Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Project Manager, Programma Manager, Interim Manager

Project Manager, Programma Manager, Interim Manager

Werkervaring interimmanager

Professionele ervaring


Vianen mei 2005 – heden
Functie Projectmanager/Consultant
In navolging op het succes van de introductie van een projectoffice bij Beylex. Is de heer gevraagd de projectkwaliteit binnen op gelijke wijze te borgen en vanuit de begrotingmethodiek Functie Punt Analyse (NESMA) en de Prince2 projectmanagement methodologie aansluiting te realiseren op financiële administratie.

Byelex, Rotterdam januari 2005 – april 2005
Functie Projectmanager/Consultant
Om de kwaliteit van de verschillende ontwikkelafdelingen van Byelex te verbeteren is een projectoffice geïntroduceerd. Onder meer op basis van Functie Punt Analyse (NESMA) en de projectmanagement methodiek Prince2 is deze kwaliteitsborging gerealiseerd. Tevens is door de implementatie van P2Toolbox een naadloze aansluiting op het BackOffice (financiële administratie) gerealiseerd.

Advies taken welke in het Project Office ondergebracht diende te worden zijn:
• bewaken offerte aanvragen, schriftelijk adviseren mbt haalbaarheid en risico's projecten, inschatting benodigde tijd en resources) en ondersteuning geven aan de voorbereiding en uitvoering van projecten door:
• bewaken of doelstellingen, wensen en behoeften van opdrachtgevers in concrete, realiseerbare projecten zijn vertaald.
• bewaken aanbiedingsbrieven, projectbudgetten en initiele projectplannen
• bewaken plan van aanpak per onderkende fase
• bewaken projectdoelen, kritische succesfactoren, resultaten meetbaar maken volgens SMART methode
• signaleren van afwijkingen op de geplande voortgang en ondernemen van acties indien de voortgang afwijkt van de planning
• bewaken van projectrapportage en rapporten
• zorgdragen voor kwaliteitsmanagement
• bewaken van procedures en richtlijnen
• bewaken van het adequaat afsluiten van projecten (verkrijgen decharge, ontbinden projectorganisatie, archivering projectdocumentatie)
• uitvoeren van projectevaluaties

Hobaho, Lisse juli 2004 – december 2004
Functie Projectmanager/Consultant
Focus van de directie van Hobaho richt zich op de primaire dienstverlening, hierdoor is besloten de ICT dienstverlening (ICT afdeling - 10 FTE) extern te beleggen. Hiervoor heeft de heer een outsourcingtraject verzorgt. Dienstverlening van de afdelingen applicatiebeheer (verantwoordelijk voor 80 maatwerkapplicaties), database- en infrastructuurbeheer, inclusief de medewerkers zijn hierop bij een externe leverancier ondergebracht. In de laatste periode ook als contractbeheerder opgetreden



TPG, Den Haag januari 2004 – juni 2004
Functie Servicemanager
1.Vanuit de afdeling service management van ICT Mail (TPG Post) verantwoordelijk voor de primaire business units Distributie, Sortering en Transport. Dit volgens de in ITIL (Service Management) beschreven onderverdeling.
2.Vanuit de afdeling service management van ICT Mail (TPG Post) als delivery manager verantwoordelijk voor de insourcing van de business unit pakketservice. Het beheer welke door pakketservice nog onder eigen verantwoording werd uitgevoerd diende, inclusief medewerkers aan ICT Mail te worden overgedragen.

Philips, Eindhoven april 2003 – december 2003
Functie Projectmanager
Door het samenvoegen van afdelingen binnen Philips Eindhoven was de noodzaak ontstaan de infrastructuur te uniformeren en op hetzelfde niveau te brengen. Hiervoor is in samenwerking met de – tot dan nog - verschillende afdelingen een plan ontwikkeld, zodat de overgang zonder verstoringen kon worden gerealiseerd

TPG, Den Haag november 2002 – februari 2003
Functie Consultant
In opdracht van het MT van ICT Mail uitwerken van het advies en de business case voor (inclusief financiële onderbouwing) ten behoeve van de directie voor het inrichten van een nieuw datacenter en het herinrichten van het oude datacenter.

TPG, Den Haag juli 2001 – november 2002
Functie Servicemanager /Projectmanager
1.Voor de –nieuw op te richten- afdeling service management het MT van ICT Mail adviseren en realisatie van de implementatie van de binnen ITIL belangrijkste operationele processen als service level management, incident management, problem management en change management.
2 Vanuit de afdeling service management van ICT Mail (TPG Post) verantwoordelijk voor de primaire business units Distributie, Sortering en Transport. Dit volgens de in ITIL ( Service Management) beschreven onderverdeling.
3.Vanuit de afdeling service management van ICT Mail (TPG Post) als delivery manager verantwoordelijk voor de insourcing van de business unit international. Het beheer welke door international nog onder eigen verantwoording werd uitgevoerd diende, inclusief medewerkers aan ICT Mail te worden overgedragen.

ABN/AMRO, Amstelveen januari 2000 – juli 2001
Functie Projectmanager Computercentrum
Voor een goede en gecoördineerde overdracht van de business naar ontwikkeling en van ontwikkeling naar beheer diende de acceptatie- en exploitatie-, en service management processen door de afdeling Operations van het Computercentrum te worden uitgevoerd.
Takenpakket: De beschikking krijgen van de benodigde resources van de afdelingen Operations en Support; het namens Operations en Support organiseren en uitvoeren van de acceptatie van de mijlpaal en eindproducten van het project; er voor zorgdragen dat de exploitatie- en beheerkosten, in een zo vroeg mogelijk stadium, werden onderkend.
Communicatie: Het adviseren van het MT ten aanzien van de Service Level Management – volgens ITIL - processen; het rapporteren en adviseren aan het MT voor wat betreft de exploitatie en beheeraspecten en inrichting.

Ministerie OC enW, Zoetermeer november 1999 – december 1999
Functie Projectmanager
Voor de verhuizing van OC en W vanuit Zoetermeer naar Den Haag van de ICT Infrastructuur diende een Master van Plan van Aanpak gemaakt te worden, waarin alle activiteiten welke in de tijd uitgevoerd diende te worden waren beschreven. In het genoemde Master Plan van Aanpak kwamen onderwerpen aan de orde, die van belang waren voor de migratie en aanbesteding van de ICT-infrastructuur. Het betrof hier de volledige verhuizing en van de (her)inrichting van circa 1600 werkplekken.

Syntegra, Zoetermeer september 1999 - november 1999
Functie Projectmanager
Binnen Syntegra was de behoefte om het sales proces (aanbestedingstrajecten) te integreren in de Pronec2 methodologie. Hiervoor is volgens deze methodologie een proces beschreven met als uitkomst Project Mandate en Project Brief.. Intern gebruikt Syntegra de aangepaste PRINCE2 methodiek onder de naam EXPERT.

Syntegra, Zoetermeer april 1999 – september 1999
Functie Projectmanager
Daar er binnen Syntegra weinig of geen kennis van de ERP mark aanwezig was bestond binnen de directie van Syntegra de wens om een onderzoek (business case) te laten uitvoeren over de haalbaarheid hiervan. Naast de business case is tevens een plan van aanpak voor de implementatie uitgevoerd, welke echter niet in Nederland maar wel bij BT in Engeland middels de realisatie van een Competence Center is gerealiseerd.

BaaN (Vanenburg Ventures), Barneveld januari 1999 – maart 1999
Functie (Interim) ICT Manager
Door de destijds ontstane situatie met het beursgenoteerde onderdeel van Baan diende de verschillende onderdelen binnen de gezamenlijk gebruikte infrastructuur te worden ontvlochten. Binnen deze situatie verantwoordelijk voor de coördinatie van de ontvlechting van de Baan infrastructuur en het Baan Web, evenals van de verhuizing en opzetten van een nieuwe infrastructuur voor Vanenburg Ventures.



Baan (Vanenburg Ventures), Barneveld oktober 1998 – maart 1999
Functie (Interim) ICT Manager
1. Daar de behoefte binnen zowel Baan als Vanenburg Ventures aanwezig was om meer onafhankelijk van elkaar te kunnen gaan opereren heeft de directie van Vanenburg Ventures besloten de op de ERP oplossing van Baan aanwezige Add-On producten in eigen beheer te gaan ontwikkelen. Als Interim Manager is dan ook aan de directie van Baan een advies gegeven hoe en op welke wijze dit gerealiseerd kon worden.
2. In het advies diende de volgende disciplines te worden opgenomen:
• Development strategie: volgen en bewaken van releaseplanningen van producten en operating systemen van derden;
• Development: eigen ontwikkelingen als ADD ON’s op producten van derden voornamelijk Baan-, alfa en bèta test sites;
• Release Management: software, producten van derden, documentatie, opleidingen, support;
• Education: opleidingen gericht op interne en externe gebruikers als mede het onderhoud van diverse vormen van documentatie.
3. Na accorderen van dit advies is de implementatie van een Development Center gerealiseerd.

Baan ( Vanenburg Business Innovation), Ede juni 1998 – oktober 1998
Functie Manager Projectbureau
1.Door de sterke groei van het aantal projecten bestond de behoefte aan meer coördinatie van deze projecten. Hiertoe is een project office geïntroduceerd waarin de volgende disciplines dien te worden opgenomen en gerealiseerd:
• Opzetten consistentie wijze van uitvoeren van projecten (projectplannen, voortgangsbewakingen, communicatie enz.);
• Opstellen en bewaken van planning per project en over het totale aantal lopende projecten;
• Afstemming Project Administratie met Financiële Administratie
• Beheer resource pool (intern en externe resources);
• Contacten (inhuur) Externe leveranciers;
• Coachen Projectmanagers en Projectleiders.
2. Naar aanleiding van een verhuizing, verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van deze verhuizing van ca. 250 medewerkers met de bijbehorende infrastructuur.



Baan (Vanenburg Business Systems), Nijkerk Januari 1998 – juni 1998
Functie Projectmanager
Daar de verkoop, implementatie, aanpassing van een ERP oplossing niet in overeenstemming zijn met het budget, tijd, resources enz. welke het MKB hieraan kan besteden is – om meer mogelijkheden in de MKB omgeving te creëren - een plan ontwikkeld. (Package Solution) . Deze “Package Solutions” bestond ondermeer uit processen voor ondersteuning van: (pré)sales, implementatie en training.
De projectorganisatie bestond uit 4 deelprojecten met in totaal 4 projectleiders en ca. 40 (internationale) medewerkers. Bij dit project ging het om een budget van
fl. 6 miljoen. Binnen deze Package Solution waren de volgende logistieke (ERP) processen opgenomen Sales, Product Development, Production Control, Delivery Control, Service & Maintenance, (Detailed) Requirements Planning, Purchasing,
Project Management, Inventory Management, Master Planning, Common Data, Management Reporting.
Na implementatie volgens deze Package Solution bij de eerste klanten heeft ook SAP zich op een dergelijke wijze in de ERP markt gepositioneerd.

Baan (Vanenburg Business Systems), Nijkerk juni 1997 – december 1997
Functie Projectmanager
1.Tijdens de introductie en de eerste implementaties van het ERP product BAANIV bleken er vele problemen uit het product naar voren te komen. De directie van Vanenburg Ventures, welke verantwoordelijk was voor de implementatie hebben toen gezamenlijk met de ontwikkelafdeling van Baan besloten een taskforce hiervoor in te stellen. Middels deze taskforce zijn de eerste en ernstigste “kinderziektes” uit de ERP oplossing van het BaaNIV product opgelost. Deze taskforce bestond uit 16 (internationale) medewerkers, welke zorg moesten dragen voor continuatie van de bedrijfsprocessen van deze (internationale) pilotsites. Daarnaast diende de bevindingen van deze “taskforce” middels de stuurgroep aan de directie van Vanenburg Ventures en BaaN te worden gerapporteerd.
2.Naar aanleiding van een verhuizing, verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van deze verhuizing van ca. 250 medewerkers met de bijbehorende infrastructuur.

Van Neerbosgroep, Vlaardingen Juli 1996 – mei 1997
Functie Projectmanager
1. Daar besloten was de ICT afdeling van de van Neerbosgroep te outsourcen naar een onderdeel van IBM (SFS) diende alle relevante documentatie up to date te zijn. Deze documentatie is voornamelijk via revers engineering gerealiseerd. De volledigheid van de documentatie was voor de ontvangende partij (SFS) een ontbindende voorwaarde binnen het outsourcingscontract.
2. De Van Neerbosgroep bestaat uit een groot aantal werkmaatschappijen welke met vele verschillende relaties werken. Van belang is het hier om in het bijzonder de kredietwaardigheid van deze relaties bij diverse opdrachten te kunnen controleren. Hiertoe is een Relatie Beheer Systeem ontwikkeld. Vanuit de door een externe provider (Dunn &Bradstreet ) verschafte informatie diende deze informatie selectief over alle werkmaatschappijen verspreid te worden.


Eniac, Capelle ad IJssel Juni 1977 – juni 1996
Functie Projectmanager
1. De voornaamste verantwoordelijkheden waren: coördinatie en relaties tussen (logistieke processen) nieuwe ontwikkelingen betreffende de standaard applicaties (zie toepassingen), implementaties van deze standaard applicaties samen met maatwerk oplossingen, conversie van de standaard applicaties naar nieuwe hardware platformen (IBM S/34 S/36 S/38 AS/400), onderhoud contacten met eindgebruikers middels gebruikersgroepen (zie klanten) en bewaken/beheer van helpdesk activiteiten. Verder advisering en coördinatie van nieuwe en bestaande (gebruikersgroepen) klanten met betrekking tot de aanschaf van nieuwe hard- en software en de daaraan verbonden diensten.
2. Conversie van alle standaard applicaties (financieel, voorraad, projecten, service enz.) van IBM S/36 naar de AS/400 (nieuwe database architectuur) inclusief het aanpassen van de technische (incl. beveiliging) en gebruikersdocumentatie.
Conversie (Oranje Kruis, Den Haag) van IBM/360 naar IBM AS/400
Conversie (Etna, Breda) van IBM/4100 naar IBM AS/400
3. Verzorgen van de patiënten-, verrichtingen- en verreken- administratie van zowel patiënten, specialisten en ziekenfondsen van het toenmalige ziekenhuis Berg & Bosch te Bilthoven. Naast het ziekenhuis diende hierin ook de administratie van het Astma Centrum (Harten Ark), Biltste Hof (Verzorgingshuis) en Willem Zeylmans van Emmichhovenkliniek (Alternatieve Geneeswijze) verzorgt te worden.
4. Verzorgen van de administratie van het C.A.V. (Centrale Administratie Verpleeg tehuizen) en van het C.A.W. (Centrale Administratie Welzijnszorg).
5. Verzorgen van de administratie van het C.B.K.O. (Centrale Bond Katholiek Onderwijs) en het K.P.C. (Katholiek Pedagogisch Centrum).
6. Samenstellen van een Plan van Aanpak en het verzorgen van de verdere coördinatie voor de verhuizing naar een nieuwe locatie. Het betreft hier de volledige verhuizing (incl. IT Infrastructuur) van ca. 200 werkplekken.

Eniac, Capelle ad IJssel Juni 1977 – juni 1996
Toepassingen Projectmanager/Technischmanager

Toepassingen IP DS BO DO RE IN GB Branche
Financiële Administratie X X X X Overheid/Algemeen
Vaste activa X X X X X X Overheid/Algemeen
Project administratie X X X X X X Overheid/Algemeen
Verkoop administratie X X X X X X Productie/Verkoop
Voorraad administratie X X X X X X Productie/Verkoop
Order administratie X X X X X X Verkoop
Materieel administratie X X X X X X Wegen/Bouw
Urenverantwoording X X X X X X Productie
Maatwerkprojecten X X X X X Overheid/Algemeen
IP-Informatieplanning DS-Definitiestudie BO-Basisontwerp
DO-Detailontwerp RE-Realisatie IN-Invoering
GB-Gebruik en Beheer (i.s.m. Gebruikers Organisatie).



Eniac, Capelle ad IJssel juni 1977 – juni 1996
Klanten Projectmanager/Technischmanager

Toepassingen Relaties
Financiële Administratie Bouw- en Installatie + div. Gemeenten
Vaste activa Bouw- en Installatie + div. Gemeenten
Project administratie Volker Stevin, Visser Smit, Ballast Nedam, NIBM
Verkoop administratie NIBM
Voorraad administratie Bouw- en Installatie + div. Gemeenten +NIBM
Order administratie Installatie + NIBM
Materieel administratie Ballast Nedam, Koop Groep (Hartog), NIBM
Urenverantwoording Bouw-en Installatie + NIBM
Maatwerkprojecten Diversen
Gemeenten: Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Soest
Bouwbedrijven: Volker Stevin, Visser Smit Ballast Nedam,
Koop Groep, Rasenberg Beheer (wegenbouw)
Installatiebedrijven: Broeders Technische Installatie. Datelnet Group,
Schlulte & Lestraden, Technische Bureau Metapart

H.A. Kramers & Zoon, Rotterdam juni 1976 – mei 1977
Functie Programmeur
Ingezet bij de nieuwbouw en onderhoud van applicaties, speciaal voor gemeente en overheid.

Makro, Delft januari 1975 – mei 1976
Functie Operator
Operationele gedeelte van de geautomatiseerde gegevensverwerking, daarnaast het technisch onderhoud van de randapparatuur in het bijzonder de kassaterminals.



Opleiding interimmanager

Opleidingen

Praktische Bedrijfskunde : 1999
AMBI basis (I1, I2, B1 en T1) : 1986 (diploma)
Praktijkdiploma Boekhouden : 1976 (diploma)
CIOS : 1974 (diploma)
MTS Werktuigbouw : 1968

Cursus
Financieel-, Implementatie-, Project- en Programma management alsmede enkele operationele management trainingen.

Methoden en Systematiek
Prince2, ITIL, CMM (Capability Maturity Model), FPA (Functie Punten Analyse), SASO (Systeem Analyse en Systeem Ontwerp), DSDM (Dynamic System Development Method), SDM (Software Development Method)

Branche kennis
Banken en Verzekeringen, Bouw- en Installatiebedrijven, Industrie, Logistiek (Automotive, Electronics, Food & Beverage en Manufacturing), Overheid, Welzijn en Zorg.


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

Methoden en Systematiek
Prince2, ITIL, CMM (Capability Maturity Model), FPA (Functie Punten Analyse), SASO (Systeem Analyse en Systeem Ontwerp), DSDM (Dynamic System Development Method), SDM (Software Development Method)

Branche kennis
Banken en Verzekeringen, Bouw- en Installatiebedrijven, Industrie, Logistiek (Automotive, Electronics, Food & Beverage en Manufacturing), Overheid, Welzijn en Zorg.


Talenkennis interimmanager

Nederlands-Moedertaal
Engels-Goed
Duits-Ruim Voldoende

Overig

Samenvatting
De heer is een gedreven, daadkrachtige en energieke persoonlijkheid die het best tot zijn recht komt in dynamische veranderingsgezinde ICT -omgeving. Zijn sterke communicatieve vaardigheden, vasthoudendheid en pragmatisme maken hem tot succesvol (project)manager, “trouble-shooter” en onderhandelaar.

Kwaliteiten waardoor de heer met trots terug kan kijken op een groot aantal succesvolle opdrachten en projecten, waarin bedrijfsvraagstukken zijn vertaald naar ICT (maatwerk)oplossingen en / of organisatie veranderingen. Draagvlak creëren bij management, medewerkers en gebruikers wordt door de heer gezien als belangrijkste succesfactor voor zijn resultaten.


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :