Flex Manager
De top 21219 Flexmanagers van Nederland
21219 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Logistiek, Operationeel en Procesmanagement

Logistiek, Operationeel en Procesmanagement

Werkervaring interimmanager

Bedrijf 1: Dienstverlener op telecom-gebied – 450 medewerkers
Tijdsvak
Mei 2001 tot en met mei 2003 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betreft een in Nederland opererende telecomdienstverlener. De onderneming bekleedt qua marktaandeel de tweede plaats en is ontstaan door acquisitie van verschillende kleine, regionaal opererende telecombedrijven. Binnen deze onderneming heb ik voor een periode van twee jaar activiteiten uitgevoerd binnen het logistiek management.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt: Door de gevolgde acquisitiestrategie opereerden de verschillende vestigingen nog onafhankelijk van elkaar. De beoogde synergie was nog niet gerealiseerd. Op het logistieke gebied betekende dit het volgende:
· zelfstandige afdelingen inkoop&logistiek (x fte’s);
· verschillende inkoopcondities bij dezelfde leveranciers;
· eigen magazijnen met bemensing (x m2 en x fte’s);
· eigen ijzeren voorraad (x €);
· eigen procesondersteunend systeem;
· eigen vaste vervoerder.

Doel van de opdracht
Door de directie van de onderneming werd mij de volgende opdracht gegeven: Creëer een centraal opererende logistieke organisatie die door middel van het gebruik van één en hetzelfde procesondersteunend systeem (SAP 4.0b) op een goedkope, effectieve en efficiënte manier alle artikelen inkoopt, opslaat en distribueert naar de plaats van bestemming door middel van het J(ust)I(n)T(ime)-principe. Daarbij werden de volgende randvoorwaarden aangegeven:
· op tijd leveren van de goederen op de plaats waar ze nodig zijn:
o hierdoor worden 0-wachturen voor engineers gerealiseerd;
o hiermee verhoogt het aantal first-time fix momenten;
· laagste kosten voor warehousing voor de onderneming in zijn geheel;
· laagst mogelijke voorraad (omloopsnelheid > 12): geen dubbele voorraden meer;
· hoogst mogelijke servicegraad (95% voor zowel handels- als sparevoorraad);
· beschikbaarheid van voorraad 7x24h;
· goederenlevering: daar waar nodig en op juiste tijdstip (middels innight en overnight delivery);
· turn-around-time orders: Just-in-time principe (mogelijkheid tot prioriteitsprincipe op orders);
· optimale leversnelheid conform eisen in SLA’s (spares >= 2h, losse levering binnen 24h);
· in procedures en werkprocessen zullen de eisen gesteld in de ISO-normering 9001-2000 worden verwerkt.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van deze opdracht had ik de verantwoordelijkheid om het plan van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, een team samen te stellen en conform het goedgekeurde plan van aanpak de opdracht te realiseren. Om de uiteindelijke opdracht te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
1. definiëren van de organisatiestructuur;
2. definiëren van de procedures en werkprocessen;
3. inventariseren en analyseren van de huidige voorraadniveaus en omloopsnelheden;
4. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem (SAP 4.0b);
5. inventariseren en analyseren van de benodigde middelen;
6. voorwaarden definiëren en contracteren van externe partijen;
7. implementatie van SAP en inrichten van magazijn op nieuwe locatie;
8. fysieke verhuizingen van de lokale afdelingen en magazijnen.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van de opdracht, is er één centrale logistieke organisatie gerealiseerd, opererend vanuit een centraal in Nederland gelegen locatie. Op basis van eerder genoemde randvoorwaarden is het volgende gerealiseerd:
· op tijd leveren van de goederen op de plaats waar ze nodig zijn: aantal correcte orders is verhoogd van 50 naar 80%;
· laagste kosten voor warehousing voor de onderneming in zijn geheel: kostendaling van 80% gerealiseerd;
· laagst mogelijke voorraad (omloopsnelheid > 12): geen dubbele voorraden meer: de totale voorraad is met 40% afgenomen;
· hoogst mogelijke servicegraad (95% voor zowel handels- als sparevoorraad): is gerealiseerd;
· beschikbaarheid van voorraad 7x24h: is gerealiseerd;
· goederenlevering: daar waar nodig en op juiste tijdstip (middels innight en overnight delivery): is gerealiseerd;
· turn-around-time orders: Just-in-time principe (mogelijkheid tot prioriteitsprincipe op orders): is gerealiseerd;
· optimale leversnelheid conform eisen in SLA’s (spares >= 2h, losse levering binnen 24h): is gerealiseerd;
· in procedures en werkprocessen zullen de eisen gesteld in de ISO-normering 9001-2000 worden verwerkt: is gerealiseerd.

De totale besparing was ongeveer €2,1 mln.. Uiteindelijk was het totale proces zodanig geïntegreerd en gestroomlijnd, dat het is uitbesteed aan een derde partij.


Bedrijf 2: Dienstverlener op ict-gebied – 1.100 medewerkers
Tijdsvak
Februari 2000 tot en met mei 2001 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betreft een in Nederland opererende, beursgenoteerde ICT-dienstverlener. De onderneming heeft haar activiteiten verdeeld over vier werkmaatschappijen. Voor de werkmaatschappij werkzaam binnen de telecomsector zijn de activiteiten uitgevoerd. Deze werkmaatschappij bekleedt qua marktaandeel de tweede plaats en is ontstaan door acquisitie van verschillende kleine regionaal opererende telecombedrijven. Binnen deze werkmaatschappij heb ik activiteiten uitgevoerd om de basis te leggen voor centrale orderverwerking.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt: Door de snelle autonome groei van de onderneming was er te weinig gefocust op de interne organisatie en procesgang. Hierdoor werd er ongeautoriseerd gewerkt, wat tot gevolg had dat de grip op het operationele proces weg was en dit had negatieve financiële consequenties tot gevolg.

Doel van de opdracht
Door de directie van de werkmaatschappij werden mij de volgende twee opdrachten gegeven:
1. Creëer een structuur waarmee we ons operationele proces onder controle kunnen krijgen, zodat we grip houden op de financiële voortgang van de uit te voeren projecten. Aangezien de werkmaatschappij volgens de standaard ISO 9002 was gecertificeerd dienen bij de uitvoering van de opdracht alle aanpassingen in het proces conform dat model te worden afgehandeld.
2. Ondersteun de SAP-implementatie in zijn algemeenheid en draag specifiek zorg voor (manage) een goede implementatie van de modules SD, MM, WM en CS.
Bovenstaande deelprojecten liepen niet gelijktijdig. Nadat project 1 was afgerond, startte project 2.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van deze opdrachten had ik de verantwoordelijkheid om de verschillende plannen van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, teams samen te stellen en conform de goedgekeurde plannen van aanpak de opdrachten te realiseren. Om de uiteindelijke opdrachten te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
1. definiëren van de organisatiestructuur;
2. definiëren van de procedures en werkprocessen;
3. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem Exact;
4. voorwerk uitvoeren voor de overgang naar SAP 4.0b;
5. managen van de nieuw gevormde afdeling;
6. vertalen van procedures en werkprocessen naar het procesondersteunend systeem SAP 4.0b.
7. deelnemen aan de implementatie van SAP 4.0b en managen van de specifieke implementatie van de modules SD,MM, WM en CS.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van deze opdrachten is er één centrale orderhandlingsunit gerealiseerd, die verantwoordelijk was voor de invoer en bewaking van alle orders en projecten. Eerst werkte deze afdeling met het procesondersteunigssysteem Exact, en later met SAP 4.0b.


Bedrijf 3: Groothandelsonderneming kantoorartikelen - 45 medewerkers
Tijdsvak
Januari 1998 tot en met januari 2000 (referentie opvraagbaar)

Algemene bedrijfsomschrijving
De onderneming waar de activiteiten voor zijn uitgevoerd betrof een middelgrote totaalleverancier van kantoorbenodigdheden gevestigd in het westen van Nederland. Deze onderneming stond bekend om haar stijl van werken. Zij profileerde zich als commercieel dienstverlener in plaats van als groothandel. Met deze aanpak hebben zij de Prijs voor de Kantoorvakhandel gewonnen. De onderneming bestaat in zijn huidige hoedanigheid niet meer, omdat het is verkocht aan een wereldwijd opererende Amerikaanse kantoorvakhandel.

Beginsituatie
Bij de start van de opdracht was de situatie als volgt. De onderneming was overgenomen middels een Management Buy-Out. De nieuwe directie wilde van een standaard groothandel een commercieel dienstverlener maken. Deze nieuwe manier van werken eiste van de interne organisatie een andere werkmethodiek. De organisatie werkte van binnenuit en moest omgeturnd worden naar een klantgeoriënteerde organisatie.

Verantwoordelijkheden en activiteiten
Als manager van de deelopdracht interne operatie had ik de verantwoordelijkheid om het plan van aanpak conform de randvoorwaarden te schrijven, een team samen te stellen en conform het goedgekeurde plan van aanpak de opdracht te realiseren. Om de uiteindelijke opdracht te realiseren zijn de volgende activiteiten uitgevoerd:
· inrichting, controle en bewaking van de logistieke processen tussen leverancier en klant;
· begeleiden en assisteren van de automatisering van de logistieke processen middels Bridge 400;
· uitvoering van de kwaliteitswaarborging binnen de onderneming conform het ISO 9002 model;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de in- en externe logistieke afhandeling;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de ondersteunende diensten als secretariaat, telefonistes en huishoudelijke dienst;
· beleid maken voor en de uitvoering begeleiden van de technische dienst activiteiten.

Behaalde eindresultaat
Na uitvoering van de opdracht, is de organisatie erin geslaagd om middels een goed ingericht intern proces haar klanten als commercieel dienstverlener te benaderen en te bedienen. Daarnaast heeft de organisatie, door de duidelijke efficiencyslag, de afzetgroei van 25% met dezelfde hoeveelheid fte’s weten af te handelen.


Opleiding interimmanager

1983 - 1989
HAVO
Diploma: Juni 1989

1989 – 1993
HTS Bedrijfskunde (confectiebranche) aan het Instituut voor Fashion Management en Design "Koetsier/Montaigne" te Amsterdam
Ingenieur's diploma: Juni 1993

Technische bedrijfskundige studie gericht op de confectiebranche. Afgestudeerd op een technisch logistiek warehouse project bij Vendex

1993 - 1994
University of Humberside, Master of Science Transport and Distribution Management te Hull (UK)/Tilburg
Master's degree: November 1994

Bedrijfskundige universitaire studie (volledig Engelstalig) gericht op de logistieke en operationeel organisatorische vakgebieden. Afgestudeerd op een project met als aandachtsgebied operationele procesveranderingen bij de bedrijfsontwikkelingsdienst van de Luchthaven Schiphol N.V.



Cursussen

juli 1993 English language course, Intermediate 2
certificaat behaald British Language Training Centre te Amsterdam

oktober 1996 - oktober 1997 Sturing van verandering
certificaat behaald Open Universiteit te Heerlen

december 1997 - maart 1999 Toekomstverkenning in organisaties
certificaat behaald Open Universiteit te Heerlen

september 1999 Financieel management voor non-financials
Euroforum


Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

ð Procesinventarisatie en –standaardisatie (business proces redesign)
ð Procesbewaking en –management (interim management)
ð Procescertificering en –automatisering.


Talenkennis interimmanager

spreekvaardigheid schrijfvaardigheid
- Nederlands : goed goed
- Engels : goed goed
- Duits : goed redelijk



Overig

- Tekstverwerking : Word, Wordperfect
- Databases : Acess, dBASE
- Spreadsheets : Excel, Lotus 1-2-3
- Grafisch/presentatie : Powerpoint, Drawperfect
- Bedrijfsvoering : Bridge-400, SAP 4.0, Exact


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :