 Initiator en coördinator bij het uitwerken van het strategisch businessplan
 Coördineren en coachen van veranderingsprocessen ( implementatie SAP )
 Uitvoeren van periodieke investeringsanalyses
 Actieve rol in de finalisatie van de overgang van een familiale naar een open kapitaalstructuur (1996-1997 )
 Herschikking kredietportfolio van 22 mio EUR
 Uitwerking prospectus in het kader van financiële herstructurering (2002 )
 Bekomen van +/- 4 mio € subsidiesteun voor diverse investeringsprojecten bij zowel Vlaamse als Waalse Gemeenschap

2.2 Uitbouw van de administratieve en financiële structuur:
 Ontwikkeling en opzet van een financieel en management accounting rapporteringssysteem inclusief budgettering, consolidatie, contributieanalyse en opvolging KPI’s adhv basismodel Balanced Scorecard
 Ontwikkeling van cost accounting systeem, analytische boekhouding, ABC costing gerelateerd systeem, target pricing
 Implementatie van een tresaurymanagementsysteem ( XRT/ Cergfinance )

2.3 Uitbouw van EDP organisatie en implementatie van SAP:
 Eindverantwoordelijkheid bij de full implementatie van SAP R/3
 Eindverantwoordelijkheid en ontwikkeling structuur voor netwerkbeheer

• Opvolging van juridische dossiers, zowel de financieel als sociaal georiënteerde.
 Uitwerking samenwerkingsovereenkomsten, uitwerking van CAO ‘s
 Sluiting en vereffening van vennootschappen ( Spanje, Fankrijk ), verkoop en aankoop vastgoed.
 Uitwerking van overeenkomsten met externe aandeelhouder, oa put-optie contracten

3. Uitbouw van relationeel netwerk met interne en externe stakeholders

• Lid van de Ondernemingsraad en contactpunt met werkgeversorganisatie
• Verkozen lid directiecomité ( GUB ) beroepsfederatie Febelhout tot 2002 ( vertegenwoordiging van 30.000 werknemers binnen hout-en meubelindustrie )
• Uitbouw netwerk met binnen en buitenlandse banken
• Actieve contacten met Economische departementen Vlaamse en Waalse Gemeenschap
• Lid Vlerick Leuven Management School Alumni

B. Als intern en extern auditor ( periode 1989–1995 )

• Het coördineren, plannen en uitvoeren van diverse internationale en nationale projecten en audits ( financiële ,operationele als due dilligence audits )

• Ontwerp en interne controle van financiële en operationele bedrijfsprocessen

• Analyseren van feasibiliteit van diverse investeringsprojecten,

• Het coördineren van en uitvoeren van vnl. internationale mergers & acquisitie audits

• Het implementeren van group accounting procedures ( US GAAP ) en rapporterings-regels nav van nieuwe acquisities

• Verlenen van ondersteuning bij het uitvoeren van wettelijke consolidaties en de jaarlijkse afsluiting van zowel Belgische als internationale bedrijven.

• Presentatie van audit en performantierapporten op executive niveau in een US beurs genoteerd bedrijf


Opleiding interimmanager

1983-1987: Licentiaat Economische Wetenschappen, richting Bedrijfseconomie, Rijks Universiteit Gent; Afgestudeerd met onderscheiding.

1987-1988: Speciaal Licentiaat in de Accountancy, Vlerick Leuven Gent Management School; Afgestudeerd met onderscheiding.
Onderwerp eindverhandeling: De ontwikkeling en implementatie van een computer geïntegreerd systeem voor voorraadbeheer, cost accounting en capaciteitsplanning.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

1. Financieel en strategisch management
2. Veranderingsmanagement rond re-engineering van bedrijfsprocessen, implementaties van ERP ( SAPR/3 ), integratie van overgenomen bedrijven
3. Interne controle en audit
4. Crisismanagement en herstructurering van bedrijven in moeilijkheden
5. Corporate Finance


Talenkennis interimmanager

Nederlands
Engels
Frans

Overig

Kenmerken managementstijl

• Hands-on en praktisch gericht
• Resultaatgericht en besluitvaardig
• Pragmatisch
• Ondernemend, creatief en zelfstandig
• Motivator en coach


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :