Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Projectmanager

Projectmanager

Werkervaring interimmanager

Toelichting werkzaamheden


Een top 5 verzekeraar heeft ervoor gekozen om op een projectmatige manier te werken. In veel gevallen wordt van de projectleider/manager verwacht dat hij het project niet alleen succesvol afrondt maar vooral (op voorhand) een voorstel doet voor een oplossing en de invoering ervan. Dit lukt alleen als er kennis is van de producten, processen en procedures.
Na goedkeuring van de voorstellen worden er projectleden gezocht, die direct uit de “lijn” komen vanwege hun inhoudelijke kennis.

Binnen een grote top 5 verzekeraar stimuleert men een doorstroming van medewerkers zowel verticaal als horizontaal wat voor mij betekent dat ik niet alleen van het schadebedrijf maar ook van het levenbedrijf en in minder mate het pensioenbedrijf kennis heb.

Schade
De product en proceskennis van schade producten heb ik via verschillende wegen verkregen:
§ Vanuit het project V&Z ben ik bij loake banken in Nederland geweest om daar een nieuwe werkwijze te introduceren. De centrale gedachte van deze manier van werken was dat de kracht van de bank lag bij het adviseren en verkopen van producten en in minder mate bij het administreren van verzekeringsproducten. Alleen door inhoudelijk kennis van schadeproducten is het mogelijk een advies te geven of de inrichting van de commerciële organisatie, de overblijvende verzekeringsadministratie en een start te maken met commerciële (cross selling) acties.
Deze activiteiten hebben mij een goed beeld gegeven van wat er allemaal buiten gebeurt (informatie verzameling voor polis opmaak).
§ Tijdens mijn volgende functie (project coördinator) ben ik in de “fabriek” gaan werken. In dit deel van de “schadefabriek” kwamen alle particuliere schademeldingen binnen en werden ze verwerkt. Doelstelling was en is nog steeds om zoveel mogelijk schaden binnen 2 calls af te handelen.
Dit wordt o.a. bereikt door het invoeren van oplossingen die dit mogelijk maakt.
Binnen deze “fabriek” was mijn een van mijn taken / rollen om te kijken naar en invoeren van alternatieve schadeafhandeling om daarmee de schadelast te verminderen en tegelijk het proces efficiënter te maken. De twee meest uitspringende oplossingen die ik heb voorgesteld en ingevoerd, zijn herstel in natura (bouw- en inboedelschaden) en sturing van schadestromen (autoschaden) op het call center.
Zonder enige kennis van de producten, processen en de tussenpersonen is het niet mogelijk om zulke oplossingen succesvol te implementeren.
§ Als onderdeel van een cultuurveranderings- en kwaliteitstraject (kwaliteit van de administratieve verwerking) kreeg ik ook de opdracht om een klanttevredenheidsonderzoek te ontwikkelen welke nu nog steeds jaarlijks terugkeert. Om vast te stellen welke vragen essentieel zijn binnen het schadeafhandelingstraject moet men kennis hebben van de processen en procedures. Deze vragen werden vervolgens getoetst bij diverse afdelingen om na te gaan dat ook niets vergeten was.
Op basis van de resultaten heb ik naar de diverse afdelingen verbeteringsvoorstellen gedaan.

Rechtsbijstand (onderdeel van schade)
Binnen dit onderdeel heb ik vooral gezocht en voor een deel ingevoerd van oplossingen die een actieve bijdrage leveren aan het (efficiënter maken van) primaire proces: het afhandelen van schaden. De voornaamste oplossingen waren de inzet van kennismanagement hulpmiddelen en EDM (electronic document management).

Leven
De leven unit heeft samen met een Portugese bankgroep een levensverzekeringsmaatschappij opgericht waarbij ik samen met één andere Nederlandse collega als enige vertegenwoordigers vanuit het levenbedrijf uit Nederland dagelijks actief waren. Op basis van mijn eerdere ervaring was mijn opdracht in Portugal helder: ontwerp de processen binnen de fabriek en maak daar waar nodig gebruik van experts voor het vaststellen van de lokale wet- en regelgeving en rapportageverplichtingen en help het management daar waar nodig bij het ontwikkelen van een klantgerichte organisatie.
§ Bij het ontwerpen van het proces, heb ik gebruikt gemaakt van mijn bestaande kennis van het Schade- en Levenbedrijf en kreeg ik ondersteuning van collegaspecialisten van Levenbedrijf uit Nederland.
§ Een levensverzekeringsproduct bestaat uit een aantal componenten die te samen de premie vormen. Juist bij het inrichten van de administratieve systemen is het belangrijk om kennis te hebben van die verschillende componenten. Zelf heb ik me bezig gehouden met de onderhandelingen van het herverzekeringscontract: het grootste component m.b.t. de premie van een levensverzekering.
§ Tegelijk met de inrichting van de processen kreeg ik ook de opdracht om een implementatieprogramma te ontwerpen waarmee de organisatie en producten bij de tussenpersonen worden geïntroduceerd en de medewerkers ervan worden getraind.

Al deze activiteiten hebben mij verder geholpen bij twee vervolgactiviteiten:
§ het beschrijven van alle externe en interne processen en procedures,
§ het doorlichten van alle processen.
Juist deze twee activiteiten geven een heel duidelijk beeld hoe een levensverzekeringsmaatschappij en haar producten werken. Zonder deze kennis was het voor mij niet mogelijk geweest om een advies te geven over de inrichting van de processen en organisatie en de gebruikte hulpmiddelen of het ontwikkelen van nieuwe trainingsmaterialen.








Opleiding interimmanager

MBA Corporate Finance
MBA European management

Talenkennis interimmanager

Nederlands, Engels, Duits, Frans en Portugees beginnend

 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :